CD-473 reparatie

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jac_goudsmit

11 okt 2018, 02:26

Even laten zien hoe ik mijn eerste CD speler reparatie gedaan heb.

Geschiedenis: In 1987 had ik wat uitzendbaantjes gedaan nadat ik mijn studies Technische Natuurkunde en Elektrotechniek afgebroken had, en voordat ik begin 1988 in dienst moest. Mijn vader werkte bij Philips dus heb ik daar van het geld dat ik bij elkaar gewerkt had, in de personeelwinkel een mooie installatie gekocht. De complete installatie die ik had stond toevallig als foto in de catalogus van 1988 (waarschuwing: link naar mfbfreaks.nl concullega's) hoewel ik hem dus eind 1987 gekocht heb, voor ongeveer 1900 gulden als ik het goed heb. De CD speler heb ik in 1988 gekocht.

Bij mijn emigratie naar Amerika heb ik die installatie verkocht (ik gebruikte hem toch al niet meer, vervangen door een Marantz slimline - een vergissing waar ik het misschien nog wel eens over zal hebben). Maar onlangs heb ik het cassettedeck en de CD speler van eBay gekocht.

Maar de CD-473 werkte niet goed, dus heeft ie een tijdje op zolder gestaan en flink wat stof verzameld.
cd-473_1.jpg
Het grootste deel van de tijd kon hij de Table of Contents niet lezen als je er een CD'tje instopte. En als ie dat wel deed, dan leek het alsof ie voortdurend vooruit sprong, alsof je de Search knop ingedrukt hield.

Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, inclusief het CDM-2 mechanisme (mijn oude speler in 1987 had een CDM-4 maar dit is een eerder model). Er waren wat plaatsen waar wat van dat bruine vet zat dat inmiddels in kauwgom veranderd was, die heb ik vervangen door een klein beetje meslagerolie. Dat hielp verder niet veel maar was toch nuttig om alles gesmeerd te laten lopen.

Met het ingebouwde Service Mode programma kun je een voor een de focus (en laser), de draaitafelmotor en de arm-servo inschakelen, en ook de disc afspelen (maar zonder navigatie, hij speelt zelfs de twee minuten aanloopspoor af). Het viel me op dat als de disc stopte, dat dan de arm helemaal naar de buitenkant knalde en de draaitafel heel even achteruit liep. Ik weet niet veel van CD-spelers maar zo te zien stond er dus zowel voor de draaitafel servo als de arm servo aan de ene kant iets harder te "trekken" dan aan de andere kant, en als je de stop knop drukte dan "won" de kant die het hardst trok, zowel voor de arm als de draaitafel.

Volgens het schema worden zowel de arm zowel als de draaitafel gevoed met -10V en +10V. Maar de negatieve voeding was bij mij niet -10V maar -12V. Alle andere voedingsspanningen waren zeer nauwkeurig (binnen een kwart volt) in orde.
cd-473_4.jpg
cd-473_4.jpg (58.26 KiB) 595 keer bekeken
De negatieve 10V voeding komt uit een transistor en terwijl die ingebouwd zat, leek het alsof die kortgesloten was. Dus die haalde ik eruit, maar volgens mijn meter was die zo te zien toch gewoon in orde. Ik had er geen vervanging voor dus heb ik hem er maar weer ingezet. Daarna heb ik even gezocht en kwam erachter dat alle -10V door een draadbrug op de printplaat ging. Die draadbrug heb ik vervangen door 2 diodes om de spanning naar ongeveer -10.8V te brengen.
cd-473_5.jpg
Daarna even de focus afgeregeld volgens het service manual (hoewel ik geen officiele test-CD heb); de spanning op het meetpunt was bijna 50% teveel! En waarempel, niet alleen doet ie het nou, maar hij leest ook de TOC veel sneller in nu. Nog even een schoonmaakbeurt en hij was weer als nieuw.

Dus tja, aangezien ik zoals ik al zei, nog nooit een CD speler gerepareerd had, was ik daar best wel een beetje trots op :D .

===Jac
Raicho
Contacteer:

11 okt 2018, 19:53

Mooi gedaan Jac, en dat voor je eerste CD-reparatieklus.

Grtz,

Mark V.
Hoewie Loewie
Contacteer:

11 okt 2018, 21:49

:clap: :clap: :clap: :D
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Karsten

12 okt 2018, 16:27

Mooi dat je deze fijn klinkende, betrouwbare speler de nodige TLC hebt kunnen geven Jac! :handgestures-thumbup:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie