24 bits programma materiaal

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

esgigt

14 okt 2013, 19:24

Om het CD kopje maar te misbruiken voor digitale media in het algemeen, het volgende:

De levensduur van 16 bits materiaal loopt een beetje ten einde door de beschikbaarheid van 24 bits en 32 bits DAC's. Dat de grote maatschappijen daarop inhaken verbaast me eigenlijk niet.
Op de site van HiFi.nl zag ik het volgende artikel : http://www.hifi.nl/artikel/21162/Univer ... u-ray.html
Platenlabel Universal kondigt aan onder de noemer High Fidelity Pure Audio een serie classic albums van legendarische bands en artiesten op Blu-ray op de markt te brengen. Op die schijfjes kan muziekfiles in de hoogst mogelijke kwaliteit worden gezet. Volgens Universal zijn de bestanden minimaal 24-bit/96 KHz.

Fysieke audiodragers zijn door de digitalisering van de markt natuurlijk zo dood als een pier, maar Universal hoopt audiofielen en mensen die nog wat in hun handen willen hebben tegemoet te komen. Blu-ray biedt niet alleen de mogelijkheid muziek in de hoogste mogelijke kwaliteit, zonder enige compressie, te presenteren, de muziek kan ook in verschillende geluidsformaten worden afgespeeld.

Classic albums van bijvoorbeeld Amy Winehouse, The Rolling Stones, Marvin Gaye Bob Marley, Nirvana, Queen, John Coltrane en Jonas Kaufman zijn onder handen genomen en kunnen zowel op standaard 2.0 als 5.1 surround worden afgespeeld vanaf de Blu-ray. Daarnaast is op een dergelijk schijfje voldoende ruimte om de audio ook in Dolby True HD en DTS HD Master Audio te beluisteren.

“We zijn erg enthousiast over het potentieel van High Fidelity Pure Audio”, laat Olivier Robert-Murphy, ‘head of new business’ bij Universal Music Group, weten in een persverklaring. “Het stelt muziekliefhebbers in staat het werk van onze artiesten te beluisteren op een wijze die niet eerder mogelijk was. Zodra je een High Fidelity Pure Audio opname hoort, kun je de volledige rijkdom en diepte van de visie van de artiest horen.”

Overigens levert Universal bij aanschaf van een Blu-ray uit de High Fidelity Pure Audio serie ook MP3-downloads op een meer gangbare bitrate bijgesloten om op andere apparaten dan een Blu-ray speler te beluisteren.
Lijkt mij een erg leuke en mogelijk audiofiele wending. Wat denken jullie?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Laurens

14 okt 2013, 20:46

Distribueer de hoge resolutie bestanden ook maar via internet dan... Voor een paar honderd heb je een professionele geluidskaart die veel even dure consumentenapparatuur achter zich laat...
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
movieman

14 okt 2013, 21:06

Stelletje sukkels bij Universal anders kan ik niks zeggen. Als ze diezelfde randdebielen achter het mengpaneel hebben zitten als bij moderne CD-producties dan weet ik het wel... Doe mij maar een goed opgenomen 16-bit CD en een DAC7 i.p.v. al die onzin. Het wordt er echt niet beter op met meer bits en hogere samplerates. Amy Winehouse is op CD al niet om aan te horen zo overstuurd is het (om maar een voorbeeld te noemen).

Off topic: bij de NOS denken ze ook dat ze meer kijkcijfers krijgen omdat ze het weer op een plasma van een ton presenteren... Hoe noemen we dat, ignorantie?

@ die meneer hieronder: dat was de mop van de eeuw! Geweldig! :lol:
Laatst gewijzigd door movieman op 14 okt 2013, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
cyrano

14 okt 2013, 21:09

Op de beurzen zijn de koersen van de nullen plots erg gestegen :lol:
Harmony

14 okt 2013, 22:49

Super Audio (SACD) 24 bits was ook al geen groot commercieel succes afgezien van de gepretendeerde verbeterde geluidskwaliteit...

De levensduur van normale 16 bits CD's lijkt mij vrij lang....Heb nog CD's uit '82 en die klinken nog steeds voortreffelijk...
De opnamekwaliteit is toch alles bepalend. Het medium doet er dan wat minder toe.

Pas nog een Philips CD 160 speler gekocht en die klinkt ook nog uitstekend...Klinkt eigenlijk niet slechter dan het tegenwoordige SACD spul...De vooruitgang in de techniek zeker op het gebied van de audio is relatief 8)
tim89

15 okt 2013, 10:18

movieman schreef:Stelletje sukkels bij Universal anders kan ik niks zeggen. Als ze diezelfde randdebielen achter het mengpaneel hebben zitten als bij moderne CD-producties dan weet ik het wel... Doe mij maar een goed opgenomen 16-bit CD en een DAC7 i.p.v. al die onzin. Het wordt er echt niet beter op met meer bits en hogere samplerates. Amy Winehouse is op CD al niet om aan te horen zo overstuurd is het (om maar een voorbeeld te noemen).

helemaal mee eens
alleen voor mij een TDA1541 DAC :wink:
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
movieman

15 okt 2013, 11:13

Ja ok maar dan wel een double crown (S2) hè... 8)
tim89

15 okt 2013, 11:21

inderdaad met een mooie S2
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
RobbinM

15 okt 2013, 11:50

Een aantal albums heb ik al op 24/96 of hoger, in flac of wave formaat, hier en daar ape of ogg vorbis...
Het verschil met MP3 is overduidelijk (zelfs ten opzichte van 320Kbit/s) vooral wanneer er veel muziek tegelijkertijd op verschillende toonhoogtes te horen zijn, is het goed te horen.
Het verschil tussen CD en 24/96 opnames is moeilijker te horen, maar kan nog steeds een verschil maken.
Veel concerten op blu-ray zijn al in een hogere bitrate opgenomen, daar luister ik dan ook soms naar, en het beeld er bij is ook leuk.

Het enige wat ik nog van SACD hoor komt binnen via de nieuwsbrief van ThePiedPiper, u weet wel, die luidsprekerbouwer die ooit Philips units gebruikte.

Verder ben ik het roerend eens met diegenen die vinden dat er veel slecht gemasterde muziek is. In een ander topic op dit forum heb ik een tip gelezen: MFSL opnames, opnieuw gemasterd, zonder loudness war... Ik heb nog een mooie MFSL SACD van Dire Straits - Brothers In Arms gevonden, hoe dat klinkt beantwoord ik graag via PM.

Verder geloof ik wel dat er een soort ommekeer aan de gang is wat betreft loudness. Waar het eerst niet hard genoeg kon, word nu toch weer voor meer dynamiek gekozen, ook al is het aantal albums dat zo word opgenomen nu nog wat beperkt, ik geloof wel dat dat gat groeien.
esgigt

15 okt 2013, 14:30

Voldoende beschikbaarheid van kwalitatief goed 24bits en 96/192Khz materiaal zou natuurlijk ook bij een presentatie van de DHCP-2 aanleiding kunnen zijn voor een vergelijkende demonstratie...

Ik verwacht er wel wat van. Verschillen zullen naar ik verwacht meer op het gebied van kleine details en ruimtelijkheid zijn.

En dan maar hopen dat Chris, David, Peter of iemand anders een goede 96/192Khz DAC ter beschikking kunnen krijgen. Ikzelf ben uitermate benieuwd. Jammer dat Philips zelf niet meer actief is in deze branche...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
movieman

15 okt 2013, 14:41

De enige meerwaarde van BluRay is dat de muziekindustrie nu 8 kanalen kan vervormen en oversturen i.p.v. 2. Die idioot hoge bitrates en samplerates hebben totaal geen zin, maar goed ik val in herhaling. Een CD is in beginsel berekend op het menselijk gehoor en die voldoet dus prima voor natuurgetrouwe registratie van geluid. We zijn geen vleermuizen dus al die extra bits zijn voor ons niet hoorbaar. Iets wat ruimtelijk(er) klinkt hoeft niet automatisch te betekenen dat de geluidskwaliteit beter is.
RobbinM

15 okt 2013, 16:06

@movieman: het verschil is te horen. Maar het verschil is niet zo groot als tussen MP3 en CD bijvoorbeeld. Het is niet significant verder, en niet groot genoeg voor velen om nieuwe apparatuur en media te kopen.
esgigt schreef:Voldoende beschikbaarheid van kwalitatief goed 24bits en 96/192Khz materiaal zou natuurlijk ook bij een presentatie van de DHCP-2 aanleiding kunnen zijn voor een vergelijkende demonstratie...

Ik verwacht er wel wat van. Verschillen zullen naar ik verwacht meer op het gebied van kleine details en ruimtelijkheid zijn.

En dan maar hopen dat Chris, David, Peter of iemand anders een goede 96/192Khz DAC ter beschikking kunnen krijgen. Ikzelf ben uitermate benieuwd. Jammer dat Philips zelf niet meer actief is in deze branche...
Ik gebruik een Creative geluidskaartje (X-Fi Elite Pro) die over zulke DACs beschikt.
Afbeelding
Hij is alleen niet zomaar uitgebouwd, zal mijn hele PC dan meenemen, wat ook geen probleem is.
movieman

15 okt 2013, 16:17

Mooi spul maar ik koop niks van Creative, ben door schade en schande wijs geworden, service is kl*te en er zijn geen reserveonderdelen te krijgen dus kapot=weggooien=niet met movieman. :x

Ik heb een Terratec trouwens. :D

Groetjes. ;-)
RobbinM

15 okt 2013, 16:22

Eensch.
Na windows XP ben ik de helft van de functionaliteit kwijt.
Erg jammer, volgende keer niet meer van creative dus.
movieman

15 okt 2013, 16:29

Ik ken de kaart, het is een schandalig duur ding en nu zit je ermee in de maag. Zonde hoor! Ik draai nog steeds XP op een heel oude PC omdat ik mijn PCI-kaarten anders niet meer kan gebruiken. Gekkenwerk is het alsmaar altijd alles nieuw kopen... Mensen hebben sowieso niks meer te besteden, ik althans niet meer, repareren is veel goedkoper en slimmer in deze tijden. Vanaf januari geen we nog meer bloeden, zolang Rutte, Willem en kornuiten hun BMW's met chauffeur betaald krijgen, is alles prima, nietwaar... Sorry off topic, ik moest ff spugen hahaha.
Plaats reactie