Rotel RCD945AX is soms de weg kwijt

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rontronix

26 sep 2018, 09:23

Ik ben bezig met het zoeken naar de fout in een Rotel RCD-945AX CD speler. Af en toe hoor ik een 'klak' uit het loopwerk, net alsof de zwenkarm even in de hoek schiet. De speler herstelt direct en begint vooraan de track die aan het spelen was. Ik kan de fout niet forceren door ergens op te drukken of iets dergelijks. De fout openbaart zich overal op de CD, dus zowel op track 1 als verderop. Ik heb het loopwerk inmiddels van de print afgehaald om de flex foil te kunnen bekijken, daar zit voor zover ik kan zien geen breuk in.

De speler is qua componenten gelijk aan een Philips CD634 (CDM4 loopwerk, TDA8808 en TDA8809). Meten aan dit toestel is zeer lastig. Er zit een grote print in het toestel, de CDM is op de print geschroefd, de conventionele componenten rondom de twee TDA's zitten onder het loopwerk, de TDA's zelf aan de onderzijde van de print.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn met deze speler?

Voor de volledigheid, dit topic loopt ook op CO maar ik hoop hier tegen specifieke kennis aan te lopen.

Groeten, Ron.
MGf

26 sep 2018, 20:00

Als eerste is het handig om zeker te weten of die "klak" ook daadwerkelijk de tracking is die volledig uitslaat.
Ik heb dit wel meer gezien bij CDM's die moeite hebben om de cd te lezen, maar kan me niet herinneren dat ik het eerder heb gezien dat die dat doet tijdens het lezen.
Wellicht heeft Bram (Dr CD) dit probleem al vaker gezien/gehoord en kan je een richting geven waar te zoeken.
~ Mark ~
bramjacobse
Contacteer:

27 sep 2018, 06:31

Voorzichtig lensje schoonmaken en
Condensator 2521 controleren / vervangen( lasersupply ) 22Uf ...( links onder op print onder loopwerk )
en opzoek gaan naar gebroken solderingen.

Let op dit schema is van cd630
Afbeelding

Gr Bram
bramjacobse
Contacteer:

01 okt 2018, 15:21

En nog voortgang ? :think:
Rontronix

03 okt 2018, 11:53

Ik heb nog aan de speler gewerkt, ik had alleen niet veel tijd en de komende week is dat niet veel beter.
De aangegeven elco (pos. C130 bij de Rotel) was met 39uF en een ESR van 1.6 niet echt slecht, maar toch vervangen door een Panasonic FR.
Helaas was dat nog niet de oplossing, sterker nog, het lijkt wel erger geworden. Nu wordt zelfs de tray motor soms even bekrachtigd als het euvel zich voordoet. Ik vermoed dus inderdaad, zoals Bramjacobse ook al aangaf, slechte solderingen. Wordt vervolgd!

Groeten, Ron.
Rontronix

22 okt 2018, 10:20

Aangezien de klacht erger was geworden nadat het loopwerk een keer van de print af was geweest en ik geen slechte solderingen of onderbroken printspoortjes meer kon vinden (de print was mechanisch niet gevoelig), heb ik de tray detection switch en de tray snaar vervangen. Probleem opgelost.

Groeten, Ron.
Karsten

22 okt 2018, 15:37

Bedankt voor het posten van de gevonden oplossing, Ron. Mijn CD634 vertoont sinds kort ook af en toe dit fenomeen terwijl het machien schoon, doorgesoldeerd en doorgemeten is dus ga ik ook eens de ladeschakelaar wat TLC geven. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie