Woofers FB8xx luidspreker serie, refoamen

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert900

17 jul 2019, 00:11

Nog een verhaaltje voor het slapen gaan. N.a.v. dit oude bericht.
Deev Eedeez schreef:
16 feb 2018, 11:57
Omdat het refoamen van mijn FB850’s langer duurde dan mij lief was (om allerlei niet speaker gerelateerde redenen) en ik in de tussentijd geluid wilde hebben, had ik een setje gerefoamde FB820’s bij nijhuisr afgehaald. Deze klinken verrassend goed in mijn setup en huiskamer. De woofers daarvan waren gerefoamed met rubberranden aan de bovenkant conus en de squawker met een nieuwe foamrand, ook aan de bovenkant. Onverwacht klinken ze heel gebalanceerd en open en helder. Naar verluid was er niks veranderd verder aan baffing of het filter. Ik heb ze niet opengemaakt om dat te checken, ze moesten immers geluid geven.

Nadat ik mijn setje FB850’s had gerefoamed met de foamranden van audiofriends verwachtte ik nog beter geluid. Ik had ze zo origineel mogelijk gerefoamed, dus foamranden aan de achterkant van de conussen. Verder niks aan het filter veranderd, want uit de fabriek al voorzien van mooie folie C’s etc. Wel wat pu based baffing tussen de twee woofers aangebracht op advies van diverse forumentries hier om kleuring te voorkomen. Helaas klinken ze niet goed, een totaal onverwacht wereld van verschil met de FB820. Er loopt weliswaar niks aan, het geluid is in balans, maar het klinkt dof, alsof er een dik vet gordijn voorhangt. Alle speakers doen het, maar de openheid en helderheid is weg, ook de punch is verdwenen, het lijkt wel alsof er opeens een dynamieklimiter voorgeschakeld is. Ze klinken eigenlijk gewoon slecht...

Welke ervaringen hebben jullie met de FB850?
Op (alweer) de DCC documentaire première sprak ik een ex-Philips medewerker (je praat wat af op zo'n bijeenkomst hè) die zijn set FB825 had laten refoamen, ehhh rerubberen door een oud Philips medewerker die zelf betrokken geweest is bij het ontwerpen van de FB8xx en ook de units zelf!
Deze man heeft de FB825 woofers met vergane foam randen hersteld met randen van soepel synthetisch rubber. Het volgende verhaal zit erachter:
De woofers, in ieder geval die uit de FB825, zijn origineel ontworpen met randen van synthetisch rubber. Toen de woofers in productie gingen hebben de cententellers (in het Engels mooier, beancounters) beslist "dat het ook wel met foamranden kon", dit was natuurlijk goedkoper en "klonk toch ook best". Dus zo geproduceerd.
Uit bovenstaande verhaal volgt dan volgens deze heren:
- wil je de speakers zoals ze origineel uit de productie kwamen: gebruik de goede foamranden van Audiofriends, deze komen er het dichtste bij.
- wil je dat de luidsprekers klinken zoals zo ooit ontworpen zijn, gebruik randen van soepel synthetisch rubber

Nogmaals, of het 100% waar is kan ik niet garanderen, maar het geeft wel weer wat munitie in de foam/rubber strijd :violence-duel:
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
piet2401

17 jul 2019, 08:57

Dat sluit wel weer aan bij het Omte verhaal over de FB82xx. Geen schuim/foam maar speciaal rubber randen.
Daardoor gaat de laag weergave een heel stuk lager.
Voor een kleine 400 Euro krijg je ze dan zoals eigenlijk bedoeld.
Google maar eens op Omte.
mikey

17 jul 2019, 09:15

Idd vraag ik me nu ook af of dit dan ook geld voor de fb850/860 etc serie :think:
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Harry

17 jul 2019, 09:17

Mmm, dat verhaal van Omte ken ik wel. Maar of een woofer lager gaat door een andere rand dan met het al mooi softe exemplaar van Audiofriends? Dat waag ik toch te betwijfelen. Andersom gebeurt het wel, verharde rubber randen (bekend Vifa probleem) zorgen ervoor dat de Fs duidelijk omhoog gaat.
Met de FB850 heb ik trouwens prima ervaringen, maar ik denk dat je deze verschillen er alleen bij een directe vergelijking uithaalt?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

17 jul 2019, 12:25

Soepel foam of rubber rond de wooferconussen; Met deze drieweggers zal het voor mijn gevoel zo'n vaart niet lopen. Spider en boxvolume bepalen de Fc en met breakup-gedrag heb je ook niet zoveel te schaften bij zo'n laag kantelpunt. :wink:
Bij het vervangen van de randen van de middentoners is de situatie heel anders en is het m.i. belangrijk om niet af te wijken van de massa en inwendige demping van de originele foamrand. :naughty:
Meten is weten en weten wat je meet.
Olivier

23 jul 2019, 15:59

mikey schreef:
17 jul 2019, 09:15
Idd vraag ik me nu ook af of dit dan ook geld voor de fb850/860 etc serie :think:
Ik heb zowel een set FB815, een set FB830 als een set FB850, allen gerefoamed met audiofriends randen. De klank van de FB850 was bij mij ook alsof er een gordijn voorhing. Ik heb de overbelastingsbeveiliging er uit gehaald, en dat is een wereld van verschil. Toch is bij de meeste muziek de FB830 de winnaar, bij enkele specifieke nummers vind ik de FB850 mooier (met name als het om detailweergave in het hele erge laag gaat).

Dus als de rubber randen met name impact hebben op de hele lage frequenties: dat is nou juist waar ik geen probleem heb met de FB850 ?!?
piet2401

24 jul 2019, 11:58

Bij een luidspreker zijn de massa van de bewegende delen en de stijfheid van de ophanging (surround en spider) de belangrijkste elementen die de resonantie frequentie (FS) van een luidspreker beïnvloeden.
Als algemene vuistregel duidt een lagere FS op een woofer die beter zou zijn voor een laag frequente weergave dan een woofer met een hogere FS.
Dit is echter niet altijd het geval, omdat ook andere parameters de laag weergave beïnvloeden.
Zoals er zijn kast volume en welk type, basreflex of gesloten, de sterkte van de magneten, spoel diameter, etc.
De FS meten van een luidspreker gebeurt in de vrije lucht, dus zonder kast.
Meestal hebben woofers met een lage FS (erg) soepele surrounds, de spider zorgt meer voor het niet uit de bocht vliegen van de conus.
Ik kan me dus wel voorstellen dat met erg soepele rubberen surrounds de woofers van de FB8xx serie best nog wel lager zouden kunnen.
Dat die surrounds dan duurder zullen zijn dan wenselijk voor Philips bij de FB82X, zou de reden kunnen zijn dat Philips besloten heeft om te gaan voor de foam variant die dus minder lang meegaat maar wel goedkoper is. Goede (siliconen) rubber surrounds zijn duur, maar gaan wel heel veel langer mee en als extra toetje waarschijnlijk dus ook een lager bereik.
Bij het echte laag luister je trouwens meer naar de kamer dan naar de luidspreker.
Plaats reactie