Opwaardering van een set FB821’s.

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Karsten

09 nov 2015, 23:25

Beste forumgenoten;

Een uitgebreid verhaal gaat het niet worden want over het nut van betere condensatoren staat al het nodige in het topic over de Benjamins van de Conductor-serie1, de FB815’s: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=6237
Ook over de eigenschappen en optimale plaats van verschillende dempingmaterialen staat daar al het nodige te lezen.
Laat ik maar beginnen met het inlossen van een belofte aan Harry door het schema van het FB821-filter te plaatsen:
IMG_5534klein.JPG
IMG_5534klein.JPG (19.82 KiB) 12237 keer bekeken
Hier een foto van het originele filter:
IMG_5520klein.JPG
IMG_5520klein.JPG (30.69 KiB) 12237 keer bekeken
De originele bipolaire elco’s vervang ik wederom door axiale MKP’s van SCR, 110Vac/250Vdc die ik bestel bij Distrilec (voorheen Display Elektronica). Daarvoor boor ik wederom de gaatjes in de print op naar 1,5mm.

Op de onderkant van het filter komen plakviltjes naast soldeerpunten die ver uit steken en zo plaats ik het filter op een laag vilt. Die plakviltjes zijn nodig om te voorkomen dat uitstekende soldeerpunten door de viltlaag heen prikken. Zo dat zit geheid rammelvrij:
IMG_5528klein.JPG
IMG_5528klein.JPG (38.34 KiB) 12237 keer bekeken
Oh ja; De tweeterbeveiliging heb ik geheel verwijderd omdat die de klank nadelig beïnvloed. De PTC heb ik weer overbrugd om dezelfde reden en alle schuifcontacten zijn vervangen door solderingen. :wink:

Wordt vervolgd.

11-11-2015: Toevoeging; Luidsprekerbezetting:
- AD 21601RT8
- AD 40629Sq8DC
- AD 70629W15DC (2x)
Laatst gewijzigd door Karsten op 11 nov 2015, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Karsten

09 nov 2015, 23:33

Vervolg; De demping:

Om te beginnen laat ik het originele grijze lompenafval gewoon op achter- en zijwanden zitten.
Met de demping is het verder wel even puzzelen; De ruimte tussen achterwand en woofer-magneten opvullen met BAF levert door de grote diepte van deze kasten teveel demping van de bas op; Het resulteert in een te droge bas (te lage Q). :?
Toch is het is het belangrijk dat er niet veel holle ruimte overblijft omdat dat kleuring in het lage midden tot gevolg heeft; Daarom heb ik eerst maar eens een stuk 6cmschuim van 126x17cm geknipt dat vanaf het klankbord over de bodem, de achterwand en het bovenpaneel loopt om weer te eindigen tegen het klankbord. Door de selectieve demping van schuim doet het niet veel onder de +/- 300Hz.; Leuk om kleuring weg te nemen zonder de Q te verlagen;
Zicht naar beneden:
IMG_5529klein.JPG
IMG_5529klein.JPG (39.17 KiB) 12234 keer bekeken
Uitzicht naar boven:
IMG_5530klein.JPG
IMG_5530klein.JPG (39.23 KiB) 12234 keer bekeken
Boven op het 6cm-schuim liggen vier lagen Speakerland-BAF van 70x16,5cm:
IMG_5535klein.JPG
IMG_5535klein.JPG (18.42 KiB) 12234 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Harry

09 nov 2015, 23:40

Karsten schreef:Laat ik maar beginnen met het inlossen van een belofte aan Harry door het schema van het FB821-filter te plaatsen
Hiervoor alvast bedankt, Karsten! Opvallend vind ik de 2x 33R parallel aan de C voor de tweeter :?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

09 nov 2015, 23:46

Demping, vervolg:

Om het laatste beetje holle klank weg te krijgen zit er nog een stuk BAF van 35x16,5cm opgevouwen tot drie lagen van 12x16,5cm onder de onderste woofer tussen het klankbord en het BAF-pakket:
IMG_5538klein.JPG
IMG_5538klein.JPG (26.69 KiB) 12232 keer bekeken
Om vroege reflexies vlakbij de woofer te dempen zit er rechts naast elke woofer een stukje 6cm-schuim van 17x4. Op de verstevigingen van de kast zit wat 3cm-schuim van 10x4cm; Boven de onderste- en onder de bovenste woofer dus:
IMG_5539klein.JPG
IMG_5539klein.JPG (30.96 KiB) 12232 keer bekeken
Nu de bas strak is en er nauwelijks nog kleuring in het lage midden hoorbaar is komt de middentoner aan de beurt. Van de FB815’s weet ik al dat het grijze spul daar prima voldoet; Het is wederom schipperen tussen kleuring en de akoestische output onderin het werkbereik. Met de meerstemmige vrouwelijke vocalen op “Dorothea” van de Belgische zanggroep “Laïs” is de balans al gauw gevonden: 30gram*.
De sierringen maak ik straks provisorisch vast totdat de klank helemaal naar mijn zin is. :wink:
IMG_5497klein.JPG
IMG_5497klein.JPG (25.41 KiB) 12232 keer bekeken
Benodigde materialen voor de opwaardering van een set FB821’s:

- Axiale MKP’s van SCR, 110Vac/250Vdc:
56uF
33uF
10uF
3,3uF; Alles twee keer.

- Eén stuk 6cm-noppenschuim van 200x50cm.

- Drie matten Speakerland-BAF van 70x50x5cm
Alle drie knipt men ze in drie stroken van 70x16,5. Vier stroken tegen de achterwand van elke box en dan blijft er nog één zo’n strook over; Die gaat in tweeën, 35x16,5 om opgerold onder de onderste woofer tegen het klankbord te liggen in elke box.

- Kleine hoeveelheid 3cm-noppenschuim (ook Speakerland).

Groet;

Karsten

*Kan nog gewijzigd worden als de mid wat meer ingespeeld is maar bij de FB815’s was bijstellen niet nodig.
Karsten

09 nov 2015, 23:52

Hey Harry;
Harry schreef:Hiervoor alvast bedankt, Karsten! Opvallend vind ik de 2x 33R parallel aan de C voor de tweeter :?
Die staat misschien op een wat rare plaats in het schema maar als je goed kijkt staat er dus 16,5Ohm/50W parallel aan het hele systeem tot ongeveer 8kHz*; Daar zorgt de spoel voor die parallel aan de tweeter staat; Die heeft dus een dubbele functie. Als die los komt te zitten is die mooie ribbon trouwens niet blij :!:
De functie van de 33//33 is het afvlakken van de impedantiekarakteristiek, wat de FB821's vriendelijker maakt voor de versterker.

Groet;

Karsten

*11-11-2-15: Dat was dus een foutje; Het -3dB-punt van de 16,5 Ohm-0,27mH-combinatie ligt op 9kHz. :oops:
Laatst gewijzigd door Karsten op 11 nov 2015, 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.
famu
Contacteer:

10 nov 2015, 21:13

Karsten,

Bedankt hiervoor. In de kerstvakantie maar eens met mijn 821's aan de gang. Ik luister er nu trouwens ook met veel plezier naar, maar eens experimenteren en daardoor beter leren luisteren is het doel. En wat is nu jouw conclusie als je ze vergelijkt met de 815?

Tot nu toe was de 815 duidelijk jouw favoriet.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
Karsten

10 nov 2015, 21:58

Hey Frans;

De FB815’s zijn niet mijn favoriet, dat is de A18, maar het zijn wel systemen waar ik lang naar kan luisteren zonder dat er iets gaat irriteren; Dat is best een prestatie gezien de relatief eenvoudige units die er in zitten. Mijn sympathie hebben ze daarom sowieso. :wink:
Het moet gek lopen wil er niet één set bij mij blijven na het 6.1-experiment.

Ik heb de FB821’s nog niet vergeleken met de 815’s maar ik verwacht dat, nu de filtercomponenten van gelijke kwaliteit zijn en ook de demping op hetzelfde niveau is, de 821’s beter zullen klinken dan de Benjamins uit de serie:
- Anderhalf keer zoveel conusoppervlak maar twee keer zoveel aandrijfkracht (BL-product) in de bas,
- Bijna twee keer zoveel BL-product om de mid aan te drijven,
- Die prachtige ribbon voor het hoog.
Wellicht dat ik ze van het weekeinde eens naast elkaar ga zetten. :wink:
Een vergelijking met de A18’s lijkt me trouwens ook wel interessant... :?

