Het onderwerp is inmiddels al regelmatig op het forum voorbij gekomen; het topic van mijnheer Eliveld of zelfs al eerder in 2010 door suretrak. De Philips zelfbouw mengpaneeltjes, oftewel mengeenheden of mengversterkers genoemd. Ergens eind jaren '70 startte Philips onderdelenafdeling ELONCO een interessante reeks bouwpakketjes, waarmee de thuisgebruiker zelf een mengpaneel kon samenstellen en bouwen. En ja hoor, toen was het hek van de dam; niet alleen muziekliefhebbers en etherpiraten ontvingen deze eenheden met groot gejuich, ook in semiprofessionele toepassingen werden de mengeenheden ingezet. Scholen, kerken, discotheken, drive-ins, zelfs theaters werden voorzien van een zelfgebouwd Philips mengpaneel. De uitgebreide documentatie en het eenvoudige maar doeltreffende ontwerp maakten het mogelijk om vrij simpel allerlei uitbreidingen en modificaties te bedenken, zodat een samengesteld mengpaneel nog meer kon worden aangepast aan specifieke wensen.
Een jaar of vijftien geleden had ik zo'n mengpaneeltje, maar het werkte niet en de interesse was minimaal om er wat mee te doen, dus maar verkocht. Een paar jaar geleden kreeg ik via-via een grote doos met allerlei losse eenheden en een basisbehuizing in handen. En tja, dan begint het toch wel te jeuken. Het geheel had ooit deel uit gemaakt van een uitgebreide huiskamer installatie; er zat een groot, vierkanaals LED VU meter paneel bij en veel, héél veel kabels...
Dus de zaak eens onderzocht en de juiste modules bij elkaar gezocht om een functioneel mixertje mee te bouwen. Hier en daar wat elcootjes vervangen (de axiale koppel elcootjes van 3,3uF bleken stuk voor stuk helemaal lek - achteraf hoor ik dat dit een bekend fenomeen is) en een werkend compleet exemplaar gebouwd dat nu al op diverse Meetings door DJ Jamie is gebruikt om de grote zaal van muziek te voorzien.

Enfin, de doos met mengpaneel en overschot aan modules belandde op zolder, zoals veel van die dingen die leuk zijn om te hebben maar vervolgens niet echt meer gebruikt worden. Tot er onlangs op Marktplaats een tweetal mengpaneeltjes plus een zooi modules verschenen, alles in één koop. Die was snel geregeld en zelfs tijdens mijn vakantie op Texel werd het pakket ingepakt en naar Lochem gestuurd. Dat was leuk thuis komen

Een vrije zondag, de hele boel maar eens op tafel uitgepakt. Het werkende paneeltje blijft zoals hij is, dus met de twee nieuwe behuizingen wordt het lekker pingpongen om er een leuke en bruikbare configuratie mee te bouwen. Maar zoveel modules... ik kan niet kiezen!!!