2x12" woofers + AD12100/m8 + AD0160/T4 in tractrix hoorn

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Re: 2x12" woofers + AD12100/m8 + AD0160/T4 in tractrix hoorn

Berichtdoor arjank op wo jul 28, 2010 1:18 pm

Hier een paar links naar luidspreker fabrikanten die grote luidsprekers plus een hoorn gebruiken in hifi toepassingen.

http://www.blumenhofer-acoustics.com/GenuinD.html" target="_blank

Onderstaande fabrikant past bijna alleen maar tractrix hoorns toe (kugelwellen).
http://www.avantgarde-acoustic.de/hornl ... einleitung" target="_blank

Zie tweede ontwerp onderstaande link.
http://www.pro-hifi-hoehn.de/index.php?id=15" target="_blank

Een voordeel bij mijn ontwerp is dat de AD12100/m8 ontlast wordt in het laag, overname gebied zal zo rond de 200 a 250hz liggen.

En een discussie over hoorns, zie met name de contour verschillen van de hoorns.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... omparisons" target="_blank
arjank

Berichtdoor Gijs op wo jul 28, 2010 4:16 pm

Ik zou het trouwens heel erg jammer vinden als ik ze een keer meeneem naar een meeting en dat er dan al vooroordelen zullen zijn waardoor je dus ook op een bepaalde manier naar een luidspreker gaat luisteren.

Misschien dat ik alle komende aanpassingen aan het ontwerp niet vermeld zodat niet duidelijk is " wat" er in het systeem zit.

Hoi Arjan,

Niet om wat, maar je zult er rekening mee moeten houden dat mensen vanuit een bepaalde gedachtengang gaan luisteren naar je ontwerp als je zo'n uitgebreide omschrijving geeft en een aantal discussies aangaat. Hetgeen je zelf al min of meer laat doorschemeren in je slotzin. Dat zou toch erg jammer zijn! Ik zou zeggen: laat je niet afschrikken, want mensen - en zeker Nederlanders - hebben hun mening altijd erg snel klaar staan. Ga maar eens naar een audioshow toe en je staat versteld van alle op- en aanmerkingen die je over en weer hoort van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben, doch over geen enkele fundamentele kennis beschikken. Ik spreek uit ervaring!
Dus mijn advies: ga lekker zo door en laat ons deel blijven uitmaken van je dappere onderneming!

Succes!

Gr.
Gijs
www.oudio.nl
www.impact-audio.nl
Gijs

Berichtdoor rob040 op wo jul 28, 2010 4:27 pm

Geinig... Ik heb net in een ander draadje een vraag gesteld aan Piet over blind testen. Dan ben je namelijk in één klap van de mogelijke vooroordelen af en kun je achteraf (als de resultaten bekend zijn gemaakt) altijd nog conclusies trekken en bomen over vermoedens, verwachtingen, gedachtes enz.
rob040

Berichtdoor piet2401 op wo jul 28, 2010 5:11 pm

Leuk ontwerp Arjan.
Weer eens een andere benadering van het thema zelfbouw.
Geen rechttoe rechtaan box maar de zelden voorkomende hoorn luidsprekers.
Vroeger alleen in gebruik bij de grote stage/podium luidsprekers, met dank aan de hoge efficiency, maar dankzij oa Klipsch ook nu langzaam in de huiskamer aan het komen.
Alleen een nadeel ze zijn zo groot, meestal dan, gelukkig heeft Piet daar de MFB voor uitgevonden.

Blijkt maar eens dat genieten van een reproductie van het origineel, op hele vele manieren bereikt kan worden. De een gaat voor MFB, de ander voor grote vierweg systemen en weer een ander voor hoorns.
Gelukkig hebben ze allemaal een ding gemeen, ze willen genieten van een zo waarheidsgetrouwe weergave.
Zoals de praktijk laat zien zijn daar vele manieren voor om dat te bereiken.
Gelukkig zou ik willen zeggen, ieder zijn eigen.

Voor de techneuten onderons genieten van weer een stukje vakwerk!

Ga zo door en bedenk eigenwijs is ook wijs.
Geen betere leermeester dan eigen ervaring.

Kan niet wachten om ze op een toekomstige vergelijking eens te horen.
Al dan niet blind, voor mij niet nodig ik luister zonder voor aannamens.
Je kunt het resultaat eigenlijk alleen maar beoordelen als je een goed vergelijk hebt.
Veel gaan luisteren bij anderen en met anderen, dus dat wordt slepen met de jongens.
piet2401

Berichtdoor Thomas op wo jul 28, 2010 9:00 pm

Ik ben heel benieuwd naar die AD0160 in die hoorn. Het ding wordt hier en daar uitgejouwd maar al die beweringen over de hoorn maken me wel erg nieuwsgierig!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin

Berichtdoor arjank op wo jul 28, 2010 9:12 pm

Al dan niet blind, voor mij niet nodig ik luister zonder voor aannamens.

Idem.

Ik ben trouwens zelf al jaren bassist (funk, jazz, fusion) en weet hoe diverse instrumenten in het echt horen te klinken, dat is mijn referentie.
arjank

Berichtdoor arjank op wo jul 28, 2010 9:17 pm

Bedankt nog voor iedereen die mij aanmoedigd :D
Mijn ontwerp filosofie zal ook niet veranderen door de aangehaalde punten/argumenten.
Zoals Tesla eens zei: "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"
Zo werkt dat ook bij mij, eerst alle opties in mijn hoofd uitproberen en dan bepaal ik wat het beste werkt.
Dit slaat ook mooi op deze quote
Geen betere leermeester dan eigen ervaring.
van piet 2401.
arjank

Berichtdoor Piet op wo jul 28, 2010 11:49 pm

Hallo Arjank,

Ik heb geprobeerd, van uit het vak akoestiek enig licht te werpen op het belang van een zo licht mogelijke bewegende massa voor de weergave van het zo belangrijke middengebied en daar laat ik het bij. Succes met de verdere ontwikkeling van je project. Groeten Piet.
Piet

Berichtdoor Piet op do jul 29, 2010 12:54 am

Rob 040 schrijft,

Hallo Piet,

Wat is jouw bezwaar om luidsprekers parallel te zetten? Ik heb in mijn achterhoofd ook het plan om dat te doen met twee MFB woofers, gewoon om het 'oppervlak' te vergroten (2x een 8" i.p.v. één 12" bijvoorbeeld)
Ongetwijfeld is het een akoestische reden, maar is dat niet alleen kritisch boven pak em beet 500 Hz (eigenlijk 250Hz, omdat een mens geen richting kan bepalen onder die frequenties).

Nog een vraagje, gerelateerd aan het hier besproken ontwerp. Ik heb me er al eens eerder over verbaast dat er 12" middentoners gemaakt zijn door Philips, om de reden die jij aangeeft. Wat was de reden, of het eigenlijke toepassingsgebied wat men toen in gedachte had?

Groet, Rob.[/quote]

Hallo Rob 040,

Het parallel schakelen van twee 8"woofers geeft in de praktijk toch vaak moeilijkheden, omdat het lage laag met 6 db optelt en de balans met het midden en hoog daardoor kan verstoren. Bovendien is het zo dat met parallel schakelen de resonantie frequentie niet naar omlaag gaat. Alleen vergroten van de kast inhoud kan de res.frequentie dan verlagen.
Met een 12" maar dan ook in een groter kast volume kan je de res. frequentie verder omlaag krijgen.

In de literatuur vind je nog al eens de uitspraak dat onder de 200 Hz de mens geen richtings gevoel heeft. Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. In proef opstellingen heb ik diverse malen vastgesteld dat die stelling niet juist is. Ook bij mij thuis heb ik een tijd lang een sub woofer gehad die alleen de frequenties onder de 40 Hz weergaf. Waar je dat ding ook zette steeds kon ik feilloos aangeven waar het geluid vandaan kwam. Dus?

Blijkbaar was er destijds toch een bepaalde markt voor de 12"wide range speakers, althans Elcoma verkocht die speakers aan de oem markt. Maar in feite heeft dat niets met hifi te maken. Enfin, dan zijn we weer terug bij de oorspronkelijke discussie en daar heb ik , zuiver vanuit de akoestiek, al op geantwoord. Groeten Piet.
Piet

Berichtdoor Remi op do jul 29, 2010 12:19 pm

Als je de MFB woofers parallel zet en naar ik aanneem ook beide opnemers terugvoert naar de versterker heb je daar al een technisch probleem.
even los van de vraag of het wel kan krijg je mogelijk de situatie dat een woofer verkeerd gaat en de versterker corrigeerd dan voor beide woofers.
Ook voor de woofer die het niet nodig had.
Het lijkt mij dat dit geen succes kan worden.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan?
Remi

Berichtdoor piet2401 op do jul 29, 2010 1:01 pm

Remi,
AD12100/W8 MFB woofers?????

Kan natuurlijk wel gewoon twee MFB woofers met elk hun eigen versterker en terugkoppeling ook naar de eigen versterker.
Maar ik heb het idee dat Arjan gaat voor passief.

Wat je wel heel vaak ziet in de hoorn/PA wereld is dat men units, ook de grote, parallel schakeld om aan een hogere efficentie te komen.
Die hoorns blazen er flink op los, 98 dB of meer is heel normaal in dat wereldje.
Als je die woofers niet te hoog laat meedoen, tot pak hem beet 500 Hz zal het nog wel meevallen denk ik, met de nadelen van het gewicht.
Maar geen ervaring mee anders dan dat bv mijn box, wel iets teveel bas heeft tussen 60 en 200Hz, ook twee woofers parallel.
Los ik ook op met GHP filter, gaat Arjan ook doen voor zijn woofers, volgens mij.
piet2401

Berichtdoor rob040 op do jul 29, 2010 1:19 pm

Remi schreef:Als je de MFB woofers parallel zet en naar ik aanneem ook beide opnemers terugvoert naar de versterker heb je daar al een technisch probleem.
even los van de vraag of het wel kan krijg je mogelijk de situatie dat een woofer verkeerd gaat en de versterker corrigeerd dan voor beide woofers.
Ook voor de woofer die het niet nodig had.
Het lijkt mij dat dit geen succes kan worden.

Hoi Remi,
Elke woofer zou dan zijn eigen versterker krijgen en afzonderlijke akoestische ruimte, maar wel in één box. Dus alsof je twee identieke MFB boxen op elkaar zet. Ik zou dan één squawker en één tweeter gebruiken, die qua vermogen weer afgestemd zijn op het dubbele vermogen. Anders heb je gelijk, dan zou het helemaal niet werken, vrees ik.
Groet, Rob.
rob040

Berichtdoor rob040 op do jul 29, 2010 1:22 pm

piet2401 schreef:Maar ik heb het idee dat Arjan gaat voor passief.

Ja, dat is ook. Ik maakte ook even een zijstapje omdat het door Piet als onwenselijk werd gezien om twee woofers te gebruiken. Dat plan heb ik ook, vandaar mijn vraag.
rob040

Berichtdoor rob040 op do jul 29, 2010 1:35 pm

Piet schreef:Het parallel schakelen van twee 8"woofers geeft in de praktijk toch vaak moeilijkheden, omdat het lage laag met 6 db optelt en de balans met het midden en hoog daardoor kan verstoren. Bovendien is het zo dat met parallel schakelen de resonantie frequentie niet naar omlaag gaat. Alleen vergroten van de kast inhoud kan de res.frequentie dan verlagen.
Met een 12" maar dan ook in een groter kast volume kan je de res. frequentie verder omlaag krijgen.

Ik werd even door de vraag van Remi getriggerd dat het misschien niet duidelijk was wat ik bedoelde. Mij ging het puur om het vergroten van vermogen, twee 8" MFB speakers in één kast, met elk een eigen compartiment en versterker. Ik begreep uit jouw opmerking dat het parallel zetten (passief of op mijn manier) voor ongewenste akoestische verschijnselen zou kunnen zorgen.
Nou heb je het over het niet verlagen van de resonantiefrequentie en dat begrijp ik wel. Waarschijnlijk (niet goed het topic gelezen :oops: ), is dat het argument van Arjank. Sorry voor de verwarring.
Dat het laag met 6 dB toeneemt, begrijp ik ook, maar dan is het toch voldoende om ook het mid en hoog met 6 dB te verhogen?

Piet schreef:In de literatuur vind je nog al eens de uitspraak dat onder de 200 Hz de mens geen richtings gevoel heeft. Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. In proef opstellingen heb ik diverse malen vastgesteld dat die stelling niet juist is. Ook bij mij thuis heb ik een tijd lang een sub woofer gehad die alleen de frequenties onder de 40 Hz weergaf. Waar je dat ding ook zette steeds kon ik feilloos aangeven waar het geluid vandaan kwam. Dus?

Verbazigwekkend. Ik geloof je meteen, maar het is wel tegen de natuurwetten in :D

Piet schreef:Blijkbaar was er destijds toch een bepaalde markt voor de 12"wide range speakers, althans Elcoma verkocht die speakers aan de oem markt. Maar in feite heeft dat niets met hifi te maken. Enfin, dan zijn we weer terug bij de oorspronkelijke discussie en daar heb ik , zuiver vanuit de akoestiek, al op geantwoord. Groeten Piet.

Ik ben met je eens dat het geen echte HiFi speaker is. 't was maar even om een idee te krijgen wie dit nou gebruikte (naast Ajan).

Wederom dank voor jouw uitleg!
rob040

Berichtdoor piet2401 op do jul 29, 2010 3:07 pm

rob040 schreef:
piet2401 schreef:Maar ik heb het idee dat Arjan gaat voor passief.

Ja, dat is ook. Ik maakte ook even een zijstapje omdat het door Piet als onwenselijk werd gezien om twee woofers te gebruiken. Dat plan heb ik ook, vandaar mijn vraag.

Aha, ja daar denk ik ook wel eens over na.
Twee 8" MFB woofers met eigen 50-60W versterker en dan icm een mooi bandje wat de rest van het spectrum weer kan geven.
Electronisch actief 2 weg filter, met regelbare overname tussen 500 en 1500 Hz, keuze tussen div. hellingen 12dB, 18dB en 24dB.
Midden/hoog dan door bv een 50-60W actief aangestuurde B&G Neo 8 PDR (2x). (of als je bij Philips wilt blijven een RSQ)
WMTMW opstelling (boven en onder een woofer in de kast, daartussen in dan de midden/hoogtoner)
Die Neo kan beiden, loopt van ~500 Hz door tot 20kHz, vraagt wel snelle woofers.

Maar nu eerst terug naar de realiteit, mijn huidige project box klaarstomen voor de meeting, na eerst wat vakantie gevierd te hebben.
piet2401

VorigeVolgende

Keer terug naar Passief, zelfbouw en losse units