CD 202 - Nog iets mee te beginnen?

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

THCyclist

06 jan 2016, 22:11

Hallo,

In een ver verleden heb ik deze CD 202 overgenomen voor f100,- . Hij deed het toen nog prima. Na een tijdje is de time display er mee opgehouden.

Nu, na 2 verhuizingen, heb ik eindelijk de ruimte en tijd om 'm weer eens aan te zetten. Eigenlijk wil ik 'm wel houden, maar de andere gebruiker van de zolder heeft me al zo vaak gevraagd wat ik in hemelsnaam met dat antieke rotding moet dat ik 'm misschien wel kwijt moet raken. Na wat gegoogeld te hebben kwam ik hier uit.

Ik heb (ook onder druk) mijn grote Technics boxen al bij de kringloop gebracht, dus moet ik het met een simpele koptelefoon doen. Hierop geeft de 202 wat gekraak. In zachte stukken niet, zodra er een harder stukje langs komt begint ie te kraken. Een beetje een statisch geluid.

Het tapedeck onder de versterker geeft geluid zonder kraak, dus ik denk niet dat het aan de versterker of de koptelefoon ligt.

Zelf repareren gaat het niet worden. Is hier nog iets aan te doen, is het nog de moeite waard, wat is ie nog waard?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 jan 2016, 23:29

Hallo en welkom hier!

Een leuke speler, die CD202. Een exemplaar uit de eerste generatie, net als de CD100 en CD303. Oerdegelijk van binnen maar niet onverslijtbaar, zoals je merkt.

Wat betreft dat display; die gaan inderdaad wel eens stuk. Er zijn nieuwe te krijgen, namaak, voor 40-60 Euro. Beetje prijzig maar als purist heb je dat ervoor over, het ding moet tenslotte tiptop zijn :wink:

Het krakende geluid ken ik wel, kan diverse oorzaken hebben. Variërend van vuile steekcontacten, losgeraakte printsolderingen of versleten elco's. Met wat pech is er een IC op de decoder print stuk, dat is een zoektocht.

Ben je zelf handig en wil je er wat tijd in steken, dan kun je beginnen met alle elco's te vervangen en de solderingen op de printplaten netjes opnieuw te solderen. Kant en klare elco revisie setjes zijn daarvoor in de webshop te koop.

Het is in elk geval niet simpelweg "een draadje" of "een zekeringetje" zoals sommige van mijn klanten soms bemoedigend zeggen wanneer ze een volledig overleden toestel op mijn werkbank deponeren. "Het is vast iets kleins, want hij heeft het altijd gedaan" hoor je ook vaak, maar gaat bijna nooit op. In elk geval zeker de moeite waard om dit mooie stukje erfgoed te redden, maar reparatie kan, zelfs tegen gunstig tarief, nog wel oplopen. Mocht je serieus belangstelling hebben om deze mooie speler te (laten) repareren, stuur mij gerust een PB of mail.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
mae

06 jan 2016, 23:33

En anders is hij in de huidige staat vast nog wel kwijt te raken voor een paar tientjes (edit: je hebt zo te zien al een bod gekregen van 100 euro, dat lijkt mij vrij netjes). Kringloop is toch weer zonde, altijd kans dat ze hem niet herkennen en afvoeren. Of je laat hem opknappen natuurlijk.

Voor het geval je het leuk vind om te weten: het typeplaatje zegt dat hij in week 48 van 1983 gebouwd is in Hasselt, Belgie en dat het mogelijk om het 1335'ste exemplaar van dit type gaat. Een vrij vroege dus voor dit soort speler (modelreeks met deze vormgeving), alleen type CD200 zat hier nog voor en is waarschijnlijk minder dan een jaar op de markt geweest.
Laatst gewijzigd door mae op 06 jan 2016, 23:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Robertvs

06 jan 2016, 23:45

Zelf repareren gaat het niet worden. Is hier nog iets aan te doen, is het nog de moeite waard, wat is ie nog waard?
Zo'n mooie degelijke speler MOET je laten repareren ! Zoiets moois krijg je nooit weer.
Echt... gooi er, pak 'm beet, 150 euro tegenaan, en 't ding gaat weer decennia lang mee.
En geloof me, deze oudjes kunnen het opnemen tegen de huidige generatie cd-spelers.
Ook met gecopieerde CD's kunnen ze HEEL goed overweg. Ik heb zelf de CD204, nieuw gekocht midden jaren '80 , die speelt hier nog regelmatig de sterren van de hemel.
Ik zeg dus DOEN !

Mocht je 'm willen verkopen in huidige staat dan is ie zeker nog 100 euro waard (wil niet vooruit lopen op de zaken, maar daar wil ik 'm wel voor hebben)

Maak een pragmatische beslissing
Succes,
Robert
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
Will
Contacteer:

07 jan 2016, 08:45

Nou nou 100 euro voor een kapot ding dat meer dan dertig jaar oud is, dat is lekker de prijs/verwachting opdrijven.
De kiloprijs plus wat een gek er voor geeft lijkt er meer op: een tientje, maximaal twee.

Zoals al gezegd zit er meestal een hoop werk (en de nodige kosten) in om het apparaat weer op gang te krijgen en dat wordt nogal onderschat. En wat heb je dan: alleen iets waar de liefhebber warm voor loopt.

Dus op de vraag "nog iets mee te beginnen": Ja, voor de echte liefhebber wel en als je zelf die liefhebber bent en niet handig genoeg, dan moet je er wat geld in steken om hem te laten maken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Turbo.d
Contacteer:

07 jan 2016, 08:58

tja en dan vinden we straks op MPL weer een advertentie met als tekst: "Voor de liefhebber" of met andere woorden. als jij er warm voor loop mag je mij een dikke prijs betalen.

ik zie de term liefhebber op marktplaats continue voorbij komen, maar met prijzen daarbij waarvan ik vind dat ze het produkt niet rechtvaardigen.

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 jan 2016, 15:21

Okee. Laten we, voordat de discussie een onaangename bocht neemt, even onze blik houden op de vraag die gesteld wordt door de topic starter :) Samengevat is de conclusie op dit moment:

Ja, zeker laten repareren. Dat kan wel wat geld kosten, maar is - volgens liefhebbers - beslist de moeite waard. Je kunt het toestel ook in de huidige staat van de hand doen, maar houd dan rekening met een verkoopprijs die overeenkomstig de staat van het toestel is.

Wat er vervolgens wel of niet op Marktplaats, per e-mail of per PB gebeurt, kan niemand voorzien of beïnvloeden. Maar laten we in het kader van het nieuwe jaar, eens uitgaan van het goede in de medemens :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
movieman

07 jan 2016, 16:57

Wel zonde van die luidsprekers! Ik heb er natuurlijk helemaal niks mee te maken maar wat bedoel je met "onder druk", vrouwlief of de buren? Die pruldingetjes van tegenwoordig hoef ik niet in mijn huis, ik houd mijn oude (grote) Philips apparaten in ere en geen mens op de wereld die dat verbiedt.
THCyclist

07 jan 2016, 22:07

Ik heb ook wel interesse in een ruil.
Ik heb nog een hele zooi bandjes, en het casettedeck dat er nu staat is niet goed meer, heeft minstens een schoonmaakbeurt en vast wel revisie nodig, maar het is niet echt wat je noemt high-end of antiek: Pioneer CT-W550R - er staat er een werkend op MP nu voor €19 .

Een betere platenspeler dan de plastic fantastic FP563 heb ik ook interesse in. Een werkende CDspeler zou ook leuk zijn. Allemaal zilverkleurig zou leuk zijn, en ik ben merkgebonden noch veeleisend qua geluid. Goed is goed genoeg.

Die boxen, tja, die had ik gegoogled, die waren niet echt wat waard. En grote kasten. Pick your battles dan.

Deze Technics onderdelen had ik ooit. Opruimwoede, verhuizingen, dubbel, kapot, ze hebben het niet overleefd. Niets bijzonders, maar ik herinner me nog wel het fijne fingerspitzengefühl van de knopjes.
IMG_20160107_202321753.jpg
Harrie
Contacteer:

07 jan 2016, 23:00

Ik heb ook wel interesse in een ruil.
Ik heb nog een hele zooi bandjes, en het casettedeck dat er nu staat is niet goed meer, heeft minstens een schoonmaakbeurt en vast wel revisie nodig, maar het is niet echt wat je noemt high-end of antiek: Pioneer CT-W550R - er staat er een werkend op MP nu voor €19 .

Een betere platenspeler dan de plastic fantastic FP563 heb ik ook interesse in. Een werkende CDspeler zou ook leuk zijn. Allemaal zilverkleurig zou leuk zijn, en ik ben merkgebonden noch veeleisend qua geluid. Goed is goed genoeg.

Die boxen, tja, die had ik gegoogled, die waren niet echt wat waard. En grote kasten. Pick your battles dan.
Je zou ook nog eens een keer naar MFB kunnen luisteren ( dan ben je wel "verkocht".... :mrgreen: )
dat scheelt veel ruimte en je hebt geen grote boxen meer nodig.
Een goede platenspeler, CD 202 (laten) repareren en een goede voorversterker : klaar !
En meteen de beste setup met zo min mogelijk apparaten. ( uitbreiden kan dan altijd nog ).
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
THCyclist

07 jan 2016, 23:25

De opstelling op zolder is niet echt geschikt voor een stereo hifi boxen setup. Een goede bureau set past hier beter. Goed genoeg voor achter het bureau zitten of op zolder bezig zijn.

Als amp heb ik een Creek 5350 SE, die zou goed moeten zijn.

Ik ben best fan geworden van de MFB, maar daar moeten nog wat jaartjes overheen voordat die hier in huis tot hun recht gaan komen.

--
now listening to: Ultravox - 1986 - U-Vox via Philips FP563 via Creek 5350 SE via Philips SHP2000
Cheap via Duur via Cheap. Ik kan weer van m'n platen genieten, stap 1 is volbracht :)
gromsound
Contacteer:

09 jan 2016, 13:06

Neem type 541 de emmefbeebies, ideaal voor op of onder het buro of aan de pc.
Later in de huiskamer slaan ze nog steeds geen slecht figuur dus twee keer opgelost!

Een cd202 is geen oud schroot maar een klassieker van blijvende waarde, ook geluidstechisch beter dan menig nieuwer knuppelding uit china. Je zolderdeler moet maar eens bijlezen hier.....

Succes!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
THCyclist

09 jan 2016, 22:46

Mijn bureau staat vol genoeg zonder 4 pakken melk aan elke kant van mijn monitor, dus dat gaat 'm niet worden.

Hij mag wel blijven staan hoor, als ie het maar doet, en als het maar geen eeuwig project wordt...
mthecatlover
Contacteer:

09 jan 2016, 22:59

now listening to: Ultravox - 1986 - U-Vox via Philips FP563 via Creek 5350 SE via Philips SHP2000
Cheap via Duur via Cheap. Ik kan weer van m'n platen genieten, stap 1 is volbracht :)
Ultravox on vinyl, :clap:
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
Plips

12 jan 2016, 11:31

Past de display van een CD160 er niet in dan?
Die vind je nog wel eens voor een vijfje of zoiets...
Da's ook een fijn spelertje, alleen niet zo degelijk als de CD202 en zijn tijdsgenoten.
Het restant van de CD160 zou dan hier ook wel als donordelen zijn verdere weg kunnen vinden?
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Plaats reactie