FB825

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

j-rune

13 dec 2015, 17:19

Hoi allemaal,

Vorig weekend een setje nette FB825's opgehaald. De kasten zien er nog erg mooi uit. Door de vorige eigenaar zijn ze ook gerefoamed en voorzien van nieuwe condensatoren. Welke foamrand gebruikt is en waar vandaan, dat wist hij niet meer. Iig foam van Marktplaats... Mocht de pret verder niet drukken. In de niet al te verlichte kamer (het was 19u) zagen de speakers er prima uit en het klonk allemaal ook prima. Bijzonder helder en open. Precies zoals ik gehoopt had.

Dit weekend had ik even rustig de tijd de FB825's thuis te beluisteren. Ook heb ik een vergelijk kunnen doen met de FB860's die ik ook heb staan. Er vallen mij wat dingen op:
1) De FB825 klinken een stuk frisser, met meer detail in het midden en hoog.
2) De FB860 klinken voller/dieper in het laag. Zal dit het "populair afgesteld" verhaal zijn wat ik wel eens lees over dit model?

Ter info: FB825 op een FA960, FB860 op een FA951.

Ik dacht (en hoopte) dat de FB825 een beter/voller laag zou hebben en de FB860 een beter midden (door de middentoner). Blijkt dus (bij mij dan) andersom. Het totaalbeeld qua klankkleur kan ik wel zeggen dat ze behoorlijk gelijk klinken. Niet dat je een wereld van verschil hebt tussen beide, bedoel ik.

Maar goed, ik ben ook eens, in een wel goed verlichte kamer, goed gaan kijken naar de foam randen. Hier zie je een paar foto's. Wat mij opvalt, is in ieder geval dat het lang niet zo netjes gedaan is als m'n FB860 (laatste plaatje). Misschien ben ik een ontzettende mierenn**ker, maar ik wil het graag netjes.
1.jpg
3.jpg
4.jpg
Denken jullie dat als ik de PHI-5 (ik wist niet eens dat ze al bij dit type waren) bestel bij Audiofriends en de woofers opnieuw refoam, dat het een vooruitgang zou kunnen geven in de laagweergave?
Daarnaast is de 'lacquer-coating'-ring rond de woofer weggehaald. Geen idee of dat heel erg is. De FB860 heeft deze ook niet meer Als je goed kijkt naar de coating op de conus, zie je dat de coating op de conus zelf rondom iets aangetast is. Ik denk dat dit gebeurd is bij het weghalen van de lak-ring. Zou dit heel erg het geluidsbeeld kunnen aantasten?

Anyway, leermomentje voor mezelf. Speakers ophalen in een normaal verlichte woonkamer. Iig bij daglicht.

Alvast bedankt!
Jeroen
movieman

13 dec 2015, 17:34

Ziet eruit alsof de oude foam niet helemaal is verwijderd, erg slordig inderdaad. Van Tim en Remi ken ik andere plaatjes. 8)

De juiste foamrand is een must voor iedere driver, als ze niet goed zijn of andere eigenschappen hebben dan klinkt een luidspreker logischerwijs anders.

Voor wat betreft je luisterervaring, een FA960 is geen FA951, zijn compleet andere versterkers. Als je iets aan de klank wilt veranderen dan zou je Karsten eens om advies kunnen vragen, die doet nogal veel met dempingsmateriaal, speciale condensatoren en zo...
j-rune

13 dec 2015, 18:45

Bedankt voor je reactie.

Nu je het zegt, op de foto lijkt het inderdaad dat de nog resten van de oude foam aanzit. Dit is niet het geval. De grijze rand rondom is de plek waar de lakrand zak. Die rand is geheel verwijderd, hoewel dat niet nodig was voor het refoamen. Hier een plaatje van Audiofriends over die lakrand:
5.jpg
Heeft iemand foto's van zijn ge-refoamde FB825 woofers als vergelijk?

Thanks,
Jeroen
Sandifort

13 dec 2015, 19:49

Heeft iemand foto's van zijn ge-refoamde FB825 woofers als vergelijk?
Bij die van mij ben ik gister begonnen om ze 'schoon' te maken, en heb bij audiofriends een setje randen besteld.
IMG-20151212-WA0001 klein.jpg
ik zal volgende week een fototje plaatsen van het resultaat.

