AH466 Reviseren

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Josbourne
Contacteer:

26 jan 2008, 21:09

Hoi jongens,

Ben vandaag maar begonnen aan het setje AH466 3-weg speakers die ik al maanden hier heb staan. Ik zou ze voor een vriend repareren, en ik heb in het begin al een AD0211 spoel kunnen repareren volgens de methode die hier zo mooi staat gedocumenteerd. Vandaag maar eens de elco's er uit gehaald om te kijken wat de waarden zijn... tweemaal 4.7 uF en één keer 15 uF... Deze boxen werden destijds voor - uit het hoofd - zeshonderd guldens verkocht.. Ik heb niet de moeite om de inflatie na te kijken om het om te rekenen naar euro's van nu, maar dat was behoorlijk wat geld geloof ik..

Weet iemand of er überhaupt aan deze boxen ook niet is gerekend? Ik was het topic rekenen al eens tegengekomen, maar met deze iets-té-standaardwaarden voor de elco's (4.7 uF is een scheidingsfilter voor een 8 ohm box op 3000 Hz) ben ik toch iets overstuur aan het raken :x
Henk D

01 feb 2008, 21:55

Hallo Jos,

Bruto adviesprijs van een setje AH466's was inderdaad Hfl 630,- (najaar '78). Opvallend dat bij jouw setje ook de spreekspoel van de squawker (AD0211) onderbroken was, ik heb daarover al eens een reactie gepost.

Configuratie is redelijk standaard: AD8066/W4, AD0211/Sq8 en AD0163/T8. Scheidingsfrequenties 900 en 3000Hz.
Wat ik opvallend vind is dat de woofer een eerste orde filter heeft, de rest is allemaal tweede orde. Scheelt wel weer een forse bipolaire elco.
Voorzover ik weet is aan de 466 niet gerekend, ben althans nooit iets tegengekomen. Wel van de 426 en 427, maar die heeft een andere luidspreker bezetting.
Ooit wel eens overwogen om een actief (Linkwitz) scheidingsfilter te gebruiken? Scheelt je ook weer een zoektocht naar spoelen met lastige waarden.
Josbourne
Contacteer:

04 feb 2008, 19:39

Hoi Henk, bedankt voor je duidelijke en complete reactie. Ik heb op één of andere website inderdaad iets gelezen .. ESP sound design. of elliott sound products ofzo.. Ik was destijds echter alleen op zoek naar iets wat ik kant en klaar in mijn mfb's kon stoppen, en de Linkwitz-Riley filters hadden zeker zéér aanlokkelijke specificaties, maar ik ben niet verder ingegaan op de opamps.

Hoe stelde jij je eigenlijk die aktieve filters voor in een passieve box? Zouden een paar batterijen achterop het een tijdje uithouden?

[[Trouwens... Is het niet zo dat de woofer nu 45 graden uit fase is ten opzichte van de middentoner, en 135 graden ten opzichte van de tweeter?]] Lastig werken met zulke getallen..
Josbourne
Contacteer:

06 feb 2008, 00:35

Nou het is gebeurd.. Ik moest zelfs naar een vriend van me toe om hem te testen; ik heb twee weken geleden mijn laatste poweramp verkocht omdat ik alleen nog maar de mfb's gebruik :)

De 466ers klonken op zijn set (een yamaha natural sound iets dat qua uiterlijk wel iets weghad van de lab series van philips) een stuk beter dan zijn eigen boxen.. In elk geval was het echt een 3d ervaring die ik zelf ook niet had verwacht. Een akoestische gitaar sprong echt úit de boxen, heel gedetailleerd. De stock tweeters waren naar mijn zin iets te scherp, en ik had het idee dat er heel veel hoog mid naar de tweeters werd gestuurd door het filter, dat ik gewoon volgens originele waarden heb gelaten. In elk geval; ik had zelf niet verwacht dat deze niet-mfb'er zó goed zouden klinken na zon kleine - en overigens superleuke - operatie.

...........De versterker die bij deze boxen gebruikt werden ligt nu ook open, transistoren BC560 zijn besteld, helaas ontdekte ik daarna een paar doorgebrande weerstanden wat me weer 3,30 porto kost... Ik begin eerst wel ergens anders aan zodat in elk geval de verhouding benodigdheden/porto groter dan 1 is :wink:
Jurjen

06 feb 2008, 02:11

Ga je nou je mfb's weer aan de kant zetten? :wink:

Wel lullig ja.... worden dure weerstanden op die manier...... Zit er bij jullie niet iets de buurt waar je ze kan kopen?
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 feb 2008, 10:58

Josbourne,

Wat heb je nou precies aangepast aan het filter van deze 466's? Of heb je alleen de condensatoren vervangen waar je in je eerste post over schrijft? Ik ben hier wel benieuwd naar.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Josbourne
Contacteer:

07 feb 2008, 05:07

@Jurjen: Hahahahaha!!!

... Nee, serieus: de 466 heeft zeer zeker een vol en warm laag, maar zeker wanneer de muziek wat drukker wordt is de echte strakheid er snel uit. We hebben het ding getest met één of andere countryrocker waarvan ik de naam helaas kwijt ben (zeer interessante muziek), en met de Symphony & Metallica cd die hij toevallig had liggen. In mijn enthousiasme om de boxen uit te proberen had ik mijn eigen test-cd namelijk vergeten. De boxen hadden trouwens wel iets meer body dan de set 532 die ik zelf gebruik, maar dat zal zeker voor een deel aan de materialen en inrichting van de kamer hebben gelegen.

Ohja, concreter: Nee, de mfb's blijven staan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Bovendien hoop ik ooit mijn - nog niet verwekte - kinderen te interesseren voor deze dingen uit hun grootouders' tijd :wink:

De weerstanden hoop ik te kunnen krijgen/kopen bij de radiobeurs in Dordrecht. Ik heb goede verhalen gehoord over dit bedrijf: enthousiast personeel en leuke prijzen..

-----------

@Thomas: Ik heb er over gedacht om de speakers te meten en vervolgens het hele filter opnieuw te berekenen, echter, ik repareer de speakers voor een vriend van me die ik niet wil opzadelen met de kosten van mijn geëxperimenteer. Vandaar, alles originele waarden. Ik had natuurlijk wel metingen kunnen doen aan de speakers maar omdat ik vlak voor een tentamenweek zat heb ik dat maar niet gedaan. No offense naar hem, maar ik betwijfel of hij het verschil zou horen :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 feb 2008, 10:16

Met andere woorden, na 30 jaar door dezelfde waarden vervangen geeft al een grote verbetering? Dat geldt dan vast ook wel voor de filter-elko's van de MFB's. Interessant onderwerp.... :o
Thomas Baur
Jurjen

07 feb 2008, 11:47

Thomas schreef:Met andere woorden, na 30 jaar door dezelfde waarden vervangen geeft al een grote verbetering? Dat geldt dan vast ook wel voor de filter-elko's van de MFB's. Interessant onderwerp.... :o

De elko's in de signaalweg van veel versterkers gaan ook verlopen en deze vervangen geeft vaak een hele verbetering..... dus ja geen slecht idee...... Moet ook gelijk zeggen dat ik in m'n 532's veel vervangen heb, omze toen aan de gang te krijgen, maar het filter ben ik gewoon vergeten........
MFB 532
Jurjen

07 feb 2008, 11:49

Josbourne schreef: @Jurjen: Hahahahaha!!!
Gelukkig maar......
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 feb 2008, 16:43

Ik kocht ooit op marktplaats een enorme partij weerstanden, complete E27 reeks en meer, zitten nu netjes gesorteerd in zo'n ladekastje. Binnenkort maar eens op jacht naar een assorti elko's....
Thomas Baur
Josbourne
Contacteer:

09 feb 2008, 02:20

Zo'n jacht is leuk.. Ik breng uren en uren door met het kijken naar websites met tests van verschillende merken, typen, enzovoort..

Op http://www.newtone-online.nl heeft een groepje gitaristen een webwinkel opgericht die veel voorkomende componenten in grote hoeveelheden aankoopt. Zonder winstoogmerk uiteraard, kwalitatief goede onderdelen voor de laagst mogelijke prijs. Zijn er meer van zulke initiatieven op het (Nederlandse) web, iemand? Newtone heeft veel leuks, maar vooral condensatoren blijven aan de kleine kant qua capaciteit om voor ons interessant te zijn..
Raicho
Contacteer:

09 feb 2008, 10:40

Bedankt voor de tip!

Staan veel leuke spulletjes op, ook voor modelbouwers zoals ik. Goedkoper dan Conrad en met veel keus in knoppen, kabeltjes en dat soort spul.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

09 feb 2008, 13:19

Ze hebben germanium-torren op voorraad, ideaal voor reparatie van de oudere versterkers! Wauw, wat een mooie site! Dank voor deze waardevolle tip!
Thomas Baur
Jurjen

09 feb 2008, 13:23

Denk dat ik daar eerst maar eens 2 setjes weerstanden ga bestellen......
MFB 532
Plaats reactie