209-S... Logisch, toch?

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 apr 2007, 01:45

Enkele dagen geleden nam ik van Stijn een tweetal niet werkende, gedeeltelijk incomplete 209s platenspelers over. Eén was eerst van Marc geweest en bevatte niet meer alle onderdelen, de ander was wel compleet maar zou volgens zeggen "totaal van slag" zijn. Omdat ik ervan overtuigd ben dat iets dat geen zwitserse klok is, ook niet van slag kan raken, leek het me een uitdaging om die machine eens nader te bestuderen, en wellicht weer werkend te maken.

Bij inschakelen blijkt al snel dat de machine in handmatige mode probleemloos functioneert. Slaat netjes aan, slaat netjes af, snelheden zijn ook in orde, niks mis mee. In automatische modus echter gebeuren er vreemde dingen. Bij indrukken van het middelste palletje op het plateau slaat hij niet vanzelf aan, of in sommige gevallen wel maar de arm beweegt niet naar het midden toe. Goed, tijd om de schroevendraaier erbij te pakken!

Een 209s demonteren is nog een flinke klus, en is eigenlijk maar op één manier fatsoenlijk te doen:

- Plateau eraf
- Arm op de vergrendeling
- Handdoek over het geheel
- Kap dicht
- Handdoek op tafel (tegen het beschadigen van de kap)
- Ding omkeren
- Onderkant eraf (let op, de scharnieren van de kap zitten hier aan vast. Het "loopwerk" komt nu los op het deksel te liggen, niet teveel schuiven en wrikken anders dondert je constructie in elkaar.

Door het geheel overigens op één zijkant te zetten (kap aan de kant uiteraard) kun je ook functies bedienen en tegelijk zien wat er binnenin gebeurt. Al snel had ik op deze manier door waar het misging.

In de 209s zitten - naast de motor voor het plateau - nog twee motoren. Eén daarvan bedient de elektronische armlift, en de ander bedient via een tussenwiel de programmaschijf. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen... Tussenwiel, rubber, Philips, drab, bandrecordersnaren...? Inderdaad, het rubber van het tussenwiel was zo slecht geworden dat de motor het niet meer rondgedraaid kreeg, en de programmaschijfn iet meer in beweging kwam. Dan wil het apparaat ook niet echt meer automatisch werken, nee... Het tussenwiel zelf is van kunststof, waar om de rand een platte snaar ligt. Deze was in mijn geval erg zacht, nog nét niet stroperig maar wel al zo erg vergaan dat hij bij uitrekken niet meer terug ging in zijn originele vorm. Tijd om dag te zeggen, dus! Gelukkig had ik de tweede, incomplete machine bij de hand en was de betreffende snaar daar nog in goede (lees: betere) staat. Loshalen en omwisselen was een eitje van een fluitje, en binnen no time was dit probleem opgelost. Hierbij moet ik wel nog vermelden dat ik rond deze twee motoren een overdaad aan gladde smeersmurrie aantrof. Dit kan best veroorzaakt zijn door hobbywerk van derden, maar het zorgde er in elk geval voor dat de poelie van de motor uitgleed over de rubber snaar. Met een oude droge doek dit allemaal zo goed mogelijk opgeruimd en warempel, motortje drijft het tussenwiel weer aan, en die laat de programmaschijf weer draaien! Lang leve het sneeuwbaleffect, want nu beweegt ook de arm weer en worden alle functies naar behoren uitgevoerd, en warempel, de machine werkt weer perfect. Enige euvel is nog dat de arm afgesteld moet worden; wanneer de armlift zakt dan schuift de arm automatisch een stukje naar rechts, met een schadelijk slepend effect voor je plaat én naald tot gevolg. Niet leuk!

