F9434 en F9436; Revisie en opwaardering.

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Harry

02 jul 2015, 18:56

Hee Karsten,

Goed bezig! Als het binnen slechts 23 graden is heb je ook lekker klusweer :D

De groene Intertechnik bipolairen gebruik ik zelf ook maar gezien het nogal hoge kantelpunt had ik eigenlijk verwacht dat jij voor een MKT zou gaan parallel aan de woofer? Wat zit er op die plaats in je 9434?

Blijkbaar is de demping met alleen schuim er in niet echt beter als in de 9434, ondanks dat je dikker schuim hebt gebruikt. Die extra uitgaaf kan ik me dan misschien besparen. Ook de aanwezigheid van een 2e woofer is blijkbaar niet voldoende om die staande golf te verstoren, jammer.
De "kokertruc" is een heel mooie maar je zou toch wensen dat het simpeler kan. Gezien de poorteigenschappen van zoiets zou je inderdaad t.o.v. de 9434 aan een 2x zo grote doorsnede denken. Op welke frequentie zou je zo'n poort nou eigenlijk moeten afstemmen? :? Dit doet me trouwens denken aan iets wat ik laatst over een klassieke ITT box las, http://avforum.no/forum/attachment.php? ... 1364548348

Ga je tussen de twee woofers in ook nog wat aanbrengen om ze een beetje akoestisch te ontkoppelen?

Groet, Harry
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

04 jul 2015, 12:17

ambitieus, Karsten, maar dat komt in jouw handen wel goed :)

keep it cool :wink: ( de airco hier in de serre draait volop....pffff ) :D
Goed bezig! Als het binnen slechts 23 graden is heb je ook lekker klusweer :D
Hier is het binnen nu 25 graden, buiten (noordkant, schaduw) 34,3 graden en dan is het nog maar nét 13:00 uur geweest! Het hoogste wat ik tot nu toe heb gemeten was 35,2 op donderdag. Gisteravond heb ik het ding weer gereset voor de min/max van dit etmaal. De afgelopen nacht is de buitentemperatuur niet onder de 24,1 geweest. :shock:
De groene Intertechnik bipolairen gebruik ik zelf ook maar gezien het nogal hoge kantelpunt had ik eigenlijk verwacht dat jij voor een MKT zou gaan parallel aan de woofer? Wat zit er op die plaats in je 9434?
Twintig jaar geleden heb ik in het mid/hoog MKT’s geplaatst maar de elco in de bas-sectie laten zitten. Die folieC’s waren toen behoorlijk duur. Omdat ik nu maar beperkte tijd heb gehad, heb ik condensatoren moeten “lenen” uit pakketjes van luidsprekersystemen die nog in de wacht staan:
- De 3,3 was eigenlijk voor set FB815-4 (815-3 en 815-5 staan in te spelen en 815-2 is alleen gerefoamd om het verschil te kunnen demonstreren),
- De 15uF komt uit een setje C’s dat bedoeld is voor de Beovox S45-Mk2,
- De 47uF had ik niet liggen in folie maar wel als elco die erg goed bleek te meten.
Wellicht dat daar in de toekomst tóch nog een foliecondensator komt te zitten, zeker als ze van mijn ouderlijk huis naar hier zouden verhuizen; De locatie speelt dus ook een rol. :wink:
In de 9434’s zaten nog de originele elco’s dus daar is alles MKP van SCR geworden.

