(geniaal?) MFB idee- ombouwen 427's

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Laurens

26 mar 2008, 16:31

Stel dat je een set 427's hebt met 2 werkende woofers... Koppel er een los... Tap van de losgekoppelde woofer het signaal af en stuur dat door een MFB systeempje...
Is dit een goed idee?
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Jurjen

26 mar 2008, 16:51

Ik ben bang dat het niet zo simpel is. Het is wel een goed idee.

Maar, bij mfb meet je volgens mij de beweging (versnelling) van de woofer en die stop je terug je versterker in. Zoals jij het zegt hoef je de woofer niet eens los te halen, maar kan je het ook gewoon aftappen.

Wat wel zou kunnen en wat ik ook al eens met belabberd resultaat heb gedaan..... Je pakt een dubbelspoels woofer en gebruikt de 2e spoel om signaal terug naar je versterker te voeren. Immers die spoel beweegt mee in een magneetveld en levert dus een stroompje. Volgens mij had ik dit ook best werkend kunnen krijgen, maar de tijd ontbrak me totaal. En ik denk dat ik ook flink het ontwerp had moeten wijzigen.
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 mar 2008, 18:06

@Laurens,

Het idee is leuk, echter je maakt één denkfout: Met behulp van MFB (MOTIONAL FeedBack) kijk je naar het eindresultaat dat uit de woofer komt, en wat jij doet is het bestuderen van het ingaande luidsprekersignaal. Dat signaal klopt wel, maar je wilt controle hebben over de manier waarop de luidspreker het fysiek weergeeft. Je zult dus iets moeten hebben om de uitgang te monitoren, en dat is wat het piëzo-elektrische element in een MFB woofer doet.

@Jurgen,

Over gebruik van een tweede winding is al vaker gesproken en er is ook mee ge-experimenteerd. Onder andere voor de auto-industrie worden namelijk woofers met dubbele winding gewoon op de markt gebracht. Het probleem is echter dat wanneer je een tweede winding als opnemer gaat gebruiken, de inductie van de eerste winding te sterk wordt overgebracht zodat je wederom niet de resultante meet maar het ingaande signaal. Beetje vergelijkbaar met een trafo, feitelijk.

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Jurjen

26 mar 2008, 18:55

@Jurgen,

Over gebruik van een tweede winding is al vaker gesproken en er is ook mee ge-experimenteerd. Onder andere voor de auto-industrie worden namelijk woofers met dubbele winding gewoon op de markt gebracht. Het probleem is echter dat wanneer je een tweede winding als opnemer gaat gebruiken, de inductie van de eerste winding te sterk wordt overgebracht zodat je wederom niet de resultante meet maar het ingaande signaal. Beetje vergelijkbaar met een trafo, feitelijk.
Grt!

Ja klopt ik had ook woofertjes uit cirtoëns van de sloop gebruikt. En inderdaad het werkte van geen kante......
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

29 mar 2008, 05:38

@Jurgen,

Grt!

Ja klopt ik had ook woofertjes uit cirtoëns van de sloop gebruikt. En inderdaad het werkte van geen kante......
Het hydraulisch systeem van de Citroën zorgt voor flink wat demping 8) De Generaal kon zelfs op drie wielen nog doorrijden in zijn DS; mocht één of andere jakhals zijn banden lekgeschoten hebben 8)
Plaats reactie