Volgende advies. Natuurlijk waren enkele lampjes van het bedieningspaneel defect, die wilde ik vervangen. De twee schroeven dit dit bedieningspaneel van de buitenkant op hun plaats houden, draai je zo los en dan kun je bij de lampjes (die tussen twee haakjes hetzelfde zijn als bij de 532). Ik verving de lampjes met de spanning aan, waarom zou je ook niet want wij zijn immers ervaren servicetechnici, toch? Nu raakt tijdens het terugplaatsen van een lampfitting één van de draadjes hiervan de metalen behuizing (het betrof het indicatielampje voor 33 toeren). Lampje gloeit even fel op, en ik ruik iets verbrands. Hm, laten we hopen dat er geen schade is, kennelijk sloot ik iets kort. Niet goed. Alles weer netjes teruggeplaatst, blijkt bij controle inderdaad dat de 33 functie niet meer werkt. Lampje licht heel minimaal op en dooft direct als je de 33 toets loslaat. Waarschijnlijk een tor op de moederprint dood ofzo. Grrr! Heb ik weer... Goed, moederprint los, alles bekenen, niets te vinden. Ik heb geen zin om te gaan meten (heb trouwens geen schema of waardes dus dat zou sowieso niet opschieten) dus dan maar de moederprint uit de andere (donor)machine omzetten. Dat valt eigenlijk nog best mee, binnen twintig minuten was het gefikst. Nu maar hopen dat alles inderdaad op de goede plaats is gesoldeerd. Omdraaien, inschakelen, eureka! There is a God after all :) Alles werkt, de machine is weer helemaal in orde op dat ene armschuif-euvel na. Alweer een relikwie gered van de ondergang!

Tot slot nog een opmerking over de tiptoetsen van deze machine, die hebben me ook nog even bezig gehouden. Omdat ik toch bezig was met het vervangen van lampjes en omdat ik merkte dat één van de toetsen niet prettig reageerde, heb ik dit systeem eens wat nader bekeken. Hoe zit die constructie nu in elkaar? Welnu, voor de 209 heeft Philips gebruik gemaakt van een transparant groen blokje, hier zie je het licht doorheen schijnen. In dit blokje zitten twee kunststof (!) ringetjes geklikt, met pinnetjes die er doorheen gaan. Een groot ringetje buitenom, en een klein in het midden. Dat is eigenlijk meer een streepje, geen ringetje.

Dit kunststof lijkt op een dusdanige manier bewerkt te zijn dat het geleidend is gemaakt, ik heb wel eens gehoord van grafietspray, heeft niet iemand daar een tijd geleden eens de binnenkant van het vliegwiel van een N7300 bandrecorder mee bewerkt in verband met capacitieve overdracht?
Eniwee, dit is dus hier ook op een dergelijke manier gedaan. Die kunststof elementjes zijn dus voorzien van pinnetjes waaraan klemmetjes met draden zitten. Tja, en kunststof heeft wel eens de neiging af te breken, zo was ook hier het geval. Ik besloot een simpele oplossing te proberen en heb het draadje gewoon door het gaatje in het groene blokje heen geduwd (wel isolatie verwijderd uiteraard) en direct tegen het geleidende kunststof ringetje geklemd. Werkt weer perfect, de toetsjes schakelen weer helemaal super!

Wellicht dat ik in de loop van de week de armloop en dergelijke kan "finetunen," wellicht heeft iemand nog tips? Zou erg makkelijk zijn. Zo nee, dan kom ik er vast zelf wel achter en dan is het vanzelf hier te lezen. Voor nu alvast wat foto's van het pronkstuk op de operatietafel...

Welterusten!
Bijlagen
Zo is het nog moeilijk mooi te noemen, toch?
Zo is het nog moeilijk mooi te noemen, toch?
IMG_0909 (Medium).JPG (72.63 KiB) 8221 keer bekeken
De bewuste motoren en hun plaatsing in de machine...
De bewuste motoren en hun plaatsing in de machine...
IMG_0912 (Medium).JPG (84.61 KiB) 8222 keer bekeken
Close-up van de twee motoren, rechts voor de armlift en links voor de programmaschijf. Zie dat uitgerekte rubber!
Close-up van de twee motoren, rechts voor de armlift en links voor de programmaschijf. Zie dat uitgerekte rubber!
IMG_0914 (Medium).JPG (65.75 KiB) 8221 keer bekeken
Het hele tussenwiel gedemonteerd. Zit maar vast met 'n borgringetje. Zo kun je veel gemakkelijker het rubber vervangen. Hard nodig!
Het hele tussenwiel gedemonteerd. Zit maar vast met 'n borgringetje. Zo kun je veel gemakkelijker het rubber vervangen. Hard nodig!
IMG_0915 (Medium).JPG (51.1 KiB) 8222 keer bekeken
Leuk voor in het Glow In The Dark topic :-)
Leuk voor in het Glow In The Dark topic :-)
IMG_0921 (Medium).JPG (47.78 KiB) 8224 keer bekeken
Eén van de aanraaktoetsen, door mijn toedoen nu met twee afgebroken pootjes...
Eén van de aanraaktoetsen, door mijn toedoen nu met twee afgebroken pootjes...
IMG_0922 (Medium).JPG (46.33 KiB) 8224 keer bekeken
En de oplossing (rechts). Gewoon draadje tussen het contact proppen. Werkt prima.
En de oplossing (rechts). Gewoon draadje tussen het contact proppen. Werkt prima.
IMG_0923 (Medium).JPG (46.96 KiB) 8224 keer bekeken
Gelukkig branden die niet écht allemaal tegelijk, dna zou er iets flink mis zijn!
Gelukkig branden die niet écht allemaal tegelijk, dna zou er iets flink mis zijn!
IMG_0924 (Medium).JPG (17.47 KiB) 8225 keer bekeken
How Bizarre! Is het toch nog laat geworden, 2:09 uur. Zou 't een teken zijn?
How Bizarre! Is het toch nog laat geworden, 2:09 uur. Zou 't een teken zijn?
IMG_0927 (Medium).JPG (16.15 KiB) 8225 keer bekeken
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

11 apr 2007, 15:53

:D mooi gedaan Thomas, ik heb ook een 209 met problemen.
al een poos niet meer naar gekeken maar het was iets van naald zakt op de plaat en zoef naar de uitloopgroef.
meestal duurt een plaat toch langer.

in de vliegdekschepen 752 en 762 is de electronische tiptoets afstemming ook met "verchroomd" plastic gedaan. met een heel klein krimpkousje zit het draadje dan vast aan zo'n pinnetje. na 30 jaar zakt dat al uit elkaar en werkt het niet lekker meer. even terugschuiven is vaak genoeg.

ik was degene met het vliegwiel :P in een SR4299 (N7300) bleek het vliegwiel van een 7150 te zitten. de 7150 wordt met een tacho op toeren gehouden en niet capacitief zoals z'n grote broer. dus daar ontbrak dan ook de geleidende laag op de binnenkant van het vliegwiel en het was vanzelfsprekend niet mogelijk voor het ding om z'n snelheid te corrigeren.

de spuitbus deed wonderen, hij klinkt echt goed nu.
Afbeelding
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 apr 2007, 19:06

Hoi Remi,

Dank je :) Ja, ik meende vrijwel zeker te weten dat jij dit was geweest, maar was er niet 100% zeker van. Mooi werk, dat lijkt leuk spul te zijn! Blijft dat ook een beetje zitten, die grafietspray en droogt het op of hoe werkt dat precies? Mijn tiptoetsen van de 209 zijn namelijk een beetje afgesleten zoals je op de foto kunt zien, en ik zou het natuurlijk schitterend vinden om die hiermee te behandelen en het weer netjes zwart te maken.

Vanavond ga ik eens naar dat armgedrag kijken. Bij mij neemt het probleem trouwens toe als je de arm dichter naar het midden van de plaat beweegt; het lijkt wel een overcompensatie van de antiskating, de arm wordt echt naar buiten gedrukt, niet leuk dus. Ik hoop straks meer nieuws te hebben!

Grt,
Thomas Baur
Remi

11 apr 2007, 19:51

die grafietspray op het vliegwiel wordt natuurlijk niet aangeraakt, dat is weer wat anders dan een tiptoets.

ik heb geen idee hoe slijtvast het is, het droogt wel mat op.
misschien moet je het tiptoetsje "dippen" in een plasje grafietspray voor het mooiste resultaat?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 apr 2007, 23:07

Inderdaad, dat zou een goed idee zijn. Ik ga eens op zoek naar zo'n flesje, het is dan wel niet urgent, maar kan vast wel eens nuttig zijn.

Zoals voorgenomen ben ik vanavond met het armprobleem aan de gang gegaan. Ik heb hierbij ook een nieuwe reparatiemethode voor de 209 in het bijzonder, maar wellicht voor meer platenspelers in het algemeen ontwikkeld: de cassettebandjesmethode :)
Schroef zoals eerder aangegeven de onderkant onder het apparaat uit, maar keer het daarna weer om en laat de (open) onderkant leunen op vier cassettebandjes-doosjes. Je kunt nu het apparaat bedienen, de arm gedraagt zich normaal en hangt niet één kant op zoals wanneer het apparaat zijwaarts staat. Verder kun je nu langs de onderkant alles prima inspecteren.
Op deze manier heb ik zeker twintig minuten met de arm zitten bewegen, om precies te zien welke onderdelen er dan meebewegen, waar de arm tegenaan komt en wat dus een struikelblok (letterlijk, in dit geval) kan zijn als zijnde oorzaak van dit probleem.
De oplossing bleek even zo eenvoudig van aard als lastig om te ontdekken. Ik was vergeten hoe de loopwerk constructie van de 209 ook alweer was, en had dus totaal over het hoofd gezien dat het hele loopwerk (plateau + armbevestiging) véél te laag hing. Hierdoor kwam de arm tegen de bovenkant van de behuizing waar hij doorheen steekt, aan en dit veroorzaakte het "opspringen" en vervolgens wegglijden. Had dus niets te maken met de armlift!

Zoals wellicht bekend hangt het plateau op in een drietal rubberen klosjes, die op hun beurt weer in bladveren gemonteerd zijn. Wederom het R-woord, de rubberen klosjes worden zacht en plat, en de hiermee verkregen hoogte wordt dus kleiner en kleiner ondanks dat er een metalen afstandsbusje in zit.
Omdat ik geen reserve rubberklosjes had en die van de sloop-209 niet wilde gebruiken, besloot ik het anders aan te pakken. De klosjes zitten gedeeltelijk boven, en gedeeltelijk onder de bladveer, en hebben in het midden een ril waarmee ze in het gat in de bladveer klemmen. Ik heb de klosjes helemaal uit de bladveer geplukt en erop gelegd, en vervolgens het geheel weer in elkaar geschroefd zoals het zat. De nu verkregen hoogte, zeker zo'n 3 mm winst, zijn ruim voldoende om het hele loopwerk weer op zijn originele hoogte terug te krijgen. Dat is dat!

Alle schroeven, palletjes, ringetjes en andere onderdelen weer op hun plaats? Oke, mooi! Onderkant weer eronder, ding optillen en van de cassette-doosjes af. Omdraaien, plateau erop, spanning erop en jawel hoor, voorbeeldig gedrag! Als nieuw loopt hij, probleemloos, geruisloos, helemaal geweldig. Operatie geslaagd, patiënt herboren! Nu nog een grote schoonmaakbeurt aan de buitenkant en hij kan zo weer de showroom in :)