Blijkbaar is de demping met alleen schuim er in niet echt beter als in de 9434, ondanks dat je dikker schuim hebt gebruikt. Die extra uitgaaf kan ik me dan misschien besparen. Ook de aanwezigheid van een 2e woofer is blijkbaar niet voldoende om die staande golf te verstoren, jammer.
Ach, het 2,8cm-schuim op de zijwanden is dan wellicht niet afdoende, het dempt altijd beter dan 2cm. Kwa prijs maakt het niet zoveel uit en kan het meeliften met de BAF die tóch van Speakerland moet komen. Conrad levert telkens andere BAF dus daar heb ik niets aan want het komt best kritisch.
De twee woofer-configuratie is inderdaad kennelijk niet afdoende om van die irritante 180Hz. af te zijn maar wieweet hoe erg het zou zijn geweest met maar één (bijv. 12”) woofer in een kast van ruim 90cm. :?
De "kokertruc" is een heel mooie maar je zou toch wensen dat het simpeler kan. Gezien de poorteigenschappen van zoiets zou je inderdaad t.o.v. de 9434 aan een 2x zo grote doorsnede denken. Op welke frequentie zou je zo'n poort nou eigenlijk moeten afstemmen? :? Dit doet me trouwens denken aan iets wat ik laatst over een klassieke ITT box las, http://avforum.no/forum/attachment.php? ... 1364548348
Ach, een BAF-pakket is natuurlijk geen box-paneel dus in hoeverre het zich gedraagt als BR is moelijk te zeggen. ALS het zich als BR zou gedragen dan moet de afstemming in ieder geval ruim een octaaf boven die van de passieve radiator liggen zodat je er geen last van hebt.
Dat principe van de ITT-box vind je ook al in de AD5046-zuiltjes van Philips (1962?) en in bijvoorbeeld de grote Visaton Atlas (midden jaren tachtig). Veel woofers klinken beter in de bovenbas als ze in een kleiner volume zitten maar hebben voor basextensie een grotere kast nodig. Met deze tweekameropzet heb je beide en da’s best slim. Boven de bijv. 100Hz. “ziet” de woofer het kleine volume, daaronder ook de rest van de kast.
Ga je tussen de twee woofers in ook nog wat aanbrengen om ze een beetje akoestisch te ontkoppelen?
Dat heb ik geprobeerd. Voor de bovenbas levert dat meer strakheid op maar de werking van de pijpen wordt dan nóg belangrijker omdat er dan nauwelijks nog een luchtweg achter het klankbord is, langs de conussen. Heb je teveel pijpen of hebben ze een te grote diameter dan komt die irritante 180Hz. weer terug heb ik gemerkt. :?

Dat brengt bij de experimenten van eergisteren, gisterochtend en vandaag:
BAF moet tóch weer hol liggen, om de woofermagneet, tot aan het klankbord. Vrije ruimte achter het klankbord geeft resonanties tóch teveel ruimte.
IMG_5306klein.JPG
IMG_5306klein.JPG (21.55 KiB) 10483 keer bekeken
Ook beluchting/drukvereffening is weer nodig om niet teveel bas te verliezen. Twee rollen boven elkaar, links en rechts, geeft niet genoeg vereffening. Vier rollen op een rij achter de onderste én bovenste woofer (acht per box) geeft een goede bas maar geeft de (voorheen zeer irritant aanwezige) grondresonantie tussen bodem en deksel (+-180Hz.) teveel ruimte. :roll: Door nu twee 60mm-PVC-pijpen van 50cm in de hoeken te plaatsen is die kleuring weer nagenoeg verdwenen en de bas behouden:
IMG_5298klein.JPG
IMG_5298klein.JPG (18.64 KiB) 10483 keer bekeken
Afmetingen van de BAF:
Drie matten van 23x70x5cm

Eerst maar eens met enige regelmaat luisteren of deze configuratie blijft bevallen :wink: .

Groet;

Karsten
Laatst gewijzigd door Karsten op 08 sep 2015, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

05 jul 2015, 20:28

Die 180 Hz resonantie is duidelijk een lastige :? Schuim is minder dempend bij lage frequenties, heb je eigenlijk overwogen of een meer breedbandige (BAF) demping helemaal bovenin de box iets is? Of krijg je dan meteen weer teveel demping van de bas?
Karsten

06 jul 2015, 16:52

Hey Harry;
Die 180 Hz resonantie is duidelijk een lastige :? Schuim is minder dempend bij lage frequenties, heb je eigenlijk overwogen of een meer breedbandige (BAF) demping helemaal bovenin de box iets is? Of krijg je dan meteen weer teveel demping van de bas?
Dat laatste is dan helaas het geval. :(
De grondresonantie heeft zijn drukmaxima (net als de andere modi) bij de boxwanden, da’s bekend. De grondresonantie (halve golflengte) heeft zijn snelheidsmaximum halverwege de afstand tussen de wanden. Daar heeft vezelig materiaal dan ook het grootste dempende effect. Baf bovenin verlaagt wél de Q van de resonator maar heeft daar niet zoveel effect op de grondresonantie; Daar was ik bij de F9434 al achter gekomen. :?

Eerste feedback:
Mijn moeder heeft niet veel verstand van luidsprekersystemen maar maakt wél veel gebruik van de installatie in haar woonkamer voor Radio2, ClassicFM en televisiegeluid. Daarnaast heeft ze ook een verhoogde gehoordrempel in het spraakgebied; Deste zuiverder het geluid, deste minder moeite heeft ze met de verstaanbaarheid.
Eerste spontane feedback: ”Karsten; Wat heb je eigenlijk met de luidsprekers gedaan? Ik hoef het minder hard te zetten om het te verstaan. Heb je iets aan het spraakgebied gedaan?” (Die laatste term kent ze van de audioloog)
Daarmee is maar weer bewezen dat juist mensen met een gehoorprobleem baat hebben bij goede luidsprekersystemen en niet moeten denken “Ik hoor het toch niet”.

Eigen indruk:
Het midden en hoog klinken niet zo agressief meer bij Tv-geluid (slechte DAC in de tv :roll: ) en de bas is duidelijk minder gekleurd. Van de week zal ik eens mijn test-cd helemaal door luisteren. Uiteraard is er wat minder subbas als er geheel geen BAF in zit maar zoals Tim het verwoordde toen we zijn 9436’s bij hem aansloten: “Ik zet ze maar weer weg want met die irritante 180Hz. kan ik er niet naar luisteren”.
Zo sterk heb ik dat niet maar als je eenmaal weet hoe resonanties klinken hoor je ze bij vrijwel elk systeem. :roll:
De volgende trip naar Heinkeszand gaan ze mee om ze eens naast die van Tim te zetten. :wink:

Groet;

Karsten
Johannes P

11 jul 2015, 03:55

Sorry hoor Karsten dat ik wat laat met deze reactie aan komt zetten, ten eerste wilde ik zeggen dat ik de reportage erg leuk vond om te volgen met deze revisie, maar ik heb wat vragen hier met die demping dat je hier aan het doen ben met deze luidprekers, speciaal met die F9436 met die dubbele woofers in een ruimte. ik ben nu ook bezig met een nieuw speaker ontwerp hier en ben ook van plan om twee woofers te gebruiken om 1 passieve resonator aan te sturen. Nu weet ik vrij veel van pneumatiek, luchtverplaatsing en compressie, ik weet ook dat deze wetenschap ter sprake komt in verband met een passieve resonator. Zoals wij weten wordt de resonator aangedreven door lucht en niet door geluidsgolven of elektriciteit.
Daarom is dit begrip geheel mechanisch en precies in mijn vak.
Ook omdat lucht een massa is dat gecomprimeerd kan worden, en hier een hele belangrijke voor je is dat lucht gevoelig is voor richting veranderingen en snelheid verliest daardoor. Een tweede belangrijke is de afstand, hoe langer de afstand hoe meer de vertraging van de verplaatsing van de lucht.........
Mischien weet je al waar ik het over ga hebben hier.
Als wij de wetten van luchtverplaatsing gaan volgen inwendig in een luidspreker cabinet, moet de afstand van beide woofers gelijk zijn naar de radiator, als dat niet het geval is, verliest de radiator zijn reactiestrakheid.
Ten tweede dat de ruimte naar de resonator toe voor beide woofers gelijk moet zijn om ongelijkheid te voorkomen.
Ik heb deze wetten toegepast in mijn 22AH468 DRC luidspreker en ga ze toepassen in mijn nieuw ontwerp.
Maar nu ik deze luidspreker ga bouwen met 2 woofers die 1 resonator aandrijven wordt het binnencompartiment wel heel special van vorm om de wetten aan te houden.
Mischien heb je hier wat aan............

