Conversie DTS naar SQ

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

omniVoor

22 aug 2015, 15:12

Ja ik weet het, het is het paard achter de wagen spannen maar ik kon het niet laten.
Na enig puzzelen heb ik de weg gevonden om van DTS 4 kanalen SQ codering te maken om de enkele sterveling die absoluut geen surround-spul in huis wil toch te laten genieten van de oude quadro-geluiden.
Om te kunnen testen heb ik 2 testplaten om-gecodeerd en graag zou ik willen dat mensen hier die beschikken over een SQ-opstelling deze eens testen, ze staan op mijn server in de map MFB/MUZIEK QUAD & 51/SQ/
Enoch Light & The Brass Menagerie Volume II SQ.WAV
Akai-4track-4channel-demonstrationtape SQ.wav
Als de kwaliteit niet al te zeer geleden heeft onder het digitale geweld dan wil ik wel op verzoek andere platen/cd’s omzetten.
Als je er zelf mee aan de slag wil, hier de procedure:
Met het programma AudaCity maak ik van 4 kan DTS 4 separate tracks, daarna met hetzelfde programma van de 2 front-tracks 1 stereo-track en van de 2 back-tracks ook een stereo-track.
Met QuadrophonicMatrixEncoder van Hotto maak ik vervolgens van de beide stereotracks een SQ-wave bestand en klaar is kees.
Beide programma's zijn vrij te gebruiken.
Remi

22 aug 2015, 15:51

Mooi uitgevonden Johan! kan alleen niet voor je testen helaas
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
gromsound
Contacteer:

22 aug 2015, 21:04

Eerdere proeven met de hotto encoder gaven geen genietbare quadro. Geen idee waarom je dit perse blijft proberen maar het is echt nutteloos, waarde vriend digimaniak :D ... Exact deze route heb ik al eens getest en hier besproken. Je mag me best geloven hoor, aan mijn oren mankeert nog niets 8)

Hoe het wel kan heb ik ook al vaker verteld. 4ch kaart in een pc en afspelen met vlp dts player, kabeltjes naar de 832 4ch input en presto: keurige originele quadrofonie zonder surroundellende. Geen tijdrovende conversie nodig, slechts een goedkoop achterhaald geluidskaartje en een oud pctje. Ik had alles gratis van de sloop.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Harry

22 aug 2015, 21:57

Hoe dan ook, zodra ik weer een beetje meer ruimte heb in de kamer (binnenkort hoop ik :roll: ) ga ik je samples zeker eens proberen, Johan!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
omniVoor

24 aug 2015, 16:10

@ Gromsound:
Je mag me best geloven hoor, aan mijn oren mankeert nog niets 8)
Helaas mankeert aan mijn oren meer maar met m'n geduld zit het wel goed en als ik m'n hele leven zonder meer alles van een ander had aangenomen dan had ik geen Omnivoor geheten.
Ik ben het volledig met je eens w b het gebruik van een multichannelkaartje in de pc en draaien maar met die DTS.
Wat ik wil is voor mij controleerbare wegen bewandelen om het doel, DTS omzetten naar SQ te bereiken.
Welnu ik heb het aan het draaien en zelf kunnen controleren op de VU meters, die werken beter dan m'n oren.
Ik kwam nog een Demoplaat tegen van Akai, een 4 ch wave van reel uit de jaren 70.
Waar mijn eerste 2 conversies van een flac afkomstig waren is het nu een wav en dat kan AudCity niet aan, die maakt daar 2 kanalen digitale stereo-ruis van.
Met AudioMuxer heb ik van de wav een flac gemaakt en die wordt wel gevreten door AudaCity en staat nu ook op de server in SQ.
Met de SQ decoder van Hotto kan ik nu 4 kanalen weergeven en met de VU-meters van M Audio kan ik mooi zien wat er gebeurt.

Afbeelding

Onderstaand beeld laat zien op welke kanalen je geluid mag verwachten:
Afbeelding

De separatie van de kanalen is vele malen groter dan ik had verwacht, soms is één van de achterkanalen helemaal stil, vaak zijn ze groter dan de voorkanalen.
Ik mag concluderen dat zowel de encoder als de decoder van Hotto functioneert.
Ik wens iedereen die ermee spelen wil veel plezier.
omniVoor

27 aug 2015, 11:36

MOODY BLUES DAYS OF THE FUTURE PASSED en Moody_Blues_-_On_The_Threshold_Of_A_Dream zijn ook omgezet naar SQ en klinken overtuigend, mooier dan ik verwacht had.
Ze staan op de server.
Harry

27 aug 2015, 17:22

En opgehaald, bedankt Johan! Ben benieuwd wat het resultaat is maar eerst moet de luisterruimte nog een beetje leger worden....
omniVoor

21 sep 2015, 23:16

De volgende stap is gezet, een test met analoge decoders, mn de 832, de SanYo en de Sony.
Om een reproduceerbare situatie te creëren heb ik 4 wavjes gemaakt waar alleen een toon op 1 van de kanalen opgenomen is, bv front links, dan wordt front rechts helemaal niets weer gegeven, geen kunst met een stereo apparaat.
Het wordt anders als je een achterkanaal op neemt bv rechts achter, dan zwijgt links achter in alle talen en wordt voor op links en rechts op een lager niveau weergegeven.
De bestanden staan op de server.
Om iets met de 832 te kunnen moest er eerst weer een complete servicebeurt op los gelaten worden, alle 6 meters waren opnieuw overleden en nu weer gereanimeerd.
De 832 bakt er weinig van, die doet zo maar wat en lijkt geen structurele SQ-weergave te realiseren.
De SanYo is nog slechter maar gelukkig doet de Sony wat er verwacht wordt, anders zou ik aan de testmethode gaan twijfelen.
Wel leek de Sony op een onbewaakt ogenblik in de fik te gaan, er hing een beste rookwolk boven en hij stinkt behoorlijk naar een ontplofte ontstoor-C, die kan ik echter niet vinden, het lijkt wel of het kreng binnen het blikken omkapsel van de trafo is verstopt, maar hij doet ’t verder gewoon.
De Sony laat op de juiste momenten wel of geen geluid horen en de meetmethode van Philips voor het afregelen laat ook zien dat het signaal perfect 90 graden gedraaid is.
Om nog meer apparaten te kunnen testen ben ik naar Haaksbergen gereden en heb bij vriend Gromsound de 832 aan de tand gevoeld en de zelfbouwdecoder met de MC1312.
De 832 in huize Gromsound doet het wat beter maar is ook toe aan een afregelbeurt, waarvoor we met de scoop van André een testopstelling hebben gemaakt maar hij durft er niet aan te draaien.
De zelfbouw doet het uitstekend, voor mij een reden om er ook weer een te bouwen en dan met afregelmogelijkheden zodat ik ‘m optimaal kan afregelen, de 5% c’tjes zijn al besteld bij Ali.
Ander nieuws is de constatering dat SQ gewoon via MP3 af te spelen is, ik heb alle resoluties van 392 bij 44,1K tot 56 bij 32K getest en bij de laagste samplerest zie je op de scoop wel dat het niet fraai meer is maar de fasegelijkheid l/r mankeert niets aan, wel moet bij het converteren gekozen worden voor dual channel en niet voor stereo, want dan werkt het niet.
Dat betekent dat we niet zo krampachtig met oude CD-recorders hoeven op te nemen en gewoon op de PC kunnen registreren en bewerken met een wave-editer zodat de track-overgangen geruisloos worden.
Als iemand dit eens zou willen proberen? Liefst met de testplaat waar wordt geroepen “left front”enz. dan kan ik hier met Hotto en de Delta 1010 kijken of de kanaal-scheiding er onder te lijden heeft.
Harry

22 sep 2015, 08:03

Interessant, Johan, ik volg je project met veel belangstelling!
Harrie
Contacteer:

22 sep 2015, 08:39

Harry schreef:Interessant, Johan, ik volg je project met veel belangstelling!
+ 1 ; leuk. Je stopt er wel veel tijd in, respect :wink:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
omniVoor

22 sep 2015, 09:41

70+ :)
Harrie
Contacteer:

22 sep 2015, 09:58

OMNIVOOR schreef:70+ :)
UREN ( of leeftijd :mrgreen: :mrgreen: )
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
omniVoor

22 sep 2015, 10:35

Beide :evil:
gromsound
Contacteer:

23 sep 2015, 10:44

(eindelijk effe tijd in de pauze sorry voor de vertraging)

SQ proefjes in Hokse

Om het nou eens goed uit te zoeken hebben we wat proefjes gedaan met de beschikbare
spullen en een door Johan middels dr Hotto's magiese programma gefabriekte SQ test CD.

Op de test CD staan diverse tracks met bv uitsluitend linksachter een oplopende toon.
Althans zo is het gecodeerd, de vraag was of de decoders dat eruit halen.

Johan had een externe YNOS SQ decoder mee die alleen rearoutput heeft maar je kan er
dan wel mee zien of er overspraak is van LA naar RA (theoretisch nul). Op de portable
LCD scoop van Johan was er inderdaad vrijwel geen lekkage waarneembaar. Volgens zijn
eerdere ervaringen is die er wel op zijn 832 en een OYNAS decoder.
Tevens was vast te stellen dat alleen op de allerlaagste en allerhoogste frequenties
de decoder iets doorlekt. Dit schijnt te kloppen met de spec van SQ.

Vervolgens hebben we de 832 aangeslingerd. Door het draaien van de test CD op een
compleet aangesloten systeem kan worden geluisterd of er van LA naar RA wat weglekt.
Het leek eerst van niet, maar het blijft lastig te horen. De testtracks van Laurens
die van een SQ LP komen gaven het vermoeden dat achter te weinig scheiding is.

Toen heb ik de eigenbouw chipdecoder gepakt plus de daarvoor aangepaste 521 (preamp
only + afgetapte 20V voeding) en het spul opnieuw opgebouwd. Meteen blijkt dat deze
heel veel beter werkt. RA blijft (buiten extreem laag en hoog) netjes stil als LA
staat te spelen. Ook de amerikaanse omroeper gaat netjes de kamer rond conform zijn text.
Deze opstelling is meteen geprobeerd voor verschillende bitrates van MP3 SQ bestanden
op Johans muzieksleutelhanger, conclusie (echt waar) het maakt vrijwel niks uit voor
de kanaalscheiding. Geen idee waarom ik eerder zon baggergeluid had met SQ-MP3, mogelijk
ligt het aan de gebruikte compressiesoftware.

Volgende check was met de scoop op deze opstelling. Inderdaad is ook hier RA muisstil
als LA speelt, net als de YNOS. Om het zeker te weten het spul opnieuw omgestekkerd
naar de 832, en helaas maar onmiskenbaar: achterkanalen zijn bijna gelijk qua volume,
wel 90gr faseverschoven overigens. Volgens Johan moet dit een ontregelde decoder betekenen.
Hij gaat in zijn eigen 832 (die net zo beroerd presteert) proberen dit conform de manual
te herstellen. Mocht dat lukken dan durf ik de mijne ook wel aan te bieden voor de behandeling.

Als laatste hebben we mijn eigen analoge scoop (wegens allengs slechter wordend beeld
op Johans digidoosje) eens geprobeerd en in x-y beeld gezet. Na wat strijd met DIN-cinch
adapters (er bleek er een stuk en dat was NIET de mijne) kregen we bijgaand beeld.
De hellinghoek van de ellips zou aangeven hoe goed de decoder werkt, zuiver verticaal
of horizontaal is optimaal. Bij het doorfietsen van de frequenties blijkt dit voor de
chipdecoder inderdaad binnen het geldende bereik het geval te zijn. Daarbuiten gaat ie
ietsjes hellen.

Dit is voor Johan aanleiding om een nieuwe te gaan bouwen, en nu met potmetertjes ipv vaste
weerstanden erin om te zien of er nog wat aan te tweaken valt.
Zelf krijg ik de neiging om een chipdecoder in mijn 832 te bouwen (je ziet het niet maar
je hoort het wel) maar wachten we even de ervaring van Johan af mbt afregeling.

Conclusies van dit alles:

1) MP3 kan toch SQ codering vasthouden, mogelijk afhankelijk van de gebruikte software.
2) Hottos software SQ encoder deugt alsnog.
3) De 832 SQ decoder (model 1) is zwaar gevoelig voor afregeling en 2 van de 2 geteste staan fout.
4) De eigenbouw chipdecoder (zie SQ3dec topic) presteert zeer goed zonder bijzondere ingrepen.
5) Johans YNOS SQ decoder is ook goed, maar we hebben er maar 1 om te beoordelen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Party on, quadroheads!
Bijlagen
sq1.jpg
sq1.jpg (21.37 KiB) 8294 keer bekeken
sq2.jpg
sq2.jpg (23.01 KiB) 8294 keer bekeken
sq3.jpg
sq3.jpg (11.05 KiB) 8294 keer bekeken
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Harry

23 sep 2015, 10:56

gromsound schreef:Johan had een externe YNOS SQ decoder mee die alleen rearoutput heeft
Is dat ding deels defect dan? Tot twee jaar geleden was 'ie van mij en toen werkten de front-outputs ook. Ik heb er nog een tweede exemplaar van, die is nu in gebruik. Destijds beide exemplaren vergeleken en ik hoorde geen verschil. Let wel, ik gebruik niet de in dit ding ingebouwde versterker voor de achterkanalen want die klonk niet geweldig.
Plaats reactie