426

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Ary Braakman

09 jul 2019, 08:10

Beste forumleden,
Gezien het nummer van de boxen waar ik wat vragen over heb, hoort het niet in dit onderdeel van het forum terecht, maar ik post het toch maar omdat er veel kennis is hier en jullie me daarom toch wel kunnen helpen.
De moderator moet anders dit bericht maar ergens anders plaatsen.

Sinds een maand heb ik een door Thomas echt fantastisch mooi gerestaureerde 22RH561 vissenoog versterker. Er hangen twee 426 speakers aan (/01 type, dus het eerste en oudste model). Die heb ik ooit voor een habbekrats voor de poorten van de hel weggesleept. Er zijn nieuwe condensatoren van Wenko in geplaatst, waardoor de hele upgrade vele malen duurder uitviel dan wat ik ooit voor die speakers betaalde, maar dat is dan maar zo. Omdat ik zoveel goeds over deze serie Hifi speakers heb gehoord en gelezen, ging ik er vanuit dat ze dat waard zijn. Voor mij persoonlijk is dat in ieder geval zo. En... Ze maken mijn verwachtingen waar, maar niet altijd... En dat is precies het probleem.

Andersom gezegd, ik heb behalve de Quad 303/34 - die ik juist om die reden weggedaan heb - nog nooit een versterker gehoord die zo meedogenloos onderscheid maakt tussen 'goede' en 'slechte' opnamens. Deze Philips maakt slechte opnames (en dat zijn er bij klassiek heel veel!) slechter en goede opnames beter. Mijn recente vorige installatie was veel minder kieskeurig in dat opzicht. Aan de ene kant is dat positief, maar het vergroot het luisterplezier niet echt.

Mijn punt is dat de combinatie 561 met 426 het ene moment in mijn beleving echt letterlijk de sterren van de hemel speelt. Heb in mijn leven heel, heel veel naar (klassieke) muziek geluisterd en een fors aantal luidsprekers en audiocombinaties gehoord en deze Philips combinatie is in die vergelijking echt erg goed. Maar het komt ook nogal eens voor dat ik het geproduceerde geluid echt heel matig vind klinken. Hol, dof, met weinig sprankeling en ruimte.
Nu kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Ook subjectieve factoren spelen een rol, een vermoeid gehoor bij voorbeeld. Of dat de ene opname nu eenmaal beter klinkt dan de andere. Zeker bij klassiek komt dat nogal eens voor.

Maar ik heb ook de indruk dat het op de een of andere manier aan de speakers (en dus aan die nieuwe condensatoren) ligt. Als leek zeg ik: het lijkt soms net of het geluid wordt afgeknepen, alsof die condensatoren te 'zwaar' zijn en eerder remmend werken en het geluid tegenhouden. Nieuwe elco's en condensatoren moeten ingespeeld worden, maar ik heb de indruk dat ze in de eerste weken na de revisie beter klonken dan nu. Het geluid klinkt mij vaak te 'afgetopt' te omfloerst alsof je achter een gordijn zit te luisteren. De helderheid en de details zijn niet fris genoeg.
Ik dacht: kan het zijn dat ze niet goed afgesteld staan of bijgesteld moeten worden? Ik weet niet of zoiets kan, ben een vrijwel volstrekte leek op technisch gebied, maar ik probeer een 'verklaring' te vinden.

Is het onzin wat ik schrijf en moet mik er maar mee leren leven of zou het toch kunnen dat die condensatoren de boosdoeners zijn?
Harry

09 jul 2019, 09:33

Wellicht kan de heer Politiepet dit topic verplaatsen naar passief? :law-police: :wink:

De condensatoren zullen niet de boosdoeners zijn, er vanuit gaande dat de juiste waarden zijn geplaatst. Condensatoren gaan jaren mee. Wellicht kun je eens wat experimenteren met de plaatsing van de boxen in de kamer, dat is belangrijker dan vaak wordt gedacht en kan veel invloed hebben op het geluid. Dicht tegen een muur of dichtbij de vloer is er bijvoorbeeld meer bas, maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn. Een "vrije" opstelling in een ruimte klinkt heel anders. Qua helderheid horen de 426 juist bij de betere modellen, meer geschikt voor klassiek dan voor pop/rock.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
correltje

09 jul 2019, 10:47

Wellicht kan de heer Politiepet dit topic verplaatsen naar passief? :law-police: :wink:

De condensatoren zullen niet de boosdoeners zijn, er vanuit gaande dat de juiste waarden zijn geplaatst. Condensatoren gaan jaren mee. Wellicht kun je eens wat experimenteren met de plaatsing van de boxen in de kamer, dat is belangrijker dan vaak wordt gedacht en kan veel invloed hebben op het geluid. Dicht tegen een muur of dichtbij de vloer is er bijvoorbeeld meer bas, maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn. Een "vrije" opstelling in een ruimte klinkt heel anders. Qua helderheid horen de 426 juist bij de betere modellen, meer geschikt voor klassiek dan voor pop/rock.
+1

En als een opname slecht is, dan hoor je dat op een goede installatie. Daar zul je dus mee moeten leren leven.
Het inspelen van condensatoren en andere elektronische onderdelen is grote onzin.

Grtz,
Cor

Naschrift: Hier vind je een uiteenzetting over het "inspelen".
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH550, 22RH551, 22AH762, AX-500
Weergevers: ADK2525, N6320, N6330/99, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Will
Contacteer:

09 jul 2019, 11:58

Hoe staat je 561 ingesteld? Als je alle drie de toonregelaars in de middenstand zet en de draaiknoppen contour en rumble/scratch op 0, dan voegt de versterker niets toe aan “kleur” in het geluid.

En dan het vervangen van de condensatoren in je boxen: heb je daar geen fouten gemaakt? Hebben de condensatoren de juiste waarde.
Zijn de boxen nog luchtdicht of lekken ze nadat je ze open hebt gehad.

Wat is de plek waar je boxen staan: vloer of luisterhoogte, in een hoek, dicht bij een wand, in een modern interieur met een echo-woon-kamer?

Al die dingen beïnvloeden het geluid veel meer dan de versterker zelf.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Ary Braakman

10 jul 2019, 12:21

Hallo Will,
Dat lekken, dat zou kunnen natuurlijk. De kasten zijn open geweest, omdat ik de condensatoren van de filters heb laten vervangen.
Hoe controleer je of de kasten 'lekken' en wat kun je eraan doen om, het als dat het geval is, weer te herstellen?

Dank voor je commentaar zo ver.

Groet, Ary
Ary Braakman

10 jul 2019, 12:22

De klank wordt overigens echt veel en veel beter als ik de versterker (iets) harder zet. Er komt dan veel meer diepte en reliëf in de klank, maar mijn huisgenoten zijn dan wel wat minder blij ...
rob68
Contacteer:

10 jul 2019, 13:21

Ik heb ook een tijdje geëxperimenteerd met (gereviseerde) 426's en herken je ervaringen wel. Deels zijn wellicht je verwachtingen gewoon te hooggespannen. Hoewel 426's tot de 'leukst' klinkende passieve Philips speakers uit de jaren '70 gerekend mogen worden, moet je er qua gedetailleerdheid niet te veel van verwachten. Ze zijn wel bijna 50 jaar oud. Een beeldbuis-tv uit die jaren kan ook een mooi beeld geven, maar HD zal het nooit worden.

Het beste geluid uit mijn 426's haalde ik met een Technics SU-X302 versterker, die via een impedantiesensor de speakers in feite op stroom aanstuurde i.p.v. op spanning. Daarmee kropen ze qua geluid dicht tegen de 532's aan omdat rond de resonantiefrequentie van de woofers, waar de impedantie rare sprongen kan maken, de boel strakgetrokken werd. Maar een echt gedetailleerd geluid dat lekker los komt van de speakers ga je er niet uithalen. Hoe 'erg' dat is, is erg afhankelijk van het soort muziek.
Meten is weten - als je weet wat je meet
Ary Braakman

10 jul 2019, 15:07

Hi Rob,

Als er één ding is wat deze 426's mij wél leveren is het gedetailleerdheid. Ik heb in de loop der jaren heel veel speakers gehoord van allerlei gerenommeerde merken en types, maar wat deze jongens van eigen bodem aan totaalbeeld scheppen qua geluid is daarmee vergeleken echt heel goed. Inderdaad, komt het geluid niet echt los van de speakers en ervaar je iets van een 'gat' in het midden. Bij nieuwe opnames is dat overigens minder dan bij oudere.

Ik heb hier een paar zo goed als nieuwe Castle Richmonds staan. Kleine monitors die, volgens kenners, heel goed zouden moeten zijn. Ze worden aangeprezen door Quad bij voorbeeld als prima vervangers van hun eigen electrostaten. Nou, dat zegt toch wel íets... Om eerlijk te zijn, ik vind die Castles echt niet goed. Ze bonken me teveel, terwijl ze juist een "helder klankbeeld" moeten geven. In combinatie met de Philips vissenoog versterker is het geluid echt dramatisch, maar daar zijn ze ook niet voor ontwikkeld. Bij mijn eerdere zware Pioneer klonken ze wel veel beter, maar had ik het idee dat ze achter de adem raakten, op hun tenen moesten lopen. Misschien dat ze bij een luxe versterker of een moderne, 'vlakke' versterker goed zijn en gewoon minder goed passen bij vintage.

Gisteren nog een vergelijkende test gedaan. Bij hetzelfde muziekstuk speelden de 426's de Castles echt volledig weg. ZOveel meer presence, zoveel meer helderheid, doortekening, kracht. Goed, het rafelt wat aan de randjes en soms slibt het wat dicht, maar alles bij elkaar viel de test in het voordeel van de Philipsen uit.