Groeten; Johannes.............. :wink:
esgigt

11 jul 2015, 09:41

Maar nu ik deze luidspreker ga bouwen met 2 woofers die 1 resonator aandrijven wordt het binnencompartiment wel heel special van vorm om de wetten aan te houden.
Johannes, daar heb je gelijk in...

Als het alleen laag is wat je weergeeft kun je een W-PR-W constructie gebruiken, maar die constructie gaat volledig de mist in op het ogenblik als je ook midden gaat weergeven door fase/looptijdverschillen ten opzichte van de luisterposities...

de woofers moeten wel dicht tegen elkaar aan zonder dat de symmetrie naar de PR verbroken wordt. Als oplossing denk ik dan aan woofers strak boven elkaar en PR er naast... wel een brace tussen de woofers ivm de sterkte...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

11 jul 2015, 11:48

Hoi Johannes;

Ik denk dat je in dit geval niet moet uitgaan van een theorie die gebaseerd is op luchtstromingen en traagheid door de massa van lucht. Het gaat hier om membranen met een relatief groot oppervlak en relatief kleine uitslag. De lucht bereikt dus geen hoge snelheden ofzo; Dit in tegenstelling tot in een basreflexpoort; Daar kan de lucht dermate grote snelheden bereiken dat men aan luchtweerstandverlagende maatregelen moet denken zoals afgeronde uitmondingen enzo. :?

Deze luidsprekersystemen met PR werken op basis van drukvariaties. Ook de afstand van de woofer(s) tot de PR is niet zo belangrijk als het gaat om de werking van de resonator. In de F9436 is Fb ongeveer 40Hz. De golflengte is dan (met 8.6 meter) vele malen groter dan de inwendige box-hoogte (waardoor het golfmodel niet van toepassing is) en of de ene woofer nu boven de PR zit en de andere 0,2 meter hoger dat maakt niet uit. :wink:

In deze systemen vormt de lucht in de box (samen de resonator-ophanging) een veer. De resonator heeft een bepaalde bewegende massa en samen hebben ze een resonantiefrequentie. De woofers creëren allerlei op elkaar gesuperponeerde drukverschillen waar de resonator alleen de frequenties uit pikt die in de buurt van de 40Hz. liggen.

De woofers produceren dus allerlei frequenties tot 700 Hz. waarvan de golflengtes wél in de kast passen en waarop de wetten van geluidsgolven wél van toepassing zijn. Met vezelig dempingmateriaal probeer ik die hogere frequenties (180-700Hz.) te absorberen en staande golven te dempen.
Het probleem bij deze speakers zit hem in het feit dat de woofer(s) bijna onderin zitten en de PR helemaal onderin waardoor de BAF zorgt voor een tweedeling van de kast. Omdat de lucht in de kast tevens de “veer” van de resonator vormt is die tweedeling niet handig. :(
Door de constructie met de pijpen kan het bovenste deel van de luchtveer weer meedoen aan het resonantiesysteem in het gebied rond de 40Hz. maar zorgt de BAF ervoor dat hogere frequenties niet gaan “rondspoken” in de kast en hoorbaar zijn via de woofers en PR.

Als Ik de F9436 zou hebben ontworpen dan zouden de woofers ook boven elkaar hebben gezeten (net als nu) maar dan helemaal onderin. De onderste helft zou ik dan gevuld hebben met BAF tegen ongewenste golfeffecten. De bovenste helft zou ik dan vrij hebben gehouden van vezelig materiaal en alleen met schuim hebben bekleed. De PR zou ik dan halverwege die bovenste helft van de kast hebben geplaatst aan de achterkant. De afstand tussen woofers en PR is erg klein in verhouding tot de golflengte van het geluid dat de PR voortbrengt (ruim 8 meter) dus dat kan prima. :wink:
Ook zou ik de 9436’s dan geleverd hebben met 20cm-standaards om de woofers niet te dicht bij de vloer te hebben en de tweeter op oorhoogte.

