CD200 dinges dingetje?

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

elwin
Contacteer:

CD200 dinges dingetje?

Berichtdoor elwin » do mei 10, 2018 6:58 pm

Vandaag mijn dag maar eens goed besteed en een oude bekende onder handen genomen: de CD200 die ik vorige week bij het uitmesten van de zolder weer tegenkwam.
Bij dit exemplaar geen licht in de laser, een euvel dat wel vaker bij de CD100/CD200 voorkomt (spindelmotor doet dan ook niks).
Metingen op de voedingsprint toonden aan dat de -2 spanning keurig op -7 Volt werd aangeboden maar eenmaal op de A16 plug op de print van de CDM0 aangekomen, was er helemaal niets. Wat zit er nou tussen voedingsspanning en het circuit van de laserdiode? Precies, de klepschakelaar en het was wel heel duidelijk dat daar iets mis was:

Afbeelding

Afbeelding

De onderste foto laat zien dat in gesloten stand de contactlippen elkaar voor geen meter raken, de linker lip lijkt wel uitgebogen. De nok op het tandwiel drukt normaal gesproken de contacten van elkaar bij geopende klep maar het contact bleef nu dus permanent open staan en dan dus ook geen -2b spanning naar het laser pickup circuit waardoor de laser ook niet inschakelt.
Schakelaar uit elkaar gehaald en contacten met contact60 en contactWL gereinigd, daarna een likje contact61 erop voor de houdbaarheid op lange termijn en de linkercontactlip voorzichtig terug gebogen:

Afbeelding

Nog even getest buiten het apparaat: keurige 0 ohm bij gesloten stand. Daarna de schakelaar weer ingebouwd: bingo, de CD200 sleurt de CD'tjes er als vanouds weer doorheen :happy-partydance: . AMHD toch? Wat klinkt zo'n TDA1540 dan toch nog steeds lekker. Niks mis met het gedetailleerdere geluid van mijn 1-bitter CD850, zo'n oude 14 bits machine klinkt op de één of andere manier toch 'vetter'. Uiterlijk is deze speler wel niet moeders mooiste, het ziet er uit als een oude Franse auto uit het departement 75 maar het speelt er niet minder om. Hier staat hij in de teststand met Philips versterker en cassettedeck, min of meer zeitgenössisch:

Afbeelding

Maar nu een raadsel. Voordat ik de CD200 uitgekast had hoorde ik al binnenin iets rammelen. Toen ik de speler open had, viel dit er uit:

Afbeelding

Afbeelding

Het moet wel van het apparaat zelf komen maar ik heb na een duchtige inspectie nergens maar iets kunnen vinden waaraan ik dit 'ding' kan relateren. De afmetingen zijn grofweg 5x5x15mm en aan 1 zijde is ie hol. Het doet me wat denken aan de afscherming die je ook wel eens op het uiteinde van contactlippen zie zitten en het materiaal is typisch het transparante kunststof dat Philips gebruikte in die jaren maar ik blijf clueless omtrent de functie.
Heeft iemand een idee?

Voor Maarten nog even een serienummer:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Elwin de Jong

bramjacobse
Contacteer:

Re: CD200 dinges dingetje?

Berichtdoor bramjacobse » do mei 10, 2018 7:00 pm

Het blokje hoort aan het deksel, en zorgt er voor dat de Laservoeding schakelaar goed werkt.

kijk hier klikkerdeklik , beetje scroll-en en zie daar, werkt hetzelfde als cd100 ect.

Gr Bram
Laatst gewijzigd door bramjacobse op vr mei 11, 2018 5:15 am, 3 keer totaal gewijzigd.

elwin
Contacteer:

Berichtdoor elwin » do mei 10, 2018 7:17 pm

Wow, de snelheid en accuraatheid van de forummers alhier zijn toch onovertroffen!

Duizend maal dank en ik ga er eens een terugfabriekpoging aan wagen.

Karsten

Berichtdoor Karsten » do mei 10, 2018 9:02 pm

De blokje hoort aan de het deksel,
Inderdaad; Ik miste dat stukje ook al op de foto van onze Elwin :mrgreen: : http://www.elwinsradiopage.nl/images/cd ... _close.jpg
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » do mei 10, 2018 9:53 pm

Het blokje hoort aan het deksel, en zorgt er voor dat de Laservoeding schakelaar goed werkt.

kijk hier klikkerdeklik , beetje scroll-en en zie daar, werkt hetzelfde als cd100 ect.

Gr Bram
Er zit een c te veel in de link Bram
Dit is de echte viewtopic.php?p=116450#p116450
(Ook in de quote gecorrigeerd)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

mthecatlover
Contacteer:

Berichtdoor mthecatlover » do mei 10, 2018 10:04 pm

Vreemd, toen ik er voor de wijziging op klikte werkte het wel...
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=

bramjacobse
Contacteer:

Berichtdoor bramjacobse » vr mei 11, 2018 5:18 am

Er zit een c te veel in de link Bram
Oeps die is er na een kleine wijziging in de tekst ingeslopen,
te dikke vingers op touch-screen

:mrgreen:, gefixt

bramjacobse
Contacteer:

Berichtdoor bramjacobse » di mei 15, 2018 7:58 am

ik ga er eens een terugfabriekpoging aan wagen.
Gelukt..?

elwin
Contacteer:

Berichtdoor elwin » di mei 15, 2018 9:59 am

:oops:
Het was een druk weekend met Moederdag en een verjaardag van een gewaardeerde vriend en medeforummer (50 geworden!)dus nog geen tijd gehad. Nou heb ik ook nog een cd303 rondslingeren met vergelijkbaar gedrag dus die gaat wellicht ook nog eens binnenkort onder het mes, zit zo'n zelfde soort schakelaar in.
Zodra ik weer ontwikkelingen heb, zal ik ze hier posten.

Overigens startte de CD200 gisteren wat nukkig op, hij had echt even opwarmtijd nodig dus zeker rondom de laser zal een elco revisie zo ondertussen wel noodzakelijk zijn denk ik zo, geen schande na 35 jaar natuurlijk. Zodra er weer een bestellinkje onderdelen de verzendkosten gaat rechtvaardigen gaan in ieder geval die 3x33u en 1x68u axiaal mee. Verder viel het me op dat de -12V spanning vanaf de PSU wat onder de nominale waarde bleef (zo'n 0,4v verschil) dus ook daar lijkt me een elco beurtje geen kwaad kunnen.

elwin
Contacteer:

Berichtdoor elwin » di mei 15, 2018 9:17 pm

Gelukt!
Morgen zal ik nog wel wat plaatjes bij het praatje plaatsen maar all went well. Weliswaar is er nog steeds een opwarmronde nodig maar daarna speelt hij er vrolijk op los, elcokuurtje op de todo list.

elwin
Contacteer:

Berichtdoor elwin » wo mei 16, 2018 10:46 am

Ik had nog wat foto's beloofd, bij deze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie nu ook dat de contactveer uitzichzelf niet per se contact hoeft te maken met die aan gene zijde, daar is het dingesdingetje dus echt voor, maar ik geloof het wel zo. Deksel sluit in ieder geval naar behoren. Dank allen in ieder geval voor het meedenken!

bramjacobse
Contacteer:

Berichtdoor bramjacobse » wo mei 16, 2018 3:55 pm

:clap:

Klapje open en laser kan niet aan..Klepje dicht en de laser..........ect ect

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » wo mei 16, 2018 5:44 pm

doorverbinden die switch.
klepje op, cd erin, matje oid erop iets op midden.. en spelen met open klep.. Net een platenspeler ;)

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo mei 16, 2018 8:36 pm

precies, een overbodig onding dat altijd storing geeft, al meermaals meegemaakt. alsof je bij geopende klep met het toestel in het rek recht in de laser zou kunnen kijken... en dan nog dan moet je dus zonder disc ''play'' drukken. Und Warum?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Terug naar “Compact Disc”