CD880 een opfrisbeurt

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

esgigt

16 aug 2016, 22:42

movieman schreef:Er zal wel een reden voor zijn geweest destijds...
goedkoper dan spoeltjes.... en een stukken mindere oplossing.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
David
Contacteer:

19 aug 2017, 11:32

Waar zijn de foto's eigenlijk heen?

Weggejorist?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
esgigt

19 aug 2017, 12:45

David schreef:Waar zijn de foto's eigenlijk heen?

Weggejorist?
Geen idee... ik heb er niks mee gedaan. Een week geleden stond alles er nog...

Kijk eens op pagina 3?
David
Contacteer:

19 aug 2017, 14:30

Ah je hebt ze terug gezet.

De pagina had net echt geen plaatjes. Apart.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
esgigt

19 aug 2017, 14:42

David schreef:Ah je hebt ze terug gezet.

De pagina had net echt geen plaatjes. Apart.
niks teruggezet :shock:

denk een storing in de linkjes.
Jeroen

19 aug 2017, 18:39

220uH? Die hebben ook weer wat capaciteit..

Volgens mij werkt 2 ferrite beads beter tegen Hf.

Eens gedaan in een cd94. (960).
esgigt

19 aug 2017, 23:03

Jeroen schreef:220uH? Die hebben ook weer wat capaciteit..

Volgens mij werkt 2 ferrite beads beter tegen Hf.

Eens gedaan in een cd94. (960).
Ferrietkralen heb ik overwogen... het verzadigingsgedrag stond me niet helemaal aan alsmede de haalbare HF onderdrukking in vergelijking met grotere warden smoorspoelen.

Die parasitaire capaciteit van spoelen is niet zo'n ramp. Het voordeel van spoelen bij hogere frequenties is de grotere onderdrukking, afhankelijk van de spoel en de condensator erna.

De 220uH's halen al een hoge onderdrukking als de ferrietkralen nog moeten gaan werken. De laagste "HF" frequenties in het systeem liggen in de buurt van de paar honderd kHz (frequentie na de oversampeling van het signaal). Daar wilde ik al onderdrukking hebben, vandaar de smoorspoelen. Met ferrietkralen begint het pas bij meerdere MHz (SAA7220 klok).

De foliecondensatoren op de voedingslijnen onderdrukken de HF (>20MHz) voldoende.
Deev Eedeez

07 feb 2019, 11:14

esgigt schreef:
16 aug 2016, 13:45
Zoals eerder beloofd ook wat plaatjes van de "operatie" :

De verlichting wordt omgebouwd naar strawhat leds:
Afbeelding

Voeding van SAA7220 onderhanden... RC ontkoppeling wordt LC ontkoppeling:
Afbeelding

Ook de spanningsvoorziening van de TDA1541A ontkomt niet aan ingrijpende maatregelen:
Afbeelding
Heb je ook bestellinks of het exacte typenummer van de genoemde onderdelen, ik zoek me suf, maar vind niet bij mouser (ja, heel veel, maar dat is dus het probleem, welke is/zijn het exact...?).
Ik bedoel dan:
- Verlichting: de strawhat leds
- SAA7222 mod: het smoorspoeltje van 1milliHenry (heb je daar aan 1 kant een draad extra aan gesoldeerd?) met Ri ca. 2 Ohm? Is het deze misschien: RLB0914-102KL?
- TDA1541A mod: de drie smoorspoeltjes van 220microHenry (welke Ri moeten die hebben?), is het deze misschien:
B78148S1224J000? Fastron is niet op voorraad...
Ze vervangen drie verschillende R's, van 1 Ohm, van 4,7 Ohm en van 10 Ohm, waarom eigenlijk alle drie dezelfde smoorspoel?
Verder: ik zie twee C's rondom de TDA1541A vervangen door grote Fine Golds torens van 3300 uF, maar waarom die derde niet ook (staat nu nog een kleinere rode naast)? Fine Golds van 3300uF zijn out of stock bij Mouser, dus ik heb nu een 2200uF uit de Nichicon UKA serie geselecteerd, maar waarom eigenlijk geen Panasonic FC's bijv., het lijken toch gewoon voedingsontkoppelings-C's waar geen audio langs loopt, of zie ik dat verkeerd?

Veel vragen, ik hoop dat ik niet overvraag...

