Opknapbeurt van een set FB815’s.

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 9006
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

28 aug 2014, 11:59

Bij de (oudere) Philipsen ligt de akoestische scheiding vaak hoger dan de elektrische toch? Zou niet ongunstig zijn als het hier wat lager is.
Enfin, doe eerst rustig aan, beterschap! :)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
famu
Berichten: 385
Lid geworden op: 26 okt 2011, 19:03
Locatie: Eemnes
Contacteer:

28 aug 2014, 19:15

Een vraag, wat is het verschil tussen electrische en acoustische scheiding?
_te lui om te zelf te zoeken, geef het toe, maar dit is dan ook de eerste keer dat ik het hoor.

Beterschap Karsten.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

28 aug 2014, 20:42

Hey Frans;

Op de elektrische scheidingsfrequentie krijgen de betrokken units evenveel spanning; Op de akoestische scheidingsfrequentie geven ze evenveel geluidsdruk. Door rendements- en/of impedantieverschillen kunnen die twee frequenties van elkaar verschillen. In het geval van de FB815 heeft de tweeter een hoger rendement dan de mid en is er 2R2 voor gezet. Daardoor krijgt deze wat minder spanning en zullen de vermogens van beide unts bij een hogere frequentie aan elkaar gelijk zijn (kruisen) dan de akoestische outputs.
Bij woofer-mid-overgangen is het vaak andersom doordat de woofer een hoger rendement heeft dan de mid.

Groet;


Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
famu
Berichten: 385
Lid geworden op: 26 okt 2011, 19:03
Locatie: Eemnes
Contacteer:

30 aug 2014, 20:51

Karsten,

bedankt het is mij nu duidelijk.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

10 sep 2014, 10:49

Zoals beloofd een nog paar plaatjes:

De eerder genoemde aansluitterminal van Intertechnik:
IMG_4756Klein.JPG
IMG_4756Klein.JPG (26.73 KiB) 9519 keer bekeken
IMG_4758Klein.JPG
IMG_4758Klein.JPG (18.6 KiB) 9519 keer bekeken
IMG_4762Klein.JPG
IMG_4762Klein.JPG (24.76 KiB) 9519 keer bekeken
De afgelopen tijd heb ik de FB815’s vergeleken met de 22AH489’s, 22RH426’s en 22AH467’s. Momenteel staan de 22AH495’s er naast; Uitgebreide recensie volgt nog!
Meten is weten en weten wat je meet.
Jeff
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:13

10 sep 2014, 11:02

Ik zou die wel een keer willen beluisteren Karsten,
Is dat mogelijk?
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

11 sep 2014, 11:17

Hey Jeff;

Ja dat is zeker mogelijk.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat jij meerdere modellen uit de Conductor-serie hebt (of heb je alleen een set
FB825? :? );
Ik zou de 815’s wel eens willen vergelijken met z’n grote broers.(De 821's van Tim klonken in ieder geval niet verkeerd.:) )

Momenteel staan de 815's naast de gereviseerde set AH495’s en daarna komt (speciaal voor Harry) de A18 aan de beurt.
Die laatste recensie komt waarschijnlijk niet in de vergelijkings-posting omdat het een Philips zelfbouwontwerp is waarvan ik zowel de demping als ook de filtering heb aangepast. Harry heeft de foto’s, het filterschema en een eigen set A18 dus die heeft er wel wat aan. De fabrieksboxen in de vergelijking heb ik speciaal gekozen i.v.m. hun gangbaarheid.

T.z.t neem ik wel contact met jou op per PB.

Groet;


Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Jeff
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:13

11 sep 2014, 11:32

Hoi Karsten,
Ik heb inderdaad nog een set fb850, en twee setjes fb825. En nog een set fb815 niet gerestaureerd.
Het lijkt me wel leuk om die te vergelijken, al vind ik het wel altijd jammer dat je de grote
luidsprekers vaak beschadigd met vervoeren. Ik wil jouw fb815 luidprekers vooral wel horen om te kijken of ik verschil hoor qua wisselfilter, waar wij in een ander topic een soort van discussie over hadden.
PM me maar.
grt. Jeff
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

11 sep 2014, 13:47

Jeff schreef: Ik wil jouw fb815 luidprekers vooral wel horen om te kijken of ik verschil hoor qua wisselfilter, waar wij in een ander topic een soort van discussie over hadden.
Hey Jeff;

Als je echt wilt horen wat het verschil is tussen de originele elco’s en MKP’s dan zou je moeten vergelijken met jouw ongereviseerde 815’s (idealerwijze gerefoamd en met dezelfde demping :roll: ). Vergelijken met andere typen heeft niet zoveel zin. De 820 heeft bijv.andere woofers en een andere mid, bij de 821 komt daar de bandtweeter nog bij. De 825 heeft helemaal geen units gemeen met de 815. :?
Als jouw 815’s nog verantwoord kunnen spelen (randen niet lek e.d.) dan is het effect van de betere condensatoren wel te beoordelen.

Tussen mijn twee sets 22RH426 zit een heel duidelijk verschil tussen gereviseerd (MKP’s) en ongereviseerd. Als jij thuis kunt schakelen tussen twee sets speakers en 4mm-banaanstekers gebruikt dan kan ik die sets ook wel meebrengen . Met 825’s gaan sjouwen is inderdaad risicovoller dan met van die 30liter-ukkies. :mrgreen:


Groet;


Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Jeff
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:13

11 sep 2014, 14:26

Hoi,
Ja, goed ik hoef het verschil niet direct te horen. Jij maakt er meteen een luidsprekervergelijking van :D Ik dacht er zelf eerst aan om gewoon eens langs te komen bij jouw, gewoon kijken hoe de fb815'ers het doen. grt. Jeff
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

18 nov 2014, 21:54

Beste forumleden;

Na weken van radiostilte alhier wordt het tijd voor de resultaten van de vergelijking met andere Philips speakers. :wink:

Allereerst een algemene beschrijving van het klankkarakter van de FB815’s:
- Weinig kleuring door kast en units,
- Rustig detailrijk hoog,
- Terughoudend in het presentiegebied,
- Niet zo detailrijk in het hoge midden,
- Redelijk transparant en snel in het lage midden,
- Warme en toch droge bas (met de gewijzigde demping).

Maar hoe verhouden de 815’s zich nou tot andere speakers? :?

Daartoe heb ik ze gedurende vele weken vergeleken met een aantal andere sets speakers.
Ik vergelijk bewust met gangbare Philps fabrieksboxen omdat veel mensen dan kunnen relateren aan wat ze kennen van thuis;Van links naar rechts:
22AH489, 22RH426, 22AH467,22AH495 en de A18 (ok, da's geen gangbare :mrgreen: ).
IMG_4778Klein.JPG
IMG_4778Klein.JPG (32.14 KiB) 9004 keer bekeken
Luistercondities:
- Speakers plaats ik altijd op stands, met tweeter op oorhoogte. Luisterafstand: 3,5m.
- “Gereviseerd” betekent bij mij dat alle condensatoren vervangen zijn door MKP’s (maar geen fancy dingen want die meten en klinken toch niet significant beter dan de 250V-typen van SCR).
- Voor het vergelijken maak ik gebruik van twee identieke versterkers (om de geluidssterkte te kunnen matchen).
- Tussen de bron (CD751) en de mechanische draaischakelaar (versterkerkeuze) zit een passieve volumeregelaar in de vorm van een logaritmische Alps in een afgeschermd kastje.
- De gebruikte muziek is afkomstig van een zelfgemaakte test-CD*. Bij elke vergelijking is bij dezelfde tracks op dezelfde aspecten gelet. Naast deze CD wordt nog allerlei andere muziek en gesproken woord weergegeven omdat elke kandidaat minstens een hele week naast de FB815’s blijft staan. Dat langere verblijf nodig om een box goed te leren kennen.


22AH489:
Vergeleken met de set gereviseerde 22AH489 (met AD80651W8 en wat toegevoegde BAF achter de woofer):

De FB815 hebben:
- Ruim 3dB minder output boven 400 Hz (bafflestep-compensatie) en moeten wat vrij en op standaards staan.
- Meer transparantie in het lage midden (waardoor bijv. hoge piano-noten niet zo vervagen).
- Minder kleuring in het lage midden (wat vooral goed te horen is bij vocalen).
- Minder presentie (klinken tussen 3kHz en 5kHz wat terughoudender).
- Minder detail in het hoge midden.
- Meer detail in het hoog en vooral in het tophoog.
- Minder kastkleuring.
- Iets minder punch in de bas maar iets meer extensie.
- Een minder mooi fasegedrag waardoor vocalen minder goed loskomen dan bij de 489’s
De vergelijking tussen de FB815’s en AH489’s dus duidelijk een gevalletje stuivertje wisselen.


22RH426:
Vergelijken met de set gereviseerde 22RH426’s maakt duidelijk dat het werken met twee identieke versterkers geen overbodige luxe is; De AD5060Sq4 van de 426 heeft 3dB meer rendement, de halve impedantie en mist ook de 3dB demping die de 00 40409Sq8 heeft in de FB815. Bij dezelfde ingangsspanning zou dat anders in het midhoog een verschil van 9dB opleveren. Mijn 426’s zijn geheel (losjes) gevuld met BAF, de originele glaswol zit er nog.

