Hoe luister jij muziek achter de computer?

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Turbo.d
Contacteer:

24 sep 2014, 15:31

Ik ga lekker vloeken in de kerk :twisted: want ik heb de volgende setup:
...
Hey Marcel;

Dat is wel een heel andere kwaliteit Sansui dan het ding dat mijn “Douane” heeft ingebracht. :wink:
Over de geluidskwaliteit van Bose ga ik geen uitspraken doen; Als jij het mooi vindt klinken en ervan geniet wie ben ik dan om er wat van te zeggen. Muziekbeleving is iets heel persoonlijks en ik vind het sowieso mooi om te zien dat iemand overtuigd aanhanger is van bepaalde merken en de daaraan verbonden ontwerpfilosofieën! :)
Deze Sansui Hifi sets stonden bij Wastora voor meer dan F 2000,- en ik vond ze vroeger al erg mooi, vooral het digitale gedeelte in de versterker sprak mij aan. Vandaar dat ik ze een jaar of 5 geleden via Marktplaats heb gekocht. Eerst de complete 770 set als geluidsinstallatie voor de hobby kamer. De 970 set heb ik toen als back-up gekocht, voor het geval de 770 stuk zou gaan. Ondertussen heb ik de versterker van de 970 is ook al een aantal jaren in gebruik.
Wat ik jammer vind van de opbouw is dat de eindtrapen zijn opgebouwd rondom STK modules. :(

En wat betreft die Bose speakers, niet zo gek dat ik dat heb, want heb er zo'n 10 jaar gewerkt. En voor de ene soort muziek klinken ze fijner dan voor de andere soort.

Als ik "serieus" ga luisteren dan doe ik dat momenteel meestal over de Translator zuiltjes. Moet mijn set 532 MFB's nog steeds servicen. Maar dat geldt voor meer dingen.

Ow ja, wat erg mooi Sansui spul is. De AUX-911DG

Afbeelding
Afbeelding

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
movieman

24 sep 2014, 16:16

Gelukkig heb je geen ynoS dus dat vloeken valt wel mee. :lol:
Turbo.d
Contacteer:

24 sep 2014, 16:24

ik heb in de audio setup nagenoeg alle Ynos de deur uit gedaan.
enkel nog een paar walkmans liggen, een portable MD en een MD homedeck.

Dan koop ik een paar maanden geleden een nieuwe TV, wordt het een Ynos.. moet het niet gekker worden. :wink:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
tim89

24 sep 2014, 21:26

via USB naar de ESI - U24 XL via S/PDIF naar de DAC960 naar de Denon POA8000 blokken naar de quadral Titans

alle kabels van PC tot speakers zijn van het merk Atlas

erg tevreden over
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Harry

24 sep 2014, 21:59

via USB naar
Dat is waarschijnlijk geen pc/laptop waarachter je ook zit te werken maar dedicated voor muziek?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Rob

24 sep 2014, 22:08

Ik zit er tegenwoordig best wel goed bij achter de computer. Heb voor me 2 Mission speakers staan. Heb het nog geprobeerd met 541's maar dat werkt gek genoeg niet in deze ruimte. Het geluid is waanzinnig goed nu en ruim voldoende laag. Staat inmiddels wel een andere versterker en een GX 635 i.p.v. de GX 630.

Afbeelding
Afbeelding
cyrano

24 sep 2014, 22:21

Al mijn muziek komt van de computer. Ik heb nog maar één externe CD/DVD drive, met firewire, niet eens aangesloten...

Alle muziek gaat via 't netwerk naar vier Airport Express routers. Daaraan alleen actieve luidsprekers: Grundig, Heco, MFB 541 & 532.

Daarnaast heb ik voor realtime afluisteren een set 544's, die aan een zes kanaals USB interface hangen met nog eens vier 541's er bij. Maar dat is pas sinds kort, omdat ik eens wilde horen hoe die audiofiele surround producties klonken.
tim89

24 sep 2014, 22:34

via USB naar
Dat is waarschijnlijk geen pc/laptop waarachter je ook zit te werken maar dedicated voor muziek?

als ik Linux aanzet wel

maar met Win 7 is het een gewone PC

Karsten heeft het hier laatst ook gezien en gehoord

in de toekomst moet het een zelfgebouwde NAS/server worden met dan 2 mini PC's
1 puur voor muziek en de ander puur voor films allebei met Linux die dan worden aangestuurd door een iPad

dan gaat de PC naar boven
Karsten

25 sep 2014, 10:28

En wat betreft die Bose speakers, niet zo gek dat ik dat heb, want heb er zo'n 10 jaar gewerkt. En voor de ene soort muziek klinken ze fijner dan voor de andere soort.

Als ik "serieus" ga luisteren dan doe ik dat momenteel meestal over de Translator zuiltjes. Moet mijn set 532 MFB's nog steeds servicen. Maar dat geldt voor meer dingen.
Hey Marcel;

Heel begrijpelijk, die band met Bose. Mijn vader heeft van eind jaren vijftig tot half in de jaren negentig bij Philips gewerkt, vandaar de band met het merk. Zeker hier onder de rook van Eindhoven zag je in de jaren zeventig en tachtig vrijwel geen andere merken bij de mensen thuis staan. 8)

Van Translator heb ik een set Impact 5 gered en opgeknapt/gereviseerd. Het zijn eigenzinnige vierweggers met consequent 6dB/oct-hellingen, zuigkringen parallel aan alle drie de units in het midhoog en impedantie correctie parallel aan de woofer. Ze hebben heel duidelijke talenten maar ook zwakke punten, dat mag ik wel.

via USB naar de ESI - U24 XL via S/PDIF naar de DAC960 naar de Denon POA8000 blokken naar de quadral Titans

alle kabels van PC tot speakers zijn van het merk Atlas

erg tevreden over
Karsten heeft het hier laatst ook gezien en gehoord
Hey Tim;

Klinkt inderdaad prima! :D
Door de timing van het S/P DIF-signaal niet door de computer te laten doen voorkom je een hoop jitter.
Heb je al voor elkaar dat de (down)samplerate zich aanpast aan het bronmateriaal? Bijvoorbeeld:
24bit/88kHz of 176kHz. -> 16bit/44kHz.
24bit/96kHz. of 192kHz.-> 16bit/48kHz.
Dat geeft een nauwkeuriger samplerate-conversie.

Ik zit er tegenwoordig best wel goed bij achter de computer. Heb voor me 2 Mission speakers staan.
...
Het geluid is waanzinnig goed nu en ruim voldoende laag. Staat inmiddels wel een andere versterker en een GX 635 i.p.v. de GX 630.
Hey Rob;

Veel Akai en een set Engelse tweeweggertjes, da’s ook niet verkeerd. :mrgreen:
Engeland heeft een ware traditie als het gaat om goede tweewegsystemen. Hier in de woonkamer staat een vaste 6.1-opstelling met 6 x Q-serie (2xQ7, 2xQ3, 2xQ9c en PSW2500). De NAD D3020 staat hier nu ook even en stuurt een setje B&W DM600i aan dat ik nog wil gaan reviseren. Ze klinken (nog) niet zo goed als de Q100’s maar helemaal niet slecht.

Al mijn muziek komt van de computer.
…<knip>…
Daarnaast heb ik voor realtime afluisteren een set 544's, die aan een zes kanaals USB interface hangen met nog eens vier 541's er bij. Maar dat is pas sinds kort, omdat ik eens wilde horen hoe die audiofiele surround producties klonken.
Hey Cyrano;

Audiofiele surround kan echt heel mooi klinken. Hier in de woonkamer luister ik regelmatig multikanaal SACD via Marantz-apparatuur en de kudde KEF’s. De Q-serie speakers zetten sowieso al een heel mooi stereobeeld neer (vandaar ook de keuze voor Q100’s bij de computer) en bij surround lijken ze helemaal te verdwijnen en zit je middenin de muziek. Het beste resultaat bereik je met 5 (of 6) speakers die in het hele midhoog hetzelfde fasegedrag hebben.

