Opknapbeurt van een set FB815’s.

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Karsten

Opknapbeurt van een set FB815’s.

Berichtdoor Karsten » 05 aug 2014, 11:18

Beste mede-forummers;

Het is alweer een tijd geleden dat ik een “ opknapbeurt-topic” heb gestart.
Nu maak ik natuurlijk niet voor elke set een topic aan, maar alleen als het naar mijn mening iets toevoegt.
Eerdere topics:

Zoektocht naar een goede set uit de jaren zeventig:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=3877

Eindhovese box 1 (Heel nieuw filter):
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4082

Eindhovense box 2 (Wijziging naar cascade filter):
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4561

Opknapbeurt van set Aristona-494’s:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4672

Opknapbeurt van set ADK3540-zelfbouwers:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4605

Keertje vreemdgegaan met een set Lambda’s (Nederlands merk):
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =19&t=5405

Opknapbeurt van set 22GL564’s (Die zijn er niet veel):
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=5650

Opknapbeurt van tweede set 22AH489 (vervangende woofer):
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=6141

Nu dus een set FB815’s.

Van de FB800-serie heb ik ze eigenlijk allemaal wel eens gehoord:
815, 820, 821, 825 en hun opvolgers waar ik minder van ben gecharmeerd (maar daar is door een kleine wijziging in het filter wel wat aan te verbeteren).
De 815 is gewoon en rustig klinkende, goed gebalanceerde speaker die het in de doorsnee woonkamer heel goed doet.

Ze stonden dus al een tijdje op mijn verlanglijstje en twee weken geleden was het raak!
In de kringloop stond een set met vergane foamranden voor een vriendelijke prijs. :D
Omdat ik met refoamen nog geen ervaring heb zijn de mid’s en woofers na een gezellige middag bij Tim89 achtergebleven en is de rest weer mee naar huis gelift.
IMG_4650Klein.JPG
IMG_4650Klein.JPG (31.83 KiB) 16507 keer bekeken
Wat het eerst opvalt is de degelijke constructie van de kasten:
Onder-, boven- en zijpanelen: 19,5mm spaanplaat
Achterpaneel: 19mm spaanplaat
Klankbord: 30mm MDF :shock: :
IMG_4685Klein.JPG
IMG_4685Klein.JPG (25.48 KiB) 16507 keer bekeken
Luidsprekerbezetting:
Laag: 00 80629W8
Mid: 00 40409Sq8
Hoog: 00 00402T8 FF
Fc=55Hz. (Na ruime inspeeltijd gemeten)
IMG_4686Klein.JPG
IMG_4686Klein.JPG (43.99 KiB) 16507 keer bekeken

Wordt vervolgd.

18-02-2015: Fc gemeten en toegevoegd.
17-02-2016: Topics van na de kennismaking met deze FB815’s:
- Bijdrage in topic over de FB565 van forumgenoot Luc: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... 22#p118332
- Reparatie van een AD21601RT8 in een kleine zelfbouwer: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7018
- Reparatie AD02170Sq8 en vergelijk tussen F9434 en F9436: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7176
- F9434 en F9436; Revisie en opwaardering: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7333
- Opwaardering van Marc’s set 22AH463: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7603
- Opwaardering van de twee modellen duurdere FB821: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7803
- 03-12-2017: Opwaardering van een set FB720 (Legend II): http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =9&t=10753
Laatst gewijzigd door Karsten op 06 dec 2017, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Re: Opknapbeurt van een set FB815’s.

Berichtdoor Karsten » 05 aug 2014, 11:23

Vervolg:

Het filter is relatief ruim opgezet en bevat luchtspoelen in hoog- en laagdoorlaat en kernspoelen in de banddoorlaat; Mooie exemplaren van Intertechnik. :)
IMG_4652Klein.JPG
IMG_4652Klein.JPG (30.7 KiB) 16502 keer bekeken
Alle hellingen zijn tweede orde:
LD: 3,3mH, 55uF (33//22)
BF: 33uF/1,2mH en 0,6mH/8,2uF
HD: 3,3uF/0,27mH
IMG_4664Klein.JPG
IMG_4664Klein.JPG (19.94 KiB) 16502 keer bekeken
De PTC heb ik overbrugd want zoiets heb je liever niet in de signaalweg toch? :?

Na revisie:
IMG_4684Klein.JPG
IMG_4684Klein.JPG (27.29 KiB) 16502 keer bekeken
De 33uF//22uF is vervangen door 56uF.

Wordt vervolgd.

01-10-2015: Inductiewaarde spoel in laagdoorlaat gemeten en toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Karsten op 01 okt 2015, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Berichtdoor Karsten » 05 aug 2014, 11:34

Vervolg 2:

Dan nog wat kale plekken bijwerken (op zowat alle hoeken :roll: )met zwartings-spul van Valma*:
IMG_4672Klein.JPG
IMG_4672Klein.JPG (22.88 KiB) 16497 keer bekeken
IMG_4675Klein.JPG
IMG_4675Klein.JPG (23.62 KiB) 16497 keer bekeken
*
IMG_8038klein.JPG
IMG_8038klein.JPG (26.67 KiB) 2783 keer bekeken
Barcode: 8710402810726

Nu is het wachten op de gerefoamde mid’s en woofers om de hoeveelheid en soort dempingmateriaal te kunnen bepalen; Dat er wat bij moet is (bijna) zeker want één zo’n matje lompenafval tegen de achterwand doet niet zoveel. :?
Zit te denken aan noppen schuim tegen één zijwant (dempt frequentieselectief op basis van druk variaties) en wat BAF tussen achterwand en woofer want dat dempt breedbandig op basis van wrijvingverliezen door luchtbeweging (en die is er bijna niet in de nabijheid van een boxwand).

Wordt dus vervolgd zodra de mids en woofers klaar zijn! :mrgreen:
Ondertussen nog wat dempingmateriaal bestellen en misschien ook wel een aansluitterminal van IT met goudcontacten ter vervanging van het huidige standaard exemplaar (ook van IT). :wink:

Groet;

Karsten
Laatst gewijzigd door Karsten op 11 nov 2017, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

tim89

Berichtdoor tim89 » 05 aug 2014, 11:45

randen zijn binnen
ga er vandaag aan beginnen
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!

Karsten

Berichtdoor Karsten » 05 aug 2014, 12:14

Hey Tim;

Het was niet mijn bedoeling om jou onder druk te zetten hoor. :oops:
Doe maar rustig aan! :wink:

Groet;

Karsten

Harry

Berichtdoor Harry » 05 aug 2014, 16:26

Het filter is relatief ruim opgezet en bevat luchtspoelen in hoog- en laagdoorlaat en kernspoelen in de banddoorlaat; Mooie exemplaren van Intertechnik. :)
Ja, dat is wel een verbetering t.o.v. de ijzerkernspoelen van voorheen. Maar het is toch wel weer typisch "Philips bezuiniging" om zowel mid als hoog achter dezelfde 3R9 verzwakkingsweerstand te zetten. Ok, of dat hoorbaar is is de vraag maar mooi is het niet.
Zo'n PTC met parallelweerstand kwam ik ook in een Jamo filter tegen, weg met dat ding :)
Je idee voor de aangepaste demping is interessant!

movieman

Berichtdoor movieman » 05 aug 2014, 16:53

Bij mij stonden er ook twee in de kringloop, waren geloof ik FB820 (met dubbele woofers), alle randen rot en de kasten helemaal stuk, ik vond 40 euro (na onderhandelen 25) nog teveel geld dus ik heb ze laten staan. Volgens mij zien die van jou er beter uit...

Karsten

Berichtdoor Karsten » 06 aug 2014, 12:10

Hey Harry;
Ja, dat is wel een verbetering t.o.v. de ijzerkernspoelen van voorheen. Maar het is toch wel weer typisch "Philips bezuiniging" om zowel mid als hoog achter dezelfde 3R9 verzwakkingsweerstand te zetten. Ok, of dat hoorbaar is is de vraag maar mooi is het niet.
Een bezuinigingsmaatregel is het niet echt in dit geval want voor de tweeter zit nog een extra weerstand. Als de filtertakken direct op de aansluitterminal zouden hebben gezeten en de aanpassingsweerstanden tussen filtertakken en units dan zou je hetzelfde aantal compnenten hebben gehad. De 3R9 zou dan 5W lichter kunnen zijn en de 2R2 zou dan 5R4 zijn en 5W zwaarder (en de spoelen wat groter maar de C’s wat kleiner). :?
De nu toegepaste manier van schakelen geeft een vloeiender faseverloop:
De filtertak veroorzaakt fasedraaiingen tussen spanning en stroom. Als je de stroom naar de filtertak gaat remmen met een voorschakelweerstand dan geeft dat fasedraaiingen tussen de spanning voor- en na die weerstand en dus een rustiger faseverloop. Door de tweeter-tak achter de 3R9 te zetten weet je zeker dat deze de fase van de tak van de middentoner volgt en kun je daar beter op aansluiten. Eigenlijk zou je beide varianten eens in een simulatieprogramma moeten zetten om te zien wat er gebeurt. :?
Dat je de weerstand straffeloos kunt veranderen als deze voor de filtertak zit is dus niet helemaal zonder risico; De waarde heeft invloed op het fasegedrag. Van 3R9 naar 3R3 of 4R2 gaan zal niet zo’n probleem zijn maar grotere wijziging zijn m.i. niet aan te raden.
Je idee voor de aangepaste demping is interessant!
Gisteren heb ik 6cm-dik noppenschuim (met een nop-hoogte van 4cm) op de bodem gelijmd en vandaag wat paneeltjes van 3cm-dik noppenschuim tegen de rechter zijwand. Door de assymetrie krijg je een betere verstoring van de (staande)golfpatronen in de box. Het originele lompenafval (gedraagt zich ongeveer als BAF) kan gewoon blijven zitten. De ruimte tussen woofermagneet en achterwand ga ik opvullen met relatief stugge BAF om staande golven tussen klankbord en achterpaneel te dempen. Als je nu in het woofergat gaat praten of glijdende tonen produceert dan hoor je precies die resonanties terugkomen.
De Douane dreigt dan wel eens dat ze de GGZ gaat bellen als ik zo bezig ben :lol:
Nu is gebleken dat Tim precies hetzelfde doet vindt ze het niet meer zo gek. :mrgreen:

Hey Movieman;
Bij mij stonden er ook twee in de kringloop, waren geloof ik FB820 (met dubbele woofers), alle randen rot en de kasten helemaal stuk, ik vond 40 euro (na onderhandelen 25) nog teveel geld dus ik heb ze laten staan. Volgens mij zien die van jou er beter uit...
Als de kasten nou goed waren geweest zou het wel een goede deal zijn geweest. De 820’s (en zeker de 821’s) zijn helemaal geen verkeerde luidsprekers die jouw DSS-en er qua middengebied uit zullen spelen. :wink:
De 815’s geven in mijn oren wel de meest evenwichtige basweergave. Voor de hele serie geldt echter dat extra demping geen overbodige luxe is; Zeker de 825 is qua bas aan de overdadige kant (wat sommige mensen juist heel mooi vinden). De modellen met dubbele woofer knappen flink op van een prop vezelig materiaal in de kast tussen de woofers om deze wat beter van elkaar te ontkoppelen.

Groet;

Karsten

movieman

Berichtdoor movieman » 06 aug 2014, 12:41

Voor die dingen moet je een fatsoenlijke versterker hebben, die van Philips zijn te zwak en clippen veel te snel, een FA960 zou wel een optie zijn maar ik denk eerder richting Marantz...

Harry

Berichtdoor Harry » 06 aug 2014, 14:05

Door de tweeter-tak achter de 3R9 te zetten weet je zeker dat deze de fase van de tak van de middentoner volgt en kun je daar beter op aansluiten
Mmm, het is weer eens gecompliceerder dan ik dacht. Maar wel leerzaam :)

tim89

Berichtdoor tim89 » 06 aug 2014, 16:22

Voor die dingen moet je een fatsoenlijke versterker hebben, die van Philips zijn te zwak en clippen veel te snel, een FA960 zou wel een optie zijn maar ik denk eerder richting Marantz...
valt heel erg mee

heb de 821 op mijn Denon blokken gehad en op de FA950

laag werd er niet veel beter van in originele vorm
mid en hoog was wel wat verfijnder met de Denons

met aangepaste demping klinken ze een heel stuk beter
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!

esgigt

Berichtdoor esgigt » 06 aug 2014, 22:29

Ok, of dat hoorbaar is is de vraag maar mooi is het niet.
ja, dat is hoorbaar. De weerstand verlaagt de demping van de tegen-EMK van beide speakers, die elkaar nu elektrisch meer beïnvloeden.
Splitsen van de midden en hoog geeft bovendien het voordeel dat je de rendementen beter kunt matchen..

Een kleine verbetering in het wisselfilter is om zowel midden- als hoog luidspreker met een weerstand van ca. 82 Ohm te overbruggen, dat zorgt voor extra demping van de speaker buiten de doorlaat-band van het filter.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

tismarnix

Berichtdoor tismarnix » 07 aug 2014, 06:56

Of anders een 578, vermogen zat :wink:
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )

Harry

Berichtdoor Harry » 07 aug 2014, 08:51

Dat zijn natuurlijk wel mooie dingen maar moet je werkelijk zo'n zware versterker hebben als je aan 85 dB voor huiskamergebruik genoeg hebt? Lijkt me nogal overdreven voor deze "standaard" boxen met redelijk rendement.

Karsten

Berichtdoor Karsten » 07 aug 2014, 10:13

Ok, of dat hoorbaar is is de vraag maar mooi is het niet.
ja, dat is hoorbaar. De weerstand verlaagt de demping van de tegen-EMK van beide speakers, die elkaar nu elektrisch meer beïnvloeden.
Splitsen van de midden en hoog geeft bovendien het voordeel dat je de rendementen beter kunt matchen..

Een kleine verbetering in het wisselfilter is om zowel midden- als hoog luidspreker met een weerstand van ca. 82 Ohm te overbruggen, dat zorgt voor extra demping van de speaker buiten de doorlaat-band van het filter.
Hey Edwin;

De uitspraak die je hier citeert is van Harry, niet van mij, zie:
viewtopic.php?f=9&t=6237#p107827

Je hebt m.i. wel gelijk; Bij mijn zelfbouwers hang ik de filtertakken ook liever direct aan de terminal en pas (indien nodig) serie-parallel-demping toe tussen filter en units want dat vlakt de impedantiekarakteristiek van units mooi af. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar mid- en hoog-units die een dermate hoog rendement hebben dat verzwakking nodig is; Zo heb je eigenlijk nooit problemen met opslingering e.d.

Algemeen:
Met betrekking tot de discussie over het aansturen van de speakers uit de FB800-serie ben ik het wel eens met Tim89 en Harry want:
Het zijn gewone dynamische luidsprekersystemen met een nominale impedantie van 8 Ohm dus een doorsnee versterker met een dempingfactor van >20 zal prima voldoen. Kabels van >2,5mm2 (tot 10m) ertussen en spelen maar; Geen probleem! :wink:

Systemen met grote woofers, die een grote bewegende massa combineren met een hoog BL-product, stellen wat hogere eisen aan de stabiliteit en dempingfactor doordat ze meer tegen-EMK genereren. Bij de AH495’s hoor ik wel verschil in controle tussen een eenvoudiger versterker (FA144) en een betere (FA880, Marantz KI-Pearl).

Bij de FB800-serie is dit echter geen issue. Als bij deze systemen de bas wat rommelig is en/of dreunt moet je het eerder zoeken in wat extra dempingmateriaal en de opstelling en akoestiek in de kamer.

Daar op inhakend en back on topic:
Vandaag ga ik ze op hun andere zijkant leggen om ook daar wat noppenschuim op strategische plaatsen aan te brengen. Omdat de 80629W8 een relatief lage bewegende massa heeft en ook geen bovengemiddeld BL-product is deze best gevoelig voor overdemping. Omdat de demping van noppenschuim onder +/- 300 Hz sterk afneemt (selectieve demping) is het prima geschikt om kleuring weg te nemen zonder de bas te “smoren”.
De hoeveelheid BAF tussen woofer en achterwand is alleen proefondervindelijk vast te stellen en de demping van de mid komt pas aan de beurt als deze is ingespeeld;

Wordt vervolgd…

Groet;

Karsten

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”