Groet;

Karsten
Harry

11 nov 2015, 18:50

Karsten, nog even terugkomend op de filtering.
Karsten schreef:De functie van de 33//33 is het afvlakken van de impedantiekarakteristiek, wat de FB821's vriendelijker maakt voor de versterker
Daar is wat voor te zeggen, opvallend vind ik dan wel dat deze constructie niet terug te vinden is andere boxen uit deze serie :? Ook was Philips geen firma die graag extra componenten in z'n filters zette, en die impedantiekarakteristiek zal toch niet zo'n rol spelen bij de 800-serie versterkers waarvoor deze boxen bedoeld waren? Dit probleem speelt toch (als ik goed ben geïnformeerd tenminste) vooral bij buizenversterkers?
Op de specsheet van de AD21601RT8 zie ik dat er een dip in de SPL zit vanaf zo'n 8 kHz, zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben?
21601RT8.jpg
Iets anders, in het filterschema geef je aan dat de middentoner een AD50662 (met misschien nog een cijfer er achter, kan het niet goed lezen) is. Maar hoort er geen AD4062SQ8 in deze boxen te zitten?

Op de demping kom ik binnenkort graag nog even terug. Die ziet er in ieder geval weer heel goed uit!
Karsten

11 nov 2015, 21:08

Hey Harry;
Harry schreef:
Karsten schreef:De functie van de 33//33 is het afvlakken van de impedantiekarakteristiek, wat de FB821's vriendelijker maakt voor de versterker
Daar is wat voor te zeggen, opvallend vind ik dan wel dat deze constructie niet terug te vinden is in andere boxen uit deze serie :?
Ook niet in de FB820 of 825? :?
Ik vind het ook een wonderlijke constructie en heb daarom de sporen opnieuw gevolgd: Het zit echt zo. Nu waren de FB821’s wel de op één na duurste uit de serie dus was er wellicht ruimte in het butget. :mrgreen:
Harry schreef:Ook was Philips geen firma die graag extra componenten in z'n filters zette, en die impedantiekarakteristiek zal toch niet zo'n rol spelen bij de 800-serie versterkers waarvoor deze boxen bedoeld waren? Dit probleem speelt toch (als ik goed ben geïnformeerd tenminste) vooral bij buizenversterkers?
Niet alleen bij buizenversterkers; Mijn Marantz SR6300 heeft ook baat bij zo’n schakeling; Mijn KEF's klinken beter met 16 Ohm parallel. De KEF’s hebben nl. een nogal “avontuurlijk” impedantieverloop. Door de impedantiekarakteristiek te vlakken zorgt men er in ieder geval voor dat de systemen op de meeste versterkers goed klinken. Dat is goed voor de reputatie. Veel systemen van Dynaudio hebben (naast correctiekringen parallel aan de units) ook nog een overall-correctie zodat de versterker een Ohmse last ziet. Dat is toch ook een prijsklasse waar je goede versterkers verwacht. :?
Harry schreef:Op de specsheet van de AD21601RT8 zie ik dat er een dip in de SPL zit vanaf zo'n 8 kHz, zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben?
Omdat de 33//33 eigenlijk direct op de inputterminal zit kan deze daar niets tegen doen. Omdat de RT geen voorschakelweerstand heeft is de impedantie in het hoog écht 8 Ohm. Wellicht heeft men er daarom voor gekozen om via de 0,27mH naar GND te gaan; Anders krijg je daar 16,5//8 = 5,39 Ohm.
Harry schreef:Iets anders, in het filterschema geef je aan dat de middentoner een AD50662 (met misschien nog een cijfer er achter, kan het niet goed lezen) is. Maar hoort er geen AD4062SQ8 in deze boxen te zitten?
Er staat 50629Sq8DC maar daar had inderdaad 40629Sq8DC moeten staan. :oops:
Ik zal alle typenummers tzt. nog eens verifiëren en dan een lijstje plaatsen in de bijdrage waar het filterschema in staat.