Groet;

Karsten
Karsten

27 jul 2015, 14:21

Weer even tijd voor een update;

F9434:
De afgelopen dagen heb ik de F9434’s uit dit topic vergeleken met een ongereviseerde set (viewtopic.php?f=1&t=2027&start=6540#p132467 ) en da’s altijd leuk. :mrgreen:
De originele kleuren meer in het lage midden, het middengebied klinkt vlakker en het hoog is minder luchtig. Daarnaast valt op dat de overgang van mid naar hoog niet zo lekker is; Ze kwekken een beetje, iets wat de opgewaardeerde niet doen.
Het viel me ook al op bij de F9436’s die ik voor Tim had veiliggesteld, daar was die overgang ook niet in orde. Bij de ’34 wordt de ribbon nét onder de natuurlijke helling gefilterd, bij de ’36 nét erboven. Het gevolg is dat de ribbon bij de ’34 moet worden omgepoold en bij de ’36 niet; Het komt dus nogal kritisch met dat fasegedrag. :?
Door de grotere tolerantie op elco’s zit de fase er altijd een beetje naast wat volgens mij ten onrechte voor de slechte reputatie van de AD 02170Sq8 zorgt. Voor het midden en hoge midden is dit een erg goede middentoner die absoluut het overwegen waard is voor een vierwegsysteem. Er is hier geen middentoner in huis die in het hoge midden meer laat horen dan de 02170Sq. :)

F9436:
Daarvan ben ik nog niet zo tevreden over de bas; Die is me wat te gedempt dus wellicht gaat daar een laagje BAF uit verdwijnen maar daarvoor moet nog even een moment worden gekozen dat ze niet in gebruik zijn in mijn ouderlijk huis.
Als de bas naar mijn zin is wordt het tijd om met de gereviseerde F9434’s, 30cm-stands en de AH370 naar mijn ouderlijk huis te gaan voor een vergelijking met de 9436’s. 8)

Groet;

Karsten
Albert900

27 jul 2015, 21:00

Daarnaast valt op dat de overgang van mid naar hoog niet zo lekker is; Ze kwekken een beetje, iets wat de opgewaardeerde niet doen.
Hallo Karsten,

Wat heb je aan de opgewaardeerde veranderd, andere waardes in het filter?

Groet, Albert
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Karsten

27 jul 2015, 22:10

Hey Albert;

De MKP's die ik in de opgewaardeerde set heb gezet hebben gewoon dezelfde capaciteit als op de originele elco's staat. Het verschil is dat de MKP's die capaciteit ook daadwerkelijk hebben en de elco's er 10-20% boven zitten. Doordat er heel dicht op de natuurlijke helling van de ribbon wordt gefilterd is zo'n afwijking groot genoeg om voor een flinke fasefout te zorgen rond 5kHz. en dat hoor je goed. Waarschijnlijk zit er een dip-piek-combinatie in de karakteristiek rond die overgang. :?

Groet;

