Philips zelfbouw mengpaneel mengversterker

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 21:26

Philips zelfbouw mengversterkers.

Het onderwerp is inmiddels al regelmatig op het forum voorbij gekomen; het topic van mijnheer Eliveld of zelfs al eerder in 2010 door suretrak. De Philips zelfbouw mengpaneeltjes, oftewel mengeenheden of mengversterkers genoemd. Ergens eind jaren '70 startte Philips onderdelenafdeling ELONCO een interessante reeks bouwpakketjes, waarmee de thuisgebruiker zelf een mengpaneel kon samenstellen en bouwen. En ja hoor, toen was het hek van de dam; niet alleen muziekliefhebbers en etherpiraten ontvingen deze eenheden met groot gejuich, ook in semiprofessionele toepassingen werden de mengeenheden ingezet. Scholen, kerken, discotheken, drive-ins, zelfs theaters werden voorzien van een zelfgebouwd Philips mengpaneel. De uitgebreide documentatie en het eenvoudige maar doeltreffende ontwerp maakten het mogelijk om vrij simpel allerlei uitbreidingen en modificaties te bedenken, zodat een samengesteld mengpaneel nog meer kon worden aangepast aan specifieke wensen.

Een jaar of vijftien geleden had ik zo'n mengpaneeltje, maar het werkte niet en de interesse was minimaal om er wat mee te doen, dus maar verkocht. Een paar jaar geleden kreeg ik via-via een grote doos met allerlei losse eenheden en een basisbehuizing in handen. En tja, dan begint het toch wel te jeuken. Het geheel had ooit deel uit gemaakt van een uitgebreide huiskamer installatie; er zat een groot, vierkanaals LED VU meter paneel bij en veel, héél veel kabels...
IMG_8600.JPG
IMG_8615.JPG
IMG_8622.JPG
Dus de zaak eens onderzocht en de juiste modules bij elkaar gezocht om een functioneel mixertje mee te bouwen. Hier en daar wat elcootjes vervangen (de axiale koppel elcootjes van 3,3uF bleken stuk voor stuk helemaal lek - achteraf hoor ik dat dit een bekend fenomeen is) en een werkend compleet exemplaar gebouwd dat nu al op diverse Meetings door DJ Jamie is gebruikt om de grote zaal van muziek te voorzien.

Afbeelding

Enfin, de doos met mengpaneel en overschot aan modules belandde op zolder, zoals veel van die dingen die leuk zijn om te hebben maar vervolgens niet echt meer gebruikt worden. Tot er onlangs op Marktplaats een tweetal mengpaneeltjes plus een zooi modules verschenen, alles in één koop. Die was snel geregeld en zelfs tijdens mijn vakantie op Texel werd het pakket ingepakt en naar Lochem gestuurd. Dat was leuk thuis komen :)
IMG_8625.JPEG
Een vrije zondag, de hele boel maar eens op tafel uitgepakt. Het werkende paneeltje blijft zoals hij is, dus met de twee nieuwe behuizingen wordt het lekker pingpongen om er een leuke en bruikbare configuratie mee te bouwen. Maar zoveel modules... ik kan niet kiezen!!!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 21:38

Imitatie modules.

Het leuke van de nieuwe partij modules was dat hier zowel originele Philips modules als imitatie modules bij zaten. De originele modules zijn opgebouwd met nette, bedrukte printplaten en met - logisch - Philips componenten. Weerstanden, elco's, Engelse drop condensatoren en transistoren; allemaal herkenbaar uit de audio apparatuur die we allemaal goed van binnen kennen. De imitatie modules zijn duidelijk zelf geëtste printjes, zonder opdruk en soms van discutabele kwaliteit. De componenten zijn van andere merken - zo kom ik Telefunken transistoren en Rubycon elco's tegen. De relatief dure foliecondensatoren zijn op de imitatie modules vervangen door goedkope keramische condensatoren. De frontjes lijken bijzonder genoeg wel origineel te zijn; niets wijst op handgeboorde gaten of nadien aangebrachte wrijfletters.

Wellicht weet iemand hier meer over te vertellen? Ik kan me voorstellen dat imitatie modules door elektronica winkels - al dan niet clandestien - verkocht werden als goedkoper of winstgevender alternatief.
Bijlagen
IMG_8611.JPG
IMG_8620.JPG
IMG_8613.JPG
IMG_8612.JPG
Thomas Baur
HermanH

16 okt 2019, 21:38

Meenemen die hap
Binnenkort uitverkoop
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 21:41

De vorige eigenaar moet enthousiast met deze mengpaneeltjes aan het werk zijn geweest. Zo zit er een compleet pakje blinde frontplaatjes bij en een stapeltje ongebruikte imitatie printplaatjes. Ik moet nog uitzoeken van welke modules die zijn; er is duidelijk plek voor meerdere draaischakelaars en dan zouden het ruis- en dreun modules kunnen zijn (rumble en scratch filters).
Bijlagen
IMG_8624.JPG
IMG_8623.JPG
IMG_8619.JPG
IMG_8618.JPG
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 21:50

Modulair systeem.

Alle modules kunnen door modulaire stekkers aan elkaar gekoppeld worden. Het is dus mogelijk om compleet naar eigen inzicht modules te koppelen. Zo kan een ingangsmodule gevolgd worden door een toonregelmodule (twee- of drievoudig), eventueel een panoramaregeling en/of een rumble/scratch module. Deze configuratie geeft de gebruiker absolute controle over de klank van elke inkomende bron.

De uiteindelijke resultaat signalen worden gemengd in een mengeenheid. Lekker simpel - via weerstandjes alles passief aan elkaar geknoopt en daarna een versterkertrapje om de boel op nivo (!) te brengen. Persoonlijk wil ik nog wel eens met die mengversterker experimenteren; ruisarme transistortjes en metaalfilmweerstanden kunnen het ruisnivo (!) zomaar 10dB omlaag brengen.

Omdat alle signaal nivo's tussen de modules gelijk zijn, kunnen ook na de mengversterker nog toonregel modules worden toegepast. Het systeem is dus uitermate flexibel. Als sluitstuk van de hele keten met modules wordt de zogenaamde volgversterker toegepast; een soort master-eenheid die het uitgangsnivo en de balans regelt. Op de uitgang van deze volgversterker kan dan een eindversterker óf een paar MFB boxen worden aangesloten.
Bijlagen
IMG_8634.JPG
IMG_8631.PNG
IMG_8629.JPG
IMG_8632.JPG
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 22:06

Nog meer modules!

Op Facebook is een heel leuke groep actief; de Audio Hobby Reparatie Groep Nederland. Die groep is opgericht door een enthousiaste audio hobby sleutelaar en bevat inmiddels een paar duizend mede audio sleutelaars. De sfeer is erg leuk en gemoedelijk; er worden veel onderlinge contacten en bezoekjes gemaakt. Het lijkt er eigenlijk best veel op dit forum, met de enige uitzondering dat Facebook de laatste tijd beter werkte dan het forum :lol:

Enfin, bovenstaande fotootjes plaatste ik daar en er kwam een enthousiaste reactie van Hugo uit Brussel. Hugo heeft ook mengpaneeltjes en had nog wel wat modules over die hij kwijt wilde. Ik had op mijn beurt een kubieke meter passieve Philips boxen in de weg staan waar Hugo wel interesse in had. Zogezegd, afspraak gemaakt en vandaag arriveerde Hugo in Lochem. Een leuke ontmoeting van het niveau ouwe jongens krentebrood. Hugo had er een combi tripje van gemaakt en naast de modules voor mij had hij ook enkele bananendozen met Rodec mengpanelen bij zich. Dat is typisch Vlaams erfgoed; een beetje vergelijkbaar met Dateq hier in Nederland. Oerdegelijk en daarom zag je het ook op elke straathoek.

Na de passievelingen bij Hugo in de auto te hebben getakeld, kwamen we uit bij de modules die hij voor me had meegebracht. Het moest iets bijzonders zijn, nou kom maar op en laat eens zien dan!
IMG_8818.JPG
IMG_8821.JPG
IMG_8822.JPG
IMG_8823.JPG
Verhip, heeft die grapjas nog gelijk ook. Het overgrote deel zijn gewone standaard input modules, VU meter, volgversterker en een mengversterker met blindplaatje. Het bijzondere echter is de meegeleverde tuner module, een typisch voorbeeldje van huisvlijt. Philips had zelf ook een tuner module maar die zag er heel anders uit. Dit custom ding heeft zelfs 8 presets en een funky led schaal voor de frequentie aanduiding. Wauw!

Oproep.
Verder is dit mengpaneel ooit samengesteld door "Geluidstechniek OOST NEDERLAND" een naam die heden ten dage in Google helaas niets bruikbaars meer doet bovendrijven. Het 053 telefoonnummer verraadt regio Enschede/Haaksbergen. Weet iemand wellicht wat dit voor bedrijf was, of het nog bestaat en of er meer info over deze semi-eigenbouw-mixertjes te vinden is?

Tevens zie je onder in de voetbalk van al deze modules een logootje staan dat lijkt op de letters "CN" . Zou dit een speciale serie of imitatie serie kunnen zijn? De printjes van deze modules zijn overigens wel weer origineel, geen imitatie...

Ohja:

Afbeelding
Fotootje van de originele Philips tuner eenheid (c) Eliveld.nl
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2019, 22:20

Zeldzame stukken.

Ja en nu is het hek van de dam, want de jacht op minder voor de hand liggende modules is geopend. Input en toonregelmodules heb ik inmiddels wel genoeg; nu volgt de zoektocht naar limiters, PFL (selector) eenheden en monitor (koptelefoon) versterkers. Dus als iemand nog wat liggen heeft..... Ik houd mij aanbevolen!

Verlanglijstje:

Afbeelding
NL3702 - tuner module

Afbeelding
NL3717 - Limiter module

Afbeelding
NL3703 - Monitor module

Afbeelding
NL3706 - Selector (PFL) module

Afbeelding
NL3704 - Luidsprekermodule

Afbeelding
NL3708 - Microfoon voorrangsmodule (talk-over)
Thomas Baur
Albert900

16 okt 2019, 22:39

Er was in die tijd ook een boekje waar alle modules in beschreven stonden. Ik heb het helaas niet meer. En ook geen modules meer.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Will
Contacteer:

17 okt 2019, 20:56

Dat is een mooi verhaal Thomas.
Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje jaloers. Een vriend van mij had destijds zo een mengpaneel gebouwd, voor mij was het spul toen nog veel te duur. Een poging om het spul eigenhandig na te bouwen ligt nog op zolder en is ergens midden in het project blijven steken...

Het genoemde boekje is: Mengversterkers voor zelfbouw
Uiteraard bij Eli op de website te zien. En lees dan ook even zijn zeer vermakelijke verhaaltjes. klikkerdeklik
Of hier klikklak

Op de site van Hans Otten is ook wel wat te vinden
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Rob

17 okt 2019, 23:29

Zaten daar ook nog bouw beschrijvingen met schema's bij?
Will
Contacteer:

18 okt 2019, 09:35

In de tweede link hierboven vind je diverse bouwbeschrijvingen van modules, compleet met schema.
Op het net is best veel te vinden van deze mengversterkers, zoek eventueel ook op Hobbyskoop (met een K)

Of was de vraag voor Thomas en zijn aanwinsten bedoeld?
Karsten

18 okt 2019, 12:03

Leuk om alles eens bij elkaar te zien en erover te lezen, Thomas! :D
Nog even en het radiostation "eMotional FeedBack Radio" is geboren. :music-listening:
Meten is weten en weten wat je meet.
Rob

18 okt 2019, 12:43

Will schreef:
18 okt 2019, 09:35
In de tweede link hierboven vind je diverse bouwbeschrijvingen van modules, compleet met schema.
Op het net is best veel te vinden van deze mengversterkers, zoek eventueel ook op Hobbyskoop (met een K)

Of was de vraag voor Thomas en zijn aanwinsten bedoeld?
Nee, hoor. Waar je naar gelinkt hebt is wat ik bedoelde. Had er nog niet op gelikt. gaaf!
Will
Contacteer:

19 okt 2019, 18:33

Thomas schreef:
16 okt 2019, 21:26
Philips zelfbouw mengversterkers.

Het onderwerp is inmiddels al regelmatig op het forum voorbij gekomen; het topic van mijnheer Eliveld
In het genoemde topic heeft meneer Eliveld al zijn posts gewist :think:
Karsten

20 okt 2019, 12:06

12 april 2018, vijf jaar na de start van het topic inderdaad; Ik begrijp zo 123 niet waarom... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie