Opwaardering van een set FB720 (Legend II)

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Karsten

Opwaardering van een set FB720 (Legend II)

Berichtdoor Karsten » 03 dec 2017, 00:18

Beste Medeforumbewoners;

De afgelopen tijd zijn er nogal wat luidsprekersystemen door mijn handen gegaan maar daar zat maar weinig van onze Nationale Lampenblazers tussen, alleen een setje 22AH482 dat mij uit een KL achtervolgde. :mrgreen:
Alle andere waren van KEF (C15), B&W (DM100 en DM110) Elipson, Jamo (Concert II) met als hoogtepunt de set Mission 717; Wat klinken die dingen lekker voor tweeweggers met 8”midwoofer; Ze deden mij sterk denken aan de 22AH463”Special Edition” die ik voor onze Kattenliefhebber heb gebouwd maar dan met meer basextensie: (http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7603)

Al bereiken de meeste tweeweggers niet het kwaliteitsniveau van een goede driewegger (laat staan een goede vierwegger) zitten er dus wel systemen met potentie tussen. Tot die groep behoort naar mijn mening ook de Philips Legend II (FB720). Op de rommelmarktachtige kringloop van een handmelkersvereniging stond een setje dat voor 15 Euro geadopteerd kon worden. Thuisgekomen gingen ze natuurlijk vrij snel aan een versterker om eens een eerste indruk op te doen:
+ Hoog rendement,
+ Zoemen lekker in de bovenbas,
+ Volgen het signaal ook goed in het lage midden,
+ Mooi open klinkende vocalen met veel “focus”; Dat wil zeggen dat ze relatief dichtbij klinken en een heel duidelijke plaats in het stereobeeld hebben,
+ Helder en doortekend hoog zonder scherp randje.
Het zijn allemaal eigenschappen die samenhangen met de kwaliteiten van de toegepaste units en het filter; Daar zit het dus wel goed mee.

Negatieve eigenschappen zijn er echter ook:
- Het hoog klinkt soms wat agressief,
- Het tophoog is niet zo mooi aanwezig,
- Flinke kleuring in de bovenbas en het lage midden, ze klinken ronduit hol.
- Niet erg strak in de bas.
Of er aan het tophoog wat te verbeteren is valt nog te bezien maar aan de agressie en kleuring valt wel wat te doen.

Tijd om de FB720’s eens open te maken. Daarvoor moeten de vier dopjes waar het frontje in gedrukt wordt verwijderd worden want daarachter bevinden zich de (Torx 10)schroeven. Met een rode en zwarte merkstift worden de schuifcontacten gemarkeerd om de units later weer met de juiste polariteit aan te kunnen sluiten. Daarnaast is het aan te bevelen om klankbord en kast bij elkaar te houden zodat de originele pakking ook weer mooi af gaat sluiten na de operatie. Zoals al te horen was zit er nagenoeg geen demping in de kasten van mijn exemplaren, alleen een matje lompenspul tegen de achterwand en over het filter op de bodem :roll: :
IMG_8160klein.JPG
IMG_8160klein.JPG (25.83 KiB) 1764 keer bekeken
Demping:
Om de poortresonanties en staande golffrequenties tussen de panelen zo min mogelijk aan te spreken en toch zoveel mogelijk basenergie te behouden gaat er eerst maar eens frequentieselectief gedempt worden. Gezien de afstanden tussen voor- en achterpaneel en onder- en bovenpaneel mag er wel 6cm-noppenschuim op. Omdat de behuizing vrij smal is komt er op de zijwanden wat dunners. Daarnaast is het mijn ervaring dat vrije ruimte achter het klankbord ook voor kleuring kan zorgen dus op de vlakken die direct aan de midwoofer grenzen komt ook schuim. Reststukjes gooi ik om die reden nooit weg want die zijn vaak mooi passend te maken voor deze toepassing. :wink:
IMG_8165klein.jpg
IMG_8165klein.jpg (38.2 KiB) 1764 keer bekeken
IMG_8169klein.JPG
IMG_8169klein.JPG (32 KiB) 1764 keer bekeken
Wat zit er nu aan schuim een box?
6cm-noppenschuim:
17x50cm: Boven- en achterpaneel met uitsparingen voor baspoort en aansluitterminal

2cm-noppenschuim:
5x17cm: Op de bodem, vóór het filter dat niet in beide systemen op dezelfde plaats zit (en ook niet gelijk bestukt is :? )

3cm-nooppenschuim:
14x25cm (2x): Tegen beide zijwanden, als laatste aangebracht.

Wordt vervolgd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Re: Opwaardering van een set FB720 (Legend II)

Berichtdoor Karsten » 03 dec 2017, 00:18

Vervolg:
Het filter.

Beide filters hebben een MKT voor de tweeter maar niet dezelfde: In de ene box tref ik er één aan van Intertechnik en in de andere één van Benic (dat zijn toch wel de minst goede die er zijn).
Parallel aan de woofer zit 8,2uF; De IT-MKT wordt geflankeerd door een Tesla-Elco, de Benic door… een andere Benic.
IMG_8163klein.JPG
IMG_8163klein.JPG (31.08 KiB) 1763 keer bekeken
IMG_8161klein.JPG
IMG_8161klein.JPG (34.27 KiB) 1763 keer bekeken
Om de filters gelijk te maken en te voorzien van C’s die recht doen aan de kwaliteit van de units worden dat weer axiale MKP’s van SCR, 250Vac, 110Vdc.
Nu voor de zekerheid een randje houtlijn rond het frame trekken om er zeker van te zijn dat het rondom goed aan de panelen gehecht zit:
IMG_8168klein.JPG
IMG_8168klein.JPG (19.93 KiB) 1763 keer bekeken
Alle andere lijmverbindingen zagen er goed uit, vandaar dat het schuim nu al tegen de wanden zit. Als een luidsprekerset een paar flinke vochtigheidswisselingen heeft meegemaakt (kelder, schuur, garage) dan kan het zijn dat er een paar naden open zijn gaan staan :!:

Als de lijm droog is kunnen ze weer in elkaar om eens luisteren naar hoe het klinkt. Waarschijnlijk moet er nog wat vezelig materiaal tussen achterwand en woofer komen; Liefst zo weinig mogelijk maar nét genoeg om eventuele kleuring weg te nemen. :think:
Dan is het wachten tot de lijm droog is zodat de FB720's (tijdelijk) in elkaar kunnen worden gezet voor het verfijnen van de demping. Ondertussen gaat er een bestelling de deur uit voor 2x 4,7uF en 2x 8,2uF (en nog wat C's voor andere systemen :wink: ).

Wordt vervolgd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

mikey

Berichtdoor mikey » 03 dec 2017, 00:44

Goed bezig zeg :)
Je haalt de max uit de speakers zo.
Philips dcc900 ft920 ft930 fa920 fa930 fa931 fa950 cd931 cd940 cd 950 fv930 fc950 fp930 fb850
FC870 FT980 MFB 544 22rh794 22ah 762 N2543
JVC XD-Z505 XM-228 FX-531XL FX-330XL SEA-M770 TD-V531 AX-R332 XL-Z411 XV-301

Harry

Berichtdoor Harry » 03 dec 2017, 09:53

Ook de grote spoelen zijn niet hetzelfde zo te zien? Wel dezelfde Rdc toch hopelijk....
Verder weer heel goed bezig, Karsten, ben benieuwd naar het eind resultaat!
Welke units zitten hier trouwens precies in?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...

Karsten

Berichtdoor Karsten » 03 dec 2017, 14:35

Het is een lekker ontspannende bezigheid om weer eens zo grondig te werk te gaan, Mike! :D
De typenummers van de units hou je nog tegoed, Harry. De tweeter zou een AD11601T6 FF zijn vond ik op het www maar op de midwoofer staat alleen 3104 208 70711, 6 Ohm en een productiedatum. Het ding zou wel eens ernstig familie kunnen zijn van de 7" die in bepaalde DSS-en zit. :think:
De basspoelen lijken verschillender dan dat ze zijn; Bij de ene zit het schroefgat tegen de print en bij de andere zit het boven. Bij de revisie van het filter ga ik de spoelen eens aan de LCR-meter koppelen. :wink:

De set is inmiddels aangesloten en de indruk is dat er minder kleuring is en de bas strakker is en dieper gaat. Dat laatste is zeer waarschijnlijk suggestie: Wat er aan subbas aanwezig is wordt gewoon minder gemaskeerd door kleuring op de boventonen van de basinstrumenten. :think:
Er mag echter wel wat vezelig materiaal bij om de staande golven wat beter te dempen (maar helemaal weg krijg je ze nooit). :wink:
Verdere aanpassing van de demping ga ik combineren met de filterrevisie zodat de kasten niet zo vaak open en dicht geschroefd hoeven te worden. Het hele klankbord zit immers maar vast met vier spaanplaatschroeven… :?

Harry

Berichtdoor Harry » 03 dec 2017, 20:58

Er mag echter wel wat vezelig materiaal bij om de staande golven wat beter te dempen (maar helemaal weg krijg je ze nooit). :wink:
Ja, da's een lastige, zeker bij tweewegjes. Zou een tussenschotje a la AD5046 wellicht iets zijn?Afbeelding
Of anders een constructie met keukenrollen zoals je zo mooi bij de FB821 hebt toegepast?

Karsten

Berichtdoor Karsten » 04 dec 2017, 15:04

Omdat de (mid)woofer onderin de box zit lijken mij maatregelen voor drukvereffening in dit geval niet nodig. :think:
Bij de DRC's is het een ander verhaal omdat de units voor mid en hoog zich boven de woofer bevinden en de PR er onder. Dan deelt zo'n hoeveelheid dempingsmateriaal achter de woofer de kast écht in tweeën. In die situatie geeft zo'n maatregel voor drukvereffening een hoorbare verbetering van de werking van de PR. Een soort tussenschot is echter wél het overwegen waard als het met wol, BAF of glaswol niet wil lukken. Dit is ook de volgorde waarin ik materialen ga proberen; Deste lichter en soepeler het vezelige materiaal deste lager is de invloed op de Q-factor en dus de basenergie; Daar moet men bij kleine systemen zuinig op zijn hé? :wink:

David
Contacteer:

Berichtdoor David » 15 dec 2017, 18:05

Hey, er zijn wat berichten weg. Karsten, hoe staat het er nu voor?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 dec 2017, 19:10

Ik zie hier weer plaatjes dat is voor mij belangrijker dan het feit dat er een week weg schijnt te zijn. Nu maar eens kijken of de 400+ andere foto's ook weer terug zijn. :?

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 dec 2017, 23:02

Even een update:

De afgelopen dagen heb ik de FB720’s uit elkaar gehaald voor een recap met MKP’s en tevens de schuifcontacten verwijderd om de bedrading vervolgens aan de units te solderen. De spoelen heb ik ook gemeten:
L1: 1,48mH/0,78Ω en 1,49mH/0,59Ω, (@ Harry: Inderdaad is Rdc wat verschillend :? )
L2: 0,39mH/0,58Ω en 0,40mH/0,61Ω,

LD: Tweede orde, 1,5mH/8,2uF,
HD: Tweede orde. 4,7uF/0,39mH met 1R2 vóór de filtertak, Tweeter in fase.
IMG_8183klein.JPG
IMG_8183klein.JPG (40.29 KiB) 1530 keer bekeken
Afdichting tweeter.
IMG_8177klein.JPG
IMG_8177klein.JPG (31.46 KiB) 1530 keer bekeken
Gerecapte filters.
IMG_8182klein.JPG
IMG_8182klein.JPG (25.38 KiB) 1530 keer bekeken
Gesoldeerde contacten.

Wordt vervolgd.

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 dec 2017, 23:06

Vervolg:

Voorts heb ik van beide behuizingen de bovenste helft van de voorkant afgedekt met een plankje en verschillende soorten en hoeveelheden dempingmateriaal uitgeprobeerd. Door glijdende tonen te produceren in het (in dit geval virtuele) woofer-gat hoor je de resonanties langs komen. De truc is om die resonanties met zo min mogelijk demping kwijt te raken. Op de basenergie moet men in dit geval zuinig zijn want die is nodig om de poort aan te drijven; Met afgesloten poort klinkt de set FB720 toch wel erg dun.
Het is m.i. belangrijk om de ruimte tussen het achterwandschuim en de woofer-magneet op te vullen zodat het vezelige materiaal niet al teveel kan bewegen en daardoor effectiever dempt.
IMG_8187klein.JPG
IMG_8187klein.JPG (32.47 KiB) 1530 keer bekeken
Plankje.
IMG_8188klein.JPG
IMG_8188klein.JPG (33.58 KiB) 1530 keer bekeken
Twee van de drie soorten demping.

Wordt vervolgd.

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 dec 2017, 23:15

Vervolg:

Na wat proeven met glaswol, BAF en 1cm-dikke matjes van het originele lompenspul is het dat laatste geworden. De ruimte tussen woofer-magneet en het schuim op de achterwand wordt opgevuld met eerdergenoemd lompenspul; Rond de 135gr is genoeg en vult het onderste 2/3e deel van de vrije ruimte in de kast. Eerst gaan de filters hun plaats vinden in de kast:
IMG_8190klein.JPG
IMG_8190klein.JPG (34.21 KiB) 1527 keer bekeken
IMG_8193klein.JPG
IMG_8193klein.JPG (26.48 KiB) 1527 keer bekeken
Uiteindelijke demping (onder voorbehoud :wink: ).
IMG_8197klein.JPG
IMG_8197klein.JPG (29.1 KiB) 1527 keer bekeken
Beide Legend II’s.

De eerste luisterindruk is niet verkeerd: Strak in de bas en bovenbas, heel mooi in het lage midden en midden, wat terughoudend in het presentiegebied en een mooi doortekend hoog waar het wat aggressieve karakter nu vanaf is (lang leve MKP’s! :dance: )
Onder de +/- 70Hz. is er in vrije opstelling niet zoveel meer te horen maar met een muur er achter trek je het wel recht tot een tikje onder de 50Hz.
De komende dagen zal ik ze eens voeren met allerlei muziek! :dance:

Harry

Berichtdoor Harry » 15 dec 2017, 23:31

Hoi Karsten,
L1: 1,48mH/0,78Ω en 1,49mH/0,59Ω, (@ Harry: Inderdaad is Rdc wat verschillend :? )
Hoewel we niet gaan zeuren over 0,2 ohm (de afwijking tussen de drivers onderling kan bijvoorbeeld best groter zijn) vind ik het wel een opvallend verschil, veel meer dan de 10% die je als maximum zou mogen verwachten. Slordig van meneer Philips!

De luisterindruk die je aan het slot noemt klinkt echter erg goed! Weer zo'n voorbeeld waarbij je met goede demping een kast duidelijk kunt verbeteren, sterk werk Karsten! :D
Het blijven natuurlijk boekenkast-speakers die eigenlijk niet zonder muur kunnen, maar dat geeft niet toch? Een subwoofer tot 70 Hz kan altijd nog :)

Heb je trouwens enig idee van de gevoeligheid van deze speakers?

mikey

Berichtdoor mikey » 16 dec 2017, 11:54

Goed bezig :D :D misschien ze nu voortaan de FB720K noemen ;)
Philips dcc900 ft920 ft930 fa920 fa930 fa931 fa950 cd931 cd940 cd 950 fv930 fc950 fp930 fb850
FC870 FT980 MFB 544 22rh794 22ah 762 N2543
JVC XD-Z505 XM-228 FX-531XL FX-330XL SEA-M770 TD-V531 AX-R332 XL-Z411 XV-301

movieman

Berichtdoor movieman » 16 dec 2017, 13:13

@ Karsten: wist je dat een klemverbinding een betere elektrische geleiding oplevert dan een gesoldeerde?

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”