SENA, BUMA en STEMRA

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
motoindo
Contacteer:

23 apr 2018, 13:52

Ik ben door een klein restaurantje gevraagd om advies uit te brengen voor een achtergrond geluidsinstallatie, een van zaken die dan voorbij komen is de verplichte afdracht van luistergelden aan Sena. Sena is een organisatie die de rechten van muzikanten en producenten regelt. Zij krijgen van ons een vergoeding als hun muziek in het openbaar gedraaid wordt. Elke dag zetten wij ons in voor onze rechthebbenden. Dat zijn er nu ruim 30.000.

Goed, prima, het is denk ik niet meer dan redelijk/eerlijk dat de makers van de muziek die je ten gehoren brengt er ook wat aan overhouden maar bij het aanschouwen van de tarieven die die lui in rekening brengen was het toch even schrikken:

Afbeelding

Ok, in het geval van het kleine restaurantje met 9 tafels en een oppervlakte van krap 70m2 betekent dat een tarief van 781 euro. Maar wacht, we zijn er nog niet want dit is de afdracht naar de muziekanten en productenten. Er bestaat ook nog zoiets voor een afdracht naar Buma/Stemra die als doelstelling heeft het bevorderen van de materiële en immateriële belangen van auteurs en hun rechtverkrijgenden, uitgevers en uitgeversbedrijven, zonder winstoogmerk voor zichzelf.

Afbeelding

Bovenop de 781 euro komt dus nog een Buma/Stemra heffing van 519,24 ex waarmee het totaal uitkomt op 1409,28 per jaar. De variant met korting bedraagt 940 euro maar geld voor zover ik kan beoordelen alleen het eerste jaar van aanmelding? Ben ik nou zo'n zeurpiet of is dit bedrag redelijk aan de hoge kant ? Zijn er hier ook lui met tips voor een meer betaalbare - legale ! - route ?

Je zou trouwens verwachten dat rechtenvrije muziek zoals aangeboden via SoundCloud hier vrij van is maar de voorwaarden van die dienst lezende is ook dat geen uitweg.
movieman

23 apr 2018, 14:23

Daar kom je juridisch niet omheen, de wet zit helemaal dichtgespijkerd zonder gaatjes helaas. Overigens betaal je tegenwoordig op alles auteursrechten: PC's, HDD's, USB-sticks, mobieltjes, enz... Als er bluetooth op je elektrische tandenborstel of wasmachine zit dan ben je volgens mij ook al het haasje...

Als klanten hun eigen geluidsdragers meebrengen naar het restaurant en vragen of die worden afgespeeld dan zou dit misschien een weg kunnen zijn om de wet te omzeilen, maar dit moet je voor de zekerheid navragen bij een jurist... Ik meen dat het hebben van een apparaat wat in staat is muziek te reproduceren al voldoende is om rechten te mogen heffen...
motoindo
Contacteer:

23 apr 2018, 15:23

Het is even zoeken maar heb er inmiddels 2 gevonden, de eerste is van koninklijke horeca nederland die voor € 14,95 per maand of € 169,95 per jaar een abbo aanbied. Geen top 40 werk maar wat ik tot dusver gehoord heb geen slechte kwaliteit voor het geld.

Een andere aanbieder is TribeOfNoise die vanuit Amsterdam opereert, maar eens langs gaan dus.
gromsound
Contacteer:

23 apr 2018, 16:24

en wat ook nog kan is rechtenvrije muziek (100? jaar oud, klassiek) zelf spelen op de philicorda 8) Unieke gimmick voor een restaurant haha.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Karsten

23 apr 2018, 16:50

:lol: Had ik dat maar geweten, André!
Een week of twee geleden stond er nog een Pianola-met-collectie-rollen hier in een KL voor 200,-
Als je het afzet tegen zo'n abo van 14,95 p/m dan heb je het er in minder dan 14 maanden uit getrapt (tenzij je er een elektromotortje in knutselt :wink: ).
:idea: Elektrisch pianospelen is wel duurzaam, modern en hip! :lol: :mrgreen:

Te koop: https://www.pianolavereniging.nl/index.php?id=65
Meten is weten en weten wat je meet.
sjonny

23 apr 2018, 19:32

Hoi Chris,

Ja je komt niet onder die geldklopperij uit helaas. Het restaurantje kan zich beter aansluiten bij een belangenvereniging van mkb horeca of zoiets. Die hebben een pakje waar alles in zit voor audio en video maar ook voor drukwerk (reprorecht).

Wat ik het gekke vind dat al die artiesten(de bekendste) bulken van het geld en hier in NL zijn er van die clubs die daar vrolijk mee van eten......

Betaal je 't niet en je krijgt zo'n azijnzeiker over de vloer dan betaal je eigen helemaal scheel.

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
David
Contacteer:

23 apr 2018, 20:21

Die Buma gasten maken het heel bont hoor. Laatst wilde ik een behuizing voor een HDD kopen. Ook had ik nog andere spullen bijeen geraapt (voor zo'n 300 euro aan zooi). Sta ik bij de kassa.... hdd behuizing was 9,95 euro, komt er een paar euro bij. Buma munten voor 'HDD opslagmedia'.

Dus ik zeg zo: dit is een leeg doosje, geen opslagmedium, dus niks opcenten!

Nee meneer, dat moet echt. Ik heb bedankt en ben weggelopen. No sale. Ook die 300 euro aan spullen niet.

Online besteld. Geen gezeur en geen Buma bonus.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
movieman

23 apr 2018, 20:40

Meestal worden die extra procenten online niet vermeld maar je betaalt ze wel volgens mij.
David
Contacteer:

23 apr 2018, 20:45

Denk het niet, bij de HDD's en CD's (ja ze verkopen ze nog) stond het wel vermeld.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
ben

23 apr 2018, 21:29

En dan vraag ik mij af, welk gedeelte van de afdrachten daadwerkelijk bij de artiesten/componenten terecht komt, want het in stand houden van de Buma-Stemra en Sena organisatie (salarissen, kantoorruimte, enz.) zal ook nog wel het nodige kosten.

Dit doet mij denken aan een aantal jaren geleden: elke organisatie met kopieerapparaat kreeg mbt. de auteursrechten een aanslag van Buma-Stemra. De hoogte daarvan werd bepaald door het aantal kopieën via de teller. Wat werd gekopieerd maakte voor wat betreft de aanslag niets uit. En dus betaal je ook als je alleen eigengemaakte handleidingen kopieert.
Robertvs

23 apr 2018, 22:37

Inderdaad Ben, deze dame van de Buma/Stemra moet ook eten ...
Afbeelding
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
Plaats reactie