CD94 => met Error (Opgelost)

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
raymondw

10 jun 2019, 20:53

Hallo,

Tijdens mijn research naar het niet altijd goed willen uitlezen van CD’s door mijn Marantz CD94 (mark I) stuitte ik o.a. op dit forum en houdt deze dus al een poosje in de gaten, echter dit betreft hier mijn eerste bijdrage. Ik ben zelf niet zozeer van het verzamelen of stapelen, daarvoor ontbreekt mij helaas de tijd, maar ik wil op zijn tijd wel graag naar muziek kunnen luisteren en daarvoor heb ik een aantal klassieke apparaten en een zelfontworpen en zelfgebouwde buizenversterker met vier stuks JAN 7581A van Philips ECG in Klasse A triode instelling. Verder heb ik nog een tweetal HF309 mono-blokjes met de EL84 en een Single Ended Klasse A versterker met direct verhitte triodes (RCA UX250).

Voor nu terug naar mijn CD94. Bij het wisselen van CD’s of het openen en sluiten van de lade wordt de CD niet altijd meer ingelezen met als gevolg dat het aantal tracks niet meer wordt weergegeven. Parallel daaraan licht het rode Error in het display op. O.b.v. mede wat ik hier gelezen heb heb ik de volgende acties reeds uitgevoerd.

1) Alle Elektrolytische condensatoren (m.u.v. de twee 6800uF/25V Elna’s voor de analoge voeding en de Elco’s op de display en Feature PCBA’s) zijn vervangen door Rubycon ZL/ZLH, Panasonic FC, Panasonic Oscon SEP of Elna Silmic II.
2) De vijf 33uF/16V axiale Elco’s op het CDM zijn ook vervangen (Panasonic Oscon SEP).
3) Laservoeding gekalibreerd. Deze bleek 653mV, hetgeen aan de bovenkant van de bovenwaarde is (650mV). Deze heb ik gejusteerd tot 575mV.
4) Diverse losse soldeercontacten op de DAC/ Supply en Servo PCBA’s hersteld.
5) Alle voedingsspanningen gemeten en vergeleken met de informatie uit de service documentatie.
6) Alle snaren vervangen.

In eerste instantie leek dit het issue van het niet lezen van de CD’s te verhelpen, maar helaas wilde de CD94 na een paar uur goed gespeeld te hebben spelen een nieuw geplaatste CD niet meer inlezen. Als dat onverhoopt wel lukt, dan speelt de CD94 de plaat ook betrouwbaar af. Ik zal binnenkort de service modi gaan doorlopen om te kijken of dit aanvullende informatie oplevert.

Verdere wijzigingen zijn minimaal, maar omdat ik de CD94 t.o.v. mijn Teac VRDS-8 wat dof vond overkomen heb ik het volgende gewijzigd.

1) Dynamic Element Matching conform Grundig CD9009
2) MSB-filtercondensatoren van de TDA1541A conform de Grundig CD9009 (1uF), alle andere condensatoren van 100nF naar 220nF vergroot.
3) Elna Cerafine’s vervangen door nieuwe Elna Silmic II
4) De Elna Cerafine Elco’s in het signaal pad vervangen door Wima MKS2 film condensatoren
5) De vier NE5534 Opamps vervangen door OPA627BP van TI (Burr-Brown).

Met het resultaat ben ik zeer tevreden en wil de CD94 graag permanent in mijn installatie inzetten, echter het inlezen van CD’s is nog (te) onbetrouwbaar. Zie ik iets over het hoofd?

Mvrgr,

Raymond
Bijlagen
P1180375.jpg
P1180349.jpg
IMG-4815.jpg
Laatst gewijzigd door raymondw op 02 jul 2019, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
bramjacobse
Contacteer:

11 jun 2019, 05:56

Welkom hier :D

Wat is hier allemaal getweaked, aan de servo en demodulator printen.. :think:

Afbeelding

Gr Bram
raymondw

11 jun 2019, 07:00

Hoi Bram,

Allereerst dank je wel.

Kleine Elko’s met een capaciteit van 10uF en minder vervang ik i.d.r. ook door Wima MKS2 (polyester) film condensatoren. De rationale daarachter is dat ik dan over Arrhenius niet meer hoef na te denken.

De revisie is in stappen doorgevoerd, dus na het aanpakken van iedere PCBA is er een korte functionele test uitgevoerd om de impact van het werk te bekijken. De fout deed zich zowel voor als na de revisie van beide servo boards voor, ergo het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het vervangen van de kleine Elco’s (C201, C204, 233, C257, C259 & C279) op het servo board een negatieve impact op de functionaliteit heeft gehad.

Dit geldt evengoed voor de Elco’s op het decoder board. C506, C509 en C514 zijn vervangen door Panasonic SEP typen (Oscon) en C502 resp. C504 door Wima MKS2. Bij alle Elco's is de capaciteit gelijk aan het oorspronkelijke type gehouden.

Mvrgr,

Raymond
Karsten

11 jun 2019, 09:12

Hoi Raymond en welkom! :D
Hoe meten de schakelaars op het lademechanisme in hun beide toestanden? Wellicht ziet de besturing niet altijd dat de lade gesloten is en/of de CDM in de juiste positie is beland. :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
raymondw

15 jun 2019, 19:09

Hallo allemaal,`

Vandaag heb ik de schakelaartjes van het CDM1 loopwerk doorgemeten. Voor de resultaten verwijs ik naar bijgevoegde tabel (foto 2). O.b.v. deze resultaten mag ik denk ik veronderstellen dat deze schakelaartjes goed zijn en ook goed zijn gepositioneerd.

Daarna heb ik de CD94 in de service modus gebracht. V.w.b. mode 0 kan ik de arm met de beide search knoppen laten bewegen, dus deze is goed. Mode 1 gaat zonder plaat ook goed en met plaat komt er zoals in de service documentatie wordt aangegeven een 1 in het display te staan, dus als ik dat goed interpreteer komt de laser wel in focus.

Daarna door naar mode 2, de plaat gaat zoals verwacht draaien, maar de arm gaat niet naar het midden. Wel staat er een spanning op weerstand R309. Voor details verwijs ik naar de bijgevoegde tabel in foto 1. De speler laat zich niet naar mode 3 brengen en keert terug naar mode 0. Ik vermoed doordat de arm niet in het midden komt te staan. Dus hier stokt het.

Nou wil het geval dat de vorige eigenaar deze speler in 2010 heeft laten repareren en dat de stikker op de onderplaat aangeeft dat daaraan is gewerkt. Nou zijn daar i.d.d. transistoren van de laservoeding vervangen en is met kalte spray rondom pin 1 en pin 2 de speler erg gevoelig.

Om verder te komen heb ik twee opties. De eerste optie is om de CDM1 van de CD94 in mijn CD104 te testen, Uitwisselen is in principe mogelijk, maar wat is het risico? Met name omdat mijn CD104 prima functioneert en in originele staat verkeert. Anderzijds verder met het onderzoek en dan vooral de vraag waarom de CD94 niet in servicemode 3 komt.

Mvrgr,

Raymond
Bijlagen
001.jpg
002.jpg
Will
Contacteer:

15 jun 2019, 19:47

In de servicemanual van de mk II (ik hoop dat die ook voor de mk I bruikbaar is) staat dat je vanuit mode 2 op NEXT moet drukken om in mode 3 te komen. Ik ga er van uit dat je dat gedaan hebt.
Dat lukt alleen als er een stabiel oogpatroon is. Dus... heb je dat gemeten / kun je dat meten?

Verder staan er heel wat stappen na “if this does not work” (mode 3) die je naar de fout kunnen leiden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
bramjacobse
Contacteer:

16 jun 2019, 15:42

Ik zou zoals Will al aangeeft het Oogpatroon bekijken als de speler wel een CD speelt.
Het moet een scherp plaatje geven op de scoop en ongeveer 1,5 v top/top zijn.

zoals dit

Afbeelding

raymondw schreef:
10 jun 2019, 20:53
3) Laservoeding gekalibreerd. Deze bleek 653mV, hetgeen aan de bovenkant van de bovenwaarde is (650mV). Deze heb ik gejusteerd tot 575mV.
Met wat voor CD heb je dat gedaan..? , het verschilt namelijk per CD.
Is de Lens trouwens schoon..?
raymondw schreef:
15 jun 2019, 19:09
Nou wil het geval dat de vorige eigenaar deze speler in 2010 heeft laten repareren en dat de stikker op de onderplaat aangeeft dat daaraan is gewerkt. Nou zijn daar i.d.d. transistoren van de laservoeding vervangen en is met kalte spray rondom pin 1 en pin 2 de speler erg gevoelig.
De transistoren op de CDM 1 print..?

Gr Bram
raymondw

22 jun 2019, 22:24

Hoi allemaal,

De suggestie om naar de oogpatronen van het HF-pad te kijken was een goede tip. Deze gaf het houvast dat ik even nodig had om verder te komen (waarvoor dank). Door mijn werk kwam ik daar afgelopen week niet aan toe, dus bleef het wat stil van mijn kant.

Lang verhaal kort. Eerst heb ik vier algemene controlepunten (zie service documentatie) geverifieerd. Deze bleken in orde. Daarna stelde ik mij de vraag welke circuits invloed hebben op het HF-signaal op het punt waar het oogpatroon gemeten wordt. Naast de voorversterker op het CDM zijn dat de verschilversterker rondom Q530/Q531 en Q501 (SAA7210). In eerste instantie stelde ik gemakshalve dat de voorversterker op het CDM (1101) en Q501 in orde zijn. Dat hoeft niet waar te zijn, maar als hypothese goed totdat deze ontkracht wordt.

Al snel bleek dat beide transistoren van de verschilversterker niet goed ingesteld zijn. De oorzaak daarvan is een ontbrekende +12V voeding op het Decoder PCBA. Dan wordt het makkelijk terugzoeken. Al snel sloot het net zich rondom aansluiting 15 van connector J201 op de servo PCBA. Deze verbinding was volledig onderbroken (en aan de aandacht ontsnapt).

Na herstel van deze soldering (en die van de andere verbindingen op J201) leest de CD94 weer CD’s uit en speelt deze af. Het oogpatroon ziet er ok uit zij het dat de amplitude wat te laag lijkt te zijn (Zie de bijgevoegde foto). Echter ik durf hier vanwege de leeftijd van de PM3200X geen kwalitatief oordeel aan te verbinden, ergo ik zal deze metingen later met een DSO herhalen.

I.i.g. heb ik nu weer een werkende baseline en ben daar blij mee. Verdere duurtesten zijn nodig om mijzelf te overtuigen dat het issue van het niet inlezen van platen nu wel bij de hakken is gepakt; het gevoel is wel goed.

De vervolgstappen zijn het doorlopen van de servicemodes en het vastleggen van de diagnose resultaten en het opnieuw calibreren van de laserstroom.

Daarmee kom ik op het beantwoorden van de vraag van Bram. Ik heb de laserstroom met een normale (niet gebrande) CD opgemeten. Ik heb helaas niet de test CD’s die in de service documentatie staan, dus dan is dit denk ik de next best thing. Of sla ik hier de plank mis?

Mvrgr,

Raymond
Bijlagen
IMG-4901.JPG
Laatst gewijzigd door raymondw op 23 jun 2019, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Karsten

23 jun 2019, 08:41

raymondw schreef:
Echter uit metingen bleek dat beide transistoren van de verschilversterker niet goed ingesteld waren. Al vrij snel kwam ik op een ontbrekende +12V voeding op het Decoder PCBA. Dan wordt het makkelijk terugzoeken. Uiteindelijk bleek de soldering van pin 15 van connector J201 op de servo PCBA volledig onderbroken te zijn.
Goed gevonden! :handgestures-thumbup:
Zo zie je maar weer: Meten is weten en weten wat je meet. :wink:
ChromeMaximaII

23 jun 2019, 10:05

Goed gevonden en een mooie aanpak van de diagnose! :clap:
raymondw schreef:
De suggestie om naar de oogpatronen van het HF-pad te kijken was een goede. Ik had het idee gevat om een snelle oscilloscoop van mijn werk te lenen, maar door allerlei vergaderingen en werkoverleggen die afgelopen vrijdag uit zijn gelopen was daar geen gelegenheid meer voor. Wellicht volgende week.

Wel heb ik een tweetal oude jaren scopes uit de jaren zestig en zeventig en die zijn in principe ook geschikt voor het meten van het oogpatroon. Ik durf daar vanwege de leeftijd van de PM3200X geen kwalitatieve waardeoordelen aan te koppelen, maar voor een indicatieve meting is deze goed genoeg.
Niks mis met een oude, analoge scoop. Je zult bij oogpatroonmetingen aan een optisch loopwerk vaak zien dat deze het gemakkelijker afgaat dan een digitaal exemplaar.
bramjacobse
Contacteer:

26 jun 2019, 18:33

raymondw schreef:
Daarmee kom ik op het beantwoorden van de vraag van Bram. Ik heb de laserstroom met een normale (niet gebrande) CD opgemeten. Ik heb helaas niet de test CD’s die in de service documentatie staan, dus dan is dit denk ik de next best thing. Of sla ik hier de plank mis?
Ik zou dan een CD uit begin periode nemen van bijv PDO in west germany, next best thing.:-)

Afbeelding
Karsten

26 jun 2019, 19:23

Toen keek je nog niet door de reflexielaag heen?
raymondw

27 jun 2019, 20:49

Bedankt voor de reacties. Hierbij nog een meting met dezelfde (historische) PM3200X scope.
Bijlagen
P1180404.JPG
Plaats reactie