Wat kiekjes voor de echte fans (ik zal proberen de volgorde goed te krijgen, bij 't posten komt altijd je laatste foto als eerste te staan. Bekijk dus de foto's van de eerste post nog maar eens, van beneden naar boven. Dan ziet 't proces er ineens een stuk logischer uit!)
Bijlagen
209s Electronic in Action!
209s Electronic in Action!
IMG_0957 (Medium).JPG (40.82 KiB) 8177 keer bekeken
Sfeer? Daar kan geen CD speler tegenop!
Sfeer? Daar kan geen CD speler tegenop!
IMG_0955 (Medium).JPG (39.53 KiB) 8177 keer bekeken
Hier is goed te zien hoe erg het rubbertje (links) is ingezakt, vergeleken met een rubbertje uit de sloop-209 (rechts)
Hier is goed te zien hoe erg het rubbertje (links) is ingezakt, vergeleken met een rubbertje uit de sloop-209 (rechts)
IMG_0952 (Medium).JPG (29.88 KiB) 8177 keer bekeken
De oorzaak, helemaal overheen gekeken... De arm (zwarte, onderste deel) ligt letterlijk op de behuizing (zilveren plateau) waardoor hij ernstig in zijn bewegingen belemmerd wordt. Opkrikken die boel dus!
De oorzaak, helemaal overheen gekeken... De arm (zwarte, onderste deel) ligt letterlijk op de behuizing (zilveren plateau) waardoor hij ernstig in zijn bewegingen belemmerd wordt. Opkrikken die boel dus!
IMG_0948 (Medium).JPG (38.46 KiB) 8177 keer bekeken
De cassettebandjes-methode: erg handig en inventief! Je kunt zo prima overal bij.
De cassettebandjes-methode: erg handig en inventief! Je kunt zo prima overal bij.
IMG_0946 (Medium).JPG (63.2 KiB) 8178 keer bekeken
Thomas Baur
s_k

12 apr 2007, 00:28

Raar. Hier ging hij lopen als je 'm aan zette en stoppen als je 'm uizette. Meer deed hij niet.
Wel jammer, was eigenlijk een cadeautje voor Fleur. Maar die heeft nu een net zo mooie lenco die nog wat beter klinkt ook :)

Gefeliciteerd met je overwinning!
Bezit: Goeie oren!
Remi

12 apr 2007, 10:59

Mooi gedaan Thomas! daar leren we allemaal weer wat van 8)

Waarom poot je de foto's niet bij Photobucket of zoiets? vrij simpel een linkje naar de foto in je bericht plakken en klaar.
ben je ook van dat kader af dat er steeds omheen zit.
gromsound
Contacteer:

13 apr 2007, 11:34

Hoera we hebben een 209S doctor in de zaal! Perfect werk voor de volgende patient 8)
Wat is de maat van dat rubber bandje, ik ruik een wereldmarkt :D
mcTommi
Contacteer:

13 apr 2007, 14:28

Doe mij er maar vast twee Monsieur Le Gromsoend !

McT.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
belg

14 apr 2007, 01:05

Thomas schreef: Bij inschakelen blijkt al snel dat de machine in handmatige mode probleemloos functioneert. Slaat netjes aan, slaat netjes af, snelheden zijn ook in orde, niks mis mee. In automatische modus echter gebeuren er vreemde dingen. Bij indrukken van het middelste palletje op het plateau slaat hij niet vanzelf aan, of in sommige gevallen wel maar de arm beweegt niet naar het midden toe. Goed, tijd om de schroevendraaier erbij te pakken!

Een 209s demonteren is nog een flinke klus, en is eigenlijk maar op één manier fatsoenlijk te doen:

- Plateau eraf
- Arm op de vergrendeling
- Handdoek over het geheel
- Kap dicht
- Handdoek op tafel (tegen het beschadigen van de kap)
- Ding omkeren
- Onderkant eraf (let op, de scharnieren van de kap zitten hier aan vast. Het "loopwerk" komt nu los op het deksel te liggen, niet teveel schuiven en wrikken anders dondert je constructie in elkaar.
Het hele verhaal klinkt me beangstigend bekend in de oren. :D

Zie thread: viewtopic.php?t=102

en vooral de post van Laurens:
Ik zag op het radioforum nog wel wat grappigs, een zelfgemaakt werkbankje.
een vrij ingewikkeld ding waarvoor je wel wat kennis van metaalbewerking mag hebben, en wrs. niet echt geschikt voor platenspelers.
ook zag ik nog een simpel ding, gemaakt van hoekijzers om planken op de muur te schroeven.
hieraan zat ik dus ook te denken. als je nou 2 van die hoekijzers neemt, die je aanelkaar zet, dan kan je daar je speler op monteren, en dan bedoel ik dus zo:
Code:

[platenspeler]
-=======-----
| /
|/
|\
|_\__________

lekker duidelijk...
onder de platenspeler kan je dan een spiegel neerleggen, zodat je alles goed kan volgen.
Wat betreft die contactstaafjes: zou het grafietstaafje uit een potlood hiervoor niet kunnen dienen? En het draadje er met een krimpkousje tegenaansmelt zoals Remi zegt. Misschien kan je het er wel 'gewoon' aansolderen? Misschien toch eerst even Googlen...

Mijn twee 209 s's doen het nog steeds prima. In het begin stonden ze elke dag op maar omdat ik enkel klassiek op LP heb is dat wel wat afgezwakt. Eentje werkte naar behoren toen ik hem kocht en de andere had ik ergens gratis mogen ophalen en deed ongeveer hetzelfde wat jij allemaal beschrijft. Maar die doet het na nieuwe rubbers rond de wielen en wat geregel met de naald en arm perfect.

Hieronder nog wat 'handleiding' die ik destijds op het net ergens vond.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
http://img177.imageshack.us/img177/9561/20905la4.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/5473/20906bu1.jpg
http://img258.imageshack.us/img258/4310/20909ar5.jpg
http://img258.imageshack.us/img258/2252/20911ai1.jpg

Philips 70's setje:
N2510-AG209s-RH720 + RH497 luidspreker(s)

Afbeelding
Remi

14 apr 2007, 10:28

Mooi setje! neusje van de zalm geweest destijds.

Gijs heeft het ooit eens genoemd herinner ik me, maar zie je hoe mooi die zwarte middenlijn op het front doorloopt door alle apparatuur?

sjiek he 8)
gromsound
Contacteer:

14 apr 2007, 11:01

Maar je moet er wel genoeg plankbreedte voor hebben....
Zet nog een N4418 aan een van de zijden voor de compleetheid!
belg

14 apr 2007, 13:21

Remi schreef:Mooi setje! neusje van de zalm geweest destijds.
Er hangen ook nog 2x 544's aan via de hoofdtelefoon uitgang maar dat stond niet zo mooi op de foto.
En ja, als je de prijzen van toen bekijkt en alles optelt was je een aardige duit kwijt. :shock:

In de slaapkamer staat een gelijkaardige set maar daar is de N2510 vervangen door een CD-speler en zijn de luidsprekers 2x457 + 2x541.
Remi schreef: Gijs heeft het ooit eens genoemd herinner ik me, maar zie je hoe mooi die zwarte middenlijn op het front doorloopt door alle apparatuur?

Op deze foto zie je 'de lijn' iets beter.
Afbeelding
Remi schreef: sjiek he 8)

Ja! Jouw 'Vlaams' lukt al aardig... :lol:

De 720 had voor mij ook wel van die mooie echte aluminium zijkanten mogen hebben in plaats van dat goedkoper uitziende zwarte plastiek.
En om helemaal op te gaan in deze set zou je hem moeten 'pimpen' met een doorschijnde plexiglas bovenstuk in plaats van het notenhout.

Jan
Bruis

14 apr 2007, 20:50

Jan, wat een prachtige set. Jij verstaat de kunst van het weglaten waardoor deze in het oog springt. 8)
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Remi

17 apr 2007, 11:14

Plaats reactie