randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal goed

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Re: randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal goed

Berichtdoor Thomas » ma mei 16, 2011 3:48 pm

Ja, inderdaad, ik heb afgelopen zaterdag een erg gezellige middag gehad met Piet en ook zijn vrouw. Het gaat erg goed, diverse medicijnen helpen Piet om vervelende klachten van allerlei aard te onderdrukken. Die medicijnen hebben zo hun bijwerkingen maar die vallen in het niet tegen de klachten die ze verhelpen. Piet is er weer behoorlijk bovenop en ik lag dubbel toen hij me ging voordoen hoe hij enkele maanden eerder uit de bank moest klimmen :) Nu huppelt hij weer door de kamer als een man van 20 ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

tim89

Berichtdoor tim89 » ma mei 16, 2011 3:55 pm

dat is mooi om te lezen

fijn dat het weer goed gaat met Piet
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!

Harry

Berichtdoor Harry » ma mei 16, 2011 5:58 pm

Nu huppelt hij weer door de kamer als een man van 20 ;)
Dat klinkt in ieder geval goed :D Mooi dat Piet weer opknapt!

Fred-Eric

Berichtdoor Fred-Eric » ma mei 16, 2011 6:54 pm

ik lees het iets anders namelijk theoretisch zou de verhouding 80% spider en 20% voor de randen zijn.
welnu als je veel te stugge randen gaat plaatsen is deze verhouding dus helemaal zoek!

en Fred noemt: Ook een reden om voor soepel te gaan is dat mensen over het algemeen neigen naar een voorkeur naar diep laag.

en dat is nu net waar de FB825 om bekend stond en staat ook toen ze net uitkwamen.
en dat lekkere laag is nu net wat er totaal mist aan deze geroamfde set FB825.

het verhaal dat de speaker anders klinkt na het plaatsen van een nieuwe rand wordt ook wel bevestigd door o.a. Audiolab, de oude ring is de laatste jaren natuurlijk te slap geworden.
maar het verschil is volgens mij nu veel te groot.

als ik voorzichtig ga drukken op de nieuwe foamrand bij de FB825 moet ik best wel veel kracht zetten om er beweging in te krijgen.
doe ik hetzelfde bij mijn LS95 dan hoef ik nog niet helft van de kracht te gebruiken om er beweging in te krijgen.

mijn gevoel blijft dat de foamranden veel te stug zijn en als ik alle posts goed doorneem is dat nu juist funest voor een goede laagweergave!

Fred zou ik een rand kunnen ontvangen kan ik deze vergelijken met de rand die o.a. door Totalspeakerrepair wordt gebruikt.
ga ik volgende week even een keer naar Bedum.
je krijgt hem van me terug!
Excuus, ik zit niet vaak op dit forum. Ik kreeg net je mailtje van Wim dus heb ik het forum weer opgezocht. Als je jouw adres stuurt stuur ik er een paar op. Ik ben ook benieuwd wat Total Speaker Repair van mijn randen vindt, hoewel wij wel ik zekere zin conculega ben van E. S. van Total Spekaer Repair. Dhr. E. S. heeft mij inziens erg veel verstand van zaken, verstand die ik zeker niet bezit. Maar je mag een randje opsturen naar E. S. hoor. Als je jouw adres stuurt, stuur ik er wel een paar toe. De randen zijn van het duurdere High Density foam gemaakt, net als van als ik het wel heb originele Tannoy en Dynaudio randen.

Zelf let ik niet zo op het geld. Klinkt vreemd, maar dat is eenmaal zoals ik opgevoed ben. De rand die ik heb laten maken is best duur geworden, maar gaat toch voor hetzelfde geld over de toonbank. Zo zou ik voor de FB840/50 ook best een rand kunnen maken. Maar dan heb ik wel het originele, onverteerde model nodig.

Hieronder wat foto's van de 8"VF voorVifa. Zo zouden er ook randen gemaakt kunnen worden andere speakers. Nogmaal, een mal maken is erg duur, en het is natuurlijk maar de vraag of het loont. Bij de Vifa unit was ik zo ziek van allerlei randjes die geheel niet pastten en er maar op werden geprutst, dat ik maar een eigen rand heb gemaakt, na enig onderzoek.

