Hoe luister jij muziek achter de computer?

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Robertvs

27 sep 2014, 17:23

En hoe zit het dan met al die "goedkope" PC CDrom loopwerkjes waarmee al die mooie FLACjes en MP3tjes zijn gemaakt?? :wink: :wink:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
tim89

27 sep 2014, 17:56

het voordeel van een CD rippen is dat het niet gelijk afgespeeld moet worden

als hij iets niet goed leest word het opnieuw gelezen

dit kan bij een CD speler niet
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Robertvs

27 sep 2014, 18:25

Volgens mij kan dit wel, en de meeste cd spelers hebben ook een paar Mb buffer.
In de portable cd-spelers is dit merkbaar, met de latere modellen kon je zelfs gaan joggen.

de kwaliteit van de muziek uit een PC staat of valt met de software waarmee geript is.
Ik heb vroeger ook veel cd's geript. Gebruikte daar audiograbber voor, met als plugin de rip engine van Fraunhofer. Dat was destijds het beste. Maar ik betwijfel of je dat allemaal hoort.
Bij ons in de kroeg, met respectabel audiospul, wel eens met meerdere personen en bronnen getest, en niet zelden kwam een goede 320kbs MP3 daar als beste uit de bus. En ja...in nuchtere luistermodus :wink: .

Tja, deze discussie kan net zo lang worden als die waarin ik wel eens gelezen heb dat audiolinks * (gewoon tulpkabeltjes) hoorbaar verschil maken. Ook die threads met luidsprekerkabels van OFC.....pff als het koperdraad maar dik genoeg is dan kan er power doorheen ,en voor wat de demping betreft: 't is per slot van rekening LF wat er doorheen moet.

gr. Robert

* Doet me denken aan iemand hier uit de buurt, was vertegenwoordiger in "slaapsystemen" ...hahahah, gewoon bedden dus :wink:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
Karsten

28 sep 2014, 11:00

Harrie schreef:muziek vanaf computer ? een PC/laptop gebruik ik waar die voor gemaakt is.

echte muziek komt uit een goede bron via een goede muziekinstallatie :wink:
Hey Harrie;

Gezellig dat jij hier ook even opduikt! :)
Op zich ben ik het wel met jouw eens: Ik zit ook het liefste naar een goede audioset te luisteren, maar ja, je zit nu eenmaal nogal eens (al dan niet noodgedwongen) achter de computer:
Bankzaken, verzekeringen, contact met overheidsinstanties, het is een integraal deel van ieders leven geworden. Ook het sociale leven speelt zich voor een belangrijk deel af via een vorm van computer en laten we eerlijk zijn; mfbfreaks.com is een soort Facebook voor verzamelaars en techneuten :mrgreen: :
“En wat heb je vandaag gedaan”, “Nieuwe aanwinsten”, “Waar luister je op dit moment naar”; We zijn waarschijnlijk net zo erg als onze “Douane”! :lol:

En als muziekliefhebber probeer je dan ook rond de computer wat moois op te bouwen; Apparaten genoeg!

Robertvs schreef: ...
de kwaliteit van de muziek uit een PC staat of valt met de software waarmee geript is.
Ik heb vroeger ook veel cd's geript. Gebruikte daar audiograbber voor, met als plugin de rip engine van Fraunhofer. Dat was destijds het beste. Maar ik betwijfel of je dat allemaal hoort
...
Hey Robert;

Dat soort verschillen zijn goed te horen. Veel serieuze pakketten als Nero en CD craetor bieden de mogelijkheid om met selecteerbare nauwkeurigheid om te zetten naar mp3; Die verschillen hoor je goed. Mp3's die gemaakt zijn op een wazig stukje freeware klinken vaak beduidend slechter dan files die gemaakt zijn met een fatsoenlijk pakket. De algoritmen die door het Fraunhofer Institut zijn ontwikkeld zijn toonaangevend en vind je alleen in serieuze softwarepakketten.

Persoonlijk doe ik heel weinig met Mp3's, zelfs in de auto draai ik CD's vanaf een wisselaar, via een OEM-product van Becker naar twee sets speakers van Focal. Op vakantie, cursus e.d. ga ik echter niet meer sjouwen met CD's; Dan gaat er een Mp3-speler mee met een Sennheiser-headset. :wink:

Achter de computer kom je vanalles tegen maar ook dan loont het om wat dedicated audio-spul neer te zetten, vandaar de aanschaf van de D3020. Het is dan ook interessant om te lezen wat men zoal rond de computer heeft staan.

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Harrie
Contacteer:

28 sep 2014, 11:56

Karsten schreef:
Harrie schreef:muziek vanaf computer ? een PC/laptop gebruik ik waar die voor gemaakt is.

echte muziek komt uit een goede bron via een goede muziekinstallatie :wink:
Hey Harrie;
Gezellig dat jij hier ook even opduikt! :)
Op zich ben ik het wel met jouw eens: Ik zit ook het liefste naar een goede audioset te luisteren, maar ja, je zit nu eenmaal nogal eens (al dan niet noodgedwongen) achter de computer:
zo kort mogelijk :mrgreen: En ook in die kamer staat een radio. :wink:
Karsten schreef:En als muziekliefhebber probeer je dan ook rond de computer wat moois op te bouwen; Apparaten genoeg!
Groet;Karsten
Bankzaken doe ik op de Acer laptop ( goed beveiligd ); die wordt geflankeerd door de 720, ja staat er vlak naast.
Mijn werkplaats laptoppie ( Medion ) wordt vergezeld van veel HiFi-apparatuur en 4 stuks MFB 544.
maar wel muziek vanaf CD , tape of radio, voor mij geen MP3, Flac, e.d.
.
Tim moet maar eens uitleggen hoe hij dit bedoeld, vooral de vraag : wat is de bron
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
tim89

28 sep 2014, 13:34

heel makkelijk

als ik een CD rip en deze via de PC afspeel (de bron) of de originele via de CDD (de andere bron) dan klinkt de PC beter

maar vergis je ook niet hoeveel werk erin heeft gezeten om de PC zo te krijgen
zijn we (vooral Yorick) heel wat jaren mee bezig geweest en zijn nog zoekende hoe we het zelfs nog beter kunnen krijgen

of je moet de CD zelf als bron zien

dan maakt het niet uit of je daadwerkelijk de CD hebt of een goed geript Flac bestandje
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
David
Contacteer:

28 sep 2014, 13:42

Ook al "RIP" of beluister je een PC-CD via het digitale pad, dus data lezen en doorgeven aan de pc, dus niet via de eventuele audio uit van de PC-CD speler, de ene PC-CD speler doet die digitale reproductie beter dan de andere.

Dat heeft (oa?) te maken met de foutcorrectie.

De fijne details weet ik ook niet, maar ik heb het gehoord met twee verschillende PC-CD spelers in 1 systeem, dus het overige weergavepad was identiek, en toch was er echt overduidelijk verschil hoorbaar.

Heel apart. Moraal van het verhaal is zoals Tim zegt: het KAN goed klinken, maar het is niet zo voor de hand liggend of makkelijk om het ook goed te krijgen.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
TheDutchOwner

28 sep 2014, 13:45

Je hebt gewoon een goede CD-Drive nodig in je PC. Niet een goedkoop prutsding. En goede software die het rippen zo goed mogelijk kan doen uiteraard.
Gobert

28 sep 2014, 14:00

Ik heb door het hele huis SONOS. Ik stream louter FLAC bestanden vanaf een QNap.
Sonos laat zich prima combineren met onze MFB hobby. Op drie plaatsen gebruik ik Golden Eighties apparatuur,metMFB boxen en in drie kamertjes SONOS Speakertjes. Eigenlijk zou ik verder willen uitbreiden, maar loop daarbij tegen mijn huwelijkse voorwaarden op.
La Passione Passa dal Cuore
2 x MFB 567 en 4 x MFB 541
Bert MFB
Contacteer:

28 sep 2014, 14:22

Interessant, Gobert. Wat heb je nodig om draadloos naar een MFB speaker te gaan en wat kost dat?

Groeten, Bert
TheDutchOwner

28 sep 2014, 14:31

Bert MFB schreef:Interessant, Gobert. Wat heb je nodig om draadloos naar een MFB speaker te gaan en wat kost dat?

Groeten, Bert
Je hebt een SONOS connect voor 350 euro. Die kun je aansluiten op je versterker, en dus zo via je huisnetwerk op je versterker (en dus ook MFBs) digitaal muziek streamen. Maar je kan ook een analoog apparaat erop aansluiten en dat over het SONOS netwerk streamen, dus als je een SONOS speaker koopt, je de SONOS Connect op de tape uitgang van de versterker aansluit, dan gaat het signaal van de versterker naar de SONOS speaker. Dus je kunt in een kamer een HiFi installatie hebben, en daarnaar luisteren in een andere kamer via de SONOS speaker.
Karsten

28 sep 2014, 15:47

David schreef:Ook al "RIP" of beluister je een PC-CD via het digitale pad, dus data lezen en doorgeven aan de pc, dus niet via de eventuele audio uit van de PC-CD speler, de ene PC-CD speler doet die digitale reproductie beter dan de andere.

Dat heeft (oa?) te maken met de foutcorrectie.

De fijne details weet ik ook niet, maar ik heb het gehoord met twee verschillende PC-CD spelers in 1 systeem, dus het overige weergavepad was identiek, en toch was er echt overduidelijk verschil hoorbaar.