De FB815 hebben:
- 3dB minder output boven 400 Hz (bafflestep-compensatie) en moeten wat vrij en op standaards staan.
- Evenveel transparantie in het lage midden maar minder kleuring (de 5060Sq mag wel meer demping hebben).
- Duidelijk minder presentie (wat 815’s te weinig hebben is er bij de 426’s teveel).
- Minder detail in het hoge midden maar ook duidelijk minder vervorming.
- Even veel detail in het hoog maar ook daar minder vervorming (s-klanken klinken veel rustiger).
- Duidelijk minder kastkleuring (het achterwandje van de 426’s doet wel erg enthousiast mee).
- In de bas minder punch maar duidelijk meer warmte en extensie.
- Duidelijk betere spreiding in het horizontale vlak doordat de units recht boven elkaar zijn gemonteerd.
- Een minder mooi fasegedrag waardoor vocalen minder goed loskomen dan bij de 426’s
Deze vergelijking laat duidelijk horen dat de 22RH426 een eigenzinnige speaker is die het wonderlijk genoeg heel goed doet op klassiek (heel analytisch en snel) maar bij populaire muziek al snel gaat vermoeien.
Erg interessant om deze sets eens naast elkaar gehoord te hebben!


22AH467:
Nu is de gereviseerde set AH467 aan de beurt. Mijn exemplaren hebben origineel een mat geruwde katoen tegen de achterwand, de woofer onder de mid (niet ernaast als bij later geproduceerde exemplaren). De AD8066W4 is de uitvoering met de kleine, matte dustcap. Er zit 12uF voor de mid (niet, als bij later geproduceerde exemplaren, 10uF).

Vergeleken met de set gereviseerde 22AH467 hebben de 815’s:
- 3dB minder output boven 400 Hz(bafflestep-compensatie).
- Meer transparantie in het lage midden (waardoor bijv. hoge piano-noten niet zo vervagen).
- Minder kleuring in het lage midden (wat vooral goed te horen is bij vrouwelijke vocalen en gesproken woord).
- Duidelijk minder presentie (maar de 467’s tetteren je boven 3kHz. zowat de oren van de kop, daar mag wel 3dB vanaf*).
- Minder detail in het hoge midden.
- Evenveel detail in het hoog en tophoog.
- Minder kastkleuring.
- Minder punch in de bas maar meer extensie (de 467’s vallen onder 50Hz. heel stijl af, inherent aan het principe van de passieve radiator).

*: Mocht je een set 22AH466/467 hebben en vind je het hoge midden en hoog te aanwezig dan is dat aan te passen in twee stappen:
- De AD0163T8 3dB verzwakken volgens de serie-parallel-methode (2R2 tussen filter en tweeter, 20R over de aansluitlippen van de tweeter).
- Tweeter ompolen t.o.v. de mid (origineel zitten ze allebei met de “+” aan GND).
Deze laatset stap is absoluut nodig om de fase op het mid/hoog-kantelpunt van de AH466/467 weer goed te krijgen!


22AH495:
Vergelijking met de set gereviseerde 22AH495. Mijn exemplaren (PL02) hebben 2R2 voor de mid en 1R5 voor de tweeter en wat extra BAF achter de woofer. Regelaars op 0.

In vergelijking met de 495’s hebben de 815’s:
- Duidelijk minder output in de bovenbas (bij 495’s is deze redelijk dominant)
- Duidelijk meer transparantie in het lage midden (de 12”-woofer van de 495 krijgt naar mijn mening anderhalf octaaf teveel toebedeeld)
- Minder kleuring in het lage midden
- Minder presentie.
- Minder detail in het hoge midden.
- Evenveel detail in het hoog en tophoog.
- Minder kastkleuring.
- Iets minder punch maar wat meer extensie in de bas (wat je niet verwacht i.v.m. de 12” van de 495’s!)
Waar de 815’s niet mee kunnen komen is geluidsdruk, zeker bij krachtige subbas geven de 495’s geen krimp.


A18:
Momenteel heb ik nog steeds de A18's (in 8 Ohm-versie) naast de FB815's staan. Mijn A18’s hebben nu weer het originele filter zoals dat beschreven staat in het zelfbouwboekje van Philips:
- Tweede orde symmetrisch Linkwitz-Riley-filter met 6,3mH/24uF tussen AD8065W8 en AD5060M8,
- Tweede orde symmetrisch Butterworth-filter met 3,3uF/0,36mH tussen de M8 en de AD0160T4,
- 6dB demping op de M8 en ook -6dB op de T4 door er 4R voor te zetten.
Bij de A18 kon men nl. kiezen tussen een AD0160T8 met 3dB demping (2R2 in serie met- en 20R over de T8) of een AD0160T4 met 6dB demping (3R9 in serie); Dat geeft bij dezelfde spanning dezelfde geluidsdruk.

