Gloeiendegeletandwielpest the sequel

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

rini

14 jan 2016, 20:17

Mijn collega vertelde vanmiddag dat POM zelfsmerend is.
Schijnt een vreemd goedje te zijn bij het spuitgieten (traangas?)

Morgen ff kijken of er ook nog ergens wat granulaat staat. :D
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!
Nicanda

17 jan 2016, 22:09

Op de foto van gromsound staat een tand wieltje met een nummer (4) dat wieltje zit ook in de Philips N5361 en dat is helemaal aan gort. Mijn gedachte was om twee tandwieltjes op elkaar te lijmen maar ik heb geen voorbeeld of maten of tekening van dit wieltje, dus het aantal tanden zoals ik heb kunnen gokken was diameter 18mm 36 T de kleine was 7 mm en 16 T hoogte was 6 mm.
Verbeter of klopt het aantal.
Philips 22 GA 222 met eigen gemaakte zwarte houten rand, Denon CD speler DCD 680, Denon Cassette Deck DRW 830, Denon Receiver DRA 545 RD RDS.
gromsound
Contacteer:

18 jan 2016, 07:58

Bijgaand opgezochte archiefinfo en wat nageplozen maten en onderdeelnummers.
Thomas heeft zaterdag alle varianten op foto van me gekregen. Er is aanschouwelijk/auditief met een 2234 aangetoond dat een hard tandwiel niet werkt op de capstanpositie.
Bijlagen
geletandwieltjes.jpg
2415_capst.jpg
2415_capst.jpg (31.3 KiB) 6498 keer bekeken
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
rini

18 jan 2016, 20:48

Vanmiddag een zakkie POM mee gekregen.
Wie wil?
Nicanda

18 jan 2016, 23:32

Op het bovenste tandwieltje N2415 staat 4 op dit is dezelfde als van de N5361. Het aantal tandjes klopt bij mij ook maar ik had een beetje moeten gokken. Ga verder speuren of ik twee tandwieltjes op elkaar kan plakken.
Philips 22 GA 222 met eigen gemaakte zwarte houten rand, Denon CD speler DCD 680, Denon Cassette Deck DRW 830, Denon Receiver DRA 545 RD RDS.
gromsound
Contacteer:

19 jan 2016, 07:56

zal best wel werken maar als het grote tandwiel van hardplastiek is heeft het allemaal geen zin :?
rini

20 jan 2016, 23:23

gromsound schreef:zal best wel werken maar als het grote tandwiel van hardplastiek is heeft het allemaal geen zin :?
Hmm ja, POM word in dezelfde zin, genoemd met Nylon.
Merk naam Delrin zag ik op de zak staan.

3d geprint spul:
Afbeelding
rini

12 feb 2016, 19:32

Ff brainstormen hoor,

Kweetnie wat de behoefte aan dit soort tandwielen is, in hoeveel machines dit breekspul zit.
Als de vraag groot is zou je kunnen overwegen om een spuitgiet matrijs te laten maken.
Spuit je gewoon een poar duuzend tandwielen. :D Of knetter een 25 kilo zak weg.

Materiaal van de aanvoer kanalen (de tak) kan in de schredder en opnieuw gebruikt worden.

Kosten van zo'n matrijs is natuurlijk behoorlijk, tussen de 4 en 7 duizend euro, maar als de liefhebber het wil..
Vreemd genoeg is een enkelvoudige matrijs het goedkoopst (1 tandwiel per cycle)

Als je het n1500 en n1700 snaren idee bekijkt, dan ben ik via mijn youtube account al verschillende keren benaderd en heb diverse personen doorverwezen naar de sjop hiero.
Misschien kan het ook met breekplastiek. :mrgreen:
Harrie
Contacteer:

12 feb 2016, 23:27

dag Rini, ik heb van gromsound al ( kapotte ) tandwielen ontvangen en ook zijn tekeningen
via de email en op A4 uitgeprint voor de leesbaarheid. Onderricht over modulus etc.,
Komt dus hopelijk goed. Ik ga dit in 3D tekenen en SLT bestanden voor maken t.b.v. 3D printen.
De materiaalkeuze is mede aan het advies van de professional te bepalen, POM biedt goede
kansen, waarbij de vraag blijft of een combinatie van zacht en harder kunststof in 1 job geprint
kunnen worden. Er zal een oplossing voor dit "sequel" moeten komen, basta.
Anders hebben we straks "allemaal" cassettedecks "for display only" .
Het is toch zo leuk als het werkt :) ( heet dat AMHD ? ) :mrgreen:
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
mae

13 feb 2016, 02:05

Behalve (spuit)gieten of printen, zou je de tandwielen ook met verspanende bewerkingen kunnen maken. Misschien is dat bij kleine aantallen ook wel voordelig.
gromsound
Contacteer:

16 feb 2016, 11:10

om een spuitgiet matrijs te laten maken
helaas geen optie dat kost 10duizenden euros. De analogie met snaren gaat in zoverre niet op dat die overal in passen (alle merken en alle apparaten) dus als er één chinees is die het durft te gaan maken heeft de hele wereld genoeg en kan de prijs navenant omlaag. Overigens gebruiken we nu meestal technische O-ringen dat is helemaal kilowaar in de techniek.

Deze rare taaie wieltjes zitten bijna nergens in en zeker niet op zon gekke kritische plek als de capstan (sukkels bij development!). Gewone hardplastic produkten in die maten zijn en masse leverbaar via de chinezen, spuitgietmatrijs loont dan weer wel (RC modelbouw is de grootste afnemer).

De enige kant en klare optie is dus om een chinees te vinden die halftaaie prut (ninja plastiek?) in zijn matrijs wil verspuiten voor een serietje tbv ons arme Philipsvolgers. Kan je gewoon aanvragen met opgave van gewenste Shore hardheid. Thomas? (ondernemer he).

En anders moeten we toch zelf aan het kleien: deels aangieten van bestaande wieltjes met een tandkransje zacht spul. Dat vereist een negatieve gietmal waar dat spul niet aan blijft kleven dus van harder plastiek (of een heel speciaal lossingsmiddel). En die mal kan mogelijk met 3d printing worden gemaakt?

Volgens mij -gebaseerd op decennialang hobbyen met afgietwerk- zijn dit de enige opties die realistisch zijn voor ons probleem.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 feb 2016, 22:48

En toch durf ik te beweren dat een computergetekend en machinaal vervaardigd tandwiel dus gegarandeerd gecentreerd en kaarsrecht, niet persé van ninjakauwgum gemaakt hoeft te worden. Ik heb onlangs jouw praktijkvoorbeeld met capstanjengel mogen aanschouwen maar denk toch dat die jengel afkomstig is van de afwijkingen door (zeer respectabele) handenarbeid en niet door de hardheid van het materiaal.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Hoewie Loewie
Contacteer:

17 feb 2016, 09:06

Hoi. Als frequent volger van het forum, heb ik al regelmatig gelezen over de beruchte tandwielen in Philips cassettedecks. Samenvattend: het tandwiel voor het spoelen mag hard zijn. Maakt herrie maar is verder niet belangrijk. Het tandwiel voor de capstan-aandrijving is wel kritisch en moet daarom van een bepaald zacht plastic zijn.

Vooropgesteld dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis wil ik even wat in de groep gooien. Het is puur een theorie, ik heb geen mogelijkheden noch de kennis om het uit te voeren. Maar misschien is het volgende een idee: een tandwiel construeren dat bestaat uit twee dunne tandwielen van hard plastic van dezelfde omvang en hetzelfde aantal tanden (uiteraard) die op elkaar gemonteerd worden met iets van een veer ertussen en die veer zorgt ervoor dat de tandwielen ten opzichte van elkaar iets verdraaid zijn en ook iets ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Ik weet dat dit principe in versnellingsbakken van auto's gebruikt worden om geluid te reduceren. De tandwielen liggen door die veerwerking altijd "aan" en er zit beweging in door de veerwerking.

Het is maar een idee. :!:
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
gromsound
Contacteer:

17 feb 2016, 13:30

die jengel afkomstig is van de afwijkingen door (zeer respectabele) handenarbeid
haha mispoes, er zit in de demodoos een keurig hardplastic FABRIEKStandwiel uit een ander apparaat :lol: daarom weet ik het echt zeker: hard niet dempend spul gaat niet werken op die plek. Bespaar je de tijd en moeite (mag uiteraard wel hoor, its a free world - althans hier wel :? ).

Ja een andere methode om de zaak uit te dempen kan ook, maar de plaats beperkt de mogelijkheden nogal. Snaartje is bewezen werkend maar kan je niet uitschakelen bij snelspoelen, rubber bandje om een poelie zou kunnen maar slipt waarschijnlijk (geen aandrukkracht en erg weinig contactvlak op de capstankant). Ik zat te denken aan een compleet aparte aandrijving van de opwikkelfrictie mbv een extra motortje (elektrisch afschakelbaar en loos meedraaiend in snelspoelbedrijf). Ben je van de capstankoppeling af. maar of er plek voor is, bv aan de bovenkant van de rechterspoeldrager?
gromsound
Contacteer:

18 feb 2016, 08:08

Bijgaand het heropengetrokken proefrecordertje met duidelijk in beeld een fabrieks hardplastiek tandwiel in de juiste maat.
HARDplasticflutterwieltje.jpg
HARDplasticflutterwieltje.jpg (30.75 KiB) 5905 keer bekeken
Bovendien hiero een opname van het play geluid van dit geheel (hopelijk werkt dit):

http://gromsound.mfbfreaks.com/buf/2234jankbak.mp3

en dan mis je nog de mechanische herrie die uit het doosje komt. De hele kast staat te resoneren.

Makkers, ten laatste male:

1) een hardplastic tandwiel werkt NIET op deze plek – zie en hoor boven;
2) daarom heeft Philips de moeite moeten doen om zon zachte tandkrans te maken dat deden ze echt niet zomaar anders had er ook een gewoon goeikoop wieleke in gekund;
3) en daarom kan je je de tijd moeite en kosten besparen om toch zon ding van hard plastic na te maken. Hoeft niet eens: het is gewoon standaardwaar in de modelbouwwereld (zie Conrad specsheet) dus bestel maar een zak vol als je me ondanks alle moeite nog niet gelooft.

Zonde van de verloren tijd, ik wil nou wel eens dat quadro deckje aan de gang hebben...
Maar ik kreeg gister weer een nieuw ideetje, zal dat eens gaan navolgen. Potjandorie ben er nou al 13 jaar mee bezig -toen de eerste 2208 kaduk ging- en nog steeds niet opgelost...
Plaats reactie