Vrgr. Fred

Onderstaande als bewijs dat ik werkelijk randen op specificatie laat maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fred-Eric

Berichtdoor Fred-Eric » ma mei 16, 2011 7:11 pm

Hier kunnen de speakers versneld ingespeeld worden. Neem hier wel een goede versterker voor.

http://www.audiofriends.nl/faq/page25.html

Verder zal ik, net als eerder vermeld, ook eens kijk of ik de originele randen kan krijgen voor de FB840/850. Ik het diverse mensen diverse samples gestuurd, maar er uit komen is lastig. Het is ook een lastige maat. Ik denk trouwens dat de originele randen voor de 815/825/830/860 wellicht lastig uit te lijnen zijn, omdat de plakbreedte erg smal is, en de rand altijd iets scheef op het chassis komt (tenzij je wellicht over een robot beschikt) :wink:

Vrgr. Fred (Audiofriends)

tim89

Berichtdoor tim89 » ma mei 16, 2011 7:15 pm

ja op die manier inspelen heb ik ook al eens gedaan
werkt goed voor woofer maar niet bij mid speakers

zo had ik de FB820 in gespeeld
het laag klonk toen weer super
alleen het midden moest nog inspelen

dat heeft de koper toen zelf moeten doen

groeten tim

karelg

Berichtdoor karelg » wo mei 25, 2011 9:39 pm

Beste Wim,

zoals ik je had beloofd heb ik eens het één en het ander opgezocht.
Zowel de AD80669 als de 0080669 maakten gebruik van dezelfde rand. Het was een polyester foam met een basisdikte van 10mm en een densiteit van 30kg/m³. Deze foam ring werd bijgevolg gevormd tot een foam met een einddikte van ongeveer 1mm (geen info gevonden over de rand in gevormde toestand).

De invloed van de rand op de performance van een woofer is vrij groot. Zowel in de weergave van het laagfrequent als in de weergave van het midfrequent.

Faktoren die het laagfrequent beïnvloeden:
- de stijfheid van de rand => is mee bepalend voor de resonantiefrequentie van de driver => invloed op de bassweergave
- de massa van de rand => is mee bepalend voor de totale bewegende massa en bijgevolg de resonantiefrequentie van de driver
- het materiaal => de damping van het materiaal kan een invloed hebben op de Qms van de driver wat een effect heeft op perceptie van de bassweergave
- de geometrie => bij grote (en minder grote) excursie kan de rand ofwel een limiterende factor hebben of een assymetry in de excursie teweegbrengen -> dit kan leiden tot een hogere respectievelijk 3e of 2e orde harmonische component

Faktoren die het midfrequent beïnvloeden:
- de stijfheid van de rand => heeft effect op de perceptie van midfrequent
- de massa van de rand => het gewicht van de rand heeft een grote invloed op het dempen van cone-breakups alsook kan het een shift van deze breakups veroorzaken
- het materiaal => de damping van het materiaal heeft een grote invloed op het dempen van cone-breakups

Het vervangen van een rand is bijgevolg niet zo eenvoudig.

Nu vermoed ik dat de stijfheid van de originele randen vrij laag was. Het vervangen van deze randen met exemplaren die gevormd zijn uit een dikkere sheet of van een ander basismateriaal zal resulteren in een hogere resonantiefrequentie van deze woofer. Dit zou een verklaring kunnen zijn van wat sommige leden op dit forum "houterig" noemen.

Nu zou het interessant zijn als enkele van de leden hier op het forum de resonantiefrequentie van hun woofers met nieuwe randen zouden opmeten (uiteraard wanneer deze uit de box zijn gehaald).

Op de datasheet van de AD80669 en de 0080669 staat de resonantiefrequentie vermeld als 40Hz. Dit is wel de niet ingespeelde resonantiefrequentie.
Om eenvoudig met behulp van je soundcard de resonantiefrequentie (en ook SPL, THD,..) van een speaker te meten kan je volgende schitterende software downloaden: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/" target="_blank" target="_blank

Hopelijk komen we hier al wat verder mee.

Groeten, Karel

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » do mei 26, 2011 11:56 am

hallo Karel,

super bedankt voor je reactie hier op het forum, geweldig!

ik ga kijken of ik met behulp van deze software een meting kan doen.

ik heb hier staan een set FB860 & FB825 met nieuwe randen,komen we op terug.

groeten Wim

Fred-Eric

Berichtdoor Fred-Eric » vr mei 27, 2011 4:42 pm

Gegroet,

Ben benieuwd, ik ben inmiddels achter de randen voor de FB840 FB850 aan gegaan. Er zijn welliswaar passende randen, maar ik dien nog te weten of het van de originele mal komt. De prijzen zijn wat hoger, maar zowel de randen voor de FB815 en 825 en wellicht de FB820 zou ik voor de zelfde prijs kunnen verkopen. Als jullie 500 stuks ineens willen kopen zijn jullie daar natuurlijk geheel vrij in.

Grappig detail is dat nog nooit iemand geklaagd heeft. Als ik iets van audio koop wat niet goed is, hang ik meteen in de boom (zie http://www.audiofreaks.nl" target="_blank) en mail en bel bijv. de importeur (Totem Mani-2) Dynaudio (nieuw gekocht bij RAF), Dynamic Solutions, Accuphase, etc. Ook bij CD's van de vermaarde Fritz de With, vaak spreek ik hem daarover bij de VAD. Dat vind ik vrij normaal. Het moet gewoon goed zijn.
Ik heb dan vanaf nu standaard bij verzending er onder gezet:

> Kritische kommentaren zijn welkom. Daarmee kunnen wij eventueel onze kwaliteit verbeteren. Wij streven naar de hoogste kwaliteit. <

En dat in 3 talen. Wat ik ook nog even wil zeggen is dat originele randen niet zaligmakend zijn :?: . Dit omdat vaak origineel het frame geheel uitgevuld wordt door de rand. Daardoor is er geen spelingsruimte meer om te centreren.
Zie ook
http://www.audiofriends.nl/faq/page9.html" target="_blank

Nu is dat weer bij Philips anders, maar goed.

Wat een welliswaar niet aanlopende, maar toch iets scheef staande spreekspoel uitmaakt? Geen idee, weet niet of het hoorbaar is. Echter de magnetische velden rond de spleet tussen magneetkern en bovenste poolplaat zijn niet lineair heeft een beetje een parabool als ik het wel heb. Vroeger bij Alnico schijnt dat beter te zijn geweest. (Alu, Nikkel Cobalt), Dat betekent dat als de spreekspoel er scheef in staat in principe de ene zijde anders wordt aangedreven dan de andere zijde. Of het hoorbaar is? Geen idee? Maar wel een punt om op te letten lijkt mij.

Verder is het volgens mij ook afhankelijk in welke ruimte, opstelling en vooral met welke versterker je speelt. Een Van Medevoort met een dempingsfactor klinkt heel anders dan een Musical Fidelity die bekend staat om een vol laag, lage dempingsfactor etc. Jullie mogen best eens een stel speakers hier naar toe brengen, dan kunnen we ze eens op verschillende versterkers beluisteren.

Vrgr. Fred

Fred-Eric

Re: randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal g

Berichtdoor Fred-Eric » do jun 09, 2011 12:21 am

Gegroet,

Ik heb de leverancier gevraag voor nog soepelere 8"PHI-4 voor de Philips FB825. Ik stel voor dat ik daar van een stel naar Wim stuur.

vrgr. Fred

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » za jun 11, 2011 10:21 am

hoi Fred,

dat is goed, ik zie ze wel.

ga ik ermee naar Total speakerrepair indien goed dan gaan we ze monteren!

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » wo jul 27, 2011 9:37 pm

UPDATE:

we zijn er druk mee bezig alleen kunnen we de freq.test nog niet uitvoeren, dat zal na de vakantie worden.

heb zelf een soort mechanische test gemaakt (belasting, doorbuigen), en er zit zeer veel verschil in soepelheid in de randen die ik nu thuis heb liggen.

komen we op terug!

tim89

Berichtdoor tim89 » wo jul 27, 2011 11:04 pm

en die je nu hebt liggen komen die van Fred
ik neem ook aan dat die een stuk soepeler zijn

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » wo jul 27, 2011 11:12 pm

ik heb ze van Fred liggen en van een andere leverancier.(zal geen namen noemen)

er zit veel verschil in die randen zeker met die van die andere partij.
ik heb van Fred ook nieuw type randen gekregen(type 4) en die zijn inderdaad erg soepel.

ik ga na de vakantie kijken of we een meting kunnen doen maar het verschil met die laatste partij van Fred en die andere leverancier is erg groot te noemen.

tim89

Berichtdoor tim89 » wo jul 27, 2011 11:18 pm

ben benieuwt

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”