Groeten,
Ronald.
movieman

13 dec 2015, 20:02

Dat is zeer netjes! 8)
tim89

13 dec 2015, 20:14

Als ik de foto zo zie zit er een stuggere rand op

De coating rand haal ik ook altijd weg

Ik denk dat je de nieuwe randen wel gaat horen als het ook echt om het oude stugere type randen gaat
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Karsten

13 dec 2015, 20:31

Hey Jeroen

Movieman heeft gelijk van betreft de versterkers; Ze moeten van hetzelfde type zijn: Mijn gereviseerde en opgewaardeerde FB821’s klinken op de FA880 anders dan op de Marantz KI Pearl Lite. De laatste klinkt terughoudender, bedekter in het midden en strakker in het laag. Als ik jou was zou ik beide sets op dezelfde versterker zetten als paar A en paar B. :wink:
Ook heeft hij gelijk wat betreft de randen; Zijn die te stug dan komt het sublaag er gewoon niet lekker uit “rollen”; Daar kan onze Tim89 over meepraten. Hij heeft sinds enige tijd weer een set FB825 en gaat die, in tegenstelling tot zijn vorige set, voorzien van de juiste randen.
Het ontbrekende lakrandje is volgens mij geen probleem en ook dat de coating niet helemaal tot de rand loopt is ,zeker bij de woofers, geen probleem. :wink:

Zo komen we bij de luidsprekersystemen zelf:
- De FB825’s hebben nieuwe condensatoren maar wat zit er in? Nieuwe elco’s, MKT’s of MKP’s?
- Wat voor condensatoren zitten er in jouw FB860’s?
Als dat nog de originele elco’s zijn en je zou die vervangen voor MKP’s dan maakt dat precies het verschil wat jij nu hoort met de 825’s. Albert hoorde het ook bij mijn 815´s: viewtopic.php?f=9&t=6237&start=60#p143130
Als jouw FB860’s nog de originele elco’s hebben en daardoor een terughoudender midden en hoog dan lijkt daardoor de bas warmer; Het gaat immers om de tonale balans en dat is een relatief gegeven.
Naast het topic over de 815’s: viewtopic.php?f=9&t=6237#p107802 waar ook het één en ander is staat over de andere modellen uit de serie is ook dat van de 821’s mogelijk wel interessant voor je: viewtopic.php?f=9&t=7803#p141247 want dat borduurt daar op voort.

Als je het verschil tussen alleen gerefoamd en opgewaardeerd hier eens wilt horen dan ben je welkom! 8)

Groet;

Karsten

Toevoeging: Ik zie dat Tim ondertussen ook gereageerd heeft.
Meten is weten en weten wat je meet.
j-rune

13 dec 2015, 20:56

Geweldig bedankt voor de reactie heren! Kan ik zeker wat mee. Ben ook wat gerustgesteld wat de montage van de huidige randen betreft. Ik had echt even het idee dat er iets too much oplosmiddel was gebruikt bij het verwijderen van de eerdere randen waardoor de coating op de woofer aangetast was. Dat blijkt gelukkig niet veel uit te maken.

@Karsten: ja precies wat je zegt. Het sublaag komt er voor mijn gevoel niet lekker uit.

Ik stond op het punt foamranden te bestellen bij Audiofriends en kon type PHI-4 niet vinden. Blijkt dat PHI-5/mk2 al bestaat. Betekent een hogere PHI-getal ook automatisch een beter / soepelere rand voor de FB825? Iemand toevallig ervaring met de PHI-5 randen?

Wat betreft de vragen over de elco's etc. Ik ben zelf (nog ;)) een rookie wat electronica betreft, maar zie het zeker zitten dit te leren. Ik zal eens de FB860 en FB825 openmaken en bekijken wat er nu precies inzit.

Binnenkort eerst eens refoamen proberen onder de knie te krijgen op een andere set FB speakers. Op MP staat wel een net setje FB815's incl. stands. Wellicht kan ik met het topic van Karsten deze set eenzelfde behandeling geven.