Momenteel zit ik op 86 componenten (condensatoren, spoeltjes, opamps, voetjes) om te vervangen/toe te voegen, met een totale waarde (zonder kortingen) van ca. 62,50 euro excl. BTW voor alleen de CD880... pfew... dat is iig meer dan 50 euro minimum bestelwaarde voor gratis verzenden bij Mouser... :mrgreen:
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
esgigt

07 feb 2019, 16:33

Hoi Dave, leuk dat je er naar vraag... is voor mij al weer ruime tijd geleden.

1) De strawhats zijn witte hoog rendements strawhats (5mm meen ik) waarover ik de kousjes van de gloeilampjes gedaan heb.
Die strawhats, heb ik destijds per "zak" in azie gekocht. Het kan zijn dat ik de lensjes ook nog opgeruwd heb om een nog diffuser licht te krijgen. Let op: de kleur wordt nu wel veel blauwer. De lampjes hadden nog een flinke component geel licht in tegenstelling tot de LED's. Je zou eventueel kunnen kijken of je hier groene strawhats kunt vinden (ebay, banggood of aliexpress). Ik koos voor LEDs omdat de lampjes overleden waren en ik van dat gloeidraad gedoe af wilde.

2) Smoorspoeltje 1mH (SAA7220). Ja, belangrijk is op die plek de impedantie van het spoeltje voor het stoorspectrum dat de chip de voedingslijn op stuurt. Het spul schakelt met de klokfrequentie een flinke stroom. De SAA7220 trekt totaal ca. 180mA en een redelijk deel daarvan wordt met de klokfrequentie od een deel ervan geschakeld. De Chip kan tegen 5V, dus de Ri is amper belangrijk, wel dat de spoel die stroom (ruim) kan hebben. De weerstand wordt dan overbodig.
Overigens heb ik ook een koelprofiel op de SAA7220 gezet vanwege de forst warmte ontwikkeling (ca. 750mW volgens spec) en ik het ding ook graag op den duur heel houdt. Zo te zien is die Bourns spoel die je op het oog hebt goed. 300mA is ruim voldoende.

3) Voor de TDA1541A geldt eigenlijk hetzelfde met de smoorspoeltjes (220uH). Zorg dat de Ri redelijk laag blijft... hogere stroom capaciteit. Ook daar geldt voor de originele situatie dat de weerstand gekozen is ivm onderdrukking van HF storing vanuit de chip om de voedingsrails niet te vervuilen. Het type dat jij daar voorstelt zal goed voldoen.

3B) De fine-golds.... die vlakken de referentiespanning (+ en - 5V) van de DAC af. De reden ervoor (3300uF) is de reductie van LF ruisbijdrage op die voedingslijnen, ook al trekt dat max. 2mA oid. Als jij daar graag een ander goed type 2200uF in wilt zetten, ga je gang. Mij viel tegen dat die ene elko niet recht op de print kon komen.. dus een iets kleinere diameter Cap is estetisch gezien niet weg. Waar de kleine rode elko voor is zou ik op moeten zoeken, maar volgens mij was er weinig reden om die te vervangen.
Je hebt het over voedingsontkoppeling waar geen signaal door loopt, maar dat klopt niet helemaal. Een voeding zit onherroepelijk in de signaalweg, levert tenslotte de stroom. Slecht spul daarin wordt onherroepelijk hoorbaar.

Nee, is niet te veel gevraagd. Het is mijn werk en als iemand daar vragen over heeft beantwoord ik die graag. En zeker als er andere gezichtspunten aan bod komen....

Ik weet niet of jij nog van plan bent om een DEM modificatie uit te voeren, maar alleen het plaatsen van twee 6k8 (10k mag ook) pull-down weerstanden verlaagt de jitter in het DEM circuit behoorlijk. ook daar heb ik ooit een draadje aan gewijd.

Om nog even op de smoorspoelen terug te komen: De chips schakelen digitale signalen met hoge frequentie. Dat heeft een zeer breed spectrum aan stoorsignalen tot gevolg die je niet op je voedingsrails wilt hebben. Weerstanden verzeakken gelijkmatig over dat spectrum, maar smoorspoelen doen dat progressief. Dat betekent minder vervelende HF-troep die zich verspreidt.

