Marantz CD-73, CDM0 loopwerk, geen spin-up

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
strandtentje
Contacteer:

02 aug 2018, 12:41

Dag,

Zo rondom mijn verjaardag nota bene landde een goed gebruikte maar alleszins complete CD73 in mijn schoot. Hoewel er geen blauwe rook ontsnapte, weigerde het apparaat te spelen. Dwz.:

Bij inname CD dacht het apparaat even na (focus seek) maar de schijf zal niet draaien. Dit komt dan waarschijnlijk omdat het oogje geen CD ziet- (ik geloof niet dat de laser zomaar stuk gaat).

Er is het eea. gedaan door mij, en zoek nu een vervolgstap voor mijn onderzoek e/o de gouden tip om mijn probleem met deze machine te verhelpen. Een doorverwijzing naar de Nederlandse servicemanual zou mij ook helpen; de Engelse beschikbaar op HFE lijkt wat karig.

Omdat ik graag werk via het 'dom repareren'-principe, vond er in elk geval het volgende plaats:
- Opnieuw aanstippen* contactpunten regulators en voedingsbekabeling
- Voedingscondensatoren vervangen door Panasonic Low ESR.
- Bipolars ea. elko's op servobord vervangen.
- Contactpunten bekabeling en IC's op servobord opnieuw aangestipt*
- Lens gereinigd
- 4x 33µ en 1x 100µ op loopwerkbord vervangen door handjevol ELNA Silmic II's vw. overdadige voorraad
- Alle contactpunten op loopwerkbord opnieuw aangestipt*

Het volgende is ook gedaan bij wijze van 'het moet toch een keer':
- Elko's op decoderbord vervangen, contactpunten bekabeling opnieuw aangestipt*
- Elko's van ladesturing vervangen, contactpunten bekabeling opnieuw aangestipt*

Het volgende heb ik tot nu toe gemeten:
- Ripple op voedingslijnen is minder dan 50mV - is dit OK?
- Voedingslijnen binnen ±0.5v van gespecificeerd voltage - is dit OK?
- Fluctuatie in feedbacklijn laser focus. Als dit schommelt, mag ik er vanuit gaan dat het oogje wat ziet?
- Het displaybord is met rust gelaten - is het een correcte aanname dat 't probleem hier niet zitten kan in dit model?

*Opnieuw aanstippen dwz. met een beetje soldeer een tel door laten vloeien om evt. soldeerbreuken te verhelpen.

Na deze zorgvuldige meet- en soldeer- en meetzitting weigert het apparaat nog altijd de CD te herkennen en de spindel te doen draaien. Ik observeer dat het oogje zowel heen- en weer als op- en neer oscilleert bij het zoeken naar de schijf. (Ook zo gemeten fluctuatie in feedbacklijn) maar daar blijft het bij. De LASER-indicator voorop de lade schakelt in tijdens dit zoeken, tegelijk met de track-1 indicator op het display, maar beiden schakelen uit nadat het zoeken niet is geslaagd.

Hoe kan ik mijn onderzoek goed voortzetten, en, heeft iemand een Nederlandse service manual, of een complete Engelse?

-Rob
marantz cd72 origineel, toa 30sd modified, sansui au217/ii modified
airmax78

02 aug 2018, 19:54

Hallo Rob,

de servicedoc van Marantz voor de CD-73 is een flinke ramp... vergeet die meteen maar en zoek naar de schemas van de Philips CD200 of CD300 (CD303). Voordat je een wilde elkobeurt begint: er zijn uiteindeleik pas maar 3 (!) elkos, die het waard zijn, ongezien vervangen te worden: de twee 100 µF voor de spanningsverdubbelaar op de voedingsprint en C217 (3,3 µF) op der servoprint. De laatste is vaak verantwordelijk, als de spindelmotor bij het opstarten niet de gewenste toeren bereikt en de spindelmotor letterlijk "laat verhongeren". Zorg wel, dat je alle stekkertjes netjes markeert, voordat je ze losneemt: verwisselde stekkertjes komen vaker voor en kunnen ernstige schade verorzaken. Let ook ontzettend goed op scherpe en blanke onderdelen in het (rampzalige) chassis van de CD-73: er bestaat vrijwel overal gevaar voor kortsluitngen tussen de afschermblikken en de printen.

Groeten, maurice
Will
Contacteer:

02 aug 2018, 20:05

bram heeft er vorig jaar eentje onder handen gehad:
klikkerdeklik
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
bramjacobse
Contacteer:

02 aug 2018, 20:36

Werkt de Safety-switch goed ?, Laserspanning aan als lade dicht is..
Safety switch kan je overbruggen met service-switch.

Ik begrijp dat je alle elco's al hebt vervangen, geen sluitingjes gemaakt op de print..?

Gr Bram

EDIT

Ik heb er even het schema erbij gepakt, als de Laser-on led brand op de cd-lade, dan kan je ervan uitgaan dat er spanning naar de laserdiode gaat...en de safety-switch werkt

Als je de service schakelaar-aanzet, dan kan je de lade open doen en onder een hoek naar de laser kijken als je op "PLAY" drukt. , zie je dan een rode gloed..? , op het zelfde moment zal de laser 3 maal op en neer gaan om te focussen.

LET OP niet recht in de laser kijken. :sci-fi-beamup:
strandtentje
Contacteer:

03 aug 2018, 09:19

nb.: Ik reageer meestal vanuit m'n kantoortje, hier ligt de CD-73 niet. Ik neem jullie recommandaties mee naar m'n werkbank dus de omlooptijd zal wat traag zijn.
bramjacobse schreef:
Ik begrijp dat je alle elco's al hebt vervangen, geen sluitingjes gemaakt op de print..?
Neen, die heb ik nog niet gevonden. Voor, tijdens en na recap op gecontroleerd, maar ik zal de controle nog eens uitvoeren zonder prestatieverbeterende middelen (Hoegaarden). Fijn topic trouwens, volgens mij lopen we niet 100% tegen hetzelfde probleem aan, maar waardevol.
bramjacobse schreef:
Als je de service schakelaar-aanzet, dan kan je de lade open doen en onder een hoek naar de laser kijken als je op "PLAY" drukt. , zie je dan een rode gloed..? , op het zelfde moment zal de laser 3 maal op en neer gaan om te focussen.
Ik heb eerder wel even naar de gloed proberen te zoeken, maar besloot dat die niet zichtbaar was door de lichtomstandigheden op mijn werkplek (kwikdamplamp)

Zal dat vanavond eens bekijken voordat ik de microzon aan zet- onder een hoek zal 't niet heel fel zijn?
airmax78 schreef:
de servicedoc van Marantz voor de CD-73 is een flinke ramp... vergeet die meteen maar en zoek naar de schemas van de Philips CD200 of CD300 (CD303).
Dank voor de tip. Er stond wel wat mission-critical informatie in gelukkig, maar nu ik zo door die CD303-manual blader op mijn computer besluit ik 'm op mijn nachtkastje te leggen voor 't slapengaan- hier kan ik wat mee. Is de 303 leuker om te servicen?
airmax78 schreef:
Voordat je een wilde elkobeurt begint: er zijn uiteindeleik pas maar 3 (!) elkos, die het waard zijn, ongezien vervangen te worden: de twee 100 µF voor de spanningsverdubbelaar op de voedingsprint en C217 (3,3 µF) op der servoprint. De laatste is vaak verantwordelijk, als de spindelmotor bij het opstarten niet de gewenste toeren bereikt en de spindelmotor letterlijk "laat verhongeren".
Wat is de aanleiding geweest voor zo'n verdubbelaar ipv een extra winding? De 100µF's zijn daar nieuw aangebracht, wel. Die zijn in de hersenloze sessie vervangen. Kan zo snel de 3.3µF niet in 't servobordschema vinden maar ben er wel een aantal tegengekomen, dus ik controleer dit later nog eens.
airmax78 schreef:
Zorg wel, dat je alle stekkertjes netjes markeert, voordat je ze losneemt: verwisselde stekkertjes komen vaker voor en kunnen ernstige schade verorzaken. Let ook ontzettend goed op scherpe en blanke onderdelen in het (rampzalige) chassis van de CD-73: er bestaat vrijwel overal gevaar voor kortsluitngen tussen de afschermblikken en de printen.
In 'n apparaat dat 'deed het plots niet meer' bij mij aankomt gebruik ik de service manual om stekkertjes terug te plaatsen ipv. de originele posities. Een steekgrage handige Harry schuilt in een klein hoekje, al dan niet met Torx-schroevendraaier. Er was mij al iemand voor geweest die wat IC's had aangestipt.

Wat voor schade mag ik zoal verwachten van een verkeerd teruggestoken stekkertje; misschien correleert 't met het defect dat nu bestaat.

De printplaten liggen op een antistatisch stroomcondoom als een soort neergestorte zeester want dat chassis is inderdaad een wapen met die scherpe Marandjes. Hebben ze vast bedacht als 'n kopieerbeveiliging. Erger mij wel kapot aan dat vlijmscherpe tussenschotje met stroomdoorgeefluikje. Hoe kwamen ze erbij.
airmax78

03 aug 2018, 22:03

Hallo Rob,

de meest cruciaale fout die ik bij deze toestellen te vaak tegenkom is het verwisselen van de stekkertjes A70 en A71 op de decodingprint onder elkaar. Daadoor gaan dan meestal de servoprocessor 6201 op de servoprint en/of de decodingprocessor 6654 op de decodingprint stuk. Dit is erg lastig, omdat er geen vervangers meer verkrijgbaar zijn. Defecte MAB-ICs herken je vaak door hun opmerkelijk (te) hoge temperatuur en het ontbreken von X-TAL pulsen. Een dode servoprocessor 6201 heeft vaak tot gevolg, dat de 15 groene LEDs in het display niet branden na het aanzetten, verder reageert het toestel dan ook niet meer op de PLAY toets (geen focuspoging, geen laserlicht). Een dode decodingprocessor 6654 kan ertoe lijden, dat het toestel opzich wel wil starten, maar de inhoudsopgave op de CD wordt dan niet gelezen of negeert. De laatste dode decodingprocessor die ik tegenkwam had ook een flinke sluiting, waardoor de +5V helemaal omlaag gingen. De werking van de safetyswitch aan de CD lade herken je bij de CD-73 makkelijk door de groene STANDBY-LED: als de CD lade gesloten is, dan moet de STANDBY-LED doorgaans branden. Vaak is de print aan de linke zijkant van het toestel langs de onderkant beschadigt door het werwijderen van de kap... juist daar lopen de twee koperbanen van de safetyswitch langs. C2217 (Philips) ofhoewel C217 (Marantz) staat in het schema altijd als 15µF bipolair getekend, het regelcircuit van de spindelmotor is gewijzigd, kijk daarvoor ook even hier langs: viewtopic.php?f=7&t=7918

Groeten, maurice
strandtentje
Contacteer:

04 aug 2018, 16:34

Wat blijkt: het valt allemaal wel mee, maar ik zou wel beter moeten opletten in de toekomst.

Ook in mijn exemplaar is de safetyswitch stuk. In service mode speelt het apparaat wel degelijk.

Heeft iemand nog zo'n onderdeeltje rondslingeren?

-Rob
bramjacobse
Contacteer:

04 aug 2018, 18:51

Hallo Rob,

Ik denk dat ik wat heb liggen..zal morgen even zoeken .
even voor de duidelijkheid deze..?

Afbeelding

Gr Bram
strandtentje
Contacteer:

04 aug 2018, 21:12

bramjacobse schreef:
04 aug 2018, 18:51
Hallo Rob,

Ik denk dat ik wat heb liggen..zal morgen even zoeken .
even voor de duidelijkheid deze..?

Gr Bram
Inderdaad, dat schakelaartje mist bij mij de business-end die engageert met de witte plastieken ladegrendel

Is dit een standaardcomponent of is dit specifiek voor dit apparaat/deze serie?
Robertvs

04 aug 2018, 23:12

Is een "redelijk" gangbaar type
zoek maar eens op "open microswitch"

heb er net een gevonden:
https://www.castroelectronica.pt/product/micro-switch
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
bramjacobse
Contacteer:

07 aug 2018, 19:10

Beste rob,

Ik heb nog wel z'n schakelaar , stuur maar een PM.

Mvgr Bram
Plaats reactie