Spectaculaire Quadrafonie CD set-- Lijst met LP's die ik heb

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Laurens

Spectaculaire Quadrafonie CD set-- Lijst met LP's die ik heb

Berichtdoor Laurens » di jan 02, 2007 5:03 pm

sinds een tijdje verzamel ik vanalles dat quadrafonisch is.
ik heb zo al een aantal LP's verzameld.

éen cd is al opweg naar Gromsound. ik heb 16 LP's die mogelijk interressant zijn voor de mensen hier met een quadro decoder.
de volgende nummers staan op de CD die naar Gromsound gaat:
de Project 3 popular science Test Record, to set up/calibrate/check out your quadrafonic system
2 tracks met testtonen, 1 track met een complete test, 1 track met trompetten die de kamer rondgaan, en Pink Floyd- Money in SQ quad (beetje twijfelachtig waar die vandaan komt... ergens gedownload...)

de volgende LP's heb ik hier in mijn kleine collectie:
SQ: Simon and Garfunkel- bridge over troubled water
Musik total erleben- quadraphonie
georges bizet- Carmen, grosser querschnitt
Thijs van leer- Introspection Pt. 1
Antifonal music for 4 brass choirs (rec'd at st. georges church, new york)
A Quadrafonic Concert! andre kostelanetz and his orchestra
10 pianos/16 pianists Monster Concert
Quadrafonic Spectacular- peter matz
Percy Faith and his orchestra
QS quad: Quadrafonic Sampler
twijfelachtig, niet duidelijk of het quad is of niet:
Mike Oldfield- Boxed (4 lp's, de normale persing zou SQ zijn, maar bij mij staat er stereo op...)
misschien nog wel leuk voor erbij:
(philips) Kunsthoofd stereo, geluidsimpressies voor hoofdtelefoon. sensationele perfectie in stereo techniek 8)

Al deze LP's kunnen overgenomen worden door mij of door iemand anders. Mijn platenspeler (mooie thorens TD166) heeft een nieuw snaartje nodig want hij knarst af en toe iets. Dat kan dus eventjes duren totdat ik de zin heb om die te vervangen. Als iemand langs wil komen met een CD audio recorder, of iets anders (moet absoluut zonder compressie gaan, dus geen MD of zoiets) voel je vrij om eens langs te komen met je eigen platenspeler en opneem apparaat.
afspelen in quadrafonie kan met een normale speler en een SQ decoder, zoals beschreven op de site van Gromsound.
bij intresse even posten hier, dan zullen we wel wat gaan organiseren.
mocht je zelf nog SQ of andere quadrafonische LP's hebben, post het hier ook! hoe meer hoe beter!
ik hoop dat hier iets leuks gaat groeien.
groeten, Laurens

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di jan 02, 2007 5:06 pm

Laurens,

Schitterend initiatief, ik zal ook mijn Quadro LP eens gaan proberen o pte nemen. Vind je het goed als ik dit naar Muziek verplaats? Daar hoort het volgens mij meer thuis... Voor de rest, succes met de uitwisseling!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo jan 03, 2007 11:14 am

Bravo dat was de bedoeling!
Eehmm, als je die LPs durft op te sturen (tussen hardboardjes tapen gaat wel goed) dan zet ik ze met plezier op CD middels de compressieloze Philips CD audio recorder. Afspelen kan hier nu met het 422 element, op een 'modern' jaren 80 philipsje met quartzcontrol, niks mis mee.
Dit aanbod geldt ook voor andere SQ LP bezitters. Het gaat werkelijk geweldig goed met dat ding, gek dat het niet is aangeslagen. Zoveel simpeler en kwalitatief beter dan met een PC spulletje.
Doe ook mee, dan krijgen we allemaal uiteindelijk een mooie verzameling quadromuziek op CD als beloning.

Mijn bijdrage in het pakket:
Paul Simon - There goes rhymin' Simon (beetje een kraak LP)
Thijs van Leer - Introspection (redelijke plaat, kijk maar welke beter is)
14 Tango's - tango orkest (gave LP - voor wie er van houdt)
Quadro POPshow - div duitsche artiesten (leuke geluidseffecten)

Deze LPs heb ik niet fysiek, alleen op HiFi videotape.
Ze gaan retour naar Laurens in audio-CD vorm, optimale kwaliteit dus.

Party on, quadrofoneten! :D

Laurens

Berichtdoor Laurens » wo jan 03, 2007 11:07 pm

Wie is de volgende in de rij?
meld je hier als je dus SQ quadrafonische muziek wil!
nog een opmerking: stuur alleen de originele CD's door! de kopieën die je maakt zijn voor jezelf.
en nog een: iedereen koopt voor zichzelf CD's en postzegels om ze te versturen.
het versturen kost tot 250 gram 1,56. versturen kan wellicht met 2 cd's in 1 cd hoesje, in een stevige envelop. hoeveel CDs er gaan komen weet ik niet, dat hangt af van de intresse.
de kwaliteit van de LP's is over het algemeen goed, ik heb ze allemaal gewassen in de Disco Antistat dus veel getik is er ook niet.

het rondsturen gaat als volgt:
ik stuur de CD('s) naar Gromsound. Hij stuurt ze naar de volgende in de rij (wie het eerst komt, wie het eerst maalt) die ze weer naar de volgende stuurt... de laatste in de rij stuurt alle originele CD's die je hebt ontvangen weer terug naar mij.
als je zelf extra muziek hebt, stuur die dan EERST naar mij, zodat iedereen in de cirkel de CD kan kopieren. anders moet ik als alle CD's weer terug zijn, weer mensen gaan vragen of ze die en die cd al hebben gekregen.

uiteindelijk is het dus de bedoeling dat iedereen elke CD heeft gehad, en heeft kunnen kopieren.
het is de bedoeling dat het wel een beetje vlotjes gaat, dus niet weken gaan wachten totdat je ze eindelijk op de post doet.
mocht je om de een of andere reden niets kunnen versturen, PM of mail me.
vragen? opmerkingen? PM of mail me.
tips? post ze hier!
vriendelijke groetjes, laurens

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » do jan 04, 2007 9:03 am

yep dat is een goede logistiek! Overigens gaan er met papiertjes ertussen tegen het krassen wel 4 in een fullsize CD doosje.
Spul ligt klaar voor de volgende liefhebber, kom maar op!

========= naschrift: inmiddels is het pakket retour Laurens ========

Heb je SQ LPs maar geen spullen voor het omzetten, ze zijn van harte welkom hier. Ik behandel ze als mijn eigen exemplaren en je houdt er sowieso een optimale audio-CD kopie aan over. PM me voor het adres.
Laatst gewijzigd door gromsound op za jan 13, 2007 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1dna

Berichtdoor pe1dna » vr jan 05, 2007 6:29 pm

Ik verzamel ook al een een jaar of 7 multikanaal muziek. Niet in de vorm van SQ of QS LP's (of CD's) aangezien ik geen SQ decoder heb, maar in de vorm van reeds gedecodeerde en naar DTS format geconverteerde bestanden.

Een aantal van de hierboven beschreven album's heb ik al in die vorm, meestal van discrete bronnen zoals 4-kanaals tapes of quadrofonische 8-track tapes, maar soms ook van SQ LP's die door SQ decoders en vervolgens DTS encoders gegaan zijn.

Het voordeel is dat je die album's op iedere moderne 5.1 installatie met dts decoder kunt afspelen.

Op dit moment is het een 300GB HD die aardig vol is (450 albums). Veel materiaal uit de glorietijd van quadrofonie (seventies).

Laurens

Berichtdoor Laurens » vr jan 05, 2007 6:40 pm

voor diegenen die (bijna) perfecte quadrafonische decodering willen (beter dan met een standaard sq decoder), en over een voldoende sterke PC beschikken, kan je ook softwarematig de SQ bestanden decoderen.
zie daarvoor http://www.quadraphonicquad.com/forums/ ... php?t=4633

je hebt wel adobe audition 1.5 of 2 nodig (liever 2, dat script werkt sneller en beter). van AA 1.5 is een demoversie te downloaden die te cracken is.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » zo jan 07, 2007 12:20 am

Zou je dat ook net zo simpel terug kunnen coderen naar een SQ CD? Ten behoeve van de liefhebbers van eerlijk analoog?

