22AH467

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

koolby

22 feb 2009, 21:52

Ben deze dus vandaag gaan halen.
Zoekertje stond perfecte staat, wel je raad het nooit... Dat zijn ze niet.

De buitenkant is in vrij slechte staat, het afdekscherm is gelukkig wel nog mooi, hebben we nog een mooi uitzicht.
Binnenin, alle speakers lijken in orde op het feit na dat de mid en tweeter van 1 van de speakers niet werken.

Nog iets waar ik wel even van opkeek. Speakers zonder magneet? Nog nooit gezien (maar ik heb dan ook nogmaar weinig ervaring :P)
Dit is toch normaal voor de 8" passieve rad. die er in zitten? Of was het schrikken niet zonder reden? :-D
Remi

22 feb 2009, 22:09

da's jammer, maar dat gebeurt helaas regelmatig, zo'n verschil in beoordeling

passieve speakers hebben geen magneet nodig, dus die zit er dan ook niet op evenmin als de spoel, dus dat klopt wel.

als de middentoners geen weerstand meer meten heb je wellicht aan dit verhaal iets om ze te repareren, zijn waarschijnlijk exact dezelfde
http://home.hccnet.nl/van.heek/middento ... toners.htm

defecte tweeters heb ik nog niet gehad
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Henk D

23 feb 2009, 10:43

Leuke box, de 467. Met z'n 32 liter ook een redelijk forse jongen. Maakte deel uit van de serie 462-463-466-467-468. Alleen de 468 (ook 32L) heeft twee 'echte' woofers.

Om een verder naar beneden doorlopende lage tonen weergave te bereiken is er al heel wat creativiteit aan de dag gelegd. Het meest recht-toe-aan is vergroten van het conus oppervlak en kastinhoud. Eén van de passieve alternatieven hiervoor (naast een actieve zoals b.v. MFB) is een basreflex achtige constructie. De passieve resonator/radiator in de 467 is een beetje een mix van beide principes: ten gevolge van de constructie trillen de conussen van de woofer en de resonator (extra oppervlak) in dezelfde fase en versterken ze elkaar. Dit verhaal gaat alleen op voor een specifiek frequentiegebied. Buiten dit gebied werken ze wel in tegenfase: druk maar eens de conus van de woofer in de gesloten kast naar binnen, de conus van de radiator zal zich naar buiten bewegen. Kunst is nu dit gebied waar ze elkaar versterken te laten lopen precies onder het gebied dat de de box met een enkele woofer begint af te vallen.
Dit principe is door Philips in een aantal boxen toegepast: naast de 467 ook de 457 en 487.
Naast resonators voor 8 inch woofers (AD8000 -deze is toegepast in 467-, AD8001/8002) is er ook een resonator voor een 12 inch woofer beschikbaar geweest: de AD1200 voor een combinatie met de AD12200/W. in een 100L (!) gesloten behuizing. Misschien wat voor Marnix, ik ben deze combinatie althans nog nooit 'in het echt' tegengekomen.

De middentoners (AD0211/sq8) zijn gekend door hun onderbroken spreekspoel. Bij een setje 466's die ik een tijdje geleden via MP gescoord had waren beide stuk. Gelukkig zijn ze met een beetje handigheid goed te repareren. Het kan toeval zijn, maar hetzelfde euvel bij z'n tweelingbroer (AD0210/sq.) is mij niet bekend.

Een defecte tweeter (AD016X/T.) heb ik ook nog nooit meegemaakt, alleen één keer dat het litze bij het soldeerlipje los was gegaan t.g.v. een slechte soldering.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 feb 2009, 12:45

De middentoners (AD0211/sq8) zijn gekend door hun onderbroken spreekspoel. Bij een setje 466's die ik een tijdje geleden via MP gescoord had waren beide stuk. Gelukkig zijn ze met een beetje handigheid goed te repareren. Het kan toeval zijn, maar hetzelfde euvel bij z'n tweelingbroer (AD0210/sq.) is mij niet bekend.

Dit is mij ook al opgevallen in de loop der jaren. Ik meen dit te kunnen verklaren middels de verschillen in conusmateriaal; de 0211 heeft een geïmpregneerde textieldome en is derhalve soepeler dan de 0210 die een papieren dome heeft. Mogelijk is de maximale excursie (Xmax) van de 0211 daarom groter dan die van de 0210, waardoor breken van de aansluitdraden sneller gebeurt.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

23 feb 2009, 19:54

dat zou een verklaring kunnen zijn als de breuk op de litze zit welke naar de spoel loopt want daar komt de beweging tot uiting.
echter heb ik tot nu uitsluitend breuken geconstateerd onder de tape waar de aansluitdraden geborgt zijn, en daar verwacht je geen beweging.

mijn theorie is deze:
om de aansluitdraden van de spoel aan de litze te kunnen solderen moest eerst de lak machinaal eraf geschraapt worden.
ik ben redelijk overtuigt dat het aanzetten van de beweging het schraapmechaniek net iets te diep in de draad heeft gekerft. net zoals je bij een striptang voor VD draad kan hebben (als je net begint :roll: :wink: )

na verloop van jaren en uren spelen gaat deze toch wat zwakkere plek kapot en geeft je middentoner geen geluid meer.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Henk D

23 feb 2009, 21:19

Dus volgens de "Remi theorie" zou de emailschraapmachine bij de productie van de AD0210 (met de papieren dome) anders ingesteld gestaan hebben dan bij de AD0211 (met de textiel dome) het geval geweest is.......
De constatering dat de breuk optreedt onder de tape kan ik onderschrijven; bij de 4 exemplaren 0211 die ik onder handen heb gehad was dit ook zo.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 feb 2009, 22:28

Vergeet niet dat de litze die van het aansluitpunt naar de spoel loopt redelijk dik is en niet snel stuk zal gaan. Het is juist de aanhechting bij de spoel waar het zwakke punt, de verbinding, zit. Ik kan me voorstellen dat deze onder invloed van de soepele 0211 dome meer te voorduren heeft dan bij de stugge 0210 dome. Maar de theorie van de schellak schraapmachine is ook zeer aannemelijk. Misschien werd er wel een net iets dikkere koperdraad gebruikt, die met dezelfde instelling van de machine iets te diep werd ingekerfd.
Thomas Baur
koolby

23 feb 2009, 22:32

Zal het eens bekijken eens ik tijd heb. Hopelijk binnekort en hopelijk niet te moeilijk om te maken.
Zoals het hier utigelegd wordt is het precies nogal een fragiele zaak om die mid open te doen.
koolby

28 feb 2009, 18:55

Heb vandaag de mid en de tweeter eens opengemaakt.
De tweeter werkte terug nadat ik hem terug ineen gezet had zonder er iets aan te veranderen...
De mid is echter een heel ander verhaal. Ik heb hem opengedaan zoals in die fotos staat en gezocht naar een onderbreking, maar geen gevonden.
Met de Ohm-meter een aantal testen gedaan, maar daarmee heb ik ook niets gevonden.

Iamdn toevallig nog een AD0211 liggen die hij verkoopt? :)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

28 feb 2009, 21:43

Niks d'rvan, jij gaat maar mooi repareren! Zie http://www.mfbfreaks.com/reparatie/tips ... /index.htm" target="_blank :)

Succes!
Thomas Baur
koolby

28 feb 2009, 21:56

Ok, met deze reparatiegids ben ik al iets meer.
Zal ik komende week eens doen als ik het kleine soldeerstation van m'n grootvader eens kan gebruiken.

En ik denk dat ik met een probleem ga zitten om hem terug in elkaar te monteren. Ik heb namelijk geen idee van wat de pluskant en wat de minkant is.
Ik heb alle draden van de mid gesoldeerd zodat ik hem appart heb en het makkelijker is om hem te proberen repareren en omdat het zo ook makkelijker is om de isolatie te vervangen van de box.

Is er een manier om terug de pluskant te weten te komen?
koolby

01 mar 2009, 10:25

Pluskant is al geen probleem meer, was vergeten dat ik een tekening had gemaakt van hoe de speaker aangesloten was.

Ander, groter probleem nu. Beide draadjes van de spoel zijn afgebroken... En ik krijg er geen nieuw stukje af.
Zou het ook lukken als ik dar een druppel solduursel aandoe (op de punten waar het afgebroken is) en daar een draadje bijsteek dat naar de aansluitpunten gaat?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 mar 2009, 12:51

Probeer zoveel mogelijk van die tape weg te krijgen. Gebruik desnoods een vergrootglas om de draadjes te localiseren en een mesje of scalpel om de eindjes los te pulken. Een druppel soldeertin heeft geen zin, dat gaat in de weg zitten als je de middentoner weer in elkaar zet.
Thomas Baur
koolby

01 mar 2009, 13:12

Ik heb de draadjes vanachter de tape gekregen, probleem is dat ze afgebroken zijn hierna. En afgebroken net tegen de spoel.
Ik heb geprobeerd om terug een eindje los te krijgen maar dit lukt niet.

*edit*
Ok, ik heb nu 1 kant terug een los eindje, net lang genoeg.
Maar de andere kant is vrees is hopeloos verloren. Ik had net een zeer kort stukje losgekregen, maar dat brak al even snel terug af...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 mar 2009, 14:08

Gewoon nog eens proberen los te peuteren, je hebt best veel "speling" kwa afstand. De truc is om de hoek waaronder je de draad van de spoeldrager lostrekt, niet te scherp te maken. Dat is namelijk waarom de draad breekt.
Thomas Baur
Plaats reactie