Piet schreef:Het parallel schakelen van twee 8"woofers geeft in de praktijk toch vaak moeilijkheden, omdat het lage laag met 6 db optelt en de balans met het midden en hoog daardoor kan verstoren. Bovendien is het zo dat met parallel schakelen de resonantie frequentie niet naar omlaag gaat. Alleen vergroten van de kast inhoud kan de res.frequentie dan verlagen.
Met een 12" maar dan ook in een groter kast volume kan je de res. frequentie verder omlaag krijgen.
Ik werd even door de vraag van Remi getriggerd dat het misschien niet duidelijk was wat ik bedoelde. Mij ging het puur om het vergroten van vermogen, twee 8" MFB speakers in één kast, met elk een eigen compartiment en versterker. Ik begreep uit jouw opmerking dat het parallel zetten (passief of op mijn manier) voor ongewenste akoestische verschijnselen zou kunnen zorgen.
Nou heb je het over het niet verlagen van de resonantiefrequentie en dat begrijp ik wel. Waarschijnlijk (niet goed het topic gelezen

), is dat het argument van Arjank. Sorry voor de verwarring.
Dat het laag met 6 dB toeneemt, begrijp ik ook, maar dan is het toch voldoende om ook het mid en hoog met 6 dB te verhogen?
Piet schreef:In de literatuur vind je nog al eens de uitspraak dat onder de 200 Hz de mens geen richtings gevoel heeft. Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. In proef opstellingen heb ik diverse malen vastgesteld dat die stelling niet juist is. Ook bij mij thuis heb ik een tijd lang een sub woofer gehad die alleen de frequenties onder de 40 Hz weergaf. Waar je dat ding ook zette steeds kon ik feilloos aangeven waar het geluid vandaan kwam. Dus?
Verbazigwekkend. Ik geloof je meteen, maar het is wel tegen de natuurwetten in
Piet schreef:Blijkbaar was er destijds toch een bepaalde markt voor de 12"wide range speakers, althans Elcoma verkocht die speakers aan de oem markt. Maar in feite heeft dat niets met hifi te maken. Enfin, dan zijn we weer terug bij de oorspronkelijke discussie en daar heb ik , zuiver vanuit de akoestiek, al op geantwoord. Groeten Piet.
Ik ben met je eens dat het geen echte HiFi speaker is. 't was maar even om een idee te krijgen wie dit nou gebruikte (naast Ajan).
Wederom dank voor jouw uitleg!