Bijzondere vondst

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 nov 2008, 22:53

Het is weliswaar geen muziek, maar beslist een zeer aparte vondst. Vanavond wilde ik wat muziek op een band gaan opnemen. Enkele exemplaren geprobeerd maar ontevreden over het resultaat. Hup, weg ermee. Ik vond een klein 15cm Discofoon spoeltje dat er nog als nieuw uit zag. Discofoon was vroeger het huismerk van Vroom en Dreesman, niemand weet waar die tapes gemaakt werden. Vermoedelijk BasF of PDM. Kwaliteit was overigens prima, in tegenstelling tot bepaalde Shamrock of Europaband tapes. Goed, eens kijken of er wat spannends op staat en anders mag het leeg. In eerste instantie was er niks te horen op de band, maar op een gegeven moment begon de opname te spelen. Een eigen opname, wat veel ruis en doffig maar absoluut goed van kwaliteit. We bevinden ons in het gemeentehuis van Roosendaal, het is 12 februari 1970. We zijn getuige van een huwelijk! De namen worden duidelijk en langzaam uitgesproken door de ambtenaar van de burgerlijke stand, die het huwelijk bezegelt. Het hele verhaal staat erop, tot en met het oplezen van de trouwakte aan toe. Jeetje, ik kan me voorstellen dat die mensen deze opname wellicht wel graag zouden willen hebben...
De namen zijn wat slecht verstaanbaar en nog van Indonesische afkomst ook, maar dat mag de pret niet drukken. Google is your friend dus we gaan ervoor. Na enkele suggesties van Google heb ik de goede schrijfwijze van de naam te pakken en vind ik diverse plekken waar deze familie voorkomt. Ineens kom ik terecht op de website http://www.gevonden.cc" target="_blank waar - jawel - de mevrouw, de bruid van mijn band met naam, adres en telefoonnummer genoemd wordt! Alleen een mevrouw, dat wel. Ze heeft haar getrouwde naam aangehouden dus is niet gescheiden, ik ben bang dat de echtgenoot inmiddels overleden is. Wellicht deze week maar eens een voorzichtig telefoontje wagen, khoop niet dat ze me voor één of andere enge telemarketeer houdt..
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
movieman

27 nov 2008, 00:55

Dat klinkt spannend! :mrgreen:

Ik zie de vlindertjes al vliegen...

Groetjes. ;)
eMBee

27 nov 2008, 03:37

Ik denk dat ze het erg leuk zal vinden. Wellicht dat de naam van je opa een belletje bij haar laat rinkelen. :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 nov 2008, 07:17

Hm, weet ik niet. Die banden komen niet van opa; dat was maar één bandje en dat heb ik je toen laten horen ;) Ik heb deze partij ooit van een klant gekregen op mijn vorige werk, wellicht dat daar de connectie zit. Ben benieuwd!
Thomas Baur
eMBee

27 nov 2008, 08:18

Lekker op CD knallen, ont'ruisen' en geven. Zal ze blij mee zijn!!
Thoon_Loque
Contacteer:

28 nov 2008, 23:16

Geweldig verhaal zoiets!! Ik ben wel nostalgisch aangelegd.

Zo heb ik een tijd geleden wat banden bij een kringloop gekocht, gave muziek stond erop (Alan parsons proj. enz.) Maar op 1 bandje stond een hele familie op die "oma" feliciteert met haar 80ste verjaardag. Vervolgens begint een schoonzoon een heel verhaal te houden hoe hij haar voor het eerst ontmoet had, en hoe hij zijn vrouw (dus de dochter van deze mevr.) heeft leren kennen. (in de week van de moord op Kennedy vertelt hij, in Utrecht)
Ergens vind ik mezelf een beetje een voyeur om dat allemaal aan te horen, maar ik kon het toch ook weer niet laten. Maar na het beluisteren van zo'n band gaat mijn fantasie op de loop en ik zou er bijna een verhaal, zo dik als een boek, van kunnen maken ;)

grappig zoiets ja
AfbeeldingAfbeelding
Remi

29 nov 2008, 00:16

ik kwam ook eens een trouwerij tegen op een 18cm tape.
kennelijk een gelovig stel want het begon met een preek waar de dominee? z'n hele ziel en zaligheid in legde.
ik heb wel medelijden met de mensen die het allemaal moesten aanhoren want er kwam geen eind aan.
spoel je de band een stuk verder, preek. naar het midden, preek. allemachtig! naar het eind: nog steeds!!! :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Maus0611

29 nov 2008, 00:20

Ik heb een klein philips bandrecordertje uit de jaren 50/60.
weet het type zo niet, maar er zaten kleine bandjes bij, in originele doosjes etc, alsof het zo was weggezet.

Hierop ook leuke opnames terug gevonden, maar nooit een naam of iets gehoord.
Josbourne
Contacteer:

15 dec 2008, 19:41

Thomas, heb je al gebeld of niet? Of die man nu overleden is of niet, misschien staat het telefoon abbo wel op haar naam... In elk geval, ik geloof niet in toeval met zulke dingen, daarvoor maak ik te veel 'toevallige' dingen mee :) Bel ze!:)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 dec 2008, 20:24

Nog niet gedaan nee, maar je hebt gelijk. Met sommige dingen moet je niet wachten :) Even mijn verhaal in mijn hoofd op een rijtje zetten en dan bel ik morgenavond :)
Thomas Baur
pe1dna

18 jan 2009, 19:35

En wat is het geworden?
mcTommi
Contacteer:

27 mei 2009, 00:52

nounenounounou ?????
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
pe1dna

20 aug 2009, 06:21

Helaas :(
Thomas
Site Admin
Contacteer:

20 aug 2009, 06:51

Tja, er is even een verhuizing tussendoor gekomen ;) Maar ook vanuit de Achterhoek kan ik dit wel even doen. Wordt vervolgd... :wink:
Thomas Baur
pe1dna

16 dec 2009, 20:59

nounounounou?
Plaats reactie