Nu ja, ik weet dat klank iets heel persoonlijks is. En hoe het objectief allemaal zit, dat kan ik niet beoordelen. Ik heb alleen mijn oren.
Voor mij is de Philips klank die ik nu heb - ondanks alle subjectieve en objectieve 'makke' - de klank die diep in mijn geheugen zit omdat ik er als kind mee opgegroeid ben en blijkbaar is dat onbewust voor mij altijd de norm geweest. Toen ik een tijdje terug de 426's voor het eerst sinds jaren en jaren weer hoorde, voelde dat als 'thuiskomen'.
Ary Braakman

10 jul 2019, 15:22

En grappig, die Technics is 8 ohm. Die moet met 4 ohm speakers dus harder werken... Had ik met mijn Pioneer 1010 ook. Met 8 ohm speakers werd hij vrijwel niet warm. Een half uurtje de 426's er aan en je kon er een ei op bakken bij wijze van spreken...
Karsten

10 jul 2019, 15:36

Als er één ding is wat deze 426's mij wél leveren is het gedetailleerdheid.
Helemaal mee eens! :D
- De mijne heb ik gerecapt met MKP's (en da's best een dure aangelegenheid met die 2x47 en 24uF in de laagsectie van elke box :roll: ),
- De randjes van de mids weer netjes luchtdicht gemaakt (weg is het doorhangertje in het lage midden),
- 35gram grijs lompenspul in de potjes gestopt (kwekken nu duidelijk minder),
- Ruimte tussen woofermagneet en achterwand opgevuld met BAF.
Met een Fc van 75Hz. komt er geen overweldigend sublaag uit maar voor de rest klinkt het strak en gedetailleerd; Met strijkkwartetten hoor je echt alle interferentiepatronen tussen viool, cello en bas; Heel mooi! :violin:
Meten is weten en weten wat je meet.
Will
Contacteer:

10 jul 2019, 17:35

Hoe controleer je of de kasten 'lekken' en wat kun je eraan doen om, het als dat het geval is, weer te herstellen?
Met je oor dicht bij de luidsprekers luisteren of je “gesis/geruis” hoort. Enkele medefreaks zijn erg goed in het opsporen van lekken, ik laat de gedetailleerde uitleg liever aan hen over.

Als het lek langs de bevestiging van de luidspreker is kun je de “tochtband” vervangen.
De naden van kast zelf maak je dicht met lijm of kit.
Karsten

11 jul 2019, 12:29

Bij een gesloten box plaats ik drie vingers gelijkmatig rond de dustcap van de wooferconus en druk deze voorzichtig een stuk naar binnen, hou de conus een aantal seconden in die positie (om lucht te laten ontsnappen) en laat daarna heel snel los. Als de conus er een seconde of langer over doet om in de rustpositie terug te komen is het goed. Belangrijk is dat het laatste stukje van de beweging wat langzamer verloopt; Dat geeft aan dat er enige tijd nodig is om de eerder weggeperste lucht weer aan te vullen.
Meten is weten en weten wat je meet.
rob68
Contacteer:

12 jul 2019, 08:26

Toen ik een tijdje terug de 426's voor het eerst sinds jaren en jaren weer hoorde, voelde dat als 'thuiskomen'.
Dat herken ik wel ja. Qua speakers van Philips staan ze hoog in mijn lijstje. Hoger dan 544 en 541 bijvoorbeeld.
En grappig, die Technics is 8 ohm. Die moet met 4 ohm speakers dus harder werken
Dat viel wel mee omdat ik het niet zo hard durfde te zetten. Technics adviseert overigens om die impedantie sensor alleen aan te zetten bij de speakers die origineel bij de versterker (set) geleverd werden. Het had me dus niks verbaasd als het ding in de beveiliging zou springen. Maar het klonk prima en redelijk gecontroleerd strak in het laag.
Meten is weten - als je weet wat je meet
Ary Braakman

12 jul 2019, 13:45

Will,
Er is inderdaad geruis. Dat zou heel goed kunnen komen omdat de speakers bij de overgang tussen het front en de luidsprekers niet (meer) helemaal afsluiten. Ik heb die overgangen dichtgekit - mischien een doodzonde, maar zeer effectief. Het gesuis/gesis is zeker met 90% afgenomen en nu zo goed als verdwenen, niet helemaal. Dat laat ik maar zo.

Dank voor de tips en adviezen
Will
Contacteer:

12 jul 2019, 14:10

Will,
Er is inderdaad geruis. Dat zou heel goed kunnen komen omdat de speakers bij de overgang tussen het front en de luidsprekers niet (meer) helemaal afsluiten. Ik heb die overgangen dichtgekit - mischien een doodzonde, maar zeer effectief. Het gesuis/gesis is zeker met 90% afgenomen en nu zo goed als verdwenen, niet helemaal. Dat laat ik maar zo
Ach, kit kan ook. De meeste kit krijg je weer redelijk makkelijk los.

Hoe klinken ze nu?

@Karsten: als je jouw recept opvolgt, lekt het dan wel of niet als de conus terugveert zoals je beschrijft?
Plaats reactie