Hypex DS 1.2 MFB-mod

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

SuperR

25 mar 2014, 18:04

Ik heb in een opwelling vanmiddag een Hypex DS 1.2 besteld.

"Waarom dan?"

Nou, ik wilde verder gaan met mijn MFB subwoofer project, maar ik was niet helemaal happy met de eindversterker die ik voor mijn project zou gaan gebruiken.
-1 kastje voor voeding (vrij lomp)
-1 kastje voor amp pcb en luidsprekerbeveiliging
-1 kastje om de input te lezen, er met een filter een referentie van te maken
-1 subwoofer, die de sensor uitleest en met de nodige kabels is verbonden met bovenstaande kastjes

Het was dus vrij omslachtig en dat wil ik terug brengen naar een iets eenvoudigere/elegantere setup.

Dus, mijn hersenspinsel van het weekend;
Een Hypex DS 1.2 nemen en daar een printje "naast" plaatsen die de referentie pakt na het filter, deze vergelijkt met de output van de luidspreker, wat 'loopshaping' toepast en dan weer terug stuurt naar de print.

De +/- 15Vdc voeding steel ik van de Hypex en met een paar opamps, weerstanden en c's moet ik al een eind komen. Het zal wel even duren voordat ik resultaten kan posten, maar de eerste stappen zijn gemaakt.

Voelt iemand zich geroepen om mee te denken in dit proces? :)

ps. Voor de woofer liefhebbers, het gaat om een Seas L26RO4Y met een ACH-01 accelerometer.
SuperR

25 mar 2014, 18:25

Dan meteen mijn eerste vraag. In de spec sheet van de ACH-01 staat dat ik de output naar de - rails trek met een weerstand. In de DHCP en 2012 zie ik dat niet terug. Hoe kan ik naar jullie inzien het beste uit de ACH halen?
Bijlagen
ach-01_gainstage.png
David
Contacteer:

25 mar 2014, 19:44

10k tussen poot 1 en 2

Poot 1 aan de -15V poot 3 aan de ingang.

Nouja, da's dan bij de DHCP-2 :)
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
motoindo
Contacteer:

25 mar 2014, 20:22

waarom het wiel opnieuw uitvinden, gewoon stelen bij je prof toch ?

Afbeelding
SuperR

25 mar 2014, 22:21

Maar wat levert het 'beste' resultaat op? Ik ben meer opamp georiënteerd dan tor/fet georiënteerd. Het schema uit de spec sheet lijkt me prima en heeft ook aardige prestaties opgeleverd, maar waarom ik had bijna 0.7 mV 50Hz rotzooi bij mijn printje? Lag dat aan de topologie of simpelweg aan strooivelden en andere trafo rotzooi? Als ik nog een keer iets ontwerp moet het goed zijn natuurlijk.
motoindo
Contacteer:

25 mar 2014, 22:41

SuperR schreef:Ik ben meer opamp georiënteerd dan tor/fet georiënteerd.
ehh, de correctie van je prof is opamp georiënteerd ... ?
David
Contacteer:

25 mar 2014, 23:39

SuperR schreef:Maar wat levert het 'beste' resultaat op? Ik ben meer opamp georiënteerd dan tor/fet georiënteerd. Het schema uit de spec sheet lijkt me prima en heeft ook aardige prestaties opgeleverd, maar waarom ik had bijna 0.7 mV 50Hz rotzooi bij mijn printje? Lag dat aan de topologie of simpelweg aan strooivelden en andere trafo rotzooi? Als ik nog een keer iets ontwerp moet het goed zijn natuurlijk.
Voor het beste resultaat zul je net als ik heb gedaan met het DHCP-2 ontwerp, een proto moeten bouwen en experimenteren. Ik bouwde de proto zwevend "in de lucht". Toen dat lekker werkte, pcb ontworpen, daar ook weer een proto van gemaakt. Dat gevalideerd, licht aangepast ivm introductie van een brom in een verschiltrap (te laagohmig).

Ondertussen de schema's besprekend in het team, wat zelfs ook nog lichte aanpassingen opleverde.

En waarom je 0,7mV op 50Hz had? Wie zal het zeggen. Bouwen, pielen, aanpassen. Het gaat niet vanzelf. DHCP-2 ging ook niet vanzelf. Je moet nu zelf het ontwikkeltraject door en ik wens je er sterkte mee.

Met de DHCP-2 is overigens de loop van de opnemer snoertjes totaal niet kritisch. Zelfs als ik ze over de blikpakket trafo die de box van pang voorziet heen drapeer is er geen brom.

Groet,
David
SuperR

26 mar 2014, 07:32

motoindo schreef:
SuperR schreef:Ik ben meer opamp georiënteerd dan tor/fet georiënteerd.
ehh, de correctie van je prof is opamp georiënteerd ... ?
Wat ik bedoelde is dat ik niet kan beredeneren wat die BFX36 precies doet en wat het karakter van die FET is. Zodra het sensor signaal gebufferd beschikbaar is kom ik een eind.
David schreef:Voor het beste resultaat zul je net als ik heb gedaan met het DHCP-2 ontwerp, een proto moeten bouwen en experimenteren. Ik bouwde de proto zwevend "in de lucht". Toen dat lekker werkte, pcb ontworpen, daar ook weer een proto van gemaakt. Dat gevalideerd, licht aangepast ivm introductie van een brom in een verschiltrap (te laagohmig).
Ik zal mijn breadboard weer eens tevoorschijn halen.
En waarom je 0,7mV op 50Hz had? Wie zal het zeggen. Bouwen, pielen, aanpassen. Het gaat niet vanzelf. DHCP-2 ging ook niet vanzelf. Je moet nu zelf het ontwikkeltraject door en ik wens je er sterkte mee.
Over het algemeen werken mijn projectjes in 1 keer naar wens. "3 keer nadenken, 1 keer bouwen", maar de ACH pikte toch wat 50 Hz spul op. Dat wil ik dan graag begrijpen.
Met de DHCP-2 is overigens de loop van de opnemer snoertjes totaal niet kritisch. Zelfs als ik ze over de blikpakket trafo die de box van pang voorziet heen drapeer is er geen brom.
Ja ok, maar ik kan dat niet vertalen naar een mate van kwaliteit. Misschien was mijn eerste probeersel wel even goed omdat de signaal/50hz/ruis verhouding gelijk was. Of wellicht is je open loop gain by 50 Hz niet zo hoog.

Ik zal hopelijk aan het eind van het weekend iets meer kunnen vertellen over de manier van sensor uitlezen die ik ga gebruiken. Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik zal proberen het een en ander vast te leggen op foto of in tekst.
David
Contacteer:

26 mar 2014, 09:09

Even kort (zit op t werk) die BFX is een stroomspiegel.

Google de rest maar :)
motoindo
Contacteer:

26 mar 2014, 10:34

SuperR schreef:maar de ACH pikte toch wat 50 Hz spul op. Dat wil ik dan graag begrijpen.
Ah, ja, bekend probleem, monteren als beneden - met kappie natuurlijk - en het koper gebruiken als aarde helpt. De ACH is een rot ding, kreeg mijn bamiwoofers ook pas goed toen ik ze eruit gesloopt en vervangen had door piratelogic opnemertjes. Die gaan lager, zijn minder bromgevoelig, wegen minder, zijn makkelijker te monteren en als klap op de vuurpijl ook nog eens goedkoper. En straks als tientjesproject als los printje verkrijgbaar of voor hen zonder smd vingers als compleet ding voor wat meer.

Afbeelding
SuperR

26 mar 2014, 19:37

Strooivelden vallen naar beneden? :)

Ik heb een tijd geleden mijn eerste sensor-uitlees-printje gemaakt en daar kreeg ik wat 50 Hz spul op. Nu, na een tijdje niks aan MFB gedaan te hebben, heb ik het spul weer aangesloten. Om een of andere rare reden is 'alle' 50 Hz content weg. Het enige wat volgens mij is veranderd is dat ik de print nu verticaal heb geplaatst ipv liggen op een bureau en dat de sensor nu op de woofer zit ipv met dubbelzijdige schuimtape op de tafel...

http://youtu.be/YFlzFl7zHEs

Een video doet het altijd goed, al moet ik de volgende keer mijn telefoon een kwartslag draaien :)
SuperR

27 mar 2014, 19:23

Met wat geluk komt de DS 1.2 morgen binnen. Ik kan dus in het weekend kijken wat voor open loop ik heb zonder toegevoegde loopshaping. Ik hoop er op dat ik met andere waardes voor mijn c aan de ingang van de 'gainstage' mijn laag frequent crossover te maken. Dat zou mooi zijn. Dan zou ik naar verwachting enkel een laag doorlaat filter op een nader te bepalen frequentie hoeven toe te voegen. >12 dB open loop gain tussen 50 en 200 Hz zou mooi zijn. Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten.

Update; Pakje ontvangen. Wat een schattig klein ding.
SuperR

28 mar 2014, 23:30

Vandaag de DS1.2 ontvangen. Erg fraai in elkaar geschroefd, zeker voor het geld. Maar, natuurlijk de soldeerbout erop. Na de toonregeling gaat het signaal door een c naar de trap waar het signaal gebalanceerd wordt.
Die c was 22 uF, dus de kans was zeer groot dat dit een through hole componentje was.

Voila, stap 1 is gezet
20140328_174700.jpg
20140328_180745.jpg
Laatst gewijzigd door SuperR op 29 mar 2014, 06:10, 1 keer totaal gewijzigd.
esgigt

29 mar 2014, 00:50

SuperR schreef:Strooivelden vallen naar beneden
ja, en opzij... beetje hagelslag, he? :lol:
SuperR schreef:Die c was 22 uF, dus de kans was zeer groot dat dit een through hole componentje was.
keurig printje...

... maar het kabeltje is weggehaald. Heb je ook een idee waar het groene, witte en rode draadje voor zijn? De foto vertelt dat verhaal niet echt... :?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
David
Contacteer:

29 mar 2014, 00:53

Denk eerder dat de C eruit ging en het kabeltje er aan.

Groen ground en rood wit in en uit (of uit en in)

Grtz,
D
Plaats reactie