In vergelijking met mijn set A18 zelfbouwers hebben de 815's:
- Minder transparantie in het lage midden en net zo weinig kleuring.
- Wat minder presentie.
- Minder detail in het hoge midden en net zo weinig vervorming en kleuring.
- Even veel detail in het hoog maar minder vervorming (s-klanken klinken wat rustiger).
- Net zo weinig kastkleuring (de 19mm H2 van de 815 lijkt net zo stevig als de 19mm multiplex van de A18's)
- In de bas minder punch maar meer warmte en iets meer extensie.
- Duidelijk betere spreiding in het horizontale vlak doordat de units recht boven elkaar zijn gemonteerd.

Uit de vergelijking komt m.i. vooral naar voren dat de AD5060M8 van de A18 een betere middentoner is dan de 00 40409Sq8 die in de 815 zit. Het zeer hoge rendement van de M wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een zeer gezonde verhouding tussen bewegende massa en BL. Daardoor zit er veel meer leven en detail in het midden, meer nog dan bij een 5060Sq. De prijs die je betaalt is de oplopende karakteristiek bij de M. Dat de mid bij de A18 niet tegen het doek zit maar tegen de achterkant van het klankbord zou wel eens een bewuste keuze geweest kunnen zijn; Het lijkt de output onderin wat te versterken. (Een AD5060M klinkt in een RH426 (frontmontage) minder vol in het lage midden.) :?
De duidelijk betere weergave van vocalen is een andere eigenschap waarin de A18 zich onderscheidt van bijna alle andere speakers die ik heb. Volgens mij wordt dat veroorzaakt doordat er niet gezondigd is tegen één van die bijna vergeten regeltjes : Gelijke tijdconstanten van elkaar kruisende filterhellingen. Daardoor is er sprake van een constant faseverschil tussen units rond de kantelfrequentie wat een homogener afstraalgedrag tot gevolg heeft.

Mijn persoonlijke hitparade uit deze selectie:

1: A18 (geheel volgens “het boekje” gebouwd.)
2: FB815 / 22AH489 (gedeelde tweede plaats)
3: 22RH426
4: 22AH495
5: 22AH467


Groet;


Karsten

*
20140910BoxenvergelijkFB815.pdf
(7.29 KiB) 233 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Karsten op 18 jan 2015, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 9006
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

18 nov 2014, 22:39

Heel mooi, Karsten, dat is een duidelijk verslag! En een aardige klus geweest, maar ongetwijfeld wel een die je met plezier hebt gedaan :)
Zelf wat teveel non-audio zaken aan de kop momenteel maar over enige tijd hoop ik toch weer aan de A18's te gaan werken want die zijn duidelijk de moeite waard.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

18 nov 2014, 23:05

Harry schreef:Heel mooi, Karsten, dat is een duidelijk verslag! En een aardige klus geweest, maar ongetwijfeld wel een die je met plezier hebt gedaan :)
Reken maar! :D
Harry schreef: Zelf wat teveel non-audio zaken aan de kop momenteel maar over enige tijd hoop ik toch weer aan de A18's te gaan werken want die zijn duidelijk de moeite waard.
Hobby is, denk ik, voor velen een goede (soms broodnodige) afleiding en vorm van ontspanning. :?
Die A18’s zijn zeker de moeite waard als je van transparantie en een goede live-ervaring houdt (fasegedrag). Bij jouw exemplaren zou je de L/M-crossover wat lager moeten leggen i.v.m. de afwijkende breedte. Een ADK2525-kast gebruiken is ook een optie; Dan heb je ook meteen de units in een verticale lijn staan. Dat ga ik wellicht ook nog eens doen. In dat geval moet de tweeter natuurlijk worden omgepoold omdat die dan in hetzelfde vlak ligt als de mid.
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9358
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

18 nov 2014, 23:56

dat was een zeer uitgebreide en langdurige test, bedankt voor het uitbundige verslag :wink:
leuk dat de 489 er zo goed uitkomt. ik ben ook zéér tevreden over mijn 489's ( met Visaton woofer
nog verbeterd, iets strakker in de lage frequenties ). Ondanks dat er wel een negatief geschreven is
over bas-reflex, heb ik er niet zo veel tegen als de poort goed afgestemd is.
Verrassende uitslag al met al, maar dat heb je goed gedefinieerd. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

19 nov 2014, 00:34

Hey Harrie;

De 489's zijn een vol octaaf onder de resonantiefrequentie afgestemd die de de 80651W (of 80652W) heeft in die kast.
De poort zorgt dus niet voor meer bas maar voor bas-extensie. Ik vind de set met 80651W8 strakker maar minder vol klinken dan die met de W200 en dat vind ik mooier maar dat is een kwestie van smaak. Oh ja, dat topic moet ik ook nog afwerken. :mrgreen:

Groet;


Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie