Ferrofluid in tweeters

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Fotohuis
Contacteer:

Ferrofluid in tweeters

Berichtdoor Fotohuis » zo nov 19, 2017 7:55 pm

Wie kan er iets (zinnigs) zeggen over de levensduur van tweeters die uitgerust zijn met Ferrofluid materiaal?
http://www.svema.info
Analoog ingesteld. Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, Dynavox ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, 312, 222 draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204. NAD C352, C422, C521BEE met FB820-22RH544/79R.

dodger

Re: Ferrofluid in tweeters

Berichtdoor dodger » zo nov 19, 2017 8:31 pm

Ik heb in het verleden een set B & W P4's gehad met ferrofluid tweeters, op een gegeven moment begonnen de tweeters duidelijk minder te worden. Ik heb destijds via e-bay ferrofluid aangekocht, het schoonmaken van de tweeters was een vervelende klus (metal domes eruit gehaald en met een spuit/injectienaald de oude taai geworden ferrofluid verwijderd)
hierna de spleet weer gevuld met verse olie en het geheel speelde daarna weer als een tierelier :D

Edit: de levensduur zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de hoeveelheid stof die zich vermengt met de ferrofuid waardoor deze steeds dikker en stugger wordt tot het moment dat de domes er niet meer in "zweven" maar vastgeplakt zitten.
timer: 22AH080, tuner: 22AH180, pre-amplifier: 22AH280, amplifier: 22AH380, cassettedeck N5758, turntable: AF-829 mkII, dac: ISP sound enhancer 5022 mkII, headphones: N6330, speakers: rogers monitor mkVII :occasion-olympics:

Karsten

Re: Ferrofluid in tweeters

Berichtdoor Karsten » zo nov 19, 2017 11:04 pm

Het hangt af van het soort vloeistof en de constructie van de tweeter. De Magnat metaldomes gaan er vroeg of laat allemaal aan. De vloeistof dikt in, verzuurt en tast de spreekspoeldraad aan. Die roest op een gegeven moment door en dan is het over en uit. Gelukkig zijn er goede vervangingsmembranen voor die ook nog eens zonder ferrofluid gebruikt kunnen worden. De tweeter die in de FB815 en FB820 zit werkt altijd goed (tenzij die echt is opgeblazen). Indikken van de vloeistof is bij Philips-tweeters (bij mijn weten) geen issue. Wel heb ik de indruk dat tweeters zonder FF beter klinken dan met. Sommigen mensen pleiten er dan ook voor om de vloeistof te verwijderen maar dat raad ik altijd af. De belastbaarheid gaat flink omlaag maar daar is het ontwerp niet op afgestemd :!:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”