Toerental CD100

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yde

24 apr 2018, 13:09

Op MP heb ik een CD100 gekocht met een defect.
Het leek me een leuke uitdaging om de cd speler weer spelend te krijgen.

Het volgende is er aan de hand:
Wanneer er een cd geplaatst word komt deze niet goed om toeren om de cd uit te lezen, de cd speler probeert het nog een aantal keer en stopt dan.
De verkoper heeft me gegarandeerd dat de laser nog functioneert maar dat de toeren van de cd te laag zijn.
Ik weet het pas zeker als ik de cd speler hier thuis daadwerkelijk op de werktafel heb staan.

De cd speler is nog nooit uitelkaar geweest en daarom denk ik dat een complete elco revisie op zijn plaats is.
Ik meende ergens in een topic hier iets over gelezen te hebben maar ik kan het draadje niet meer terugvinden.

Ik hoop de CD100 aan het einde van de week in huis te hebben dan weet ik meer.
Karsten

24 apr 2018, 15:58

Mijn CD100 heeft hetzelfde euvel als 'ie 6+ maanden stil heeft gestaan. Na een aantal mislukte keren (op "Play" drukken) "vangt" de radiale servo ineens wel in en blijft de CD 100 spelen; Elcootje geformeerd. :wink:

Revisie zal het inderdaad wel op lossen maar ik raad aan om het machien eerst spelend te krijgen (als het wil lukken) en dan pas een revisie te doen.
Wat de laser betreft heeft de verkoper gelijk; Zonder scherp beeld gaat de CD sowieso niet draaien. :wink:

NB: Een CD 100 leest de TOC pas in als je op "Play" drukt, niet automatisch na het sluiten van het deksel.
Meten is weten en weten wat je meet.
gromsound
Contacteer:

24 apr 2018, 16:19

zijn meerdere topics van, gewoon zoeken op cd100. deze gaat over de snelheid:
viewtopic.php?f=7&t=7602#p153361

de 4 elcootjes op het loopwerkje zelf hadden in mijn geval (zowel cd100 als cd303) het meeste effect (zeg maar: direct :D )
http://www.forum.mfbfreaks.com/viewtopi ... 15#p178121
http://www.forum.mfbfreaks.com/viewtopi ... ilit=cd100
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Yde

26 apr 2018, 15:58

Gromsound bedankt voor de info....

Vanmiddag heb ik de CD100 thuisgekregen uitstekend verpakt in enkele lagen bubbelplastic en twee paar badhanddoeken.
De CD100 zag er verschrikkelijk vuil uit maar voordat ik een poetsdoek erbij heb gepakt eerst de cd speler een half uurtje aan de spanning gezet om de elco's wakker te laten worden.
Na het half uurtje heb ik een cd geplaatst en op play gedrukt.

De verkoper heeft niet gelogen want inderdaad draait de cd te langzaam om te uit te lezen.
Ik heb hierna nog enkele malen geprobeerd om de cd speler draaiende te krijgen en op een gegeven moment zag ik het toerental van de cd omhoog gaan en hoorde ik de laser zoeken.
De cd draaide nu op volle toeren echter nog steeds geen muziek en ook vind de laser geen tracks.
Na poging nummer 10 klopte ineens het aantal tracks welke op de cd staat en ook lichte tracknummer 1 op :)
Nu de cd speler op een versterker (22AH209) aangesloten en warempel er kwam muziek uit :D

De CD100 heeft nu inmiddels alweer 3 complete cd's afgespeeld zonder hikken echter stopt de cd speler niet aan het einde van een cd?
Er worden geen tracknummers meer weergegeven maar nog wel het aantal tracks van de cd en de cd blijft draaien tot ik op stop heb gedrukt?

Ik ben al blij dat de CD100 nu werkt dus een complete elco revisie is op zijn plaats, ik zal dan ook binnenkort een setje uit de webshop gaan bestellen.
Nu na een schoonmaakbeurt (verdunde Dasty) ziet de CD speler er weer toonbaar uit, op de gebruiker sporen na ziet deze er nu mint uit met totaal geen schade aan het aluminium of kunststof.
Alleen ruikt de CD100 nu een beetje doordat hij warm begint te worden.
01.jpg
Voor Mae zijn administratie heb ik hier nog het serienummer:
02.jpg
Ik heb voor de CD speler niet al teveel betaald aangezien hij als defect werd verkocht maar nu hij draait is hij ineens een paar honderd Euro meer waard geworden gezien de vraagprijzen op MP of elders :lol:
RobbinM

26 apr 2018, 16:33

Dat zijn leuke investeringen.
Prachtig apparaat is het ook. Veel te mooi om weer weg te doen.
snameroc

26 apr 2018, 17:16

Is het niet zo dat de cd meer tracks heeft dan de 15 leds?
Dan speelt hij ze wel maar kan hij ze niet aangeven, dat hoort zo.
Als hij het morgen bij een koude start gewoon weer goed doet zou ik geen elcos gaan vervangen.
Heeft hij dan weer wel problemen dan moet je iets

johan
Yde

26 apr 2018, 17:59

Tot nu toe speelt hij de sterren van de hemel, het enige probleem is dat de cd niet stopt met draaien aan het einde van de cd!
Als ik op de stop toets druk stopt de cd direct.
Als dit het enige is dan laat ik het hierbij en laat de elco's voor wat ze zijn.

Het revisie pakketje welke Thomas heeft samengesteld zijn wel allemaal hoogwaardige elco's, ik heb mijn eerste CD100 van deze elco's voorzien en deze is hier toen behoorlijk van opgeknapt.
Ik heb er nog veel plezier van gehad tot de laser defect raakte, vandaar de gok om deze CD100 aan te schaffen.
snameroc

26 apr 2018, 18:32

Hoeveel tracks heeft je cd?
Yde

26 apr 2018, 19:10

Dit maakt eigenlijk niet uit, maar de laatste cd had 8 tracks.
mae

26 apr 2018, 19:25

Yde schreef:Nu na een schoonmaakbeurt (verdunde Dasty) ziet de CD speler er weer toonbaar uit, op de gebruiker sporen na ziet deze er nu mint uit met totaal geen schade aan het aluminium of kunststof.
Alleen ruikt de CD100 nu een beetje doordat hij warm begint te worden.
01.jpg
Voor Mae zijn administratie heb ik hier nog het serienummer:
02.jpg
Ik heb voor de CD speler niet al teveel betaald aangezien hij als defect werd verkocht maar nu hij draait is hij ineens een paar honderd Euro meer waard geworden gezien de vraagprijzen op MP of elders :lol:
Perfecte stofdoekreparatie (iets voor in de jargonlijst?), niets meer aan doen :dance: :lol:

Dank voor het serienummer, dankzij gezamenlijke inspanningen zijn begin en eind van de productieperiode redelijk bekend en worden de gaten tussen de weken ook steeds kleiner voor meer nauwkeurigheid zodat ik me er toch eens toe moet gaan zetten om grafiekjes en statistieken te gaan maken, en moet nog eens op jacht naar uitvoeringen voor exotische bestemmingen (nouja, Engeland is een goed begin misschien).

P.S. Serienummer eindigt op 007, misschien speelt hij alleen de filmhits uit James Bond? :P
Laatst gewijzigd door mae op 26 apr 2018, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

26 apr 2018, 19:29

De CD100 laat bij de eerste 15 tracks het tracknummer in de bovenste rij leds zien.
Staan er meer nummers op dan is na track 15 de bovenste rij uit.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Yde

26 apr 2018, 23:48

De CD100 geeft bij elke cd het juiste aantal tracks weer en speelt deze ook perfect af. Het enige probleem is dat de cd niet stopt met draaien als de hele cd is afgespeeld (dit lijkt me niet normaal)?
Alleen door op de stopknop te drukken stopt de cd met draaien.

Voor nu ben ik er zeer tevreden mee vooral omdat ik de CD100 als defect heb gekocht, het koste maar 45 minuten om hem werkend te krijgen :)
gromsound
Contacteer:

28 apr 2018, 09:34

inderdaad stopt ie normaliter wel na de laatste noot. ach, schoonheidsfoutje als ie verder perfect speelt zou ik er ook niet mee zitten. ik had gelukkig mijn cd100 ook als repareerbare opknapper, want onder de 100 eu waren ze niet te krijgen. van harte! :D
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie