Demping Vifa Carat aanbrengen

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterPhilips900

28 nov 2018, 20:52

Onlangs heb ik twee luidsprekerzuilen van circa een meter hoog gekregen. De kasten zijn leeg, zelfs de filters en aansluitingen aan de achterzijde zijn verwijderd. Volgens de gulle gever was het ooit een Vifa zelfbouwpakket. Op internet heb ik deze Vifa zuilen ook gevonden, type Carat (ook drieweg met forse basbuis aan voorkant). Het materiaal is van dik multiplex (behoorlijk zwaar) en aan de voorkant zijn de hoeken netjes afgerond. Ziet er professioneel uit, zeker met de uitgefreesde luidsprekerranden. Er is ooit geprobeerd ze te schilderen, maar het ziet er zeer slecht uit: er is stof in de verf terechtgekomen en met een kwast i.p.v. roller aangebracht. T.z.t. nog een mooi klusje.
Nu even ter zake. Er zit aan de binnenkant een soort bitumlaag, vergelijkbaar met de laag in de kofferbak van een auto. Is dit voldoende als demping? Het is niet overal aangebracht en ook niet netjes gelijkmatig. Daarnaast zit op sommige plekken nog een restant van noppenschuim i.p.v. de bituumlaag. Ik wilde overal (behalve aan voorpaneel) noppenschuim aanbrengen, ook daar waar nog bituum zit. Naar mijn mening kan dit misschien ook de klank nadelig beinvloeden. Er is bovendien ook een horizontaal tussenschot met vier gaten, dat niet bekleed is met folie of schuim.
Kent iemand dit materiaal (bituum folie of hoe het ook mag heten) en heeft er ervaringen mee? Ik hoor het graag.
P.s.: de douane heeft mijn project uiteindelijk - na veel wisselgeld c.q. gedwongen verkopen - goedgekeurd ...
Karsten

28 nov 2018, 21:27

Mooi cadeau heb je gekregen, Peter! 8)
De Carad is er in een aantal versies geweest dus een foto van de kast zal hopelijk duidelijk maken welke je hebt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid staat 'ie in één van de Elektuur specials en kan ik een scan mailen van de bouwbeschrijving. :wink:

Loodbitumen dempt de geluidsgolven die zich door het plaatmateriaal voortplanten en voor een specifiek soort kleuring zorgen. Het is niet nodig dat het gehele oppervlak er mee beplakt is maar een paar stukken hier en daar zijn al genoeg om het geleidingsgeluid te dempen en verstrooien. Dat het niet overal zit is dus geen probleem. :wink:

Noppenschuim absorbeert geluid dat de achterkant van de conus afstraalt en voor een holle klank kan zorgen; Daarmee kun je gerust alle panelen bekleden behalve het klankbord. Als er daarna nog sprake is van kleuring dan is het aanbrengen van vezelig materiaal tussen woofer en achterpaneel erg doeltreffend. Breng niet meer aan dan noodzakelijk is want het dempt breedbandig en dat gaat ten koste van het rendement van de baspoort. :naughty:

Het horizontaal aangebrachte schot met de gaten is zeer waarschijnlijk bedoeld als "verstevigingskruis". Je kunt het gerust bekleden met 30mm-schuim mits je de gaten helemaal open laat.
Als het gaat om een Carad-versie met 25cm-woofer dan zullen het best wel brede, diepe kasten zijn en is 60mm-noppenschuim goed geschikt voor de panelen.
Meten is weten en weten wat je meet.
PeterPhilips900

28 nov 2018, 23:30

Hallo Karsten,
Dank voor jouw snelle en uitvoerige reactie. Inderdaad is het een mooi cadeau. En dan te bedenken dat de gever op het punt stond om ze naar de milieustraat te brengen ("staan al jaren in de weg en nu ben ik ze zat"). Ik had niet veel later moeten komen.
Loodbitumen: dat zou ook een deel van het zware gewicht kunnen verklaren. Het zit vooral aan de zijwanden en het restant van het oude noppenschuim zit op de achterwand, zoals je al aangaf.
Morgen zal ik de maten even opmeten. Foto's zal ik wel via jouw mailadres sturen, aangezien ik geen aparte fotobox heb. Eventueel mag je ze namens mij dan "publiceren" als je wel over een dergelijk pakket beschikt.
Ik ben erg benieuwd naar de bouwbeschrijving en achtergrond. Overigens lijken deze zuilen veel op de Translators die ik destijds van nieuw foam voor een kennis heb voorzien (stonden in de woonkamer tijdens jouw bezoekje).
Alvast dank voor jouw inspanningen.
PeterPhilips900

29 nov 2018, 14:41

De maten van een zuil:
hoogte = 104 cm
diepte = 31 cm
breedte / voorkant / front = 23 cm

uitgezaagde ruimte voor woofers (2 x , exclusief uitgefreesde rand) circa 9 inch
uitgezaagde ruimte voor tweeter en bass buis (excl. uitgefreesde rand) circa 3,5 inch

Het waren blijkbaar geen overdreven grote woofers.
Laatst gewijzigd door PeterPhilips900 op 29 nov 2018, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Karsten

29 nov 2018, 15:20

Ja, met de 25cm-woofer was ik waarschijnlijk in de war met de Vivace. :oops:
30mm-noppenschuim op de zijpanelen
60mm-noppenschuim op onder-, boven-, en achterpaneel
BAF-matten achter de woofers.

Waarschijnlijk zaten er 17WP200's in van Vifa en is de Carad een soort 2,5-wegger. Het kleinere broertje, de Korrekt 3.0, heb ik in de collectie. Ook de "Near Field Monitor" en de "Basis" hebben deze midwoofer aan boord; In de "Basis" wordt 'ie gebruikt als laagmid.
Ik ga eens neuzen in de Elektuur specials voor de bouwbeschrijving. :wink:
Een probleempje met de 17WP200 is het uitharden van de (kunst)rubber surround waardoor de resonantiefrequentie stijgt en deze niet meer goed matcht met de afstemfrequentie van de poort. Mocht je de Carad's af gaan bouwen dan is dat dus wel een puntje van aandacht als je de units tweedehands zou aanschaffen. Zowel deze woofers als nieuwe rubberranden zijn nog steeds te koop. :wink:
PeterPhilips900

29 nov 2018, 15:40

Momenteel heb ik nog Interaudio (Bose) luidsprekers uit een onlangs gekocht extra setje 2000 XL liggen (woofers en tweeters), net als de benodigde filters (twee weg) en inmiddels nieuwe MKP's met de juiste waarden. De randen zijn nog in zeer goede staat en het geluid is zeer goed. Die luidsprekers (max. 90 Watt, 4 tot 8 Ohm) wilde ik hiervoor gebruiken. Ik heb je ook foto's gemaild, zodat je het dempingsmateriaal (bitumen) in de kast goed kunt zien.
Ik ben erg benieuwd naar de oorspronkelijke specificaties van deze zuilen.
Karsten

07 dec 2018, 12:34

Foto's ontvangen en afgelopen maandag de originele bouwbeschrijving van de Vifa Carad gescand en op de mail gezet; Daarna geveld door de griep. :(
De luidsprekersystemen die je wilt gebruiken als donor hebben waarschijnlijk een woofer met een impedantie van 4 Ohm en een tweeter met een impedantie van 8 Ohm. Wil je de units van twee zulke systemen gebruiken in één kast dan loop je tegen het probleem aan dat de impedantie in het laag daalt naar 2 Ohm. Twee woofers in serie zetten en combineren met één tweeter is wel een optie (4+4=8 Ohm) maar niet bevorderlijk voor de strakheid in het laag. De systemen die je wilt gebruiken als donor zijn dus niet zo geschikt voor dit project. :(

Het originele ontwerp gaat uit van twee woofers met een impedantie van 8 Ohm die alleen in het laag samen spelen waardoor de impedantie in dat frequentiegebied 4 Ohm bedraagt. Boven de bafflestep-frequentie speelt één woofer door tot aan de overgang met de tweeter.
Eigenlijk zou je dus moeten werken met twee woofers van 8 Ohm waarvan er één wordt afgefilterd bij ongeveer 400Hz. en de tweede door speelt tot aan de overgang met de tweeter.
PeterPhilips900

07 dec 2018, 22:45

Karsten schreef:
07 dec 2018, 12:34

De luidsprekersystemen die je wilt gebruiken als donor hebben waarschijnlijk een woofer met een impedantie van 4 Ohm en een tweeter met een impedantie van 8 Ohm. Wil je de units van twee zulke systemen gebruiken in één kast dan loop je tegen het probleem aan dat de impedantie in het laag daalt naar 2 Ohm. Twee woofers in serie zetten en combineren met één tweeter is wel een optie (4+4=8 Ohm) maar niet bevorderlijk voor de strakheid in het laag. De systemen die je wilt gebruiken als donor zijn dus niet zo geschikt voor dit project. :(

Hallo Karsten. Allereerst wens ik je beterschap !
Dank je wel voor de toelichting. Ik had het echter veel eenvoudiger bedacht. Mijn bedoeling was om de inhoud van twee boxen (dus compleet met twee filters en twee aparte luidspreker aansluitingen) zonder aanpassingen in een grote zuil te plaatsen. Dan hoef ik niets aan de weerstand te doen. Per zuil heb ik dan 2 woofers en twee tweeters en zijn zowel speakerset a als b in gebruik in de twee zuilen. Alle woofers en tweeters zijn bovendien identiek en hebben mooie montage ringen. De vraag is echter of de plaats van de mega basbuis toch aan de voorzijde moet blijven (en dus zichtbaar onder de stofkap uit komen) of aan de achterzijde, wat het geluid zou kunnen beïnvloeden.
Plaats reactie