Karsten
Harry

28 jul 2015, 08:46

Hoi Karsten,
Het gevolg is dat de ribbon bij de ’34 moet worden omgepoold en bij de ’36 niet; Het komt dus nogal kritisch met dat fasegedrag. :?
Blijkbaar wel :? . We hadden ook al eens geconstateerd dat Philips in alle drie typen luidsprekers met deze mid/hoog units een andere filtering heeft toegepast. Met het simpelweg vervangen van de elco's door MKP/MKT ben je er misschien ook nog niet, Philips zal deze luidsprekers toch ook beoordeeld hebben met elco's er in. Het lijkt me ook de vraag of de gebruikte standaardwaarden wel het beste zijn, immers als 10 a 20% tolerantie op een elco al problematisch wordt..... Misschien moet je dan wel tussen 2 standaardwaarden in gaan zitten?
Voor het midden en hoge midden is dit een erg goede middentoner die absoluut het overwegen waard is voor een vierwegsysteem
Ik kan me deze unit inderdaad goed voorstellen als hoog/mid in een F9818. Maar je moet je vierweg dan wel "naar deze unit toe" bouwen, in mijn B&O M-100 vierweg (plus filler) kun je er niets mee en in jouw Impact 5 waarschijnlijk ook niet.

Naar de resultaten van de F9436 aanpassing ben ik zeer benieuwd! Niet alleen in vergelijking tot de 9434 maar ook bijvoorbeeld in vergelijking tot de A18 en de 489. Het hoog-mid en hoog zijn bij de 9434 en 9436 erg gedetailleerd (mits fasefouten zijn opgelost :wink: ), bas gaat niet erg diep maar is wel lekker strak. Het zwakke punt zit 'm m.i. toch bij de overgang van de woofer(s) naar de mid. Op dat punt bevalt de 489 me duidelijk beter.
esgigt

28 jul 2015, 10:33

Het lijkt mij allereerst de vraag hoever de gekozen elko-waarden van de berekende waarden af zitten..

Daar bovenop komt dus de tolerantie van de elko's en dat kan bij 10 a 20% goed fout gaan. met MKT/MKP's die doorgaans minder dan 5% afwijken zit je dan al gauw een heel stuk dichter bij wat het moet zijn.

Als je het goed wilt doen, kies je voor je componenten een dusdanige mix dat je zo dicht mogelijk bij de berekende waarden uit komt.

Lastig om in te schatten hoe dat destijds gegaan is... ook met review.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

