Opknapbeurt van een set FB815’s.

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

esgigt

07 aug 2014, 16:59

Karsten,

idd je hebt gelijk... aan het klungelen geweest met de quote...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
tim89

07 aug 2014, 19:17

units ondertussen schoon

weekend even druk ga een maandag verder

eind volgende week kan je ze komen halen
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Karsten

08 aug 2014, 09:50

esgigt schreef:Karsten,

idd je hebt gelijk... aan het klungelen geweest met de quote...
Hey Edwin;

Kan gebeuren, misschien kun je de naam tussen de aanhalingstekens even aanpassen. :wink:
tim89 schreef: ...eind volgende week kan je ze komen halen
Hey Tim;

Da's goed nieuws! :D
Neem er maar ruim de tijd voor; Het is de kwaliteit die telt.
Zal ik dan mijn Translators meebrengen? Die passen er nog wel bij naast de FB815's. :mrgreen:
Als je Cabasse's kunt waarderen dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat je van de Impact 5's vindt.

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
tim89

08 aug 2014, 13:42

dat is erg leuk

ben benieuwd hoe die klinken

en de Titans zijn ondertussen ook af
ga je ook erg mooi vinden
RobbinM

08 aug 2014, 20:23

Zijn er FB's met een dubbele 8" woofer die betaalbaar zijn?
Ben nog op zoek naar een setje lege donorkasten voor een kennis.
Karsten

09 aug 2014, 06:21

Hey Robbin;

FB825's of 860's slopen is barbarij :shock: maar wat dacht je van:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Groet;

Karsten
Karsten

12 aug 2014, 15:23

Naar aanleiding van onderstaande vraag in het topic over vervangende woofer voor een set AH489’s ( http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=6141 ) maar weer eens een update posten.
Harry schreef:
Dit omdat ik bezig ben met mijn "F9434/AH489 kruising" project (download/file.php?id=10714&mode=view). De woofer is dus ook de 80651 maar het gaat om een gesloten box (de PR is er uit), 33,5L volgens de manual dus nauwelijks groter dan de 489. Wat zou jij hierbij doen qua demping? Huidige stand: heb het Philips vezelmatje laten zitten op de achterwand, er zit een waszak met glaswol/steenwol in vanaf achter de woofer tot bovenin, op de bodem tot slot een stuk noppenschuim (nog van jou afkomstig :) ). Er ligt hier nauwelijks ander dempingsmateriaal om mee te kunnen experimenteren maar als jij een goede tip hebt kan dat wel worden aangeschaft.
Gezien het feit dat jouw 9434-kast nu gesloten is en qua afmetingverhoudingen en plaats van de woofer (niet helemaal onderin) veel lijkt op die van de FB815 leek het me wel handig om die vraag naar hier te verplaatsen.

In principe zou ik zo’n de gesloten 9434-kast niet heel anders dempen dan dat jij hier beschrijft! :wink:

Noppenschuim dempt frequentieselectief op basis van verliezen door compressie en decompressie dus dat is het meest effectief tegen de wanden; Daar zijn de drukverschillen groot maar beweegt de lucht heel weinig. De absorptie neemt sterk toe boven +/- 300Hz.

Vezelig materiaal dempt breedbandig op basis van wrijvingverliezen door luchtbeweging dus dat werkt het beste op enige afstand van de wanden.

Baskast:

De grond resonantie tussen onder- en bovenpaneel is 290 Hz (bij 59,5 cm)
De grond resonanties voor-achter en links-rechts zijn ongeveer 750Hz (bij 23cm) maar die frequentie is al veel minder aanwezig doordat die een octaaf boven de L/M-cross ligt.

Onder- en boven paneel zijn nu bekleed met 6cm-dik noppenschuim:
IMG_4692Klein.JPG
IMG_4692Klein.JPG (44.62 KiB) 8152 keer bekeken
Tegen de zijwanden zit (waar het mogelijk is en geen BAF komt te zitten) dunner, noppenschuim (2,8cm) zodat het de woofer niet in de weg zit:
IMG_4697Klein.JPG
IMG_4697Klein.JPG (28.4 KiB) 8152 keer bekeken
De ruimte tussen achterwand en woofermagneet wordt opgevuld met drie lagen relatief stevige BAF; Een stuk van 70x25cm in drieën gevouwen. Door die ruimte op te vullen voorkom je dat de BAF veel kan gaan meebewegen en dus minder dempt:
IMG_4704Klein.JPG
IMG_4704Klein.JPG (19.04 KiB) 8152 keer bekeken
Mocht de bas nu nog wat rommelig zijn kan er altijd nog vezelig materiaal worden bijgeplaatst in het gedeelte achter- en boven de middentoner. Zeker in het begin verwacht ik weinig problemen maar naarmate de 00 80629W8 meer ingespeeld is zal duidelijk worden of het nodig is.

Compartiment voor de middentoner:

Naar mijn ervaring klinken zachte, vezelige materialen daar het beste:
Lompenafval, wol, zeer zachte BAF, katoenwatten (gewoon van de drogist), “Engelenhaar” en vlas (hè Tim?);
Een beetje mixen van stugger en soepeler spul geeft soms een nóg beter resultaat.
Als de gerefoamde 00 40409Sq8 is ingespeeld heeft het zin om daarmee te experimenteren*. Onderschat trouwens dat originele grijze spul niet; Het is prima geschikt voor deze plek.
Het plaatje van 10mm spaanplaat dat als achterwandje dient krijgt nog een laag 4mm-loodbitumen om het wat stiller te maken.
* 2015-09-14: De beste balans tussen kleuring en klankkleur heb ik uiteindelijk verkregen met 35 gram van het originele grijze spul. :wink:

Nu de gerefoamde units even afwachten en als die er zijn dan ook maar meteen de aansluitterminal met goudcontacten monteren die hier ligt. De kabelschoentjes gaan uiteraard wijken voor soldeerverbindingen, net als bij de tweeter al gebeurd is.

Wordt vervolgd

Groet;

Karsten

2015-09-14: Uiteindelijke hoeveelheid demping voor de mid gewogen en toegevoegd aan deze bijdrage.
Laatst gewijzigd door Karsten op 14 sep 2015, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

12 aug 2014, 19:02

Hoi Karsten,

Bedankt weer voor je duidelijke uitleg! :) En mooi dat ik al op de goede weg was in mijn projectje. Alleen dus de "geplukte" steenwol/glaswol achter de woofer vervangen door dik, stug BAF (IT Sonofil, wat mijn vaste leverancier verkoopt).

Twee vragen nog.
Het goed opvullen van een box met BAF/glaswol heeft voor zover ik weet het voordeel van een virtuele volumevergroting wat (zeker bij de 80651 woofer) interessant kan zijn om de Qtc een stukje naar beneden te krijgen. Dat is ook een reden waarom ik veel glaswol in de box heb gestopt. Hoe denk jij daarover bij de FB815? Dat is immers geen zelfbouwproject maar iets met een door Philips bepaald aantal liters. Of is dit wat je bedoeld met "het bijplaatsen van vezelig materiaal" ?

Verder zag ik dat je de C langs de woofer vervangen hebt door een MKP. Heb je daar nu nog een weerstandje mee in serie gezet of bewust niet omdat je ver genoeg van de Fs af zit?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

12 aug 2014, 20:19

Hey Harry;
Harry schreef: ...
En mooi dat ik al op de goede weg was in mijn projectje. Alleen dus de "geplukte" steenwol/glaswol achter de woofer vervangen door dik, stug BAF (IT Sonofil, wat mijn vaste leverancier verkoopt).
Geplukt heeft het idd niet zoveel stevigheid en zou het bij lage frequenties gemakkelijker kunnen gaan meebewegen. Dan doet het dus in het laag wat minder. AIs de Qc al laag genoeg is het wel een optie om het geplukt te gebruiken ipv in de vorm van matten. Zo kun je het effect van dempingmateriaal dus zelf aanpassen. :wink:
Mijn BAF komt van Speakerland en kost 2,42 voor een mat van 70x50x5 cm maar dat Sonofil is ook wel interessant om eens te proberen. :)
Harry schreef: Het goed opvullen van een box met BAF/glaswol heeft voor zover ik weet het voordeel van een virtuele volumevergroting wat (zeker bij de 80651 woofer) interessant kan zijn om de Qtc een stukje naar beneden te krijgen. Dat is ook een reden waarom ik veel glaswol in de box heb gestopt. Hoe denk jij daarover bij de FB815? Dat is immers geen zelfbouwproject maar iets met een door Philips bepaald aantal liters.
De 00 80629W8 heeft een 25mm spreekspoel en een 74mm-magneet en is daarmee eigenlijk een hoger belastbare nazaat van de AD8060W en 8061W. Die kan ivm. zijn wat lagere BL-product wel wat demping kunnen gebruiken. :?
Veel mensen geven de voorkeur aan een “warme” bas dus ligt het voor fabrikanten voor de hand om niet veel dempingmateriaal in aan te brengen. Ik houd van een strakkere “droge” bas omdat je dan meer detail hoort. Daarnaast vind ik de kleuring die zo’n relatief lege kast veroorzaakt nogal hinderlijk. :x
Als je in het woofergat gaat praten of glijdende tonen produceert dan hoor je de resonanties terugkomen die de kleuring veroorzaken.
Als er sprake is van overdemping dan hoor je het trouwens ook wel; Bij lager/normaal volume zit er geen “kleur”of “leven” in de bas. Als je het wat harder zet dan gaat de subbas en, bij nog hoger volume ook de bas, achterblijven bij het lage midden. Leuk om eens uit te proberen. :wink:
Harry schreef: Verder zag ik dat je de C langs de woofer vervangen hebt door een MKP. Heb je daar nu nog een weerstandje mee in serie gezet of bewust niet omdat je ver genoeg van de Fs af zit?
Ik ben er vanuit gegaan dat zo’n dempingweerstand niet nodig is. Philips had er origineel 22//33uF zitten. Als elektrische demping nodig zou zijn geweest had men dit waarschijnlijk niet gedaan. Mocht het toch nodig zijn dan hoor ik het wel en komt de weerstand er alsnog (dan kan ik ook meteen de inductie van de grote spoel meten die ik vergeten was :mrgreen: ).

Groet;

Karsten
tim89

15 aug 2014, 09:18

mid units zijn klaar

vanavond de woofers nog even en dan kan je ze vanaf morgen komen halen
Karsten

15 aug 2014, 14:35

Hey Tim;

Je hebt PB.
tim89

15 aug 2014, 16:51

Jij ook
Karsten

27 aug 2014, 23:09

Beste medeforumleden;

Na bijna twee weken inspelen is het weer tijd voor een update.
Nu de units redelijk los zijn gespeeld ontstond er toch wel behoefte aan wat meer demping voor de baskast; Rond 300 Hz. kwam er toch nog teveel geluid terug uit de kast (wat vooral goed hoorbaar is bij mannelijk gesproken woord) dus heb ik nog wat BAF toegevoegd. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de originele aansluitterminal te vervangen door een exemplaar met vergulde klemmen van Intertechnik: T105/MS/AU (past er zonder aanpassing in :) ).

Uiteindelijke dempingplan:
- 6cm-dik noppenschuim op bodem en tegen bovenpaneel (22x23cm)*,
- 3cm-dik noppenschuim tegen de voorste helft van het rechter zijpaneel ter hoogte van de woofer (22x10cm)*,
- 3 stukken van 23x50x5cm BAF tegen de achterwand; Deze vullen de ruimte tussen woofermagneet/middentonercompartiment en het originele dempingsmateriaal tegen de achterwand.
(70x50x5cm BAF van Speakerland)

De originele demping van de middentoner voldoet in mijn oren trouwens prima! :wink:
22-12-2016: Toevoeging: 35gram grijze dempingswatten geeft het beste resultaat

Nu de demping in orde is wordt het tijd om de sier-ringen weer aan te brengen; Geschikt om ze aangedrukt te houden tijdens het drogen van de lijm:
- AD0210Sq of AD0211Sq in ronde uitvoering (RH456/457 of AH466/467) op de ring van de mid,
- 9710 breedbander met pakking van kurk of schuim op de sier-ring van de woofer.
Toch wel handig als je wat losse units hebt liggen! :mrgreen:

Als de lijm droog is kunnen ze tzt. eens aantreden tegen de RH426’s en AH489’s.

Algemene luisterindruk van de afgelopen dagen:
- Transparante, wat slanke bas,
- Mooi gedetailleerd in het hele middengebied,
- Aansprekend maar niet te present in het hoge midden,
- Doortekenend in het hoog met een tikje extra output in het tophoog.
- Nagenoeg geen kastkleuring! :D

De foto’s van het eindresultaat volgen nog.

Groet;

Karsten

*22-12-2016: Afmetingen van de schuimstukken toegevoegd n.a.v. vragen per PB van onze Kees (recaro75)
Laatst gewijzigd door Karsten op 22 dec 2016, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

28 aug 2014, 09:09

Hoi Karsten,

Mooi werk!
Karsten schreef:Toch wel handig als je wat losse units hebt liggen! :mrgreen:
:lol: ja, waar die dingen al niet goed voor zijn hé

Interessante luisterindruk verder, spreekt me wel aan. Vergelijking met de 489, 426 (en de A18?) lijkt me zeker interessant.Waar ligt ongeveer de laag/mid cross in deze box?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

28 aug 2014, 10:55

Hey Harry;
Harry schreef:Waar ligt ongeveer de laag/mid cross in deze box?
Volgens het opschrift op de sticker aan de achterzijde van de box liggen de scheidingsfrequenties op 500 en 6000Hz. Ik denk dat het hier wel gaat om de elektrische scheidingsfrequenties. :?
Akoestisch zal met name de M/H-cross wel wat lager liggen. Zit nu met keelpijn en koorts in bed maar zodra ik me weer wat beter voel zal ik ze eens aan de GM2308-toongenerator hangen. :mrgreen:

Groet;

Karsten
Plaats reactie