Anti skating

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Henk Ockers

Anti skating

Berichtdoor Henk Ockers » ma jan 23, 2017 8:52 pm

Ik heb eens gelezen dat anti skating bij een elliptische naald belangrijker is dan bij een sferische naald. Heb er vandaag eens op Google naar gezocht en je komt de meest verschillende meningen tegen. Hoe denkt men op dit forum hierover ?

:text-feedback: :text-thankyoublue:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:

Raicho
Contacteer:

Re: Anti skating

Berichtdoor Raicho » ma jan 23, 2017 9:01 pm

Gewoon de aanbeveling van de fabrikant van draaitafel, arm en element aanhouden. een elliptische naald heeft een kleiner contactvlak met de groefwand van de plaat en als gevolg een iets grotere dwarskracht, en die kan netjes worden gecompenseerd met de anti-skating. Afgelopen weekend een Thorens TD-165 verkregen en daar wordt voor de anti-skating een gewichtje gebruikt dat op 5 posities aan 2 armpjes kan worden gehangen, bij Philips gaat het traploos met een knopje.

FWIW,

Mark V.

correltje

Berichtdoor correltje » ma jan 23, 2017 9:38 pm

Anti skating is bij een elliptische naald niet belangrijker dan bij een sferische naald. Bij een elliptische naald moet de anti skating anders ingesteld worden en dat heeft alles te maken met de wrijving die een bepaalde naaldvorm in de plaatgroef ondervind, zoals Mark ook al opmerkte.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe de dwarskracht (skating) ontstaat, om vervolgens te kunnen begrijpen hoe de dwars kracht gecompenseerd kan worden (anti skating).
Ik heb ooit een paar scans gedownload, waarin dit hele verhaal heel helder uit de doeken gedaan wordt:
Dwarskracht_1.jpg
Dwarskracht_2.jpg
Zoals uit het verhaal blijkt is de dwarskracht van veel factoren afhankelijk, niet alleen de vorm van de naald, maar o.a. ook de modulatie diepte (hoe "hard" is de opname) van de muziek, de omtrek snelheid, enz.
Een echte goede compensatie bij een conventionele arm bestaat dus niet, het is altijd een compromis. De enige echte goede oplossing is de tangentiale arm, zoals ook in het artikel beschreven.
Bij Philips is de compensatie weliswaar traploos in te stellen, maar daarbij wordt van een veer gebruik gemaakt, die de arm als het ware een beetje terug trekt. Naarmate de arm verder naar het midden van de plaat beweegt, wordt die veer verder uitgerekt en wordt dus de dwars kracht compensatie naar het midden van de plaat juist groter! Terwijl die daar juist, als gevolg van een lagere omtrek snelheid, juist wat kleiner zou moeten zijn.

Maar zoals Mark al terecht opmerkte en wat ook te lezen is in het artikel, volg de aanwijzingen van de fabrikant.

Grtz,
Cor.
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD104, CD911, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH550, 22RH551, 22AH762, AX-500
Weergevers: KEF RR102, ADK2525, N6320, N6330/99, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » ma jan 23, 2017 10:18 pm

In een van de artikelen die ik hierover gelezen heb, zie link, staat het tegenovergestelde als in de artikelen hierboven. Daarin staat dat de sferische naald minder wrijving heeft dan de elliptische omdat die niet zo diep in de groef zakt en daardoor minder afhankelijk is van anti skating. Uiteraard als anti skating aanwezig is gebruik je het naar aanwijzing van de fabrikant. Zo zie je dat veel informatie niet altijd veel wijsheid oplevert omdat je er soms ook geen wijs meer uit word. :think:

https://www.bax-shop.nl/blog/dj-gear/ve ... sche-naald

:text-thankyouyellow:

correltje

Berichtdoor correltje » ma jan 23, 2017 10:53 pm

In een van de artikelen die ik hierover gelezen heb, zie link, staat het tegenovergestelde als in de artikelen hierboven. Daarin staat dat de sferische naald minder wrijving heeft dan de elliptische omdat die niet zo diep in de groef zakt en daardoor minder afhankelijk is van anti skating. Uiteraard als anti skating aanwezig is gebruik je het naar aanwijzing van de fabrikant. Zo zie je dat veel informatie niet altijd veel wijsheid oplevert omdat je er soms ook geen wijs meer uit word. :think:

Dat een sferische naald minder wrijving heeft, klopt wel. Als gevolg daarvan ontstaat er ook minder dwarskracht, die dus ook minder gecompenseerd hoeft te worden. Op de Philips platenspelers vindt je daarom ook 2 schaalverdelingen, bij de knop waarmee je de dwarskracht compensatie instelt; voor een sferische naald en voor een elliptische naald.
Hier een foto van de dwarskracht compensatie van de 22GA212:
Schaalverdeling_anti_skating_212.jpeg
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD104, CD911, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Weergevers: KEF RR102, ADK2525, N6320, N6330/99, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » ma jan 23, 2017 11:01 pm

Dat een sferische naald minder wrijving heeft, klopt wel. Als gevolg daarvan ontstaat er ook minder dwarskracht, die dus ook minder gecompenseerd hoeft te worden. Op de Philips platenspelers vindt je daarom ook 2 schaalverdelingen, bij de knop waarmee je de dwarskracht compensatie instelt; voor een sferische naald en voor een elliptische naald.
Hier een foto van de dwarskracht compensatie van de 22GA212:
Schaalverdeling_anti_skating_212.jpeg
Cor, in het artikel dat jij erbij geplaatst heb staat net dat de sferische naald meer wrijving geeft. :think:
Overigens komt me de aanblik van de anti skating knop van de 212 heel bekend voor. :dance:

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » ma jan 23, 2017 11:17 pm

Zo te lezen heeft een platenspeler met tagentiale arm geen last van skating. Ik ben niet bekend met de werking van zo'n arm. Hoe verschuift die arm met de groef mee. Heeft de arm een soort van aandrijving in de speler of word hij toch met de groef meegenomen ? In het laatste geval komt er toch ook een ongelijke druk op binnen en buitenkant van de groef.

Dateq

Berichtdoor Dateq » ma jan 23, 2017 11:25 pm

Een linear tracking arm wordt stapsgewijs voortbewogen door een aandrijving die aan het begin van de arm zit.
Al dan niet computer gestuurd.
De naald hobbelt gewoon mee in de groef zelf.
Meestal is er ook sprake van een "zwevende" arm bij linear draaitafels.
Muziek is de beste uitvinding en zal dat ook blijven !

correltje

Berichtdoor correltje » ma jan 23, 2017 11:37 pm

Cor, in het artikel dat jij erbij geplaatst heb staat net dat de sferische naald meer wrijving geeft. :think:
Overigens komt me de aanblik van de anti skating knop van de 212 heel bekend voor. :dance:
Inderdaad, je hebt gelijk! Dat was me nog niet eens opgevallen. :oops:
Overigens wijst de praktijk anders uit; op de schaalverdeling van de 212 (en bij de andere platenspelers ook), zie je dat een sferische naald minder anti skating nodig heeft, dus ook minder wrijving heeft.
Wat in het artikel staat klopt dus niet.

Grtz,
Cor.

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » ma jan 23, 2017 11:42 pm

Hoe een avond omvliegt als je je verdiept in anti skating. Vond net een artikel om zelf een anti skating apparaat te maken, de Wally Skater. Het zal wel allemaal maar als ik dan zie wat voor een toestanden dat zijn. :doh: Waar is het einde van de zoektocht naar perfectie. En zoals ik al in een eerder topic heb gezegd, je kunt iets nog zover perfectioneren maar het zal nooit perfect zijn.
Ik denk dat ik nog een lp draai op mijn 212 en dan naar bed ga. Misschien heb ik wel een mooie anti skating droom. :scared-ghostface: :scared-eek: :crying-green:

http://www.audio-creative.nl/interessant/wally-skater/

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » di jan 24, 2017 8:51 pm

Zo te lezen heeft een platenspeler met tagentiale arm geen last van skating. Ik ben niet bekend met de werking van zo'n arm. Hoe verschuift die arm met de groef mee. Heeft de arm een soort van aandrijving in de speler of word hij toch met de groef meegenomen ? In het laatste geval komt er toch ook een ongelijke druk op binnen en buitenkant van de groef.
De afgebeelde B&O kan een heel klein beetje naar links en rechts bewegen. Zo volgt die de groef. Wordt de beweging naar links te groot dan wordt door een schakelaartje (!!! Je zou een lichtsluis verwachten) de motor gestart en schuift de arm een klein stukje naar links.
Bij deze pu (of een eerder model) zit op de motor en arm een constructie die heel veel op de afstemming van een tuner lijkt. De draaiknop van de tuner is de motor en de wijzer van de afstemming de arm. (Voor zover ik weet zijn er ook die met een lang wormwiel, of eigenlijk een stuk draadeind aangedreven worden)
Deze arm kan ook alleen maar automatisch naar links. Naar rechts gaat alleen met de bedieningsknoppen.

Download de servicemanual maar eens voor de aardigheid. En kijk eventueel ook eens in die van latere modellen en van de Philips rampenspelertjes. Het geeft een leuk inzicht.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

pong38

Berichtdoor pong38 » di jan 24, 2017 9:41 pm

De belangrijkste tip voor mensen die zich in anti-skating verdiepen wordt vaak vergeten.
Zorg dat de platenspeler geheel waterpas staat :roll:

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » wo jan 25, 2017 9:12 am

De belangrijkste tip voor mensen die zich in [/url]anti-skating verdiepen wordt vaak vergeten.
Zorg dat de platenspeler geheel waterpas staat :roll:
Als een platenspeler niet waterpas staat klopt van de ingestelde anti skating waardes niets meer. Vooral als de speler wat naar links of rechts afwijkt. Dan loopt de naald wat berg op of berg af. Ik weet niet of er platenspelers zijn met verstelbare voetjes zoals een wasmachine. Ik heb ze althans nog niet gezien. Zou wel handig zijn.

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » wo jan 25, 2017 5:10 pm

Ik weet niet of er platenspelers zijn met verstelbare voetjes zoals een wasmachine. Ik heb ze althans nog niet gezien. Zou wel handig zijn.
Ik kan de gedempte pootjes van m'n Technics in- en uitdraaien om hem waterpas te krijgen.

mthecatlover
Contacteer:

Berichtdoor mthecatlover » wo jan 25, 2017 10:51 pm

Ik weet niet of er platenspelers zijn met verstelbare voetjes zoals een wasmachine. Ik heb ze althans nog niet gezien. Zou wel handig zijn.
Ik kan de gedempte pootjes van m'n Technics in- en uitdraaien om hem waterpas te krijgen.
In hoogte verstelbare en schokabsorberende poten.
Misschien een oplossing voor al die kromme bodemplaten van Philips platenspelers...
Komen dan wel iets hoger te staan. Wel een goede demper.
Afbeelding
http://www.albepro.nl/
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=

Terug naar “Draaitafels”