Hoe dan ook, succes... De CD880 is volgens mij een van de beste CD-spelers ooit gebouwd (zeker door Philips) en is de moeite waard een lang leven te hebben.

Succes en als je nog vragen hebt, beantwoord ik die graag.
Deev Eedeez

07 feb 2019, 20:52

Hartelijk dank voor je antwoord.

Ik reageer als volgt:

Ad.1. Daarop moet ik later terugkomen, eerst zoeken naar strawhats (geen idee wat dat zijn...). Ik sta er iedere keer van te kijken hoe weinig ik eigenlijk weet :wink: . Hoe ouder, hoe minder ik weet zeg ik altijd tegen mijn vrouw, maar ze gelooft me niet... :lol:

Ad.2. Ik had bewust idd 300mA gekozen, dus dat Bourns 1mH smoorspoeltje laat ik dan staan in de stuklijst, bij plaatsing zal ik aan één pootje een stukje draad moeten solderen, niet elegant, maar het zij zo.

Ad.3B. Je hebt, althans van je foto te ontwaren twee van drie voedingselco's door torens vervangen en eentje door iets anderes, maar niet duidelijk wat, waarschijnlijk Silmic. Hoe dan ook, zo te zien heb je 3300uF torens geplaatst ipv C2392 (aan VDD1 -19) en C2394 (aan VDD2 -16), maar niet aan C2332 (aan VDD +19). Ik zou redeneren dat het voor die laatste eveneens nodig is om dezelfde redenen als de twee anderen? Ik had inderdaad 2200 uF gekozen in een andere audioreeks van Nichicon, omdat dat de enige en grootsten audiotypes zijn die nog passen op die plek, zonder boven andere componenten te hoeven zweven. Die 2200uF's zijn de UKA1E222MHD uit de Nichicon UKA reeks. Ik heb er drie van in de stuklijst gezet. Zie het plaatje hieronder.

DEM: Ja, die heb ik gepland, twee metaalweerstanden van 6k8 1/4 W komen er op de een of andere manier gesoldeerd.
Verder heb ik de volgende C geselecteerd: K101J15C0GF53L2, is dat een goede daar, denk je?

Met kwantumkorting erbij kom ik dan op 59,85 euro excl. BTW. Best veel, maar voor deze speler vind ik het wel de moeite waard. Dat is dan wel inclusief twee AD826's met voetjes ter vervanging van de twee NE5532s. Als ik dat niet zou doen, gaat er best veel vanaf, zo ongeveer 13 euro excl. BTW...

Hieronder een deel uit de SM van de CD880 waarop de TDA1541A periferie staat:
Afbeelding
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
esgigt

07 feb 2019, 22:26

Hoi dave,

Goed dat je nog wat vragen stelt.

1) Strawhats zijn LEDs met een zeer grote afstaalhoek, 110 graden of zo.

3) Die andere elko zou ik moeten opzoeken. De TDA1541A heeft meerdere voedingsspanningen waarvan de + en - 5V de belangrijksten zijn.

DEM) die condensator is op zich goed... ik had een folie type, maar je kunt er ook gewoon een keramische voor nemen. Ik meen dat op de print een smd type zit.

De opamps: die zijn mijn individuele keuze, die ik overigens erg goed vind klinken. Een ander zal misschien iets ander willen (LT1028 ofzo). De laatste jaren zijn er enorm veel betere opamps verschenen in bijvoorbeeld de OPA-series en de THS-series, allen met hoge stijgsnelheid, ultra lage vervorming en grote bandbreedte.

De voetjes had ik erin gezet om makkelijker te kunnen experimenteren (reden: zie vervolg).
Als je geen goede desoldeer apparatuur hebt zou ik de originele opamps achteraf gezien liever laten zitten. Het was een redelijke crime om ze eruit te krijgen. Het zit niet op een goed bereikbare plek waardoor uitknippen (met collateral damage) de enige optie was. Je moet wat beters hebben dan een handmatig desoldeerpompje of zuiglitze om het er goed uit te krijgen.

Aan de andere kant snap ik dat je graag het opengooien van de CD880 tot een keer wilt beperken. Ikzelf heb alle wijzigingen een voor een gedaan en na iedere wijziging getest. Is bovendien makkelijker foutzoeken als je veel wijzigt.
Plaats reactie