quadro naald+element...

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Laurens

06 aug 2005, 15:34

Op de radiobeurs in hoenderlo, waar ik pas van terug ben, heb ik voor E 15 een Elac Compact 1000 quadrosound platenspeler/tuner/versterker gekocht.
Nu zit ik met een probleem: het lijkt mij dat het naaldje/elementje niet helemaal in orde is. Hij doet het in ieder geval niet zoals het hoort.
de klank is prima, maar als ik een quadro plaat draai heb ik veel minder weergave aan de linkerkant. het lijkt ook of het naaldje iets anders staat dan normaal.
foto zal ik nog maken.
de grote vraag komt nu: waar haal ik een nieuwe naald en/of element vandaan, als dat nodig is?
jvschaik
Contacteer:

07 sep 2005, 08:07

Een element en de naald kan ik nieuw nog leveren.

http://www.jvanschaikconsultancy.nl
Laurens

17 sep 2005, 16:15

Een tijdje verstreek, en ik kreeg te horen dat een mede zaandammer een element+naald had liggen voor me.
Die vent heeft echt veel spul liggen.
hij heeft hem erin gezet... en nu heb ik eindelijk Quadrofonisch geluid! ik ga zometeen de rest van mijn platen wassen en dan misschien nog meer platen kopen
die man verkocht me dat element+naald (De 422 van philips) voor 12 euro. Da's werkelijk een verschil met Claud van het Philipsmuseum zeg!
heeft toevallig iemand nog mooie quadro platen liggen? ik heb gehoord dat Pink Floyd een Dark Side of the moon quadro plaat heeft gemaakt.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

17 sep 2005, 22:05

HoiLaurens,

Quadro platen zijn moeilijk te vinden, ik heb er één, toevallig uit een kringloopwinkel gevist. Moet hem nog eens beluisteren, heb nog geen tijd en ruimte gehad om de 832 + 4x532 aan te sluiten.

Ik heb een hoop Quadro albums gedownload uit nieuwsgroepen, waaronder ook Dark Side. Wederom nog niet beluisterd, ik heb geen surround opstelling. Het zijn trouwens wel gedigitaliseerde Quadro platen, da's wel vet...

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
M. Miller
Contacteer:

17 sep 2005, 23:33

Thomas schreef:HoiLaurens,

Quadro platen zijn moeilijk te vinden, ik heb er één, toevallig uit een kringloopwinkel gevist. Moet hem nog eens beluisteren, heb nog geen tijd en ruimte gehad om de 832 + 4x532 aan te sluiten.

Ik heb een hoop Quadro albums gedownload uit nieuwsgroepen, waaronder ook Dark Side. Wederom nog niet beluisterd, ik heb geen surround opstelling. Het zijn trouwens wel gedigitaliseerde Quadro platen, da's wel vet...

Grt!
Ik kan je vertellen dat die quadro-albums echt heel indrukwekkend klinken op 2x586, 2x544 en 2x6541..

Thomas, je moet nog steeds een keer komen luisteren naar de quadro-opstelling hier :wink:
pe1dna

18 sep 2005, 23:22

Even wat dingen op een rijtje zetten:

Quad op vinyl was er in de 70'er jaren in 2 smaken: SQ en CD4 codering.

Bij SQ (of QS) codering wordt een gewoon stereo medium gebruikt om 4 kanalen over te brengen. Dus een gewone stereo LP, en je kunt een normaal stereo element gebruiken, dus je hebt geen 422 element nodig. Wel moet het SQ stereo signaal gedecodeerd worden door een SQ decoder. Die zit standaard in een 22rh832.

Bij CD4 codering worden de achterkanalen op een supersonische hulpdraaggolf gezet. Nu heb je WEL een speciaal element nodig om de hoge frekwenties tot 50kHz af te kunnen tasten. En je hebt een CD4 demodulator nodig. Maar aangezien de CD4 demodulator niet standaard bij de 22rh832 zit heeft het dus geen zin om een 422 element te gebruiken als je die niet hebt.

Dus deze combinaties gebruiken:
SQ LP's afspelen: standaard stereo element gebruiken, SQ decoder, 4 kanaals versterker en uiteraard 4 boxen.

CD4 LP's afspelen: 422 element gebruiken, CD4 demodulator/decoder, 4 kanaals versterker en weer 4 boxen.

In beide gevallen is het een beetje behelpen voor wat betreft de echte discrete quadrofonische geluids ervaring:
Bij SQ omdat de kanaalscheiding daar maar matig is omdat er maar een 2-kanaals medium beschikbaar is. En bij CD4 omdat de ultrahoge frekwenties in het vinyl snel beschadigd worden. De decodering komt ook erg nauw in beide gevallen.

De echte quad audiofielen in die tijd kochten dan ook liever de quad opnames op 4-spoors reel-to-reel tape of eventueel op quad 8-track tapes. Dan had je veel minder concessies aan de geluidskwaliteit en kanaalscheiding.

Ter info: een tijdje geleden ging een 4-spoors tape van Black Sabbath - Paranoid bij eBay over de toonbank voor 500 dollar...
Jeroen

19 sep 2005, 07:23

Laatst gewijzigd door Jeroen op 17 mei 2007, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
M. Miller
Contacteer:

19 sep 2005, 10:40

Jeroen schreef:Dat is toch vreemd, want philips heeft wel het 422 element gemaakt en voor zover ik weet zat het op de 832 (?) maar een cd4-decoder heb ik nooit van gehoord. En als je zo'n SQ plaat afspeelt op een gewone PU dan klinkt het ook nog goed? Vreemd.. ik dacht dat ze dolby surround pas later hadden uitgevonden.... ;)
Een 832 heeft wel een aansluiting voor een externe decoder.. Bij mijn weten heeft Philips die nooit gemaakt.. Beetje slordig dan.
pe1dna

19 sep 2005, 19:22

Jeroen schreef:Dat is toch vreemd, want philips heeft wel het 422 element gemaakt en voor zover ik weet zat het op de 832 (?) maar een cd4-decoder heb ik nooit van gehoord. En als je zo'n SQ plaat afspeelt op een gewone PU dan klinkt het ook nog goed? Vreemd.. ik dacht dat ze dolby surround pas later hadden uitgevonden.... ;)
Je MAG natuurlijk wel een 422 element gebruiken bij SQ LP's maar het heeft geen zin. Een SQ LP bevat geen ultrasone signalen.

CD4 decoders werden door diverse andere leveranciers gemaakt. Bijvoorbeeld door Sansui, of door Braun.
http://cgi.ebay.at/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 7543361221
gromsound
Contacteer:

31 okt 2005, 16:17

Nu mijn grote vraag:

In de folder van de 832 staat ''uitgangen voor zowel 2 als 4 kanaals recorders''. Als ik het hierboven zo lees moet het mogelijk zijn van een 832 met een SQ plaat een gewone 2 kanaals opname te maken waar alle info in zit.

Kan je dan met dezelfde 832 ook de band weer afspelen en 4dro weergeven (via de ingebouwde decoder) op 4xMFB?

In mijn kennissenkring is zowel een gelukkige bezitter van een 832+4x532 (412 element) als een man met een stapel 4dro LPs. Een meetingkje bij mij thuis (bandrecordercentrum oostnederland) lijkt me dan wel leuk. Als we die LPs op band hebben staan is het zeldzaamste van de hele handel in ieder geval gescoord.

Ik kan me ook voorstellen dat we de SQ decoder uit de 832 nabouwen (manual schema beschikbaar) en dan een klein tussenkastje maken om met alleen een bandrecorder en een set MFBs toch 4dro te horen. Voor zover ik zag is het een vrij simpel principe met verschilsignalen in L en R die door analoge schakelingen worden gesplitst in de 4 benodigde kanalen (in stereo vallen ze gewoon tegen elkaar weg).

En anders wordt het een bandrecorder ombeunen voor 4 spoors simultaanopnemen, dat kan ook. Dubbele koptelefoonuitgang erinbouwen en de MFBs kunnen er zo aan.

Wie denkt er mee!

Andre.
mcTommi
Contacteer:

31 okt 2005, 16:32

ondertitels ?
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

31 okt 2005, 17:25

Volgens mij zit het anders, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn 832 er nog niet op heb nageslagen...

Die tape uitgang zal volgens mij 4-kanaals zijn, en het signaal dat uit de 832 komt is reeds gedecodeerd. als je nu een vierkanaals (Quadro) recorder aansluit (Jammer dat Philips die zelf niet heeft gemaakt - Een N4524 ofzo) dan kun je dit gedecodeerde, 4-kanaals signaal op band opnemen en eventueel ook weer weergeven. Je hebt dan dus linksvoor, linksachter, rechtsvoor en rechtsachter elk op een ander spoor staan, eigenlijk het studio multitrack idee...

Toch?
Thomas Baur
gromsound
Contacteer:

01 nov 2005, 11:53

Ja je zegt het, jammer dat het er niet is in het assortiment.

Er zijn wel cassettedecks van TASCAM die dat kunnen, helaas nogal duur en ze lopen op 9,5 cm/s dus te korte speelduur voor een LP kant.
Andere optie uit die tijd is een eight track cassetterecorder (2x4 sporen, alternerend geschakeld) maar ja dat zijn echte ondingen. Lopen vast, moeilijk aan banden te komen etc.

Het moet mogelijk zijn een N4416 van een extra (180 gr gedraaide) o/w kop te voorzien (op de plek waar de 4418 de w kop heeft = dezelfde koppenplaat) en dan de bijbehorende electronica dubbel erin te beunen. Tis allemaal uitwisselbaar in deze serie. Lekker projectje wel! N4416Q by Gromsound.

Er zijn natuurlijk ook wel PC kaarten die dit kunnen, maar ja digitalis = vloeken in de philips retro afdeling, ik wil er niet eens over NADENKEN!

Open for discussion.

Andre.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 nov 2005, 14:24

Neem dan zo'n schitterende Akai GX630D-SS, da's nog altijd mijn niet-Philips lievelingsdeck. Zo sterk, degelijk en sublieme kwaliteit!
Thomas Baur
gromsound
Contacteer:

02 nov 2005, 11:09

Sorry, Flips only anders loopt het uit de hand hier....
En wat er niet Is moet je gewoon Maken (gromsound adagium 2b).

Ik houd hoop dat het op 2 kanalen op een of andere wijze is vast te leggen. Desnoods voor de 4dro decoder aftappen en opnemen. En dan ook op zo'n plaats weer injecteren bij het afspelen. Zal de manual eens lenen van Oom Johan...
Nou ik erover nadenk, zou je zo'n SQ 4dro plaat gewoon stereo kunnen afspelen en opnemen, en dan mbv een decoder later weergeven over 4 kanalen? De radiozendamateur hierboven heeft er blijkbaar verstand van, wat denkt u?
Plaats reactie