Montage element in arm van platenspeler

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raicho
Contacteer:

27 apr 2008, 11:48

Dag allemaal,

Deze keer een meer algemene vraag over platensplers. Ik ben in het bezit van een oude Rotel platenspler met daarin een Denon DL-110 high-output MC element. Dit element zit gemonteerd in de kop van een Technics speler. Door middel van een wartel is de kop los te nemen en te verwisselen. (Wel wat anders dan dat kliksysteem van de Philips 209s en de 212). Deze platenspeler is aangesloten op een Philips 22AH2710 voorversterker en een setje 585 MFB's.

Mijn vraag: ik heb de indruk dat het element iets te ver naar achteren (dichter bij draaipunt van de arm) in de kop gemonteerd is. Bij de Technics stond het element goed t.o.v. de af te spelen plaat, bij de Rotel heb ik de indruk dat de instelling niet klopt, het element staat 'in lijn' met de groef van de plaat wanneer de naald min of meer in de aanloopgroef staat. Voor zover ik weet hoort het element 'in lijn' met de groef te staan wanneer je een kant van een LP voor de helft hebt afgespeeld. Ik heb wel eens van een intelmal gehoord, maar zo iets heb ik nog nooit in handen gehad. Zijn deze mallen specifiek voor bepaalde armen / spelers of bestaan er ook algemeen toepasbare mallen?

Wie helpt mij op weg?

Grtz,

Mark V.
Jurjen

27 apr 2008, 13:12

Even je element afstellen dan.! Normaal zou ik zeggen http://www.platenspeler.com Daar staat het op. Maar bij werkt ie nu even niet....
MFB 532
Raicho
Contacteer:

27 apr 2008, 14:26

Jurjen,

Bedankt voor de tip. Het gaat bij mij vooral om de "zenith" waarde/hoek. Link werkt bij mij wel.

Grtz,

Mark V.
Jurjen

28 apr 2008, 07:32

Raicho schreef:Jurjen,

Bedankt voor de tip. Het gaat bij mij vooral om de "zenith" waarde/hoek. Link werkt bij mij wel.

Grtz,

Mark V.
Ja das altijd klooien...... moet je eigenlijk een testplaat met sinus voor hebben dan kan je meten met een scoop of beide kanalen even sterk zijn. Gewoon op het zicht en gehoor kom je er vast ook uit! Hoor je veel verschil tussen links en rechts? Of heb je het idee dat het geluid naar 1 kant trekt? Dan moet je nog een beetje stellen. Meestal als het element recht in de headshell zit en je hebt de juiste headshell dan klopt het al aardig....
MFB 532
tismarnix

29 apr 2008, 06:54

In de Radio Bulletin van sept. of dec. 1973 stond een aritkel over het afregelen van een draaitafel.
Compleet met een mal.
Ik ga hem zoeken en dan scannen.
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )
Raicho
Contacteer:

29 apr 2008, 16:48

Marnix,

Alvast heel hartelijk dank, net wat ik zocht. :D

Grtz,

Mark V.
Laurens

29 apr 2008, 20:30

Ik houd me ook aanbevolen voor een kopie :)
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Plaats reactie