Groeten,
Jeroen
Harry

13 dec 2015, 21:33

Hallo Jeroen,
Ter info alvast, de FB860 heeft uitsluitend MKT's in het filter zitten dus het verloop daarbij zal reuze meevallen. In het filter van de FB825 zitten wel (bipolaire) elco's dus het vervangen daarvan is de moeite waard.
Ik dacht (en hoopte) dat de FB825 een beter/voller laag zou hebben en de FB860 een beter midden (door de middentoner)
Dat vind ik een interessante stelling. Wat betreft het eerste punt ga ik wel met je mee, er zitten eigenlijk dezelfde woofers in deze beide boxen maar de 825 is groter dus zou een dieper laag kunnen hebben. Maar welke middentoner zit er precies in de FB860, kun je me dat vertellen? Je gaat er immers vanuit dat die beter is dan de middentoner in de 825?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
mthecatlover
Contacteer:

13 dec 2015, 21:52

Bedankt voor je reactie.

Nu je het zegt, op de foto lijkt het inderdaad dat de nog resten van de oude foam aanzit. Dit is niet het geval. De grijze rand rondom is de plek waar de lakrand zak. Die rand is geheel verwijderd, hoewel dat niet nodig was voor het refoamen. Hier een plaatje van Audiofriends over die lakrand:
5.jpg Heeft iemand foto's van zijn ge-refoamde FB825 woofers als vergelijk?

Thanks,
Jeroen
Plaatjes genoeg...
http://public.fotki.com/marcymarc/philips-fb840-refoam/

AfbeeldingHosted on Fotki
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
j-rune

13 dec 2015, 21:58

Hoi Harry,

Ooit kwam ik een topic tegen op het andere MFBfreaks forum waarin de vraag gesteld werd wat het verschil is tussen de oude en de nieuwe 800 serie. Het leuke van dat topic is dat de bedenker / maker van deze speakers reageerde in het topic. Daar werd aangegeven dat één van de grote verschillen de glasfiber midrange tov. de papieren variant is in de FB825.
Ik kon me wel vinden in de stelling dat een glasfiber conus beter (stijver?) is dan papier en dat het daarom zomaar zou kunnen zijn dat de FB860 een beter middengebied zou hebben.

Overigens ga ik zeker de tip van Karsten proberen door beide speakersets op 1 versterker aan te sluiten voor een zo optimaal / eerlijk mogelijk vergelijk.

Groeten,
Jeroen
Harry

13 dec 2015, 22:03

Het leuke van dat topic is dat de bedenker / maker van deze speakers reageerde in het topic
Dat is inderdaad bijzonder interessant! Mocht je deze tekst nog hebben of weten terug te vinden dan zou ik dat graag ook eens willen lezen.
j-rune

13 dec 2015, 22:18

Het leuke van dat topic is dat de bedenker / maker van deze speakers reageerde in het topic
Dat is inderdaad bijzonder interessant! Mocht je deze tekst nog hebben of weten terug te vinden dan zou ik dat graag ook eens willen lezen.
Hallo Harry,

Ik weet niet of ik deze link mag plaatsen hier van de Mods, dus ik heb hem ook nog als PB naar je gestuurd:
http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php ... 15&start=0

Groeten,
Jeroen
Karsten

13 dec 2015, 22:29

Ter info alvast, de FB860 heeft uitsluitend MKT's in het filter zitten dus het verloop daarbij zal reuze meevallen.
Oeps, dat was ik vergeten terwijl we daarover nog ge-PB-d hebben... :oops:
Ik dacht (en hoopte) dat de FB825 een beter/voller laag zou hebben en de FB860 een beter midden (door de middentoner)
Dat vind ik een interessante stelling. Wat betreft het eerste punt ga ik wel met je mee, er zitten eigenlijk dezelfde woofers in
..en die zou je eens van set kunnen wisselen.
Maar welke middentoner zit er precies in de FB860, kun je me dat vertellen
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Mogelijk heeft de mid van de 860 een kleinere magneet, 74mm á la AD40629SQ. De mid van de 825’s heeft een 92mm-magneet, net zo groot als van de woofers. :shock:
Laatst gewijzigd door Karsten op 13 dec 2015, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

13 dec 2015, 22:30

PB ontvangen en beantwoord. Heel interessant, bedankt Jeroen!

Karsten, ik heb 'm ook even naar jou doorgestuurd, wij hadden het hier laatst immers over.
Plaats reactie