Luidruchtige CD920

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandrowski

08 apr 2018, 18:53

Afgelopen zaterdag heb ik voor €2,50 een CD920 uit de kringloop weten te redden. Het ding doet het prima, maar wel met wat gepiep en gekraak. Na een schoonmaak- en smeerbeurt en nieuwe condensatoren (zo veel zijn het er niet), is het ding weer als nieuw.

Maar...

Hij is erg luidruchtig met afspelen. Afspelen gaat prima en de speler heeft ook geen moeite met verschillende CD's, maar er komt een soort van sissend of ruisend geluid uit 't mechaniek. Natuurlijk maakt dat altijd wat geluid, maar dit kan ik met de kap er op aan de ander kant van het huis nog horen. Spindelmotor on the way out?

Ik heb al wel ontdekt dat een CDM-12.1 mechaniek voor een appel en een ei te koop is her en der (al dan niet chinese namaak), maar als 't te fixen is...

Iemand een idee wat 't zou kunnen zijn?
Groet,
Sandrowski

What could possibly go wrong...
snameroc

08 apr 2018, 19:10

Toch heb ik slechte ervaringen met de namaak 12.1 loopwerkjes.
Sandrowski

10 apr 2018, 19:59

Naar ik begrijp zijn de CDM12 loopwerken zoizo niet de meest betrouwbare op de wereld. Ik heb intussen een (hoop ik) origineel Philips loopwerk gevonden intussen voor een redelijk bedrag. Wordt vervolgd dus.

Uit nieuwschierigheid: wat voor problemen had je met de namaak-loopwerkjes?
Groet,
Sandrowski

MGf

10 apr 2018, 20:16

snameroc schreef:Toch heb ik slechte ervaringen met de namaak 12.1 loopwerkjes.
Die ervaring heb ik ook. De oude CDM12.1 (VAM1201) modellen zijn (bijna) niet meer te krijgen, hooguit wat oude voorraad.
Daarvoor in de plaats komen de CDM12.4 (VAM1204) versies. Ik herken ze altijd aan een kleinere tracking motor.
Ik heb al eens een nieuwe via ebay uit Duitsland laten komen van een goede en bekende shop, maar daarvan vielen zelfs de tandwielen zo uit het loopwerk.
De originele CDM12.1 zijn prima loopwerkjes, maar die hebben helaas geen eeuwige levensduur.
Een slechte spindelmotor kan heel goed de oorzaak zijn van het geluid, maar het kan ook heel goed de puck zijn op de CD of de hoogte van de platter. Een beetje nieuw vet op de puck doet soms wonderen.
~ Mark ~
Sandrowski

10 apr 2018, 21:17

Dank voor de tip! de puck lijkt helemaal vrij te lopen, maar dat zal ik nog eens checken.
Als dat niet het issue blijkt te zijn is het idee is om van het 'nieuwe' mechaniek alleen de spindelmotor uit te wisselen en de rest origineel te laten.
De laser doet het nog prima en van het huidige mechaniek weet ik ten minste zeker dat het een origineel Philips loopwerk is.
Groet,
Sandrowski

snameroc

10 apr 2018, 21:27

Ze willen 1 op de 3 keer de toc niet goed inlezen. Als dat gelukt is doen ze het feilloos. Ik ben hier al bij diverse philips maar ook marantz spelers tegen aangelopen. Als ik dan de laserunit in het oude loopwerk plaats gaat het een stuk beter maar niet feilloos. De bestaande puk past niet goed op de nieuwe tafelmotor. Als het inlezen fout gaat lijkt het voor mij dat de tafelmotor in oscillatie raakt.
Als ik dan een loopwerk uit een goed werkende speler amputeer en in de probleem speler zet doet die vervolgens wel goed. Dus koop ik alle koopjes op marktplaats om de eigenaars van spelers te kunnen helpen.

PS de probleem loopwerkjes heb ik van aswo
Aswo heeft een tijdje aanvullend een vervangende puk geleverd.
Sandrowski

13 apr 2018, 13:51

Probleem is opgelost door een nieuwe CDM12.2 in de speler te plaatsen. Voor zover ik kan nagaan is de vervangende unit een origineel Philips geval. Geruis is nu verdwenen en de speler kan er weer even tegenaan. Dank voor de hulp en info!
Groet,
Sandrowski

Plaats reactie