Kwaliteitsverschillen CD spelers

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Hobbit13

08 mei 2013, 10:10

Remi schreef:Voor zover mij bekend was dat inderdaad het verschil.
Er wordt ook een iets hogere kwaliteit toegedicht aan de niet-Singapore versie maar dat kan ik niet onderschrijven.
Ik weet niet zeker meer of er ook in het mute-circuit op de uitgangen nog een verschil was, zou ook nog kunnen.
Europese versies zijn idd robuuster, bv stevigere behuizing, en hier en daar wat duurdere componenten. De Singapore versies hebben wel iets nieuwere electronica. Versterkers hadden een betere "soft-clipping", en cdspelers betere regel-ic's. Verschillen zijn idd minimaal. Ik zou voor de europese versies gaan. (en de FA950 is ruim krachtiger dan de FA951)

Muting transistoren zitten in alle 9serie cdspelers, weghalen helpt. DCblocker elco's in de uitgang weg halen helpt nog meer. Betere opamps helpt ook heel veel. Maar het blijft een bitstreamer, dus echt geniale geluidskwaliteit krijg je er nooit uit.
Albert900

10 mei 2013, 00:02

Hmmm, vind die bitstreamers niet zo slecht. Beter dan de lineaire 16-bitters of de eerste 4x oversampling spelers. Maar welke spelers geven dan wel die geniale geluidskwaliteit?
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
David
Contacteer:

10 mei 2013, 07:04

Hobbit13 schreef:Maar het blijft een bitstreamer, dus echt geniale geluidskwaliteit krijg je er nooit uit.
Ken je de theorethische verschillen tussen 14/16 bit DACs(al dan niet met oversampling) en Delta-sigma DACs?

Zoja, waarom vind je de bitstreamers niet geniaal? Zit 'm dat in de uitvoering?

Afhankelijk van je antwoord zal ik aangeven wat ik er van vind (14/16 bitters al dan niet met oversampling, en Delta-sigma's).

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Hobbit13

10 mei 2013, 12:06

David schreef:
Hobbit13 schreef:Maar het blijft een bitstreamer, dus echt geniale geluidskwaliteit krijg je er nooit uit.
Ken je de theorethische verschillen tussen 14/16 bit DACs(al dan niet met oversampling) en Delta-sigma DACs?

Zoja, waarom vind je de bitstreamers niet geniaal? Zit 'm dat in de uitvoering?
Mijn post ging specifiek over de Philips Bitstream DAC's, zoals gebruikt in CD950, en bv ook Marantz CD17. Vooral met de CD17 heb ik veel lopen experimenteren, maar wat je er ook mee doet, er blijft een "wollig" geluid uit komen, alsof er een deken voor je speakers hangt (wel een dunne hoor!).

Als je een oudere Philips Speler pakt, zoals de Marantz CD80, dan heb je dat effect niet. Met een mooie uitput stage, low-jitter clock etc, kunnen die echt fantastisch klinken.

Als Philips nog door was gegaan met ontwikkeling van de Bitstreamers, was er vast wel iets moois uit gekomen. Nieuwe Delta Sigma dacs, zoals de ESS ES9018 klinken fantastisch.
movieman

10 mei 2013, 14:52

De bedoeling van een DAC is om een digitaal opgeslagen signaal zo exact en natuurgetrouw mogelijk te "bemonsteren" oftewel een analoge geluidsgolf te reproduceren (herberekenen). De bitstreamers kunnen dit heel goed.
David
Contacteer:

10 mei 2013, 16:44

Ik deel die wollige beleving van Bitstreamers totaal niet, integendeel.

Als je van een 16 bits cd speler komt (al dan niet met oversampling) en je beluistert daarna een 930, 940 of 950 dan gaat er een wereld voor je open en hoef je geen 16bit meer.

Ik ging van een Philips met 1541's naar een CD930 en heb de CD930 behouden. Zo zie je maar weer hoe klankbeleving kennelijk niet voor iedereen hetzelfde is.

Nou ben ik wel van de cijfertjes en de theorie dicteert ook dat "bitstream" superieur is. Dat kan je natuurlijk verzieken met een slechte uitvoering, maar daarvan is volgens mijn oren geen sprake.

Groet,
David
Hobbit13

14 mei 2013, 10:48

Ik heb een hele tijd met een Philips CD950 gespeeld, en out-of-the-box vond ik dat een fijne speler. Mijn teleurstelling ging vooral over de CD17, die enorm veel duurder en nieuwer is, maar niet veel beter klinkt. Ik had het gevoel dat de DAC chip in de CD17 de beperkende factor was.

De technologie is echt nog wel verder gegaan, bv de Philips DVP9000s klinkt out-of-the-box weer duidelijk beter dan de CD950, terwijl ie een heel stuk goedkoper is. Helaas is dat zo ongeveer de laatste Philips speler (met al lang geen Philips DAC chip meer)
Harmony

25 mei 2013, 22:55

Interessante opinies hier weergegeven over de diverse Philips CD spelers.

Ben ooit begonnen met de Philips 104 als eerste CD speler in 1985.
Die klonk in de meeste gevallen niet geweldig. Achteraf gelukkig maar omdat deze speler voor mij de aanleiding vormde om mijn collectie Lp's maar te houden gezien de geluidskwaliteit van de CD's die kwa klankbeeld ver achterbleven bij die van de LP.

Mijn Philips 104 ging na een paar jaar stuk. En de Philips service centra wisten hem niet definitief te repareren.

Heb toen een aantal vervolg modellen gehad. De nummertypes weet ik niet precies meer. Het was dacht ik de CD 371 een 16 bitter met 4 maal oversampling. Deze CD vond ik erg goed klinken en ik hem dan ook jaren gebruikt.
Op een gegeven moment kwam er een kraakgeluid uit de CD speler en de lade gaf ook steeds problemen.

De volgende modellen spraken mij niet zo aan. Het topmodel van Philips de CD 850 en CD 880 vond ik toen te prijzig.

Omstreeks met de introduktie van de SACD ben ik overgestapt op Sony met zijn SACD speler uit de QS serie.
Een goed klinkende speler waarvan de SACD weergave als spoedig niet meer werkte :shock:
Maar dat is geen ramp aangezien ik toch niet veel SACD speel, gezien ook het beperkte interessante aanbod.

Paar jaar geleden ben ik overgestapt op Sony multikanaal spelers (SCD-XE 597)die ook SACD vlekkeloos weergeven.
Nieuw kostte dit apparaat €150,-
Onlangs heb ik nog tweedehands de Sony SACD (SCD-XE800) twee kanaalsspeler gekocht voor €50.- die zelfs nog in de garantie zit... :D
Een uitstekend klinkende speler die behoorlijk mee kan komen met mijn veel duurdere Marantz SACD speler. Het verschil in weergave kwaliteit is miniem te noemen.

Onlangs bij de kringloopwinkel een Philips CD 160 aangeschaft en wel voor de prijs van €4,50 :)
Alles werkt nog uitstekend op de display na maar dat vind ik niet zo'n probleem
Opvallend is de mooie geluidskwaliteit vol en homogeen met een bijna ouderwets stereobeeld uit het Hi-Fi tijdperk.
De tegenwoordige CD spelers zijn technisch gezien natuurlijk superieur aan de ouderwets 16 bitters maar toch moet ik zeggen dat zij een bepaalde klankkleur produceren die op bepaalde opnamen heel aangenaam en goed is te noemen.

Piano weergave van klassieke muziek is zonder meer uitstekend te noemen en kan zeker een vergelijking met de huidige dure CD spelers aan. Ook pop muziek en jazz krijgen een bijna weer analoge klank met de CD 160.
Wellicht geeft juist de imperfectie van dit apparaat iets speciaals bij de weergave.

Ik ben toch blij met de nieuwe Philips vooral door het feit dat dit apparaat een allesvreter is en CD's die dure en moderne apparaten onmogelijk kunnen afspelen toch afspeelt!
Heb vandaag een serie CD's er op afgespeeld die de hedendaagse dure CD spelers niet kunnen afspelen.
Op deze wijze heb ik 10 onbespeelbaar geachte CD's weer aan mijn collectie mogen toevoegen en dat voor een Philips apparaat van €4,50 8)
David
Contacteer:

25 mei 2013, 23:13

Ik ben van mening dat de foutcorrectie van de CD160 tot de absolute topklasse behoort!

Er is dus weinig wat er op foutcorrectiegebied aan kan tippen.....

Maar, leuk verhaal. Interessante opinies en leuk geschreven, dank je!
Harmony

25 mei 2013, 23:34

David schreef:Ik ben van mening dat de foutcorrectie van de CD160 tot de absolute topklasse behoort!

Er is dus weinig wat er op foutcorrectiegebied aan kan tippen.....

Maar, leuk verhaal. Interessante opinies en leuk geschreven, dank je!
Goed om te horen van een deskundige... :D

Maar ik vind de klankkwaliteit ook heel goed. Pianoweergave is werkelijk uitstekend te noemen.
Pianoklank is voor mij een persoonlijk geluidscriterium. Als de piano niet goed klinkt geef ik geen cent voor de installatie 8) en de CD speler...

Ik krijg na heel veel luisteren steeds meer het idee dat de technische vooruitgang van allerlei afspeelapparatuur heel relatief is kwa geproduceerd geluidsbeeld.

Van de week nog bij Correct een 'topset' gehoord met Klipsch speakers aangesloten op de topline van Marantz. (componenten van €4000,-)
De set was werkelijk niet om aan te horen. Lelijk en ongecontroleerd laag dat de het algehele geluidsbeeld volledig domineerde.
Toehoorders vonden het nog mooi ook...Van strakke en beheerste weergave in het laag schijnt niemand nog gehoord te hebben.
movieman

26 mei 2013, 13:05

De hi-fi van tegenwoordig is om te janken. Die multikanaalsdecoders/omvormers (ook in heel dure apparaten) zijn gewoon bagger in vergelijking met een DAC7 of TDA1541. Ik heb een CD850MkII (nieuw gekocht) en een CD951, daar kan mijns inziens geen plastic fantastic CDM12-loopwerkje uit modern spul aan tippen. Waardeloos gewoon.

Ik heb een blu-ray home theater setje van Panasonic, prachtig ding, super geluid maar stop er geen CD in dan ga je rennen...
tim89

26 mei 2013, 13:18

ben ik met je eens
we hebben wat dat betreft echt een stap terug gedaan

laatst een vriend hier geweest die een paar dagen het nieuwe topmodel speler van Marantz mocht lenen om te kijken of het wat voor hem is
hier aangesloten en we vonden het niks
mijn oude DAC960 klonk beter

het zelfde hier gehad met een dure Naim

wat ik het grootste nadeel vind is dat het tegenwoordig allemaal hoge resolutie 1bit oversampling DAC zijn

ze laten erg veel details horen maar op de 1 of andere manier gaat er een stuk natuurlijkheid verloren
ik kan dan ook nooit lang naar die dingen luisteren

met mijn oude 16 bit DAC960 heb ik dat nooit
ik kan hier uren naar luisteren zonder dat het gaat vervelen of irriteren
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
movieman

26 mei 2013, 13:36

Dat ben ik met je eens, de DAC960 is een geweldig mooi ding. Ik heb er al heel wat gereviseerd trouwens. Een vriend van me heeft er drie, twee met een "Double Crown" en eentje met een "Single". Ik meen dat hij de IC's ergens via via bij Marantz vandaan heeft gehaald...

Ik houd niet van elppA maar wat audio en video betreft is het merk kwalitatief stukken beter dan mainstream Windows-PC's. Ik ben met een projectje bezig, nieuwe stabiele voeding bouwen voor een Airport Express, tot mijn verbazing zag ik dat het ding een Burr-Brown 16-bit DAC aan boord heeft! Daar zal wel bewust voor gekozen zijn lijkt mij. De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar...

Groetjes. ;-)
Hobbit13

29 mei 2013, 08:51

Wordt altijd een beetje moedeloos van de "vroeger was alles beter" verhalen.

De DAC960 is een fantastische DAC, maar ook een extreem dure dac. Kan de nieuwprijs niet 1-2-3 vinden, maar ik gok tussen de 2500 en 3000 gulden, in die zelfde tijd had je voor 10.000 een VW Golf. Goedkoopste VW Golf kost nu zo'n 18.000 EUR, dus je moet de DAC960 vergelijken met een dac van rond de 5000 EUR. (kort door de bocht)

De DAC960 naast een Bluray speler van een paar honderd euro zetten, is gewoon appels met peren vergelijken.

Ik heb zelf nog nooit naar de DAC960 of naar een nieuwe Dac van 5000 euro geluisterd, maar wel naar spelers als de CD950. En naar nieuwe dacs in de prijsklasse 1000 a 2000 euro. En de nieuwe dacs klinken duidelijk beter.

Ik heb ook veel naar een Nakamichi OMS7 MKii geluisterd, die is uit de tijd van de 8-serie spelers, maar dan wat stapjes hoger. En idd, zo'n ultra-high-end speler uit de jaren 80 weet nog best een boel goed te doen. M'n nieuwe dacs konden niet tippen aan de soundstage van dat oude beestje. (de OMS7 MKii was met 5500 gulden nog weer een stuk duurder)
David
Contacteer:

29 mei 2013, 09:34

movieman schreef:Dat ben ik met je eens, de DAC960 is een geweldig mooi ding. Ik heb er al heel wat gereviseerd trouwens. Een vriend van me heeft er drie, twee met een "Double Crown" en eentje met een "Single". Ik meen dat hij de IC's ergens via via bij Marantz vandaan heeft gehaald...

Ik houd niet van elppA maar wat audio en video betreft is het merk kwalitatief stukken beter dan mainstream Windows-PC's. Ik ben met een projectje bezig, nieuwe stabiele voeding bouwen voor een Airport Express, tot mijn verbazing zag ik dat het ding een Burr-Brown 16-bit DAC aan boord heeft! Daar zal wel bewust voor gekozen zijn lijkt mij. De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar...

Groetjes. ;-)
Ach, TI (Texas Instruments) en Burr-Brown zijn samen gegaan (in 2000, dacht ik). Dus de wat eenvoudiger ADC's en DAC's van TI zijn ook al een boel jaar met BB opdruk te vinden.

Waarmee ik maar zeg: het zegt niet alles als er BB op staat!

Ik heb diverse video en audio transmissie systemen ontworpen die gebruikmaken van de Burr-Brown ADC's en DAC's uit 'de goede serie' (ik moest het beste maken wat kon - geld was minder van belang). Dat is wel heel speciaal spul dan hoor, dat is zeker waar.

Mooiste vind ik nog wel dat de gegevens over spectrale reinheid, ENOB en S&H specificaties ook gewoon kloppen. DWZ in een goed ontwerp haal je de specificaties ook echt.

Dat in schril contrast tot ADC's en DAC's die we van andere merken probeerden, daar lukt dat gewoon niet bij. Maarja, die werden het dan ook niet :)
Plaats reactie