Philips CD473 loopwerk maakt veel geluid

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Tapehead

Philips CD473 loopwerk maakt veel geluid

Berichtdoor Tapehead » wo mei 16, 2018 9:51 am

Beste,
Nadat ik een CD473 op de kop heb getikt (met afstandsbediening en al :D ) ben ik hier eens gaan rondneuzen; een geweldig forum!
Hierbij mijn eerste bericht... en meteen een vraag.
Ik luisterde altijd cd's met mijn Pioneer PD207. Nu dus sinds gisteren een CD473; wat een warm geluid zeg! De PD207 klinkt veel scheller en 'sissiger' in het hoog. Ik zet meestal een LP op of ik draai een cassette, maar nu ga ik mijn cd's ook maar weer wat meer opzetten.
Alleen het loopwerk is heel goed hoorbaar, al helemaal op de pauzestand. Mijn Technics hoor ik bijna niet. Waarschijnlijk is hier wat aan te doen maar ik weet niet wat de oorzaak is. In het weekend wil ik de speler aan de binnenkant gaan bekijken.
Wat kan de oorzaak zijn? Moet ik alvast smeermidddel gaan aanschaffen? Een nieuwe snaar? Of is er toch iets ernstigs aan de hand bijvoorbeeld met de motor...
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet, Jan Willem
Laatst gewijzigd door Tapehead op do mei 17, 2018 8:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

schoute

Re: Philips CD473 loopwerk maakt veel geluid

Berichtdoor schoute » wo mei 16, 2018 9:48 pm

Is waarschijnlijk beetje onbalans bij het ronddraaien van de cd(s). Ontstaat dan een lichte vibratie waardoor bepaalde onderdelen van/rond het loopwerk een beetje "rammelen". Snaar of motor zal het waarschijnlijk niet in zitten. Waarschijnlijk is het de zogenaamde clamper die je hoort. Dit is het draaiende deel die vanaf de bovenzijde de disc vastdrukt als de lade gesloten is. Prima speler overigens. De 47X-serie heeft o.a. een uitmuntende foutcorrectie. Wat deze spelers niet leest zal het bij een andere speler zeker niet doen.
2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT890, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, N4520 en nog wat spul van andere merken...

Tapehead

Berichtdoor Tapehead » do mei 17, 2018 12:28 pm

Bedankt voor je reactie.
Hij maakt ook een enorme herrie als de clamper de cd oppakt en als de cd wordt ingelezen.
Het wordt helemaal een hels kabaal als je er geen cd in doet en er ERR ertoe verschijnt op het display. Nu moet er natuurlijk altijd en cd inzitten hé ;)

Als ik de kap er afhaal weet ik hoop ik meer.

movieman

Berichtdoor movieman » do mei 17, 2018 2:01 pm

Waar de clamper draait bovenin wat nieuw vet doen en klaar.

Terug naar “Compact Disc”