Groet;

Karsten
Karsten

11 nov 2015, 21:49

Gereviseerd maar nog niet gefixeerd met smeltlijm:
IMG_5523klein.JPG
IMG_5523klein.JPG (33.57 KiB) 12115 keer bekeken
Sporenzijde; Voor het gemak gespiegeld:
IMG_5525GespiegeldKlein.JPG
IMG_5525GespiegeldKlein.JPG (37.07 KiB) 12115 keer bekeken
De 5//5 Ohm van de beveiliging zit naast de grote spoel, de andere twee dikke weerstanden zijn de 33//33 Ohm "afvlakweerstanden". Helaas heb ik geen foto van de sporenzijde gemaakt voordat de viltjes er op gingen. :(
De 22uF//33uF die parallel aan de woofer zaten zijn vervangen door56uF.
Harry

13 nov 2015, 19:46

Hoi Karsten,
Wat betreft het afvlakken van de impedantiekarakteristiek tot ca 800 Hz, deze 33//33 constructie is volgens de schema's die ik heb specifiek voor de FB821.
Karsten schreef:Ook niet in de FB820 of 825? :? Ik vind het ook een wonderlijke constructie en heb daarom de sporen opnieuw gevolgd: Het zit echt zo. Nu waren de FB821’s wel de op één na duurste uit de serie dus was er wellicht ruimte in het budget. :mrgreen:
Ja, een andere uitleg weet ik zo ook niet. In de FB820 zit het niet maar daar zit bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van bi-amping nog niet op, is duidelijk een goedkopere box dus. In de duurdere FB825 (en de FB860 opvolger) zit het ook niet, maar die hebben andere laag- en mid units dus mogelijk speelde dit probleem daar niet.

Dan de aangepaste demping, dat ziet er keurig uit zo! :) Zoals ik het lees is de 6cm dikke schuimmat doorslaggevend voor de balans tussen een goede demping en overdemping, klopt dat? Want verder zit de box toch wel grotendeels vol met BAF.
In mijn qua woofers vergelijkbare FB850's heb ik alleen BAF gebruikt en ze zitten daar aardig vol mee. Specifiek ook een strook BAF tussen beide woofers over de gehele breedte en diepte van de box om ze enigszins van elkaar te ontkoppelen. Ben er best tevreden over maar zodra ik weer wat ga bestellen bij Conrad etc. kan ik jouw insteek wel eens proberen. Het is misschien ook een kwestie van opstelling van de boxen, in mijn kleine kamer is een muur nooit erg ver weg. En de originele "open" stands heb ik niet in bezit, in plaats daarvan staan ze op een plat liggende set AH463 kasten dus loopt de baffle door naar de vloer. Allemaal zaken die invloed op de bas hebben.
Erg mooi bedacht vind ik de stukjes schuim tegen vroege reflexies, dat ga ik zeker nog even op die manier aanpassen!
Karsten

14 nov 2015, 20:11

Hey Harry;
Harry schreef:Wat betreft het afvlakken van de impedantiekarakteristiek tot ca 800 Hz, deze 33//33 constructie is volgens de schema's die ik heb specifiek voor de FB821.
Dat is interessant; Heb jij nog meer schema’s van de FB800-serie?
Harry schreef:In de FB820 zit het niet maar daar zit bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van bi-amping nog niet op, is duidelijk een goedkopere box dus.
Het filter van de 820 heb ik nog nooit gezien. De filtering van de tweeter zou wel eens gelijk kunnen zijn aan die van de 815 waar dezelfde tweeter in zit. Bi-wiring zit volgens mij op geen enkele box van de Conductor Serie 1-speakers. Die van mijn 821’s zijn trouwens wel verguld dus dat spaart me een transplantatie van schroefcontacten uit:
IMG_5544klein.JPG
IMG_5544klein.JPG (26.15 KiB) 12032 keer bekeken
Over de afvlakweerstanden:
Harry schreef:In de duurdere FB825 (en de FB860 opvolger) zit het ook niet, maar die hebben andere laag- en mid units dus mogelijk speelde dit probleem daar niet.
Dat zou goed kunnen; Bij de 821 zijn de filterhellingen van, met name, de M/H-overgang nog iets verder uit elkaar getrokken dan bij de 815 dus zit daar ook een wat hogere impedantiepiek. Bij het in komen van de PTC-beveiliging komt er bij de 821 2,5Ω in serie met het hele systeem. De 16,5Ω vlakt (naast de eerder genoemde piek) ook de impedantiepiek op Fc ook af waardoor de beveiliging ook dáár goed werkt; Het blijft gissen… :?
Maar goed, die PTC heb ik overbrugd omdat dat een opener strakker klankbeeld oplevert. Bij mijn gebruik is zo'n beveiliging ook niet nodig. :wink:
Harry schreef:Dan de aangepaste demping, dat ziet er keurig uit zo! :)
Thanks! :D
Harry schreef:Zoals ik het lees is de 6cm dikke schuimmat doorslaggevend voor de balans tussen een goede demping en overdemping, klopt dat?
Ja, met alleen BAF vind ik de bas te droog. :?
Harry schreef:Want verder zit de box toch wel grotendeels vol met BAF.
Klopt, er zit nu anderhalve mat Speakerland BAF in; Dat is precies anderhalf keer zoveel als wat in de 815’s goed werkt. Het wooferconusoppervlak van de 821 is ook anderhalf keer zo groot en dat geldt ook (ongeveer) voor het boxvolume; Dat kan haast geen toeval zijn. :wink:
Harry schreef:In mijn qua woofers vergelijkbare FB850's heb ik alleen BAF gebruikt en ze zitten daar aardig vol mee. Specifiek ook een strook BAF tussen beide woofers over de gehele breedte en diepte van de box om ze enigszins van elkaar te ontkoppelen.
Dat ontkoppelen is bij mijn 821’s in feite ook gebeurd want met 6cm-schuim en vier lagen BAF zit het materiaal tot tegen de verstervingsring aan:
IMG_5541klein.JPG
IMG_5541klein.JPG (27.08 KiB) 12032 keer bekeken
De woofermagneet raakt de BAF nét dus drukt het niet in.
Harry schreef:Erg mooi bedacht vind ik de stukjes schuim tegen vroege reflexies, dat ga ik zeker nog even op die manier aanpassen!
Dat met schuim bekleden van de boxwanden in de directe omgeving van de woofer doe ik eigelijk altijd. Omdat de verstevigingsring tussen de twee woofers zit krijgt die dus ook een laagje.

Heb jij trouwens zowel FB850’s als ook FB860’s of heb ik dat verkeert gelezen?

Groet;

Karsten
Harry

14 nov 2015, 20:24

Hoi Karsten,
Zal je straks even mailen over de schema's.
Karsten schreef:Bi-wiring zit volgens mij op geen enkele box van de Conductor Serie 1-speakers.
Je hebt gelijk, ik haal hier de oude en nieuwe serie door elkaar. De FB840 heeft geen bi-wiring, de 850 wel.
Karsten schreef:Heb jij trouwens zowel FB850’s als ook FB860’s of heb ik dat verkeert gelezen?
Klopt, sinds de laatste meeting heb ik ook de FB860. Maar die werkt nog niet, de woofers liggen bij Remi en je kunt wel raden waarom :wink:
Karsten

15 nov 2015, 20:04

Hey Harry;
Harry schreef:Zal je straks even mailen over de schema's.
Gezien, thanks! :D
Harry schreef: sinds de laatste meeting heb ik ook de FB860. Maar die werkt nog niet, de woofers liggen bij Remi en je kunt wel raden waarom :wink:
Maar je hebt de originele tenminste nog. :wink:
Sommige eigenaren gooien ze weg en stoppen er 8-Ohm typen in van Skytronic of Speaka. :(
Wellicht komt er over de FB860's wat op het forum te staan?
Dan kunnen we de units van alle Conductor Serie2-modellen eens op een rij zetten voor RobbinM. Ik heb zojuist serie1 gepost maar heb geen idee of hij nog wel eens op het forum komt; Voor de zekerheid ook maar even een PB achteraan gestuurd. :?

Groet;

Karsten
Mickel Moen
Contacteer:

15 nov 2015, 21:04

He Karsten,

Mooi draadje. Bedankt voor het overzicht van de units. Als het niet voor Robin is, dan hebben anderen er wel plezier van. :lol:

Vandaag de foamranden van een paar FB815's vervangen. Ook wat extra demping geplaatst. Niet zo geavanceerd als jij hebt gedaan. Ik had nog wat van dat noppenschuim liggen, dus dat eerst maar eens toegepast.

Elco's op het filter vervangen heb ik mij ook nog niet aan gewaagd. Misschien later nog eens. Nu eerst maar eens inspelen. Overigens ook in mijn ene setje FB821 alleen wat extra demping geplaatst en die spelen nu al weer een tijdje na het reformen helemaal top.
Groetnis, Geert
.AfbeeldingNaar mijn project VW T5 van DC naar Camper / Mooi spul:

Philips MFB532 - DFA888 - FA890 - CDD882 - CD840 - CD660 - FB821 - FB820 - FB815 - FB720 - BDL3210Q
Lenco L75 + 22GP400 MKII / Apple TV3 - iPad / Arris 2952 / Edirol UA1X
Plaats reactie