426

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Karsten

13 jul 2019, 10:39

Een gesloten kast lekt altijd wel een beetje maar dat is niet erg; Het is eigenlijk wel goed omdat variaties in atmosferische luchtdruk en temperatuur niet tot gevolg mogen hebben dat de wooferconus permanent uit de centrale rustpositie blijft. Maar goed, dit is puur theoretisch. :wink:
Als de conus terug beweegt als beschreven (+1sec) dan is de akoestische kortsluitfrequentie lager dan een Hertz en ligt dus vele octaven onder de resonantiefrequentie van deze woofer in dit volume, 75Hz.

Er bestaan trouwens ook "gesloten" kasten die gecontroleerd lek zijn; Dit heeft tot doel om de resonantiefrequentie van de woofer (en daarmee ook de Q-factor) van het systeem niet teveel te laten stijgen. Scandyna/Dynaco is het meest bekend als fabrikant van zulke systemen. Vermoedelijk heeft ook Philips deze truc wel eens toegepast: In de 22RH497 is de tweeter tegen de achterkant van het klankbord gemonteerd maar rust op drie viltjes zodat een ringvormige kier ontstaat; Dit moet bewust zijn gedaan. :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
cluseau
Contacteer:

15 jul 2019, 09:21

Ary Braakman schreef:
09 jul 2019, 08:10
Maar het komt ook nogal eens voor dat ik het geproduceerde geluid echt heel matig vind klinken. Hol, dof, met weinig sprankeling en ruimte.
Ik krijg de indruk dat je een fase probleem hebt. Niet toevallig de kabels van de woofer los gehad en of omgedraaid? Ook kun je een faseprobleem in de aansturing hebben. En wat ook wel eens voorkomt is een zwevende min waardoor je alleen het VERSCHIL tussen links en rechts hoort, klinkt een beetje als een echoput en lijkt me voor jouw niet het probleem.
mvg
Frans.
Plaats reactie