Review wikipagina gedempt luidspreker systeem

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

reusp
Contacteer:

Review wikipagina gedempt luidspreker systeem

Berichtdoor reusp » ma jan 29, 2018 3:58 pm

Beste forumleden,

Graag zou ik hen vragen, die zich verdiept hebben in en ervaring hebben met het bouwen van luidspreker boxen om naar deze wiki pagina te kijken en commentaar te leveren. (zie url onderaan deze post)
Het betreffende systeem is eind jaren 60 ontworpen door technici van de ontwikkelafdeling van Philips ELA te Breda.
De gebruikte luidsprekers zijn uiteraard van Philips. Dit systeem is ontworpen ruim voor de intrede van de beroemde MFB luidsprekers; transistorversterkers waren immers destijds nog volop in ontwikkeling.
Het artikel betreft mijn HTS afstudeerscriptie tijdens mijn stage periode 1970-71 en is destijds gevalideerd door de elektro-acousticus Peter Swarte.

Naar mijn mening is de luidsprekerbox nog na te bouwen, mits het mogelijk is om de specifieke akoestische weerstand van een stof als vilt te bepalen. Dit apparaat was destijds in het laboratorium te Breda aanwezig. Helaas ben ik een dergelijk apparaat nooit meer ergens tegen gekomen.
Lijkt mij leuk om dergelijke initiatieven en ervaringen hier in dit forum te lezen :)
Vragen wil ik graag beantwoorden.

Bij voorbaat dank.
Groet
Paul Reus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gedempt_l ... kersysteem

Will
Contacteer:

Re: Review wikipagina gedempt luidspreker systeem

Berichtdoor Will » ma jan 29, 2018 4:50 pm

Mag ik je de tip geven om deze vraag ook op mfblabs.nl te posten.
Er is wel een behoorlijke overlap in leden van dit forum en mfblabs, maar dat is geen garantie dat het iedereen opvalt.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » ma jan 29, 2018 5:42 pm

bovendien zitten daar de diehard speakerconstructeurs dus inderdaad meer kans op succes.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

reusp
Contacteer:

Berichtdoor reusp » ma jan 29, 2018 7:21 pm

Zal ik doen. :idea:

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » do feb 01, 2018 3:00 am

Mooie pagina, leuk idee, wel erg theoretisch allemaal. Wiskunde was niet mijn sterkste punt.

Ik wil niet te kritisch overkomen dus ik stel voorzichtig een aantal vragen.
Allereerst vraag ik me af of ik nu gevraagd word om commentaar te geven op het idee, of op de uitvoering er van?
1: Denk je dat de doelstelling nog actueel is?
2: Is een lage frequentie-respons het enige waar de focus op gelegd moet worden?
3: Is een acoustische weerstand de meest praktische oplossing? Waarom geen mechanische weerstand?
4: Is het de demping van de woofer die er voor zorgt dat het bereik groter word, of is dat de poort die de woofer met 6dB/oct laat afvallen?

Met vriendelijke groeten,

Robbin

Donthuis

Berichtdoor Donthuis » zo mar 04, 2018 11:53 am

Zo lezende doet me dit met het 180 graden vertraagde signaal weer naar voren voeren toch sterk denken aan een Labyrint. In een oud Radio Bulletin boekwerk van de Muiderkring uit 1961 staat het labyrint al vermeld. Een Philips boekwerkje voor luidsprekerbehuizingen voor zelfbouw uit 1963 bevat daarentegen alleen de basreflex, waarvan ik er één type ooit van in tweevoud gebouwd heb. Acoustische en mechanische eenheden vertalen naar electrische vierpolen heb ik ooit op de THD (TUD) nog bestudeerd, dat noemde men anno 1968/1969 nog "analoge" computertechnieken....

In principe gaat het om het optimaliseren van een aantal LC kringen, of het nu naar het electrische domein vertaalde mechanische onderdelen als bewegende massa's of inerte kastonderdelen gaat of het scheidingsfilter...

Jaren terug kon ik me nog steeds moeiteloos door dit soort formules bewegen, maar die tijd is inmiddels definitief voorbij, een oud epistel van me uit mijn kandidaatsstagetijd bij Philips Computer Industrie met bladzijden lang formules die in elkaar doorgerekend werden, vond ik op mijn zolder ooit terug en het was alsof het van een vreemde kwam. Voorbij, voorgoed voorbij :oops:

PS Van het masterproject van mijn jongste zoon aan de TUD een jaar terug herkende ik alleen de basis transformaties

Harry

Berichtdoor Harry » zo mar 04, 2018 1:17 pm

Ach, zie het maar zo, jij bent meer vergeten dan veel anderen ooit zullen weten en toch loop je nog gewoon rond :)

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”