FB565 gerefoamed

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Remi

19 mar 2009, 01:02

Ik had nog niet eerder zoiets gedaan, viel mij erg mee en het was in ieder geval heel leuk om te doen.
De oude foamrandresten van de onderzijde van de conus afhalen was nog het lastigste stukje, want het plakt.

Eerst heb ik de binnenrand aan de conus gelijmt en de volgende dag de buitenrand op het frame. een stuk 3 aderig vinylsnoer diende als drukring op de foamrand, ik had het snoer met hobbyknijpers en wasknijpers op het frame vastgezet.
De randen passen overigens perfect, hoeft niets aan gedaan te worden.

Ik zette de hele rand in een keer in de lijm, dan het snoer op de foamrand leggen en centreren. op 4 kwadranten vastknijpen en nog eens controleren en dan weer 4 knijpers ertussen. weer controleren en dan nog her en der wat knijpers erbij en nog eens checken. volgende dag klaar en dat een paar avonden volhouden want in de 565 zitten 4 8" woofers waarvan de onderste passieve zijn.
foto's van het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het klinkt ook weer lekker 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 mar 2009, 07:20

Mooi gedaan Remi! Een leuk klusje is het wel, ik heb ooit eens twee midjes gedaan voor iemand. Hoe klinken die grijsgeconuste FB... dingen nou? Altijd als ik ze zie vraag ik me af of het wat is. Wel een textieldome mid en tweeter, dat is erg positief.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
laatkomertje

19 mar 2009, 08:18

Ziet eruit alsof ze zo terug de doos in kunnen Remi,heel mooi gedaan 8) 8) 8) .
Remi

19 mar 2009, 08:20

bedankt Thomas en laatkomertje 8)

ik vind ze wel fijn klinken, destijds had ik ook een set nieuw gekocht (niet deze) en die heeft jarenlang in de woonkamer gestaan.
Ze geven meer laag dan bv een F9434, daar moest ik bass veel verder opschroeven om in de buurt van deze te komen.
Maar met kapotte randen is het al snel beroerd, weer een verademing om een dichte set te horen.
Toch is het geen partij voor een F9819 bv, maar dat is een 4-weg en minstens 2x zo groot
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

19 mar 2009, 18:21

Die binnenste foamranden zitten toch normaliter op het middelste gedeelte (textiel) van de luidspreker, of? Waarom heb je ze eronder gelijmd? Voor de rest ziet het er prima uit. Ik heb wel eens andere plaatjes gezien van mensen die zogenaamd ervaring hebben met refoamen... :shock:

Groetjes. ;)
Remi

19 mar 2009, 18:44

Origineel zitten ze er ook onder.
Alleen het echte origineel namaken is niet meer mogelijk.
oorspronkelijk zat de rand 'verkeerd om' dwz er was geen bolling maar een holling vanaf de conus naar het frame.
Dit kan je met de vervangingsranden helaas niet meer namaken omdat de hoek die de binnenring maakt tov de hobbel daarvoor net verkeerd om staat.
ipv een vlakje dat op de conus rust en makkelijk gelijmd kan worden krijg je nu een opstaande rand en dat krijg je niet gelijmd. En als je het wel gelijmd krijgt door bv persen of klemmen staat de foamrand onder spanning, dat lijkt me ook niet goed.

dus daarom nu het bolletje aan de voorkant, maar wel weer de rand onder de conus.
vind het ook wel mooi staan eigenlijk.
laatkomertje

19 mar 2009, 18:49

Zou dat verschil in geluidsweergave maken Remi?,valt wel mee toch dacht ik?
Raicho
Contacteer:

19 mar 2009, 19:26

Remi,

Mooi gedaan hoor! En nu weer voorzien van mooi geluid!

Grtz,

Mark V.
Remi

19 mar 2009, 19:35

8) dankjewel!

@laatkomertje
het zal m.i. niets uitmaken of de rand hol of bol staat, het is meer een cosmetisch gebeuren.
maar het zag er vroeger wel apart uit toen het nog heel was
laatkomertje

19 mar 2009, 22:33

8) dankjewel!

@laatkomertje
het zal m.i. niets uitmaken of de rand hol of bol staat, het is meer een cosmetisch gebeuren.
maar het zag er vroeger wel apart uit toen het nog heel was
Heel apart dus :idea: :shock: :wink: .
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 mar 2009, 22:51

Oude Wharfedale woofertjes hadden dat ook en nog meer Engelse speakers zoals KEF en Goodmans ook geloof ik. Mogelijk beïnvloedt het "bolle" de Xmax in positieve zin, de conus kan wellicht iets meer naar buiten komen dan bij de holle rand. Verder is (de stijfheid van) het nieuwe randmateriaal meer bepalend voor de klank dan de richting waarin hij bol staat denk ik :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
JoopB

25 mar 2009, 15:41

Alweer mooi gedaan Remi! :wink: Heb je de F 9819 al klaar?
Bruis

25 mar 2009, 19:21

Ik kan niet anders dan mij bij bovenstaande complimenten aansluiten. Knap werk. Ik heb het niet aangedurfd met mijn kapotte Boses. Ik kon na een jaar dubben gelukkig een paar mooi gerefoamde op MP kopen en dat voor dertig euro. Toen was de keus niet moeilijk. En dat is goed gedaan en het klinkt weer als een ...
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Remi

25 mar 2009, 22:15

...Philips? :P
bedankt voor de complimenten 8)

@Joop
nee nog niet, nu eerst twee 6544's in orde maken en dan zijn de F9819's aan de beurt.
Als ze net zo goed gaan als bij die jij gedaan hebt ga ik weer glimmen :mrgreen:
tismarnix

25 mar 2009, 22:46

Mooi gedaan Remi !

Persoonlijk vind ik de buitenbolling mooier dan die naar achteren.

Op naar de 9819 (Ad70652W8) :wink:
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )
Plaats reactie