Heel apart. Moraal van het verhaal is zoals Tim zegt: het KAN goed klinken, maar het is niet zo voor de hand liggend of makkelijk om het ook goed te krijgen.
Hey David, Tim en TDO;

Daar ben ook achter gekomen. Speciaal voor dat doel heb ik een wat oudere NEC-brander in ere gehouden. Dat ding ondersteunt, in tegenstelling tot de nieuwere Phillips, het uitlezen van audioCD’s met jittercorrectie.

Als ik bij het inlezen van een nieuwe CD naar mijn HD voor audio “Jitter correction” aanvink in Nero dan gaat de leessnelheid flink omlaag (24x -> 6-9x) en wordt de audio uitgelezen inclusief tijdcode. Daardoor is er een veel strenger verband tussen de audio-data en de timing ervan. Kopieën van CD’s die op die manier zijn uitgelezen klinken rustiger en hebben duidelijk meer focus en ruimte in het stereobeeld.

De setting heeft geen effect op de Philips-brander die de optie kennelijk niet ondersteunt. :?
Bij veel computerzaken hebben medewerkers geen flauw idee wat jittercorrectie is en welke (meestal branders) het ondersteunen. :(

De kopieën die ik brand voor gebruik in de auto e.d. maak ik op een lage snelheid (4x of 6x) omdat ik gemerkt heb dat sommige Cd-spelers moeite hebben met het afspelen van Cd-R's die sneller zijn gebrand. Deste beter de leesbaarheid, deste minder hoeft de foutcorrectie van de speler in actie te komen.
Je moet er dus voor zorgen dat je bewust omgaat met de kwaliteit in elk stadium van het proces.

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Hokkie

28 sep 2014, 17:51

Karsten schreef:
Hokkie schreef:Dat wordt een heel verhaal en het hangt ook nog eens af voor welke pc
<knip>
…die het center kanaal doet twee ruark speakers
<knip>
Hey Hokkie;

Da’s duidelijk een paar stappen boven een setje plastic doosjes van Creative! :mrgreen:
Meridian, Cabasse, Celestion zijn voor mij allemaal bekende merken maar Ruark, daar had ik nog nooit van gehoord of gelezen. Op hun website zie ik vooral kleine systemen met veel moderne “connectivity”, geheel in de geest van de moderne tijd; Leuk om eens kennis van te nemen dankzij jouw post! :)
Het doet me qua stijl erg denken aan Pure, waar ik twee DAB(+)-radio’s van heb.

Voor jouw surround-setup zou je eens vijf (of zes) identieke luidsprekers bij elkaar moeten sprokkelen, bijvoorbeeld KEF Q1, B&W DM110i of DM600i of identieke tweeweggertjes van Wharfdale. Als de toegepaste luidsprekers maar dezelfde frequentiekarakteristiek, en nog belangrijker, dezelfde fasekarakteristiek (filter) hebben bereik je een (veel) beter surround-effect. Van die kleine ukkies zie je best vaak op MP voor schappelijke prijzen.

Groet;

Karsten
Nou nee, ik zou eerder een tweede set cabasse erbij zoeken voor de rear
Voor de center ? Och die ruarks doen het ook leuk hoor, maar ze zijn wel het minste van het stel. Daarom het ik de woofertjes vervangen door bns prof woofertjes die ik nog had liggen
En de sub? Daar merk je eigenlijk niet dat ie aanwezig is.
Ik ben tevreden voorlopig
movieman

28 sep 2014, 18:22

Om CD's te rippen gebruik ik een CDR(W) PX-W1210TA, een "made in Japan" exemplaar uit 2000, hij doet het nog steeds! De nieuwere modellen van Plextor kunnen de laser schuin zetten om onder krassen te lezen, daar heb ik er ook eentje van, een PX-800A (DVD+/-R(W)-drive).
Gobert

28 sep 2014, 20:06

TheDutchOwner schreef:
Bert MFB schreef:Interessant, Gobert. Wat heb je nodig om draadloos naar een MFB speaker te gaan en wat kost dat?

Groeten, Bert
Je hebt een SONOS connect voor 350 euro. Die kun je aansluiten op je versterker, en dus zo via je huisnetwerk op je versterker (en dus ook MFBs) digitaal muziek streamen. Maar je kan ook een analoog apparaat erop aansluiten en dat over het SONOS netwerk streamen, dus als je een SONOS speaker koopt, je de SONOS Connect op de tape uitgang van de versterker aansluit, dan gaat het signaal van de versterker naar de SONOS speaker. Dus je kunt in een kamer een HiFi installatie hebben, en daarnaar luisteren in een andere kamer via de SONOS speaker.
Je kunt idd alle kamers apart aansturen of in het hele huis dezelfde muziek beluisteren. De mrs had haar keyboard op de SONOS gezet en toen hadden we tevens in het hele huis keyboardmuziek :cry:
La Passione Passa dal Cuore
2 x MFB 567 en 4 x MFB 541
Plaats reactie