MQA

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Matthieu

10 sep 2017, 15:14

Laatst las ik een artikel over MQA dat sterk in opkomst zou zijn. De muziekkwaliteit zou die van het origineel benaderen terwijl de bestanden minstens zo klein zijn als een MP3. Iemand ervaring mee?
Volvo for life, Philips forever
Will
Contacteer:

10 sep 2017, 15:31

Master Quality Authenticated (MQA) is an audio codec using lossy compression[1] and a form of file fingerprinting, intended for high fidelity digital audio internet streaming and file download.[2] Launched in 2014 by Meridian Audio, it is now owned and licensed by MQA Ltd.
Hmm, "file fingerprinting", dat riekt naar "watermarking".
Eerste indruk: een 'uitvinding' van de muziekindustrie om meer controle te krijgen. Voor de rest oude wijn en nieuwe zakken en veel cognac en sigaren.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
movieman

10 sep 2017, 15:39

:text-+1:
Lossy compression betekent per definitie kwaliteitsverlies. :twocents-mytwocents:
ChromeMaximaII

10 sep 2017, 16:35

Lossy kan heel goed klinken, maar de hedendaagse bandbreedtes en opslagcapaciteiten maken dat nog amper noodzakelijk. Dat fingerprinting is inderdaad weer de zoveelste poging om een verziekt verdienmodel uit de muziekindustrie overeind te houden. Ze doen maar lekker... :ugeek:
Yde

10 sep 2017, 16:48

FLAC (Lossless) vind ik tot nu toe nog steeds het beste klinken, op de tweede plaats komt 320kbps mp3 (Lame).
cyrano

10 sep 2017, 17:58

Op hedendaagse harddisks zie ik het nut van compressie niet meer voor audio...

Als je een phone of een ipod oid moet vullen, ja, want die dingen hebben veelal een beperkte opslag. En dan zou FLAC (of AAC voor de Mac) een hele mooie oplossing zijn. Alleen ondersteunen die dingen dat vaak niet, buiten AAC en Apple devices. Dus is voor mij de kous af, want ik heb toch maar een hele beperkte audio lijst op m'n phone.

Maar op een computer of een AV speler heb je dat probleem toch niet? Een terabyte opslag kost ongeveer 60 €. Dat zijn honderdduizenden songs, uncompressed. Wie vindt z'n weg nog in zo'n bos? :roll:

1 CD = 600 MB
1 HD van 2 TB kan dus meer dan 3.000 CD's bevatten. Ik heb geen 3.000 CD's. :whistle:

Ik heb wel een andere audio verzameling. Geen muziek, maar gewoon geluiden. Zo'n 70 GB ,voor 25.585 bestanden. 90% uncompressed, maar de meeste zeer kort. En dat is een ander probleem om te managen. En ik wil me de kop niet breken aan welke bitrate ik dit ga renderen om geen kwaliteitsverlies te hebben. Soms is 64 kbps bruikbaar, meestal is 256 al overkill. En de "besparing" aan opslag aan 320 kbps is dan weer verwaarloosbaar.
movieman

10 sep 2017, 20:06

@ cyrano: het lossless formaat van Apple is ALAC. AAC is heel iets anders, deze lossy audiocodec wordt o.a. gebruikt voor DVB-T2.

@ Yde: FLAC, APE en ALAC zijn lossless dus geen verschil met het originele bestand, je zou dus ook geen verschil mogen horen, hoor je dit wel dan is er iets mis (met je decoder).

@ CMII: mensen die tegenwoordig nog CD's kopen of muziek downloaden, moeten mijns inziens naar de KNO-arts en studiotechnici hebben het verkeerde beroep gekozen, maar dat is ook mijn mening.
Laatst gewijzigd door movieman op 10 sep 2017, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
gijzje

10 sep 2017, 20:12

@ cyrano: het lossless formaat van Apple is ALAC. AAC is heel iets anders, deze lossy audiocodec wordt o.a. gebruikt voor DVB-T2.

@ Yde: FLAC, APE en ALAC zijn lossless dus geen verschil met het originele bestand, je zou dus ook geen verschil mogen horen, hoor je dit wel dan is er iets mis (met je decoder).
Oprechte dank voor de uitleg, weer wat bijgeleerd...
"ik kom gewoon oren te kort. "
movieman

10 sep 2017, 20:14

Dit wist jij toch wel... :think:
bramjacobse
Contacteer:

11 sep 2017, 11:30

Wat leesvoer voor regenachtige dag..:-) MQA-Technical_Analysis-Hypotheses-Paper

Onderzoekje
movieman

11 sep 2017, 15:27

Jezus wat een lap tekst! :shock:

Tegenwoordig wordt in de studio's al alles verkloot dus die hele high-res audio is BS en heeft totaal geen zin. Geluidstechnici moeten terug naar de basis, misschien eens op cursus gaan bij Hans of Piet...
cyrano

11 sep 2017, 16:16

Je hebt helemaal gelijk. Ik haal die twee altijd door mekaar...
@ CMII: mensen die tegenwoordig nog CD's kopen of muziek downloaden, moeten mijns inziens naar de KNO-arts en studiotechnici hebben het verkeerde beroep gekozen, maar dat is ook mijn mening.
Ik weet niet of er vandaag relatief meer rommel gemaakt wordt dan vroeger, ik denk het eigenlijk niet. Er wordt gewoon veel meer muziek gemaakt, uitgebracht. En dan neemt natuurlijk de hoop rommel ook toe.

Wat me alleen verbaast is dat de producties van huizen met faam zo slecht zijn. Daar zitten middelen en mensen met kennis. Dat een home recorder wel eens faalt, verbaast me niet. Maar relatief doen die't nog beter dan de groten.

En met film lijkt dat nog veel zotter. In de USA kan men geen film meer maken met een budget van minder dan honderd miljoen of zo...
movieman

11 sep 2017, 17:32

De kwaliteit van nieuwe(re) TV-series en films op BD vind ik ook maar belabberd ondanks de idiote budgetten. Ik heb dat al eens vaker gezegd: de beelden hebben onnatuurlijke kleuren, groenachtig en veel te donker en nee het ligt niet aan mijn high-endplasma met THX-certificering! Volgens mij is de Hollywood-beeldkwaliteit zo vanaf 2010 hard achteruit gegaan. Ik weet niet wat ze verkeerd doen... De "moderne" Duitse Tatort, die toch eigenlijk aan hoge standaards zou moeten voldoen, heeft hetzelfde probleem, ze doen iets met het beeld wat niet deugd, de poging om het één en ander in Dolby Digital op te nemen, gaat idem mis, de verhoudingen kloppen niet, stem is veel te zacht in vergelijking met de fx, je moet de TV idioot hard zetten om überhaupt conversaties te kunnen volgen en als er een BMW langs komt gevliegen dan staat politie aan de deur, jullie weten wat ik bedoel...
piet2401

12 sep 2017, 08:01

Helemaal mee eens. Movie.
Ze willen een extr gevoel oproepen en dan gaan ze dus klooien aan de kleuren etc.
Dus moet het in het donker of met zo'n overdreven HDR kleurtje.
Spraak is idd ook heel beroerd, ook bij TV series een steeds groter probleem.......
Vroeger was alles beter......... in iedere geval wel beeld en geluid.
Plaats reactie