SQ decodertje is zelf te maken voor een paar tientjes aan materiaal zie mijn site. Stukken voordeliger dan een digitaal surroundgeval, maar inderdaad niet zo'n goede kanaalscheiding. Dat hoorde erbij in die tijd, tis maar waar je hobby aan hebt. Het geluid van via de 832 afgespeelde signalen is heel behoorlijk.

pe1dna

Berichtdoor pe1dna » zo jan 07, 2007 5:41 am

Even zoeken op het quadraphonicquad forum levert o.a dit op:

http://www.quadraphonicquad.com/forums/ ... q+encoding

Je levert natuurlijk wel een hoop kanaalscheiding in...

Joop (zit na een vakantie in Afrika nog in 'tropenmode' ;-) )

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » zo jan 07, 2007 5:05 pm

Leuk, Wendy Carlos :) Daar heb ik een album van, genaamd "The Well Tempered Synthesizer". Wist je trouwens dat ze oorspronkelijk als mannetje geboren is?

Go on, Quadro guys! Ik ga toch die 832 eens de huiskamer inslepen, of 't nu past of niet :)

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » ma jan 08, 2007 3:50 pm

Zeker doen past ook veeeeel beter bij je interieur dan de LAB set!
Maak een extra plankie in dat meubel voor de 4520 en zet het quadro platvisje op het grote plateau. Of gewoon nog zo'n chroompootje als onder je 532s zit! Met wielekes ;-)

Mbt de actie, er heeft zich nog niemand gemeld dus als dat zo blijft gaat het spul vrijdag retour Zaandam... er zijn blijkbaar toch minder quadrofoneten dan we dachten. Heb zekerheidshalve ook even reclame gemaakt op Stijn zijn forum.

belg

Berichtdoor belg » do mei 24, 2007 5:15 pm

Misschien een nuttige aanvulling hierop:
http://members.cox.net/surround/quaddisc/quadQVA.htm

Jan

Laurens

Re: Spectaculaire Quadrafonie CD set-- Lijst met LP's die ik heb

Berichtdoor Laurens » vr jan 04, 2008 11:57 am

Nu opgenomen:
Peter Matz- Quadrafonic Spectacular, even snel geluisterd en het lijkt populaire muziek te zijn maar dan met veel trompetten (iets voor de J. Last fan?) Plaat niet gewassen, zitten dus wat tikjes in
Antiphonal music for four brass choirs- daar snap ik niet zoveel van, maar niettemin zal het erg mooi zijn want het is opgenomen in St Georges Church in New York. Brandschone plaat.
meer komt later, ik moet weer eens gaan leren voor toetsen...
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank

pe1dna

Re:

Berichtdoor pe1dna » za jan 05, 2008 9:12 pm

Mbt de actie, er heeft zich nog niemand gemeld dus als dat zo blijft gaat het spul vrijdag retour Zaandam... er zijn blijkbaar toch minder quadrofoneten dan we dachten.
Ik ben sinds begin deze eeuw best wel een surround (4.0 tot 5.1) liefhebber, maar ook een realist. Het gaat mij meer om de muziek en de kwaliteit daarvan dan de manier waarop.

SQ codering als 4 kanaals transport medium is niet discreet en is derhalve maar behelpen in vergelijking met de volledig discrete en volledig ingeburgerde methodes als DD, DTS, DVDA, SACD.

Ik heb m'n platenspeler gedumpt (Laurens) maar de LP's met de grote hoezen zijn heel decoratief en blijven hier als wanddecoratie.

Laurens

Re: Spectaculaire Quadrafonie CD set-- Lijst met LP's die ik heb

Berichtdoor Laurens » za jan 05, 2008 11:00 pm

Met een goede decoder, of een software decoder, kun je zo'n 25dB kanaalscheiding behalen bij SQ wat meer dan genoeg is voor mooie weergave. Speakers in 4 hoeken van de kamer is toch al een niet al te best systeem. Om werkelijk '3d' geluid te hebben zou je het met 8 speakers moeten doen zodat je ook onder en bovenbepaling hebt.
Als je een standaard decoder hebt zoals mijn sony SQA-200 of de decoders zoals in de 832 toegepast... tsja, de kanaalscheiding is dan knap bagger maar dat maakt het niet minder leuk :)
Je moet toch wat muziek hebben om te draaien op je ouwe spul.
Zolang de LP's maar niet in de prullenbak belanden mag je zelf weten wat je ermee doet, maar (laten) kopieren naar CD is natuurlijk het mooist.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank

Terug naar “Muziek”