Tweewegsysteem met een AD8067 in 15 liter

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Sebas

Tweewegsysteem met een AD8067 in 15 liter

Berichtdoor Sebas » di aug 28, 2018 8:03 pm

Laatst vond ik een paartje Kekkoh K202s speakers in de kringloop. Dit zijn boxen van Nederlandse makelij met Philips drivers. Voor een paar euro meegenomen en er thuis even naar geluisterd. Conclusie: het laag Is best goed voor het formaat, zo'n 15 liter, maar het middengebied klinkt niet lekker. Zeker als het wat harder gaat beginnen de speakers nogal schel en onprettig te klinken. Omdat een van de woofers een rammeltje had even de kast open geschroefd: het popnageltje van de aansluitterminal was gebroken, en is inmiddels door een boutje vervangen.
De woofer is een AD8067/W8, een luidspreker die Philips zelf alleen in drieweg systemen heeft gebruikt. De kast is wel behoorlijk stevig, gemaakt van 18 mm spaanplaat, en is bijna helemaal gevuld met glaswol. De tweeter (AD0161) zit helaas in de kast vastgelijmd net zoals het filter. Ik denk dat de boxen een stuk beter zouden klinken met een AD8066, maar dan moet ik wel een 8 Ohm versie vinden.
Heeft iemand hier ervaring met de AD8067 in een tweeweg? Ik vind het geen heel geslaagde keuze, en ga daarom kijken hoe ze te verbeteren zijn.
Bijlagen
kekkoh.jpg
De Kekkoh K202s

Harry

Re: Tweewegsysteem met een AD8067 in 15 liter

Berichtdoor Harry » di aug 28, 2018 9:54 pm

Interessante kringloopvondst! :)

Maar zoals je al schreef, Philips heeft de AD8067W alleen in 3-weg boxen toegepast en dat was uiteraard niet voor niets. Je krijgt in zo'n 15 liter box wel meer bas met deze zwaardere woofer, maar boven de 500Hz zou ik 'm persoonlijk liever niet inzetten.
Overigens verklaart dit nog niet het schelle geluid wat jij ervaart, dan denk ik eerder dat er in het filter niet is gecompenseerd voor de bij hogere frequenties oplopende SPL van de AD0161T ? Misschien wordt die ook wel wat te laag ingezet en krijgt daardoor problemen zodra je de volumeknop naar rechts draait.

De AD8066 is in NL nauwelijks in 8 Ohm te vinden, ik heb er zelf een setje van maar dat komt dan ook uit België. Je kunt wel eens zoeken naar de 80651W8, die is nauwelijks anders en door Philips gebruikt in de AH489. Ook de oudere 8065W8 kom je regelmatig tegen.

Overigens zijn al deze drivers wel wat efficiënter dan de 8067, je zult dan in het filter de daar (naar ik aanneem) aanwezige weerstand voor de tweeter moeten aanpassen/overbruggen. Als je echt niet bij dat filter kunt komen zou ik liever een AD8060W8 of 8061W8 proberen.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » wo aug 29, 2018 7:51 pm

In de jaren 70 heb ik uit het zelfbouwboek van Philips een tweeweg gebouwd met een AD8061W4, dat is kwa vermogen het kleine broertje van de AD8066. In het boek is het de AB12-1 box.
Er zit een tweetertje in met een papieren conus, de AD2090T4 of AD2290T4. Gescheiden door enkel een condensator, dus geen scheidingsfilter in deze box.
Die box is 12 liter en zo te zien wat kleiner dan jouw vondst.

Ik deel jouw ervaring dat het mid van deze opzet vrij slecht is.
Al heb ik er nog nooit aan gemeten, met de toonregeling kun je er toch heel wat van maken en vooral in het laag vind ik ze nog altijd lekker klinken.

Volgens mijn informatie is de AD8067W gewoon de opvolger van de 8066 (andere magneet) en zijn er geluidstechnisch geen verschillen. Dat experiment kun je je dus besparen.

Edit: typeinfo toegevoegd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Sebas

Berichtdoor Sebas » ma sep 17, 2018 6:31 pm

Hartelijk dank voor de reacties! Ik kan helaas niet bij het filter komen, dat zit echt vastgelijmd aan de baffle en de enige toegang tot de box is het gat van de woofer. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat er wel echt een filter in de box zit, en niet alleen een condensator voor de tweeter.
Ik heb inmiddels iemand blij kunnen maken met deze speakers, dus ik zal deze boxen (voorlopig) met rust laten. Wel zal ik proberen uit te vinden of het schelle bij de tweeters of de woofers vandaan komt.

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”