28 jul 2015, 12:56

Hey Harry;
Met het simpelweg vervangen van de elco's door MKP/MKT ben je er misschien ook nog niet, Philips zal deze luidsprekers toch ook beoordeeld hebben met elco's er in. Het lijkt me ook de vraag of de gebruikte standaardwaarden wel het beste zijn, immers als 10 a 20% tolerantie op een elco al problematisch wordt..... Misschien moet je dan wel tussen 2 standaardwaarden in gaan zitten?
Waarschijnlijk heb je hier wel gelijk in. Aan de andere kant is ook wel te zien dat er in de parallel-takken is afgeweken van standaardcombinaties, met name de 0,25mH van de 9434 is volgens mij een waarde die gekozen is om de fase mooi te krijgen op de overgang. Feit is wel dat als de C’s netjes de waarde hebben die ze zouden moeten hebben volgens de doc, er geen in het oor springende onhebbelijkheden meer te horen zijn. Ze klinken dan (in het betrokken frequentiegebied) open, met veel diepte en breedte maar “kwekken” niet meer. Als er veel gebeurt in het gebied tussen 800 en 5000 Hz. wordt het met de originele elco’s trouwens al gauw een brei terwijl met MKP’s de doortekening behouden blijft; Dat laten de 02170Sq’s duidelijker horen dan andere middentoners. :D
Door te gaan meten en fijnregelen is er mogelijk nóg meer uit te halen; Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Per box zij er ook nog toleranties op de units. Voor opwaardering vind ik het wel goed zo maar voor zelfbouw is het een ander verhaal. :wink:
Ik kan me deze unit inderdaad goed voorstellen als hoog/mid in een F9818. Maar je moet je vierweg dan wel "naar deze unit toe" bouwen, in mijn B&O M-100 vierweg (plus filler) kun je er niets mee en in jouw Impact 5 waarschijnlijk ook niet.
Daar heb je gelijk in; De mid/hoog-combi uit de 9434 en 9436 zie ik het wel goed doen in een vierweggen die in opzet veel lijkt op een 9818/9819 maar dan met een heel nieuw, op maat gemaakt filter. Zolang ik geen garage oid. heb blijven dat soort plannen helaas virtueel. :(
Naar de resultaten van de F9436 aanpassing ben ik zeer benieuwd! Niet alleen in vergelijking tot de 9434 maar ook bijvoorbeeld in vergelijking tot de A18 en de 489. Het hoog-mid en hoog zijn bij de 9434 en 9436 erg gedetailleerd (mits fasefouten zijn opgelost :wink: ), bas gaat niet erg diep maar is wel lekker strak..
De 9434 vs A18 en 489 is goed te doen omdat die allemaal hier in huis staan. Vergelijkingen met de 9436’s zijn wat lastiger omdat die bij mijn moeder staan. Met hun 21kg en hoogte van een meter zijn het niet bepaald speakers die je even mee neemt. :mrgreen:
Daar komt de kwetsbaarheid van de vlakke membranen nog bij. Wellicht is het iets voor tijdens haar volgende vakantie om de A18’s en 489’s richting 9436’s te verplaatsen. :mrgreen:
Het zwakke punt zit 'm m.i. toch bij de overgang van de woofer(s) naar de mid. Op dat punt bevalt de 489 me duidelijk beter
Mij ook. Het zwakke punt van de 9434/9436 is het lage midden. De 02170Sq8 is niet lager te crossen dan 800Hz. en dat is eigenlijk te hoog voor de 80111W. Ondanks het hoge L/M-kantelpunt van de 489 doet die box het inderdaad helemaal niet slecht in het lage midden en met vocalen. Een 815 doet het daar wat beter maar daarvan is het hoge midden niet zo gedetailleerd. Het is echt stuivertje wisselen tussen die twee maar dat wisten we al. :wink:
Het lijkt mij allereerst de vraag hoever de gekozen elko-waarden van de berekende waarden af zitten..
<knip>
Lastig om in te schatten hoe dat destijds gegaan is... ook met review.
Ja Edwin, dat is inderdaad een lastige vraag. Ik neem aan dat men met de combinatie van serie- en parallel-componenten ook getracht heeft om de afwijkingen tgv. de toepassing van standaardwaarde te beperken. Zo heb ik het bij mijn zelfbouwers indertijd ook gedaan. Met de LCR-meter die ik nu heb kan ik spoelen precies op de juiste waarde krijgen en condensatoren selecteren en handig combineren.
Voor revisie en opwaardering ga ik niet zo ver. :|

Groet;

Karsten
Albert900

18 sep 2015, 13:10

Hallo Karsten,

Gezien jouw luisterervaring met onder meer de F9434 en FB815, wat is volgens jou een betere middentoner; de AD02170/SQ8 uit de F9434 of de AD40409SQ8 uit de FB815?

Groet,
Albert
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Karsten

18 sep 2015, 16:19

Hey Albert;

Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen; De 02170Sq8 laat meer detail horen tussen 2500 en 5000Hz. dan de 40409Sq8DC. Laatst genoemde is echter driekwart octaaf lager in te zetten waardoor de woofer niet zo op z’n teentjes hoeft te lopen. Eigenlijk hangt het dus van de tweeter af waarmee je wilt combineren; Is die vanaf 3kHz. in te zetten zou ik voor de 40409Sq gaan omdat die dan waarschijnlijk al vanaf bafflestep kan worden ingezet, wat de transparantie in het lage midden ten goede zal komen. :wink:
Is de tweeter pas vanaf 4500-5000Hz. inzetbaar dan is de 02170Sq de betere keuze. Het probleem aan de onderkant van het bereik zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door een kleinere woofer te kiezen die transparant klinkt tot de vereiste 700-800Hz. Je zou dan kunnen kijken naar 2x7” ofzo. :? Je kunt ze verschillend filteren om de bafflestep te compenseren.
In een vierwegger zou de 02170Sq sowieso perfect zijn voor het hoge midden. :wink:

Groet;

Karsten
Plaats reactie