Spoelwaarden onderdeelnummers

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Harry

Spoelwaarden onderdeelnummers

Berichtdoor Harry » zo jul 01, 2018 6:38 pm

Wellicht is dit onderwerp al eerder langsgekomen, in dat geval excuses van mijn kant!

Ik vroeg me af of er ergens een lijst is waar aan de hand van een onderdeelnummer de specificatie van dat onderdeel te vinden is. Het gaat me specifiek om de waarden van oude ijzerkernspoelen in luidsprekerfilters. Met als achterliggende reden, mijn LCR meter was niet duur maar meet dan ook alleen maar bij 1000 Hz. Geen punt voor luchtspoelen maar bij ijzerkern moet ik er een "praktijkcorrectie" op loslaten. Liever zou ik dus de waarden uit een lijstje halen, maar kent iemand zo'n lijstje?

Even praktisch dan, momenteel gaat het me om twee nummers.
Ben nu de C's in het filter van de GL566 aan het vervangen, in dit filter zitten twee spoelen met onderdeelnummer 3122 108 31351
En de tweede, van een medefreak heb ik wat filters overgenomen waaronder filter type 4181. Op een van de spoelen staat (met 1 cijfer onleesbaar) nummer 3122 138 34?61

Heeft iemand toevallig info hierover?
Bijlagen
IMG_0214.jpg
IMG_0213.jpg

mae

Re: Spoelwaarden onderdeelnummers

Berichtdoor mae » zo jul 01, 2018 11:57 pm

GK765 zal productie in mei 1977 zijn geweest, en het codenummer zelf is waarschijnlijk niet veel ouder (dus het gaat dan om een nieuw type spoel of een vervanger voor meerdere oude types). GK produceerde kleine series en onderdelen voor de service, ik neem aan dat 4181 een bouwkitje was ofzo? Het lijkt me geen regulier typenummer. Ook lijkt het alsof er twee verschillende spoelen opzitten?

Het ontbrekende cijfertje van de 12NC staat mogelijk nog op het etiketje. Misschien kun je de beschadiging voorzichtig terugvouwen en gladstrijken met bijvoorbeeld de achterkant van je nagel.

Helaas heb ik van geen van beide codenummers nadere informatie. Er is altijd een kansje dat de spoelen ergens voorkomen in een databoek van luidsprekers of RTV-onderdelen, veel daarvan heb ik nog niet in de database staan. Ik noteer de nummers wel als navraag. Dat houdt in dat ik het als het goed is zie als ik zo'n nummer later tegenkom met hopelijk de gevraagde gegevens.

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 7:34 am

Ik heb eens zitten spitten in mijn collectie databoeken. Merkwaardig genoeg kom je erg weinig tegen van zelfinducties, hooguit voor tv toepassingen zoals lijntrafo's. Eerder zocht ik ook al zonder succes naar datasheets van Philips nettrafo's. :think:

Bij de luidsprekerdataboeken kom je wel complete filter units tegen, bijv. de ADFxxxx serie (4303 078 72xxx) tegen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat Philips deze generieke uitvoeringen één op één in hun eigen luidsprekerkasten heeft gebruikt.

Harry

Berichtdoor Harry » ma jul 02, 2018 11:49 am

@ Maarten, nummer 4181 is inderdaad duidelijk een bouwkitje, dat is ook te zien aan het amateur-soldeerwerk aan de koperzijde. Bovendien zat er een ander filter met draden aan vast voor een tweeter, het geheel is dus in een 3-weg zelfbouwer gebruikt. De spoelen zijn inderdaad niet hetzelfde, een ervan heeft aanmerkelijk dikker draad (dikker ook dan in Philips productieboxen :wink:) De inductiemeting levert echter wel dezelfde waarden op, het is dus een (vrijwel) symmetrisch filter.
Voorzichtig terugvouwen van de beschadiging heb ik al zonder succes geprobeerd. Fijn dat jij er in ieder geval een productiedatum aan kunt hangen! Wellicht dat er dan in oude Hobbyskoop exemplaren nog wat over terug te vinden is.

@ CrMII, het 4104 printje zal ongetwijfeld ook in een ADF-serie of de opvolger daarvan thuis horen. Welke naamgeving gebruikte Philips daarvoor vanaf 1977, enig idee?
Het filter uit de GL566 zou natuurlijk in de datasheet van die box horen te staan maar datasheets van de GL-serie zijn mij onbekend. Werden die destijds al wel gemaakt?

Van Karsten heb ik al eens meetgegevens gekregen van twee spoelen met een vergelijkbare nummering als die in de GL566. Maar dat was een eigen meting, wel met veel betere meetapparatuur dan ik hier heb. Gezien de reacties van jullie beiden ga ik er nu vanuit dat er geen lijsten bestaan met gegevens, jullie zijn immers (zeer) goed bekend met dit soort zaken. Dank daarom voor de reacties!

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 12:58 pm

@ CrMII, het 4104 printje zal ongetwijfeld ook in een ADF-serie of de opvolger daarvan thuis horen. Welke naamgeving gebruikte Philips daarvoor vanaf 1977, enig idee?
Het filter uit de GL566 zou natuurlijk in de datasheet van die box horen te staan maar datasheets van de GL-serie zijn mij onbekend. Werden die destijds al wel gemaakt?
Voor de ADF-serie kan je hier eens kijken, vanaf pagina 362.

Harry

Berichtdoor Harry » ma jul 02, 2018 1:15 pm

Daar staan ze niet bij, tweeweg filtering is hier ook overal nog 6dB/12dB. Dit filter is nieuwer.

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 3:25 pm

Misschien komt dit meer in de buurt:
Hobbyskoop-19-24.jpg

Harry

Berichtdoor Harry » ma jul 02, 2018 6:38 pm

Jawel, dank! :D De benaming van dit filter zal dan NL4181 zijn. Even googelen, en wat zien we daar: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?t=4754 Een treffer op het mfbfreaks forum, waar anders :lol:. Ook het in dit topic genoemde mid/hoog filter heb ik erbij, nummer NL1814.
En tot slot onderaan al het zoekwerk van Marnix en Will, dan hoef ik dus geen Hobbyskoop's meer te gaan bekijken. En was dit toch deels een "dubbel" topic, mijn geheugen ging echter geen vijf jaar terug....

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 6:41 pm

mijn geheugen ging echter geen vijf jaar terug....
Ik (her)ken het... :D

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 10:01 pm

Bouwbeschrijving van de NL4102 (pcb label 4181):

http://nl3prc.nl/philips/universeel-lui ... 0hz_4-ohm/

en de NL4111 (pcb label 1814):
http://nl3prc.nl/philips/universeel-lui ... 0hz_4-ohm/

mae

Berichtdoor mae » ma jul 02, 2018 10:16 pm

En ik was toen nog niet zo actief met elk nummer noteren, anders had ik wel een bijna match gehad.

Maarrehh BIJNA match, wat zeg ik nu?

De NL4181 uit dat topic heeft een spoel die op 34671 eindigt, en de spoel uit dit topic eindigt op 34x61, dus minstens 1 cijfer verschil. Mogelijk toch nog een modificatie (andere waarde?) gedurende de productie (die andere is 7 maanden nieuwer) of vantevoren ingecalculeerd als de nummers misschien toch opeenvolgend zouden zijn (middelste 3 cijfers zijn hier significant).

Harry, nu het toch een mysterieuze situatie blijkt te zijn maak ik er liefst zoveel mogelijk aantekeningen van... Zou je voor mij misschien ook nog even kunnen kijken wat er op het kleinere spoeltje op de kern gedrukt staat? Het lijkt 34681 maar ben ook benieuwd naar de datumcode op de andere kant.

Harry

Berichtdoor Harry » ma jul 02, 2018 10:19 pm

Uiteraard, Maarten, altijd interessant dit soort dingen! Ik ga er morgenmiddag of avond naar kijken.

Harry

Berichtdoor Harry » ma jul 02, 2018 10:25 pm

Bouwbeschrijving van de NL4102 (pcb label 4181)
Juist, er is dus verschil tussen het bouwpakket nummer en het pcb label. Geen wonder dan dat niemand de NL4181 kon vinden :idea:

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma jul 02, 2018 10:30 pm

Het zou goed kunnen dat het pcb-type voor meerdere filters is gebruikt. Welke capaciteit hebben de condensatoren op jouw exemplaar? Samen met de eerder gevonden info zouden we meer zekerheid kunnen krijgen over de identiteit van dit wonderlijk stukje passieve elektronica. :wink:

edit: ik zie 50uF op jouw foto staan. :doh:
Dan is het best aannemelijk dat het om de NL-4102 gaat en beide spoelen 1.5mH zijn. Voor de tweeter (naja, op 500Hz eerder mid of breedband) zal een lagere verzadigingsstroom toegestaan zijn en is daarmee kleiner dan de andere spoel.

mae

Berichtdoor mae » di jul 03, 2018 12:41 am

Grote kans dat het dus beide tegelijk ontworpen filters zijn met een ander typenummer en iets andere karakteristieken maar dezelfde printplaat. Dat zou ook verklaren waarom de 3 spoelnummers die nu geheel of gedeeltelijk bekend zijn, netjes opeenvolgend lijken (als dat ene middelste cijfer een 6 is, die kans lijkt me reeel).

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”