Het zijn weer bovengemiddeld mooie oplossingen die hier naar voren zijn gekomen! :D
Meten is weten en weten wat je meet.
tim89

25 sep 2014, 11:18

Hey Tim;

Klinkt inderdaad prima! :D
Door de timing van het S/P DIF-signaal niet door de computer te laten doen voorkom je een hoop jitter.
Heb je al voor elkaar dat de (down)samplerate zich aanpast aan het bronmateriaal? Bijvoorbeeld:
nee nog niet
bij Win 7 doet hij dat wel
maar bij Linux zit daar nogal wat werk in om dat te doen
maar voor die paar CD's die ik heb waar dat voor nodig zou zijn laat ik het voorlopig even zo
vriend van me die dat voor mij doet heeft op het moment weinig tijd
Toby

25 sep 2014, 12:39

Ik heb maar een heel klein bureautje wegens ruimtegebrek, ik doe ook niet veel achter deze PC... enkel gamen en films downloaden en enkel een keer wat 'digitaal papierwerk' ... voor de rest heb ik mijn MacBook!

Maar toch een volledige Philips setup! Met als basis de F4516 Versterker, en hele nette Speakers (geen idee welk model).
Ze worden bijgestaan door een zelfbouw subwoofer die gemaakt is met 2 Woofers uit 494 speakers met een plaatversterker.
Deze kan worden aangestuurd met de 'voorversterker' uitgang van de F4516. Deze kan namelijk fungeren als alleen voor en eindversterker! Klinkt heerlijk zo!

Ik ben langzaam op zoek naar kleine MFB's omdat dit nogal wat ruimte in beslag neemt met die gigantische sub...
Ik denk aan 585's.

Afbeelding
cyrano

25 sep 2014, 13:56

24 bit voor weergave heeft geen zin, maar kan ook geen kwaad.

88/176 kHz zouden niet mogen voorkomen. Ze berusten op het fabeltje dat het voor de computer makkelijker omrekent. De meeste professionele AD's en DA's ondersteunen zelfs helemaal geen 176 kHz en velen ook geen 88 kHz.

Maar zelfs al krijg je er controle over, heeft het nog geen enkele zin, want sommige programma's (VLC en iTunes om maar twee te noemen) hersamplen toch alles met een interne codec. Daar kan het OS alleen maar rommel aan toevoegen. En daar is een goede reden voor: het verbergt de moeilijke keuze voor de gebruiker en zorgt voor mogelijkheden die het OS niet toestaat, zoals een volume verhoging tot 200% voor video waar de audio te stil is. In sommige gevallen wordt er ook compressie toegevoegd, bv. voor de Dolby AC3 meerkanaals output.
tim89

25 sep 2014, 15:34

het is voor mij van belang dat de 96khz terug gesampled kan worden naar 48khz

en dat Linux 48khz origineel houd
maakt daar nu nog 44khz van

staat nu ingesteld dat hij 44khz realtime zonder bewerkingen of vertragingen doorstuurt
en dat is goed te horen

bij win is dit niet mogelijk omdat het onmogelijk is iets realtime te doen met win
Aadje

25 sep 2014, 16:15

Ik heb deze topic beetje gevolgd maar raakt beetje uit zijn voegen volgens mij , ik speel mijn mp3 bestandjes gewoon via de X70 set en moet zeggen dat het vaak beter klinkt dan een cd uit de technics (weet het meeste mp3 zijn bewerkt maar het gaat erom hoe mijn oren het ontvangen)

Wel erg afhankelijk via welke software je het afspeelt hier meestal Winamp of Vlc

Heb trouwens een simpele Medion PC i5 wel met een ssd HD erin
MFB SX6544 Bandrecorder SR4299 :D
Boxen Philips 22RH456 en Audio Professional AP40a
De black tulip 170 270 370 en een zwarte AF777 met een 401 FR996
Cassettedeck Akai GX-52
CD speler Technics SL-PG100A
movieman

25 sep 2014, 16:30

Een i5 is toch al aardig luxe hoor! 8)
Plaats reactie