Hoe luister jij muziek achter de computer?

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Karsten

23 sep 2014, 20:56

Beste forummers;

Velen hebben natuurlijk een setje MFB’s aan een geluidskaart hangen maar dan moet je wel een beetje fatsoenlijk exemplaar hebben.

Dit wordt mijn nieuwe oplossing: De NAD D3020. 8)
IMG_4770Klein.JPG
IMG_4770Klein.JPG (18.24 KiB) 13242 keer bekeken
Al geruime tijd was ik niet zo tevreden over het geluid bij de PC. De geluidskaart geeft analoog signaal naar een zeer eenvoudig Sansui-versterkertje van ruim twintig jaar oud dat dan weer een setje 22RH413 aanstuurde. De 413’s heb ik recentelijk vervangen door een set KEF Q100 die ik twee jaar geleden heb gekocht. Maar ja, dan hoor je dus heel goed wat de tekortkomingen van het Sansui-prul zijn: Brom, ruis, korzelig geluid… :(

Tijd voor een grondige update dus! :mrgreen:

Eerst gekeken naar de V90-DAC en V90-AMP van Musical Fidelity totdat ik op het spoor kwam van deze NAD D3020:
http://nadelectronics.com/products/digi ... -Amplifier

Aansluitmogelijkheden:
Ingangen:
- Analoog cinch,
- Analoog 3,5mm jack,
- Digitaal coax,
- Digitaal Toslink (optisch),
- Digitaal 3,5mm jack (optisch via Toslink-adapter),
- USB als externe geluidskaart voor de computer,
- Blue tooth voor streamen vanaf de smartphone.

Uitgangen:
- Banaan/draadklemmen voor één set speakers aan een Hypex-klasse D-eindtrap,
- Subwoofer line out via 3,5mm-jack
- Hoofdtelefoonuitgang met eigen bufferversterker

Mogelijkheden genoeg om er behalve de PC ook nog een CD-speler,tuner en DAB-ontvanger e.d. aan te hangen om tijdens het knutselen van muziek te kunnen genieten:
IMG_4772Klein.JPG
IMG_4772Klein.JPG (23.19 KiB) 13242 keer bekeken
Achter de PC vertoeven zal zowieso geen straf meer zijn! :mrgreen:

Maar eerst even spelen met het ding om alle functies te testen aan mijn setje KEF Q1 dat normaal bij moeders op de zolder voor (radio)entertainment zorgt:
IMG_4769Klein.JPG
IMG_4769Klein.JPG (33.25 KiB) 13242 keer bekeken
Klinkt errug goed! :shock: ; Bijna zonde om op de hobbyzolder te installeren. :?

Wel een beetje slordig van NAD: Via de website kun je een firmware-upgrade doen naar V2.5 en op het apparaat staat al V2.7… :roll:

Wat hebben jullie zoal aan en om de computer staan om van muziek te genieten?

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
David
Contacteer:

23 sep 2014, 20:58

S/PDIF naar de O1V van Yamaha, en dan analoog naar de gestoepte 585's.

En dat gaat echt heeeel errug goed :)
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Karsten

23 sep 2014, 21:04

Hey David;

Foto's, foto's! :P :P :P
Dominic

23 sep 2014, 21:07

Laptop naar de aux-in op de 80's Technics stack die weer een setje gemodificeerde 22RH427's aansturen. Gaat naar volle tevredenheid.
Karsten

23 sep 2014, 21:22

Hey Dominic;
Dominic schreef:... een setje gemodificeerde 22RH427's aansturen. Gaat naar volle tevredenheid.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen; Mijn setje met MKP's gerecapte en extra gedempte 426's staat zeer regelmatig te spelen. Snel, analytisch, transparant; Heel fijn voor klassiek e.d.

Groet;

Karsten
movieman

23 sep 2014, 21:29

Optische uitgang van de geluidskaart via de DAC7 van de Marantz DD-82 naar een FA775 met 2 x FB750. :D

Later komt de FA890 in het spel maar die is nu eventjes dood, lang verhaal...
Karsten

23 sep 2014, 21:46

Hey Movieman;

Mooi!; Digitaal naar DAC7, serieuze versterker en een setje hifi-speakers; De FB750, zijn dat tweeweggers met softdome en een 7" met foamrand?

Groet;

Karsten
PeterG

23 sep 2014, 21:55

USB (uit de Mac-mini) naar een Musical Fidelity M1 DAC, analoog naar een Adcom GP-565 voorversterker en Rotel RB-991 eindversterker - en daar hangt nu een set Infinity Reference-B speakers aan (met dank aan Tim voor het perfect re-conen).
movieman

23 sep 2014, 21:57

Bijna goed, textielranden en tweeweg met bass-reflex poort. Zijn prima voor bij de PC overigens, dag en nacht verschil met de gangbare Creative-meuk.
Karsten

23 sep 2014, 22:14

movieman schreef:Bijna goed, textielranden en tweeweg met bass-reflex poort. Zijn prima voor bij de PC overigens, dag en nacht verschil met de gangbare Creative-meuk.
Aha, een beetje het concept van de 22AH482. Inderdaad stukken beter dan verreweg de meeste PC-speakertjes. :wink:
PeterG schreef:USB (uit de Mac-mini) naar een Musical Fidelity M1 DAC, analoog naar een Adcom GP-565 voorversterker en Rotel RB-991 eindversterker - en daar hangt nu een set Infinity Reference-B speakers aan (met dank aan Tim voor het perfect re-conen).
Nou Peter, da’s al aardig audiofiel! Steeds meer mensen baseren hun audio-setup op computer, streaming e.d.

Tot nu toe komen er bovengemiddeld mooie oplossingen langs maar dat was natuurlijk ook wel te verwachten onder de freaks. 8)
Harry

24 sep 2014, 10:16

Mooie versterker, Karsten! Heeft goede reviews. Een goede upgrade t.o.v. je oude geluidskaart plus simpele Sansui :)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
movieman

24 sep 2014, 11:29

@ PeterG: dat is niet mis zeg! Tjonge! 8)

Over het algemeen vallen de DAC's en ADC's op geluidskaarten tegen, althans dat is mijn ervaring. Ik heb de kaart zo eenvoudig mogelijk gehouden zonder veel poespas, gewoon 16-bit stereo, optisch in/uit met copybitkiller en klaar, het serieuze audiogebeuren dat laat ik aan "echte" apparatuur over. Ik heb nog geen PC-setje gehoord wat aan mijn verwachtingen voldoet, het klinkt allemaal synthetisch en blikkerig zonder details en de versterkers zijn meestal veel te zwak, dat probeert men op te vangen met 2 of 3 Ohm speakers... Als je een zachte (lees: goede) opname hebt dan trekken ze het niet.
PeterG

24 sep 2014, 12:41

movieman schreef:@ PeterG: dat is niet mis zeg! Tjonge!
Klopt, ik ben er ook best tevreden mee. Het enige dat ik nieuw heb gekocht is de DAC; de rest is ouder "goed" spul dat je, als je een beetje gericht zoekt, voor een leuk prijsje ergens kan scoren (en meestal moet opknappen). Dat is ook het leuke aan deze hobby....
De Infinity's zijn de laatste aanwinst, een inruiler bij een HiFi zaak hier die met verrotte woofer-randen voor bijna niets weg mochten. Nadat de woofers even bij Tim hebben gelogeerd is dat geen probleem meer, en is het laatste Philips-deel van deze set (de 495's) vervangen (ze maakten geen kans..).
Neemt niet weg dat er links en rechts nog meer dan voldoende Philips spul staat te spelen.
Turbo.d
Contacteer:

24 sep 2014, 13:02

Ik ga lekker vloeken in de kerk :twisted: want ik heb de volgende setup:

Mac-1: Optisch digitaal naar een Sansui A-E970 versterker [CD] ingang. (is de X-Balanced versterker van een audio set uit begin jaren 90) aan deze versterker hangen 2 Bose 171 speakers en via de rec-out een setje Bose Mediamate computer speakers

Dan is de Coaxiaal digitaal uit van deze versterker verbonden met Sansui set no 2; bestaande uit de A-E770 versterker. Daarop staat een set Bose 305 luidsprekers.

Mac-2: heeft een M-Audio firewire externe geluidskaart, de coaxiaal digitaal uit daarvan is verbonden met de A-E970 versterker op de [Digital] ingang. De speaker setup is natuurlijk hetzelfde.

Owja, op de 2e rec-out van de A-E970 zit de Philips 720 set gekoppeld met een set Translator Kwarts speakers.

plaatjes bij het praatje:

Afbeelding
M-audio audiophile firewire externe geluidskaart, van de 2e Mac.

Afbeelding
Bose Mediamates computer speakers.

Afbeelding
Sansui 970 stereoset. Ik heb enkel de versterker hier ingebruik, de tuner,cassettedeck en cd speler in de opslag. (De platenspeler en equaliser heb ik niet van deze set)

Afbeelding
Bose 171

Afbeelding
De Sansui A-E770. Deze set staat wel helemaal compleet op de hobby kamer. Dus inclusief equaliser, cassetedeck en tuner.

(overigens van de 970 set en de 770 set zijn enkel de versterker en het cassettedeck verschillend. De tuner, equaliser en cd speler zijn gelijk.)

Afbeelding
Bose 305 speakers

Afbeelding
De Philips 720

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Karsten

24 sep 2014, 14:26

Harry schreef:Mooie versterker, Karsten! Heeft goede reviews. Een goede upgrade t.o.v. je oude geluidskaart plus simpele Sansui :)
Hey Harry;

Ben er zeer tevreden over; Kom ook aan 8 Ohm geen vermogen tekort om op huiskamerniveau te spelen. Met de wat lastige Q1’s (4 Ohm met 3,2 Ohm-dip bij 3kHz.) geeft het ding ook geen krimp. Aangezien de Q100’s een veel vriendelijker impedantiekarakteristiek hebben verwacht ik straks geen problemen. Voorlopig blijft de D3020 nog lekker even in de woonkamer. :mrgreen:
movieman schreef: Over het algemeen vallen de DAC's en ADC's op geluidskaarten tegen, althans dat is mijn ervaring. Ik heb de kaart zo eenvoudig mogelijk gehouden zonder veel poespas, gewoon 16-bit stereo, optisch in/uit met copybitkiller en klaar, het serieuze audiogebeuren dat laat ik aan "echte" apparatuur over.
Helemaal mee eens; Een echt goed klinkende kaart is best duur maar ook dan blijkt de PC-omgeving niet zo audiovriendelijk te zijn. Het analoge deel buiten de computer houden is inderdaad heel verstandig. Maar ook dan is het oppassen geblazen; Veel kaarten hebben vrij slechte jitter-cijfers.
Turbo.d schreef: Ik ga lekker vloeken in de kerk :twisted: want ik heb de volgende setup:
...
Hey Marcel;

Dat is wel een heel andere kwaliteit Sansui dan het ding dat mijn “Douane” heeft ingebracht. :wink:
Over de geluidskwaliteit van Bose ga ik geen uitspraken doen; Als jij het mooi vindt klinken en ervan geniet wie ben ik dan om er wat van te zeggen. Muziekbeleving is iets heel persoonlijks en ik vind het sowieso mooi om te zien dat iemand overtuigd aanhanger is van bepaalde merken en de daaraan verbonden ontwerpfilosofieën! :)
Plaats reactie