977 start wel op maar slaat direct weer af

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hansj

14 jul 2007, 15:50

Ik heb al enige tijd een draaitafel van bovengenoemd type.
Ik ben al een paar keer bezig geweest om hem op gang te krijgen, maar tot op heden blijf ik met het volgende probleem zitten.

Ik druk op start. De draaitafel begint te draaien.
De arm beweegt zich naar de plaat. De arm zakt.

EN, hij stopt direct weer met draaien.
Je ziet en hoort het toerental tot 0 dalen.
De arm blijft op de plaat liggen.

Eerder draaide hij wel 1 of 2 nummers van de plaat voordat hij dit deed, maar op het moment duurt het slechts een paar seconden na het neerdalen van de arm.

Wie heeft ook al eens zoiets meegemaakt en kan me vertellen hoe ik dit probleem oplos?
Vr gr Hans
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 jul 2007, 21:42

Hans,

Klinkt bekend, mijn 977 heeft ook dergelijke kuren gehad. Als ik die Quartzknop rechts ingedrukt heb doet't ding niks, zet ik die uit dan werkt alles. Speel daar eens mee? Je hoeft geen moeite te steken in de LED's voor de foto-elektrische afslag, daar ligt het wss toch niet aan...

Succes!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
hansj

14 jul 2007, 23:15

Ha, Thomas.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geprobeerd wat je voorstelde en dan neem ik aan dat je die quartsknop boven de led cijfers bedoeld die het toerental aangeven.
Je kan die kop aan en uit zetten. Klopt.

Maar door deze handeling gebeurde er niets positiefs.

Het lijkt wel of de motor uitschakeld als de arm op de "speel" postie is.
Bij inschakelen door "start" te drukken komt de arm van de steun.
De toeren teller gaat naar het juiste toerental (33,3 bv).
De arm gaat naar de goede positie boven de LP.
(toerental nog steeds goed)

Daarna hoor je in het app een paar keer "plok, plok"en slaat de motor uit en zakt het toerentaal naar "0".
Het maakt niet uit of de armlift omhoog staat of om laag.

Nog enige suggesties?
vr gr Hans
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 jul 2007, 11:26

Die PlokPlok geeft naar mijn idee aan dat er iets geblokkeerd wordt, wellicht is de tafel van slag, iets met de programmaschijf ofzo? Mijn tip: maak hem es open, zet 'm zonder bodem op vier cassettebandjes-doosjes en kijk wat er aan de binnenkant gebeurt als je 't apparaat bedient. Voor alle zekerheid haal je even de naald uit het element, zou jammer zijn als die per ongeluk aan gort gaat....

Succes!
Thomas Baur
hansj

15 jul 2007, 14:45

Beste Thomas.
Ik heb hem opengeschroeft en op wat cass bandes onder de hoeken op een glazen bijzettafeltje gezet.
Kussentje op de vloer en op mijn gemak eens gekeken wat er gebeurde.

Wat zag ik?
In het midden zit een ronde kunststof schijf met tandjes en een uitsparing in de vorm van een halve maan.
Rond die schijf draait een kunststof rondje.
Op het moment dat je het plateau start, begind dat rondje om de schijf te draaien en beland uiteindelijk in de uitsparing in de vorm van die halve maan.
Als het rondje in de uitsparing viel verloren de 2 metalen stripjes, die middels dat rondje contact moesten maken hun verbinding en stopte de motor met draaien.

Ik heb een vd stripjes iets naar binnen gebogen zodat het contact bleef bestaan. De motor bleef weer netjes draaien.
Het lijkt eenvoudiger dan je denkt maar ik ben er toch wel even zoet mee geweest tot het stripje in de goede stand stond.

Bodem weer op de tafel geschroefd en aangesloten.

De motor blijft nu in ieder geval draaien en stopt pas als ik op stop druk.
Bij de startknop indrukken gaat de arm af en toe niet naar de plaat, dus ik denk dat hij nog wel een beetje van slag is.
Ik laat hem wel even bijkomen van al het gepruts en hoop dat hij de slag weer helemaal te pakken krijgt in de toekomst.
Ik kan in ieder geval weer platen draaien.
Vr gr Hans
Mark, PA5MW
Contacteer:

16 jul 2007, 07:04

Hans (en iedereen eigenlijk),

Willen jullie, indien mogelijk natuurlijk, svp foto's maken van waar je exact mee bezig bent ?
Vooral bij mechanische zaken is het handig om eens te zien wat een ander doet of gevonden heeft :P

Groeten,
Mark
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 jul 2007, 12:58

Goed idee inderdaad, hiermee kun je in de toekomst altijd nog eens iets. Ook geeft het een beter inzicht in de werking van apparatuur voor mensen die ergens aan willen beginnen. Mijn 209s reparatie komt binnenkort met foto's online.
Thomas Baur
s_k

20 jul 2007, 00:46

Hansj, waarschijnlijk woon je te dicht bij mij in de buurt
(vraag Thomas maar waarom...)
Bezit: Goeie oren!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

20 jul 2007, 08:45

Altijd als Stijn in de buurt is gaat mijn 977 vreemd doen. Beetje éénkennig denk ik (die 977 dan hè, niet Stijn :P )
Thomas Baur
s_k

20 okt 2007, 20:14

Thomas schreef:Hans,

Klinkt bekend, mijn 977 heeft ook dergelijke kuren gehad. Als ik die Quartzknop rechts ingedrukt heb doet't ding niks, zet ik die uit dan werkt alles.
Totdat ik de woonkamer in kom (geen grapje)
Bezit: Goeie oren!
Plaats reactie