randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal goed

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

peter2all

Re: randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal g

Berichtdoor peter2all » wo mar 27, 2013 4:23 pm

Beste mensen,

Zijn er hier echt mensen die de site van OMTE serieus nemen??? Voor de gein maar eens kijken naar zijn reclametekst waar hij beweert dat hij de 825 van de gespecificeerde ondergrens van 32 Hz naar 15 Hz kan opkrikken.... En de tweeter van 20 kHz naar 21 kHz. :lol: Whaaaaa :lol: Tuurlijk......

Er zijn inderdaad stugge randen op de markt maar de randen die ik bij Fred bestel zijn prima hoor.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » wo mar 27, 2013 4:49 pm

32Hz @ -6dB versus 15Hz @ -12dB

Geloof ik wel hoor. T'is maar wat je noteert...
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

FB825
Contacteer:

Berichtdoor FB825 » do mar 28, 2013 1:12 pm

mis ik wat ?

kan niet op de start pagina komen 1, terwijl er 5 tabs zijn... bug ?

Afbeelding
Vernieuwde website Philips FB825 http://fb825.mcproductions.nl

David
Contacteer:

Berichtdoor David » do mar 28, 2013 1:44 pm

Werkt hier gewoon hoor... soms is t servertje wat druk en opent een pagina niet. Da's alles volgens mij.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

FB825
Contacteer:

Berichtdoor FB825 » do mar 28, 2013 3:31 pm

Werkt hier gewoon hoor... soms is t servertje wat druk en opent een pagina niet. Da's alles volgens mij.

Groet,
David
mijn fout :oops: instelling in Gebruikerspaneel

FB825
Contacteer:

Berichtdoor FB825 » do mar 28, 2013 3:38 pm

Heb de mijne (4 Woofers) ooit via Speaker & Co in Rotterdam laten maken.

Koste wel wat, zijn trouwens van zwart rubber.
En klinken super vind ik :D

Afbeelding

Kareltje

Re: randen vervangen van Philips FB825, gaat niet helemaal goed

Berichtdoor Kareltje » za okt 31, 2015 3:55 pm

Wat ik allemaal weer lees...
Laat ik voorop stellen dat ik een paar FB825's heb. Prima speaker.
Wat mij betreft kleeft er nog steeds een Philips nadeel aan: kan niks wezen, uit de Hollandse klei getrokken, komt niet uit Engeland/Duitsland/Frankrijk/Japan/Verenigde staten, alleen geschikt om Jantje Smit, Zangeres Zonder Naam en Frans Bauer weer te geven. Althans, volgens een groep azijnplassers.

Ik heb bij Fred Buist een paar foam randen gekocht en alles is prima verlopen. Van geluid voor en na en verschil weet eik niets. Ik zou zeggen: even goed als daarvoor.

Wie in zijn wijsheid zegt dat het perse rubberranden moet zijn: waaruit blijkt dat?
De site van OMTE doet mijn wenkbrauwen ook richting haargrens gaan: hij kan je speaker wel eens even aanpassen: hoezo, bij Philips waren het prutsers? En past dat aanpassen wel bij de karakteristiek van de 3 speakers die in de box zitten? En vanwaar moet er draad van 6mm2 naar deze speaker toe?
Wat zijn trouwens "audiofiele condensatoren"? Deze condensatoren houden van mensen die van geluid houden? En de capaciteit is anders? En buiten het filter van de FB825 gaat binnenkort de laptopvoeding, de televisie, de droger en alles met een motor open voor het monteren van een audiofiele (aanloop) condensator? Vervang je ze ook als, de capaciteit van de vorige condensator nog goed was?
Vele raadsels maar het staat er brutaal.

Even wat anders: ik wil mijn speakers optisch opknappen. Een poes gooide er eens eentje om, met slecht resultaat voor de folie. Wie heeft er ervaring in het opniew verfraaien van de FB825?

Karsten

Berichtdoor Karsten » di nov 03, 2015 8:42 pm

Beste Karel;
Wat zijn trouwens "audiofiele condensatoren"? Deze condensatoren houden van mensen die van geluid houden? En de capaciteit is anders? En buiten het filter van de FB825 gaat binnenkort de laptopvoeding, de televisie, de droger en alles met een motor open voor het monteren van een audiofiele (aanloop) condensator? Vervang je ze ook als, de capaciteit van de vorige condensator nog goed was?
Vele raadsels maar het staat er brutaal.
Er staat naar mijn mening een hoop onzin op de OMTE-site maar wat betreft de condensatoren heeft men wel gelijk: Met goede foliecondensatoren (liefst MKP's) klinken vrijvel alle luidsprekersystemen duidelijk beter dan met elco's. Echt audiofiele exemplaren gebruik ik niet hoor! :wink:
De axiale MKP's van SCR kosten niet zoveel bij Distrilec en hoge werkspanningen zijn m.i. ook onzin; 110Vac/250Vdc is prima. Over het effect van betere C's heb ik hier al wel eens wat geschreven: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... 74#p121781
Als ik gerefoamde FB815's naast opgewaardeerde zet (betere C's + demping) hoef ik maar één keer heen en weer te schakelen en dan hoef verder niets meer uit te leggen. :mrgreen:

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Otello

Randen vervangen van Philips FB825 (Foam vs rubber)

Berichtdoor Otello » zo mar 11, 2018 11:15 pm

Wat ik van de FB825 speakers weet ...het is een gesloten systeem en de lucht in de "kamer" in combinatie met de flexibiliteit van de speakerrand is erg belangrijk om de speakers goed te laten "ademen"...de lucht in de kamer fungeert als het ware als een schokbreker. :D Dit is overigens in een van de blogs op dit forum reeds correct uiteengezet.

De FB825 luidsprekers zijn destijds van de technische tekentafel gekomen met soepele rubberen randen (mix van siliconen en rubber)...vergelijkbaar met de FB1000. Echter door management afwegingen (kosten en productiesnelheid) is destijds besloten om de FB825 af fabriek met foamranden te produceren. Deze FB825 hebben dus eigenlijk nooit het volle potentieel getoond. :oops:

Er zijn mensen die dit verhaal vanuit het verleden kennen (omdat ze er nauw bij betrokken waren) die de speakerunits hedentendage repareren zoals ze destijds eigenlijk door Philips technici zijn ontworpen. Op deze wijze komt de FB825 speaker pas tot zijn volle recht. De FB825 is destijds overigens door bovenstaande redenen niet als een top speaker gewaardeerd ... dat was de FB821 en eigenlijk werd de FB815 door HiFi bladen als meest "neutrale" speaker gepositioneerd. Het is helaas uitermate moeilijk om die zeer soepele siliconen rubberranden te bemachtigen en als je ze hebt om ze te monteren. De uitslag van de FB825 woofers met die zeer soepele rubberranden is vele malen meer dan de foamranden. De type 4 randen van Audiofriends is waarschijnlijk een zeer goede benadering van de af fabriek speakerranden, maar haalt niet het volle potentieel uit de speakers. OMTE / AudioLab proberen de FB825 te repareren zoals Philips technici het ooit bedacht hebben (wars van commerciele aspecten). De FB825 zijn ook in verschillende versies verkocht, de latere versies (waaronder de zwarte) bevatten minder dempings materiaal. De generatie na de FB825....de zogenaamde conductor serie (o.a. FB840/FB850/FB860) zijn constructief ook minder en daardoor is de kast minder "dood".

De FB1000 speakers is ook zo een apart verhaal! Tijdens operatie Centurion is besloten dat Philips niet in het High End moest stappen en derhalve zijn toen alle FB1000 speakers in de fabriek vernietigd....althans dat was de bedoeling. Een aantal van deze FB1000 speakers waren reeds in omloop en daarnaast zijn er door medewerkers een aantal gered. Dat zijn de FB1000 speakers die hedentendage nog omloop zijn, gewaardeerd en gekoetserd worden. :violin:

Als ik de blogs lees in het forum dan hebben beide kampen dus gelijk...je kunt soepel foam gebruiken en met een x-aantal uren inspelen heb je dan de FB825's zoals ze in het verleden verkocht zijn....wil je echter het technisch maximale uit de FB825 speakers halen (zoals ontworpen door Philips technici) dan moet je dus die hele soepele siliconen/rubber randen zien te bemachtigen. Ik weet niet waar je die kunt kopen om ze zelf te monteren...meestal zijn dit professionele bedrijven die high end speakers repareren en die verkopen die randen niet los uitsluitend als volledige speaker-unit reparatie...en dat is duur :(

Van iemand die jaren voor Philips Consumer Electronics heeft gewerkt :whistle:

mae

Re: Randen vervangen van Philips FB825 (Foam vs rubber)

Berichtdoor mae » ma mar 12, 2018 2:49 am

De FB1000 speakers is ook zo een apart verhaal! Tijdens operatie Centurion is besloten dat Philips niet in het High End moest stappen en derhalve zijn toen alle FB1000 speakers in de fabriek vernietigd....althans dat was de bedoeling. Een aantal van deze FB1000 speakers waren reeds in omloop en daarnaast zijn er door medewerkers een aantal gered. Dat zijn de FB1000 speakers die hedentendage nog omloop zijn, gewaardeerd en gekoetserd worden. :violin:

[...]

Van iemand die jaren voor Philips Consumer Electronics heeft gewerkt :whistle:
Dat vind ik in elk geval erg interessant! Ik snap niet zo goed waarom ze vernietigd hadden moeten worden; er hoefde toch alleen maar een Marantz-merkspijker opgekat te worden vermoed ik? Als ik kijk naar de 2 serienummers die ik ken van de FB1000 (75FB1000/09M) dan vallen die met week 9014 een paar maanden vóór Centurion, dus opzich kan ik me goed voorstellen dat het model toen na een bepaald aantal reeds van de band gelopen boxen geschrapt is.

Als ik vragen mag, wat deed je bij PCE en heb je toevallig ook informatie over nummers en coderingen? Juist ook naar aanleiding van deze speakers vraag ik me af wat precies coderingscentrum 75 en bestemming /09 was. Andere achtergrondinfo over vestigingen, productie, etc. heeft ook mijn interesse.

j-rune

Berichtdoor j-rune » ma mar 12, 2018 2:00 pm

Ik ben toch wel benieuwd hoe rubberen randen klinken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien eens op zoek naar 4 te refoamen woofers en deze vervangen met mijn huidige woofers (met foam).

Ik heb eens navraag gedaan bij OMTE of ze die Siliconen Rubber randen ook los verkopen. Dat antwoord is inderdaad nee. Ze geven het volgende aan:
"De SR randen zijn niet los te koop. Wij sturen de schoongemaakte frames naar
een luidspreker fabriek alwaar er op professionele wijze SR randen worden opgezet."

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » ma mar 12, 2018 8:56 pm

niet alleen de FB1000 zijn naar de stort gegaan ook heel veel Marantz (LS95) kasten zijn daar terecht gekomen......heb ik van iemand die bij de ontwikkeling betrokken is geweest!

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 12, 2018 9:53 pm

Ik weet dat het bedrijf zich meer dan eens schuldig heeft gemaakt aan kapitaalvernietiging. Wij willen niet weten wat er allemaal in de shredder terecht is gekomen want dit zou niet goed zijn voor onze gezondheid. Mijns inziens heeft het management in Eindhoven heel (veel) gekke dingen gedaan, keer op keer en dan zeg ik het nog netjes.

Otello

Berichtdoor Otello » ma mar 12, 2018 10:47 pm

niet alleen de FB1000 zijn naar de stort gegaan ook heel veel Marantz (LS95) kasten zijn daar terecht gekomen......heb ik van iemand die bij de ontwikkeling betrokken is geweest!
Wim, dat klopt helaas :roll:. Voor zover ik me heb laten vertellen zijn er een aantal FB1000 sets in de US en van de LS95 zijn er met name in Japan nog in omloop. Ik denk dat er in NL ook nog een aantal LS95 sets zijn.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » di mar 13, 2018 12:09 pm

Zo hoor je weer eens wat uit de Philips keuken.

Ik ben vorig jaar in de gelegenheid geweest een set FB 825, FB 821, FB 820 tegelijkertijd te beluisteren. Later nog een setje FB 815 orgineel en gerecapt bij Karsten.

Ik vond de FB 825 wat tegenvallen ook gezien de maat van de kast. De FB 820/821 erg mooi maar thuis heb ik geen optimale opstelling en dan blijkt de dome tweeter van de FB 820 in praktijk mooier te klinken dan de Ribbon. Dus de FB 821 maar weer verkocht en de FB 820 gehouden en volgens recept van Karsten voorzien van Visaton Audio MKP/MKT omdat ik daar vrij goedkoop kan aankomen.

In vergelijk met een gereviseerde MFB 22RH544/79R met 0211 en 0163 (nog van mijn vader) klinkt de FB 820 met een NAD C352 versterker erg mooi, zeker het midden en hoog, in het hele laag net iets minder dan de 544. Maar goed voor een complete revisie en recap en aanschafwaarde van Eur. 160 gewoon een erg goede luidspreker set. Bovendien is een beoordeling altijd subjectief maar deze luidspreker serie kan nog steeds meekomen met de wat betere systemen die zelfs nu op de markt zijn.
Voor dit bedrag kun je nieuw eigenlijk niets kopen en ook niets zelf gaan bouwen. Dus wil je voor een zacht prijsje een erg goed geluid realiseren dan is dit de weg die je kunt bewandelen.

Dat geldt natuurlijk ook voor een gebruikt MFB systeem. In dit formaat (actieve) luidsprekers en voor deze prijs is er eigenlijk geen concurrentie.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 312, 222, 209s draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”